Inžinierske stavby
Most Lehota na rýchlostnej ceste R1 v Nitrianskom kraji prešiel komplexnou rekonštrukciou. Rozsahom ide o jednu z najväčších sanácií na Slovensku. Reprofilácia železobetónových konštrukcií sa realizovala na ploche viac ako 26 000 m² za pomoci výrobkov Mapei.
Bratislava ako hlavné mesto Slovenskej republiky prechádza v posledných rokoch intenzívnou modernizáciou dopravnej a technickej infraštruktúry. Jedným z významných projektov v tomto procese je Nosný systém MHD (NSMHD), ktorý predstavuje komplexnú rekonštrukciu a rozvoj mestského prostredia, 30 rokov stavebne rezervovaného pre mestskú rýchlodráhu. Ide o líniovú stavbu v intraviláne mesta, pričom novobudovaná petržalská električka je náhradou za nedostavanú bratislavskú rýchlodráhu – metro.
Pripravovaná stavba rieši na úrovni DUR/DPS rekonštrukciu existujúcej železničnej trate prepájajúcej mestá Nymburk a Lysá nad Labem.
Spoločnosť Valbek SK, spol. s r.o. patrí medzi popredné slovenské projekčné kancelárie s tradíciou od roku 1990. Špecializuje sa na komplexné projektovanie dopravnej infraštruktúry – najmä železničných a cestných stavieb, mostov a pozemných objektov.
Na novom úseku diaľnice D3 medzi Kaplice Nádražím a Nažidlami, ktorý je súčasťou významného spojenia medzi Českou republikou a Rakúskom, prebieha výstavba železobetónového mosta nad železničnou traťou pri obci Raveň. Jednou z kľúčových technológií použitých na stavbe je stratené debnenie z cementotrieskových dosiek CETRIS® ECO BASIC, ktoré pomáha urýchliť výstavbu a znížiť náklady.
Depo v Krasňanoch je jednou z dvoch hlavných bratislavských električkových vozovní, pričom od svojho vzniku začiatkom 70. rokov slúži na odstavovanie, čistenie, údržbu a realizáciu opráv električiek. Jeho základná funkcia zostala aj po prestavbe nezmenená, no areál bolo potrebné prispôsobiť súčasným funkčným požiadavkám a zároveň zlepšiť štandard pracovného zázemia.
V posledných rokoch sa na základe problémov s dodatočne predpätými segmentovými mostami ukazuje dôležitosť cielených diagnostík predpätia ako nevyhnutného doplnku k bežným pravidelným alebo hlavným prehliadkam mostov. Z dosiaľ zistených skutočností vykazuje väčšina kontrolovaných dodatočne predpätých mostov určité percento nezainjektovaných káblov, pričom v mnohých prípadoch dochádza k ich rozsiahlej korózii.
Kontrolný deň ukázal, že práce na modernizácii električkovej trate (MET) v košickej mestskej časti Nad jazerom podľa zhotoviteľa pokračujú v zmysle harmonogramu. Informuje o tom mesto Košice na svojej webovej stránke.
To sú slová Ing. Dušana Mráza, prezidenta spoločnosti Doprastav, s ktorým sme sa rozprávali o aktuálnom stave stavebníctva na Slovensku a v Českej republike, o prebiehajúcich stavbách, rozdieloch medzi oboma trhmi, ale aj o víziách do budúcnosti.
Cieľom projektu je dobudovať základný diaľničný ťah diaľnice D1 Hubová – Ivachnová so štvorpruhovou komunikáciou v značne náročnom území okresu Ružomberok. Projekt sa nachádza na strednom Slovensku, v žilinskom regióne. Diaľnica D1 nahradí a doplní existujúcu dvojpruhovú cestu prvej triedy I/18. Po ukončení výstavby predmetného úseku D1 sa vytvoria podmienky na podstatné odľahčenie dopravy a výrazné zlepšenie dopravno-prevádzkových podmienok pre tranzitnú dopravu v danom území.
Tunely patria k najnákladnejším a technicky najnáročnejším stavbám dopravnej infraštruktúry. Zatiaľ čo kedysi dominovalo cyklické razenie s trhacími prácami, dnes čoraz častejšie nastupujú mechanizované raziace štíty, ktoré umožňujú rýchlejšie a bezpečnejšie napredovanie.
Pokusy o zvýšenie kapacity ŽST Bratislava-hlavná stanica prebiehajú už štyri desaťročia. Prestavba stanice je nevyhnutná z dôvodov morálneho a fyzického opotrebenia, požiadaviek aktuálne platných noriem, zlej reputácie a tiež rastúcich nárokov na rozsah osobnej a nákladnej dopravy.
Od získania financií z európskych fondov uplynuli už tri roky a projekt výstavby novej trolejbusovej trate medzi Patrónkou a Riviérou sa konečne dostal do viditeľnej fázy realizácie. Čo všetko však výstavba prinesie a ako sa zmení doprava v tejto časti Bratislavy?
Monitoring mostov je dnes neoddeliteľnou súčasťou správy dopravnej infraštruktúry. V čase, keď sa mnohé konštrukcie blížia ku koncu svojej životnosti, je nevyhnutné sledovať ich správanie v reálnom čase, predchádzať haváriám a optimalizovať rozhodnutia o rekonštrukcii či výmene.