Kodaň chce byť mestom bez áut
Ako prinavrátiť do ulíc zeleň a pretvoriť parkovacie plochy na pobytové? Dajú sa tieto autá presunúť do parkovacích domov, ktoré by zároveň slúžili obyvateľom ako miesta oddychu? Predstavujeme vám koncept Copenhagen Car Free(dom) od JAJA Architects.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Týmito otázkami sa zaoberá dánske architektonické štúdio JAJA Architects, známe predovšetkým vďaka svojmu projektu Konditaget Lüders alebo „PARK’N’PLAY“. Táto červená budova, inšpirovaná parížskym Centre Georges Pompidou, sa nachádza v kodanskom prístave Nordhavn.
Unikátna je prepojením budovy slúžiacej ako parkovací dom s pobytovou strechou, na ktorej je umiestnené detské i workoutové ihrisko a kaviareň s pekárňou. Vďaka tejto stavbe, ktorá je od miestnych bytov vzdialená len 200 metrov, bolo možné odstrániť povrchové parkovacie miesta v celej štvrti, čo umožnilo využiť voľný priestor na vysadenie stromov, umiestnenie mobiliáru a vybudovanie oddychových zón.
Automobilizmus ako problém
Projekty týkajúce sa udržateľnej mobility predstavil v pražskom Centre architektúry a mestského plánovania (CAMP) na prednáške s názvom „Urban Talks: JAJA“ vedúci oddelenia mobility JAJA Architects Robert Martin. Ten zdôraznil nutnosť udržateľnosti, recyklácie materiálov, ako aj dôležitosť mobility v rámci rozvoja mesta a novej výsadby.

Ako kľúčový problém sa podľa neho v posledných rokoch ukazuje nadmerné množstvo áut v mestách. Automobilová doprava sa v poslednom storočí stala hlavným prvkom mobility, problematické je však to, že v dôsledku jej masového rozšírenia sme začali upravovať mestá a prispôsobovať ich autám, čím sa ich výskyt len zvýšil.
Tieto prieťahy tak v súčasnosti rozdeľujú mestá, znemožňujú v nich rýchle presuny peších, a tým ich z týchto miest vytláčajú – z vlastníctva sa tak nestáva výsada, ale nutnosť. Vezmime si napríklad, ako sú koncipované nákupné zóny na okrajoch miest – nie sú prispôsobené na to, aby sa do nich obyvatelia dopravili verejnou dopravou, peši či na bicykli, zato poskytujú veľké množstvo parkovacích miest a nahrávajú tak individuálnej automobilovej doprave.

Spoločne využívané vlastníctva
Typy mobility sa však neustále menia, v súčasnosti sa využívajú elektrobicykle, elektrické kolobežky, elektromobily, skútre, nákladné (cargo) bicykle a ďalšie dopravné prostriedky, ktoré kedysi neboli bežné. Architekti sa tak snažia predvídať, aké spôsoby dopravy budeme voliť v budúcnosti a aké parkovacie miesta pre ne budeme potrebovať.
Podľa Roberta Martina sa navyše mení aj náš prístup k vlastníctvu týchto dopravných prostriedkov – od ich vlastníctva západná spoločnosť prechádza na ich spoločné využívanie (zdieľané autá, zdieľané bicykle a kolobežky,…).
Objavujú sa preto otázky, kam umiestniť autá v osobnom vlastníctve, o ktorých možno predpokladať, že budú v budúcnosti nahradené mixom dopravných prostriedkov, z ktorých si jednotlivec vyberie ten najvhodnejší pre danú príležitosť.
Ako navyše Martin zdôrazňuje, väčšina z našich ciest sú kratšie než 10 km, a tak nedáva zmysel si na tieto krátke vzdialenosti kupovať auto, ktoré je nutné servisovať a za ktoré treba platiť drahé parkovanie, ale zvoliť alternatívny spôsob dopravy – peši, (elektro)bicyklom, (elektro)kolobežku, elektrickou jednokolkou, skútrom, MHD atď.
Ideálnym stavom je teda prístup, keď dopravný prostriedok volíme podľa dĺžky našej cesty na schematickej škále: chôdza > bicykel > MHD > zdieľaný automobil > auto > lietadlo.

Riešením sú všetky dopravené prostriedky
Cieľom teda nie je vytlačiť autá z miest alebo ich nahradiť 1 : 1 iným prostriedkom, ale naučiť sa premýšľať nad všetkými typmi dopravných prostriedkov ako nad možnosťami riešenia. Ruka v ruke s týmto konceptom kráča aj budovanie mesta krátkych vzdialeností, v ktorom majú obyvatelia všetky potrebné služby v pešej vzdialenosti od svojho bydliska.
Projekt Copenhagen Car Free(dom) si kladie za cieľ zbaviť obyvateľov miest pocitu, že potrebujú vlastniť auto. Podľa JAJA Architects pritom nie je riešením vytlačiť autá z centier miest, pretože by sa táto dopravná záťaž preniesla na predmestia a periférie.
Navrhujú však, aby v rámci centier miest vznikli zóny bez áut na spôsob barcelonských superblokov. Automobilová aj hromadná doprava by potom viedla po obvode týchto zón (bulvároch) a v rámci nich by bola obmedzená na minimum (napr. v podobe jednosmerných ulíc bez parkovacích miest).
Priestor, ktorý vznikne odstránením parkovacích miest, tak môže byť využitý na oddych miestnych obyvateľov, predzáhradky, mikroparky, promenády a pod. JAJA Architects navyše vytvorili katalóg možných kombinácií zelene a cesty v rámci vnútorného priestoru týchto zón, ktoré sú buď absolútne bez pruhu pre autá, alebo ponúkajú napríklad cestu s jednosmernou prevádzkou (pre cyklistov obojsmernou), doplnenou o parkovací ostrovček, slúžiaci na zásobovanie miestnych obyvateľov.
Kľúčovou otázkou vedúcou k zmene prístupu k autám v rámci mesta je: „Čo dostanem, keď sa vzdám svojho parkovacieho miesta?”










