ASB Stavebníctvo Inžinierske stavby

Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

A spoločnosť BetónRacio, s. r. o., je s ním pevne zviazaná už od roku 1995. Zaoberá sa predovšetkým výrobou a predajom prísad a prímesí do betónov a mált, ale aj skúšobníckou činnosťou, poradenstvom a vzdelávaním v oblasti technológie betónu. Akou cestou si prešla a ako sa z nej stal jeden z najvýznamnejších hráčov slovenského trhu vo svojej oblasti? Rozprávame sa s Romanom Pánisom, konateľom spoločnosti a jej výkonným riaditeľom.

Časopis Inžinierske stavby -

Slovensko každoročne investuje značné verejné zdroje do údržby a opráv cestnej infraštruktúry. Napriek tomu sa veľká časť ciest nachádza v zlom technickom stave. Príčinou je okrem iného aj dominantné používanie asfaltovej technológie, ktorá si vyžaduje častú obnovu. Zatiaľ čo viaceré európske krajiny stavajú stovky kilometrov trvácnych betónových ciest, Slovensko zostáva jedným z posledných „asfaltových ostrovov“ v EÚ. A pritom existuje riešenie – betónové vozovky.

Vo východnom Rumunsku vyrástol nový visutý most Braila cez Dunaj, ktorý sa stal dominantou krajiny aj významným dopravným spojivom. S dĺžkou takmer dva kilometre patrí medzi najväčšie mostné stavby Európy a jeho bezpečnú prevádzku zabezpečujú obrovské modulárne dilatačné závery a ložiská, ktoré zvládajú extrémne zaťaženia a pohyby konštrukcie.

Vranov nad Topľou sa čoskoro dočká novej železničnej zastávky, ktorá výrazne zlepší dopravnú obslužnosť mesta a jeho okolia. Projekt vznikol na základe iniciatívy mesta Vranov nad Topľou v spolupráci s Ministerstvom dopravy SR a so Železnicami SR. Nová železničná zastávka bude umiestnená v medzistaničnom úseku jednokoľajnej neelektrifikovanej železničnej trate Vranov nad Topľou – Nižný Hrabovec v kilometri 12,969.

Časopis Inžinierske stavby -

V druhej polovici minulého roka sa realizovali neodkladné sanačné opatrenia na skalných svahoch nad cestou I/18 medzi Strečnom a Vrútkami, ktorá patrí medzi dôležité dopravné tepny Slovenska. Projekt výrazne zvýšil bezpečnosť cestnej dopravy a zároveň umožnil zavedenie monitoringu, ktorý pomôže predchádzať potenciálnym rizikám. Práce realizovala spoločnosť SWIETELSKY stavební, s. r. o.

Časopis Inžinierske stavby -

Článok sa venuje sanácii takmer 100 m dlhého úseku jestvujúcej komunikácie III/2832 v havarijnom stave, priepustku a svahu pod komunikáciou v katastri Bělá u Turnova, obci Mírová pod Kozákovem v Libereckom kraji. V inkriminovanom úseku dochádzalo k vývoju svahových nestabilít, ktoré si vyžiadali rýchlu nápravu a realizáciu opornej konštrukcie. Tá bola realizovaná ako vystužená zemná konštrukcia v troch výškových etážach v kombinácii s drenážnou vrstvou.

Časopis Inžinierske stavby -

Realizácia úseku diaľnice D1 Říkovice – Přerov v oblasti strednej Moravy predstavuje pre koncern STRABAG jeden z najvýznamnejších projektov výstavby cestnej infraštruktúry v Českej republike. Tento funkčne dôležitý úsek doplní chýbajúce prepojenie diaľničnej siete medzi strednou a východnou Moravou. Jeho realizácia je významnou výzvou nielen z hľadiska technickej náročnosti, ale aj z hľadiska koordinácie rozsiahlych stavebných činností. Zhotoviteľom stavebných prác je združenie spoločností STRABAG a.s. (ČR), STRABAG s.r.o. (SK), Doprastav a.s. a IDS - Inženýrské a dopravní stavby Olomouc a.s.

Časopis Inžinierske stavby -

Udržateľné vozovky by mali minimalizovať dosah na životné prostredie prostredníctvom zníženia spotreby energie, prírodných zdrojov a súvisiacich emisií pri súčasnom splnení všetkých výkonnostných podmienok a noriem. To v zásade znamená potrebu výrazného nárastu recyklovaných, obnovených a opätovne použitých materiálov.

Časopis Inžinierske stavby -

Autorská správa opisuje lávku postavenú na južnom predmestí Banskej Bystrice. Komplikované miesto s mnohými obmedzeniami viedlo k návrhu visutej oceľovej konštrukcie so skloneným pylónom a jednostranným zavesením. Je príkladom toho, ako lokalita svojimi obmedzeniami zásadne formuje konštrukciu a následne konštrukcia významne dotvára miesto.

Časopis Inžinierske stavby -

V rámci stavby sa v intraviláne mesta Kolárovo zrealizuje tlaková kanalizácia na odvádzanie splaškových odpadových vôd v dĺžke 26 375,35 m, výtlačné potrubie z čerpacích staníc v dĺžke 2 128,05 m a tlakové kanalizačné odbočenia v dĺžke 17 701,79 m. Obnovia sa dve čerpacie stanice (ČS1 a ČS2), postaví sa jedna nová (ČS3) a zrekonštruuje sa hlavná čerpacia stanica (HČS). Vybuduje sa tiež mechanicko-biologická čistiareň odpadových vôd (ČOV) pre 13 750 EO vrátane objektov kalového hospodárstva.

Časopis Inžinierske stavby -

Petržalská električka je dnes jednou z najdiskutovanejších tém v Bratislave. Hlavné mesto sa sústredí na jej úplné dokončenie a postupne finalizuje neupravené okolie, zastávky, cesty a mosty. Petržalka ale môže v budúcnosti získať ďalšie rozšírenie trate – v plánoch je potiahnuť električku aj do ďalších častí najväčšieho slovenského sídliska, čo by zásadne zmenilo tvár tejto mestskej časti. Je ale takéto rozšírenie vôbec reálne a dokáže ho Bratislava zrealizovať?

Andrej Sárközi -
Rozhovor

Je renomovaným odborníkom v oblasti dopravných stavieb, špecializuje sa na mosty a betónové konštrukcie. Svoju prax začal v Doprastave, neskôr bol spoluzakladateľom spoločnosti CEMOS a stal sa jej konateľom. Má bohaté skúsenosti s návrhom a realizáciou významných dopravných stavieb. František Brliť je jedným z nominovaných v oceňovaní ASB GALA v kategórii Osobnosť architektúry a stavebníctva.

Denisa Kureková -

Každý druhý most na Slovensku je v zlom stave a diaľnice sa stavajú pomaly. Problémom je, že investičný proces pri cestnej infraštruktúre trvá v priemere 14 rokov, čo ohrozuje dokončenie hlavných cestných úsekov. Vyplýva to z auditu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ), ktorý sa zameral na stav ciest, mostov a prínos zrealizovaných projektov na diaľniciach v období rokov 2021 až 2024.

TASR -