1B9A8318

ANKETA: Poplatok nie je koneฤnรก cena za rozvoj. Na konci dลˆa je to urฤitรก forma โ€ždaneโ€œ

Poplatok za rozvoj sa stal ฤalลกรญm zdrojom prรญjmov samosprรกv, ktorรฉho cieฤพom je podpora rozvoja v ich รบzemรญ, v lukratรญvnom รบzemรญ s hornou hranicou sadzby 35 eur za kaลพdรฝ aj zaฤatรฝ meter ลกtvorcovรฝย podlahovej plochy.

Developeri vลกak vidia, ลพe napriek jeho zavedeniu pokraฤuje prax vyvolanรฝch investรญciรญ, ฤo nie je ลพelanรฝ stav a predraลพuje to realizรกciu projektov. Zo zรกkona je moลพnรฉ vลกeobecne zรกvรคznรฝm nariadenรญm pouลพiลฅ vรฝnos z poplatku alebo jeho urฤenรบ percentuรกlnu ฤasลฅ aj v inom katastri alebo v inej ฤasti obce, ฤo dรกva samosprรกvam znaฤnรบ voฤพnosลฅ.

Ako ovplyvลˆuje vรฝลกka poplatku za rozvoj vaลกe investiฤnรฉ zรกmery?

J. BRYNDZA: V Bratislave, kde pรดsobรญme, je vรฝลกka poplatku na รบrovni pribliลพne 1 % z investiฤnรฝch nรกkladov v zรกvislosti od konkrรฉtneho projektu. Poplatok je pre nรกs nรกklad navyลกe, ale chรกpeme to ako nevyhnutnรบ investรญciu do zlepลกenia prostredia a lokality, v ktorej sa bude danรฝ projekt nachรกdzaลฅ.

Vรฝhodou znรกmej vรฝลกky poplatku je, ลพe vieme presnejลกie plรกnovaลฅ nรกklady a zvรกลพiลฅ, ฤi sa nรกm oplatรญ do konkrรฉtneho projektu vstรบpiลฅ alebo nie. Ako problรฉm vidรญm vynรบtenรฉ investรญcie, ktorรฉ si mesto alebo mestskรก ฤasลฅ vyลพaduje napriek zavedenรฉmu poplatku, a to v plnej miere bez odpoฤtu za rozvojovรฝ poplatok.

L. KVASNIฤŒKOVร: Nakoฤพko investiฤnรฉ zรกmery plรกnujeme roky vopred, zavedenie poplatku za rozvoj nรกs nijak dramaticky neovplyvnilo. Hoci si viem predstaviลฅ, ลพe pri absencii diskusie mรดลพe prejsลฅ istรฉ percento aktivรญt flexibilnejลกรญch developerov do regiรณnov, resp. miest, kde samosprรกva poplatok za rozvoj povaลพuje za kontraproduktรญvny. Aj s takรฝm nรกzorom som sa stretla a iลกlo prรกve o mestรก, kde verejnรก diskusia za รบฤasti developerov neabsentovala, naopak, mali moลพnosลฅ รบradnรญkom predostrieลฅ reรกlne dopady zavedenej legislatรญvy.

Lucia Kvasniฤkovรก, obchodnรก riaditeฤพka, PROFINEX Group.
Lucia Kvasniฤkovรก, obchodnรก riaditeฤพka, PROFINEX Group. | Zdroj: Archรญv respondenta

J. NEVOLNรK: Poplatok za rozvoj je nรกklad ako kaลพdรฝ inรฝ, ktorรฝ vstupuje a premietne sa aj do finรกlnej ceny produktu.

R. Pล ENIฤŒKA: Poplatok za rozvoj je ฤalลกรญm nรกkladom investora, ktorรฝ musรญ zo zรกkona reลกpektovaลฅ, a teda zohฤพadniลฅ ho v celkovรฝch nรกkladoch a cash flow. Ideรกlne by sa mal pouลพiลฅ na rozvoj samotnรฉho investiฤnรฉho zรกmeru, jeho okolia a sรบvisiacej infraลกtruktรบry, verejnรฝch priestorov, ako aj potrebnej obฤianskej vybavenosti. Zo zรกkona vyplรฝva, ลพe sa mรดลพe pouลพiลฅ na รบhradu nรกkladov sรบvisiacich s vรฝstavbou technickej a sociรกlnej infraลกtruktรบry. V praxi sa to vลกak deje len v obmedzenej miere.

