Technickú pamiatku v južných Čechách využili netradičným spôsobom. Opustený vodný kanál premenili na cyklotrasu
Južné Čechy majú nový cyklistický klenot – 5,5 kilometra dlhý úsek Vltavskej cyklotrasy teraz prepája Loučovice s Vyšším Brodom. Unikátna cyklotrasa sa zrodila z odkrytého a vyčisteného pôvodného prívodného kanála k významnej hydroelektrárni. Trasa vedie pozdĺž Vltavy cez prírodnú rezerváciu Čertova stena. Cyklotrasa vznikla podľa návrhu ateliéru A8000 a dopravného inžiniera firmy Zenkl CB Ondřeja Zenkla.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Najväčšou raritou novej cyklotrasy je práve historický prívodný kanál, súčasť niekdajšej prelomovej hydroelektrárne, ktorá na počiatku 20. storočia zásobovala elektrinou značnú časť oblasti Českého Krumlova. Vyšebrodská hydrocentrála firmy Ignác Spiro & Söhne bola postavená v roku 1902 a bola označovaná za prvú veľkú hydrocentrálu nielen na území Čiech, ale aj v celej strednej Európe.
Výstavbou priehrady Lipno v 50. rokoch 20. storočia a zvedením všetkej vltavskej vody do podzemného tunela však stratila svoj význam. To viedlo k postupnému úpadku celej oblasti. Kanál neskôr osirel, naviezol sa doň odpad, spustol a zarástol. Dnes však funguje znovu – namiesto vody ním prúdia cyklisti, namiesto elektrickej energie tu iskrí potenciál rozvoja regiónu. Spoločne s oživením odkazu slávnej hydroelektrárne opäť ožíva aj celá obec Loučovice.
Architekti z ateliéru A8000 vdýchli takmer sto rokov starému betónovému dielu nový život a premenili ho na čistú bielu krivku v krajine. Technickú dokumentáciu spracoval dopravný inžinier Ondřej Zenkl, ktorý stál pri zrode mnohých ďalších cyklistických projektov na juhu Čiech.
„Cyklocesta kopíruje trasu pôvodného historického železobetónového kanála na úseku s dĺžkou približne 1,4 km. Cyklisti sa však prejdú aj vnútrom kanála, v tomto mieste dokonca akvaduktom. Ide o úžasnú technickú pamiatku, ktorá sa premenila na akúsi sochu v krajine. Od začiatku sme vedeli, že kanál musíme znovuobjaviť a oživiť. Využili sme aj pôvodné, desiatky rokov staré betónové konštrukcie,“ hovorí architekt Martin Krupauer z ateliéru A8000.
Ako doplnil, väčšina brownfieldov býva transformovaná na niečo iné – napríklad továrne na byty a kancelárie. „Nás však fascinoval príbeh tejto významnej technickej infraštruktúry, ktorá po takmer 70 rokoch zabudnutia slúži opäť ako infraštruktúra – len tentoraz dopravná.“
Príležitosť pre región
Cyklotrasa je zároveň nástrojom strategickej premeny celého územia. Loučovice, predtým pulzujúca papierenská obec, hľadajú po strate pracovných príležitostí v priemysle novú identitu a prosperitu. Cyklotrasa je impulzom, ktorý priťahuje nových podnikateľov – otvárajú sa tu kaviarne, cukrárne, ožíva stará krčma.
„Konečne sa dostávame na turistickú mapu lipenského regiónu. Naša obec bola vždy priemyselná, ale priemysel po revolúcii zmizol. Nová cyklotrasa má pre nás veľký prínos. Ozývajú sa podnikatelia, ktorí si tu chcú otvoriť prevádzky,“ dopĺňa starosta Loučovic Jan Kubík. Lipno sa v posledných rokoch premieňa na obľúbenú gastrodestináciu. Okrem cukrárne Povidloň sa teraz môžu nielen cyklisti tešiť na ďalšie kulinárske zážitky.
„Cyklotrasu vnímame ako príležitosť na podnikanie, ale aj ako šancu na rozvoj obce Loučovice. V kaviarni chceme uplatniť naše skúsenosti z espressobaru, ktorý už piaty rok prevádzkujeme pri cyklotrase v Lipne nad Vltavou. Chceme vytvoriť miesto, ktoré sa stane plánovanou gastrozastávkou pri návšteve tejto oblasti a pomôže dostať Loučovice na cyklistickú mapu južných Čiech,“ vysvetľuje prevádzkovateľ tunajšej novovznikajúcej kaviarne Spiro Vojen Smíšek.
Výstavba za vyše 90 miliónov korún
Celkovo 5,5 kilometrov dlhá trasa nadväzuje na 1,2-kilometrový úsek medzi železničnými zástavkami Lipno nad Vltavou a Loučovice. Nová časť sa začína pri Kaplnke sv. Prokopa v Loučoviciach, pokračuje pozdĺž ľavého brehu Vltavy a prechádza obcou až k mostu. Odtiaľ sa stáča na pravý breh, pozdĺž Čertovej steny, a vedie cez historický Spirov vodný kanál smerom k vyrovnávacej nádrži Lipno II.
Cyklotrasa sa zatiaľ končí pri kempe Pod Hrází vo Vyššom Brode, kde bude nadväzovať na ďalšie pripravované časti Vltavskej cyklotrasy a ďalšie cyklotrasy v regióne. Vzhľadom na pohodlný profil a atraktívnu trasu sa očakáva vysoké využitie nielen rekreačnými turistami, ale aj miestnymi obyvateľmi.
Výstavba novej cyklotrasy stála viac ako 90 miliónov korún a je súčasťou širšej vízie Juhočeského kraja o prepojení celej oblasti Lipna cyklotrasami až po Týn nad Vltavou. Cyklotrasa je tiež súčasťou projektu Kolem kolem, v ktorom miestni cyklonadšenci mapujú trasy na Lipne a v jeho okolí.
Cyklotrasa nad Čertovými prúdmi
Lokalita: Loučovice a Vyšší Brod, južné Čechy, Česká republika
Architektonické štúdio: A8000 s. r. o.
Autori: Martin Krupauer, Pavel Kvintus (architekti A8000), Ondřej Zenkl (dopravný inžinier Zenkl CB)
Dizajnový tím: A8000 + Zenkl CB
Klient: Juhočeský kraj
Realizácia: 2022 – 2023
Rok dokončenia: 2024
Dĺžka: 5,5 km
Dodávatelia: Eurovia
Preklad: Andrea Veselá