D. SUCHร: Poplatok za rozvoj vznikol pรดvodne na podnet developerov po vzore vyspelejลกรญch krajรญn, priฤom zรกmerom bolo vniesลฅ transparentnosลฅ, predvรญdateฤพnosลฅ a fรฉrovosลฅ do prispievania sรบkromnรฝch investorov na rozvoj miest a obcรญ, respektรญve konkrรฉtnych lokalรญt, v ktorรฝch realizujรบ vรฝstavbu. Mal nahradiลฅ tzv. vyvolanรฉ investรญcie, ktorรฉ krivili konkurenฤnรฉ prostredie, pretoลพe zaลฅaลพovali investiฤnรบ vรฝstavbu v rรดznej miere bez jasnรฝch pravidiel.

Toto sa vลกak nepodarilo dosiahnuลฅ, popri poplatku naฤalej pokraฤuje aj prax โ€žvyvolanรฝch investรญciรญโ€œ na verejnoprospeลกnรฉ รบฤely, priฤom vรฝnosy z poplatku zostรกvajรบ vo veฤพkej miere nevyuลพitรฉ. Neexistuje ani moลพnosลฅ zรกpoฤtu, pri ktorej developer realizuje na vlastnรฉ nรกklady samosprรกvou urฤenรบ verejnoprospeลกnรบ investรญciu namiesto platenia poplatku, tak ako je to beลพnรฉ v zahraniฤรญ.

Poplatok za rozvoj na rozdiel od ฤalลกรญch prรญspevkov mรก jasnรบ, vopred predvรญdateฤพnรบ vรฝลกku a kaลพdรฝ zรกmer s nรญm poฤรญta. Ak sa pรฝtate, ฤi vรฝลกka poplatku v rรดznych mestรกch a obciach ovplyvลˆuje rozhodnutie, kde investovaลฅ, tak je to jeden zo vstupnรฝch faktorov, ale nie je to rozhodujรบce kritรฉrium.

Juraj Nevolnรญk, vรฝkonnรฝ riaditeฤพ Penta Real Estate
Juraj Nevolnรญk, vรฝkonnรฝ riaditeฤพ Penta Real Estate | Zdroj: Archรญv respondenta

Je podฤพa vรกลกho nรกzoru poplatok v primeranej vรฝลกke?

J. BRYNDZA: V rรกmci situรกcie, ลพe nรกm poplatok nezniลพuje nรกklady na vyvolanรฉ investรญcie, ktorรฉ od nรกs mestskรญ รบradnรญci poลพadujรบ, beriem poplatok ako celรฝ nadbytoฤnรฝ. V prรญpade, keby mesto nepoลพadovalo od staviteฤพov investรญcie do dodatoฤnรฉho rozvoja lokality mimo priameho รบzemia projektu, tak by malo opodstatnenie aj jeho zvรฝลกenie a zjednotenie parametrov pre vลกetkรฝch staviteฤพov.

L. KVASNIฤŒKOVร: Primeranosลฅ je podฤพa mรดjho nรกzoru v tomto smere priamo รบmernรก vyuลพitiu. Pokiaฤพ by boli prostriedky z poplatku za rozvoj pouลพitรฉ tak, ako to zรกkonodarca pรดvodne mienil, teda priamo na rozvoj v mieste investรญcie, primeranosลฅ vรฝลกky by bolo moลพnรฉ posรบdiลฅ v kontexte nรกkladov potrebnรฝch na dobudovanie ลพiaducej infraลกtruktรบry.

ลฝiaฤพ, v realite sa vลกak stretรกvame so situรกciou, v ktorej nรกvrh vรฝลกky poplatku za rozvoj bol automaticky nastavenรฝ ako jeho maximรกlna moลพnรก zรกkonom povolenรก vรฝลกka a kaลพdรฉ jeho znรญลพenie v rรกmci verejnรฉho prerokovania malo byลฅ povaลพovanรฉ za รบspech. Navyลกe absentovala odbornรก vecnรก diskusia.

J. NEVOLNรK: Poplatok za rozvoj nerozliลกuje medzi โ€žprofitabilitouโ€œ budovy a spoloฤenskรฝm รบลพitkom. Stavebnรญk za neho zรญskava veฤพmi malรบ, ak vรดbec nejakรบ, protihodnotu. Rozumieme jeho รบฤelu a chรกpeme, ลพe pomรกha financovaลฅ podvyลพivenรฉ samosprรกvy, ale je to na konci dลˆa urฤitรก forma โ€ždaneโ€œ, a teda hovoriลฅ o primeranej vรฝลกke je skรดr teoretickou รบvahou.

R. Pล ENIฤŒKA: Otรกznou zostรกva jednotnรก vรฝลกka poplatku pre celรฉ รบzemie Bratislavy bez rozdielu na konkrรฉtnu nรกroฤnosลฅ jednotlivรฝch รบzemรญ. Je inรฉ, ak ide o vรฝstavbu vo vnรบtornom meste s lepลกou dopravnou obsluลพnosลฅou รบzemia ฤi dostatkom obฤianskej vybavenosti (ลกkรดl, ลกkรดlok, parkov, ihrรญsk a pod.) vs. naprรญklad na okraji mesta, kde sรบ nรกroky na vybudovanie infraลกtruktรบry oveฤพa vyลกลกie.

Ak by sa predmetnรฝ poplatok, resp. โ€ždevelopment feeโ€œ dal vyuลพรญvaลฅ tak ako v zahraniฤรญ, vieme si predstaviลฅ kvalifikovanรบ odbornรบ diskusiu o nastavenรญ jeho primeranรฝch parametrov, ako aj celkovej metodiky vรฝberu a praktickรฉho pouลพitia. Naprรญklad vo Fรญnsku sa vyuลพรญva zo zรกkona na priame financovanie potrebnej infraลกtruktรบry v okolรญ a nadvรคznosti na projekt, kde sa mestรก a obce zavรคzujรบ v jeho celkovej vรฝลกke vybudovaลฅ v dohodnutom termรญne vลกetku potrebnรบ dopravnรบ, technickรบ, verejnรบ a sociรกlnu infraลกtruktรบru aลพ po hranicu konkrรฉtneho investiฤnรฉho zรกmeru.

D. SUCHร: V zรกkone o miestnom poplatku je urฤenรฉ rozmedzie sadzby poplatku, priฤom vรคฤลกina samosprรกv zaviedla maximรกlnu sadzbu. Na primeranosลฅ vรฝลกky poplatku mรดลพu byลฅ rozdielne pohฤพady. Ak je projekt zaลฅaลพenรฝ aj ฤalลกรญmi โ€žvyvolanรฝmi investรญciamiโ€œ nad rรกmec poplatku, mรดลพe รญsลฅ o citeฤพnรฉ predraลพenie, ktorรฉ sa nรกsledne premieta do zhorลกujรบcej sa dostupnosti bรฝvania.

Daniel Suchรฝ, hovorca JTRE
Daniel Suchรฝ, hovorca JTRE | Zdroj: Archรญv respondenta

Oฤakรกvate v roku 2024 zvรฝลกenie poplatku za rozvoj?

J. BRYNDZA: Konkrรฉtne indรญcie na zvรฝลกenie nemรกme. Z dรดvodov, ako je vรฝลกka inflรกcie v poslednรฝch dvoch rokoch a aktuรกlne prezentovanรฉ zvyลกovanie niektorรฝch danรญ a poplatkov sรบฤasnou vlรกdou, sa vลกak zvรฝลกenie vylรบฤiลฅ nedรก.

L. KVASNIฤŒKOVร: Nie, minimรกlne teda v podmienkach regiรณnov, v ktorรฝch pรดsobรญme, navรฝลกenie by totiลพ muselo byลฅ vopred prerokovanรฉ a schvรกlenรฉ, ฤo sme nezaregistrovali.

J. NEVOLNรK: Zachytili sme takรฉto โ€žลกumyโ€œ, avลกak v kontexte sรบฤasnรฉho vรฝraznรฉho รบtlmu v stavebnom segmente by som to povaลพoval za veฤพmi neลกลฅastnรฉ naฤasovanie.

R. Pล ENIฤŒKA: Maximรกlna vรฝลกka poplatku je stanovenรก zรกkonom, ktorรฝ by sa musel zmeniลฅ, resp. novelizovaลฅ. Zatiaฤพ z verejne dostupnรฝch zdrojov nedisponujem takouto informรกciou.

Radek Pลกeniฤka, riaditeฤพ urban a biznis developmentu YIT Slovakia
Radek Pลกeniฤka, riaditeฤพ urban a biznis developmentu YIT Slovakia | Zdroj: YIT Slovakia

D. SUCHร: Sadzba poplatku je stanovenรก zรกkonom o miestnom poplatku za rozvoj a mestskรฉ ฤasti Bratislavy, v ktorรฝch aktuรกlne realizujeme projekty, ho majรบ stanovenรฝ na hornej hranici. Zvรฝลกiลฅ sa teda mรดลพe len zmenou zรกkona. Vnรญmame sรบฤasnรบ finanฤnรบ situรกciu samosprรกv, ktorรก mรดลพe vyรบstiลฅ aj do snahy o zvรฝลกenie hornej hranice, ktorรก sa od prijatia zรกkona v roku 2015 nemenila.

Avลกak prรญpadnรฉ zvรฝลกenie poplatku v ฤase rรฝchlo rastรบcich nรกkladov na stavebnรฉ materiรกly, energie i prรกcu by mohlo maลฅ negatรญvny vplyv na ฤalลกรญ rozvoj stavebnรฉho odvetvia.

Prispieva efektรญvne vyuลพitie poplatku k rozvoju miest a obcรญ?

J. BRYNDZA: Efektรญvne vyuลพitie poplatku rozvoju miest a obcรญ, samozrejme, prispieva, kฤพรบฤovรก vลกak je prรกve efektivita pouลพรญvania prostriedkov z poplatku, ktorรบ je potrebnรฉ vyhodnocovaลฅ v samosprรกvach.

L. KVASNIฤŒKOVร: Efektรญvne vyuลพitie poplatku za rozvoj by znamenalo investovanie priamo v lokalite, kde developer realizuje svoj zรกmer, a takto vynaloลพenรฉ prostriedky by mali znamenaลฅ vybudovanie ลกkรดl, ลกkรดlok, zdravotnรญckych zariadenรญ, parkov, ciest a pod., ฤo by, samozrejme, privรญtal developer, ktorรฝ to de facto zaplatรญ, mesto, obฤania ฤi samotnรญ rezidenti, resp. nรกjomcovia vo vybudovanรฝch developerskรฝch projektoch. Medzeru vลกak vnรญmam v moลพnosti zastupiteฤพstiev obcรญ prijaลฅ nariadenie, v ktorom alokujรบ vรฝnos do inรฉho katastrรกlneho รบzemia, ฤรญm sa reรกlne rozpadรก celรก pรดvodnรก idea.

JรN BRYNDZA obchodnรฝ riaditeฤพ ALTO REAL ESTATE
Jรกn Bryndza, obchodnรฝ riaditeฤพ ALTO REAL ESTATE | Zdroj: Archรญv respondenta

J. NEVOLNรK: Toto je, samozrejme, vysoko individuรกlne. Skรดr tento nรกstroj vnรญmane ako dodatoฤnรฝ zdroj prรญjmu pre obec neลพ prostriedok na systematickรฝ rozvoj verejnej infraลกtruktรบry.

R. Pล ENIฤŒKA: Konkrรฉtne v Bratislave 68 % z vรฝberu predmetnรฉho poplatku pripadรก mestskej ฤasti, kde sa investรญcia realizuje, a 32 % mestu. Mesto Bratislava, ako aj mestskรฉ ฤasti aktรญvne vyuลพรญvajรบ predmetnรฝ poplatok pomerne intenzรญvne. V tejto oblasti mรดลพeme vyzdvihnรบลฅ vzรกjomnรบ obojstranne prospeลกnรบ spoluprรกcu medzi mestskou ฤasลฅou Ruลพinov a mestom Bratislava.

D. SUCHร: Nemรกme dostatok informรกciรญ, kam smerujรบ poplatky za rozvoj, ktorรฉ sme zaplatili za naลกe projekty. Spolu ide o sumu takmer 8,4 miliรณna eur. Vnรญmame analรฝzy, ktorรฉ hovoria o tom, ลพe veฤพkรก ฤasลฅ z doterajลกรญch vรฝnosov nebola zatiaฤพ vรดbec pouลพitรก alebo boli pouลพitรฉ skรดr na sprรกvu existujรบceho majetku samosprรกv a nie na ลพiadanรฝ rozvoj.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB 1-2/2024