Záporové paženie v počiatočnej fáze výstavby
Galéria(9)

Tunel Stránov vo výstavbe

Článok predstavuje technické riešenie tunela Stránov, ktorý sa nachádza na území Českej republiky na preložke cesty I/16 pri obci Jízerní Vtelno. Tunel Stránov je v celej dĺžke budovaný ako hĺbený v otvorenej stavebnej jame. Stavba sa začala 23. 5. 2025, uvedenie do prevádzky sa predpokladá v roku 2027.

Obec Jízerní Vtelno sa nachádza v Českej republike, v Stredočeskom kraji. Prechádza ňou komunikácia I/16, ktorá sa začína v križovatke s diaľnicou D6 pri obci Řevničov, pokračuje k mestu Mělník a končí sa na križovatke s diaľnicou D10 na juhu Mladej Boleslavi.

Cesta I/16 má na území obce Jízerní Vtelno niekoľko zákrut s nevyhovujúcimi polomermi smerových oblúkov, čo komplikuje prejazd nákladných vozidiel s prívesmi, ktoré sú nútené pri prejazde zákrutami zachádzať do protismeru, poškodzujú okolitú zástavbu, a tým značne obmedzujú plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky v obci.

Z toho dôvodu pristúpil správca komunikácie ŘSD ČR k rozhodnutiu vybudovať preložku cesty I/16 tak, aby cesta I/16 obec obchádzala a tranzitná doprava bola presmerovaná mimo obce. Po dobudovaní preložky sa významne urýchli prejazd po ceste I/16 v úseku okolo Jízerního Vtelna a zároveň sa zvýši bezpečnosť účastníkov cestnej premávky na ceste I/16 aj v samotnej obci.

Preložka je navrhnutá v severnej časti obce na nezastavateľných plochách v zastavanom území. V západnej časti vedie po poľnohospodárskej pôde, ďalej prechádza tunelom Stránov, za ním vedie na krátkom úseku po lesných pozemkoch a následne sa vracia do súčasnej trasy cesty I/16. Preložka cesty leží v celom rozsahu v katastrálnom území obce Jízerní Vtelno (obr. 1).

Obr. 1 Umiestnenie stavby
Obr. 1 Umiestnenie stavby | Zdroj: Silnice I/16 Jizerní Vtelno, přeložka. Informační leták, stav k 08/2025; Ředitelství silnic a dálnic s. p.

Celková dĺžka preložky cesty I/16 je 1 285 m vrátane tunelového úseku. Komunikácia je navrhnutá v kategórii S9,5/80, resp. S9,5/70. Trasa preložky vedie v celom úseku v klesaní v smere staničenia, v tunelovom úseku je pozdĺžny sklon až 8 %. Z toho dôvodu je v úseku od km 0,472 až po km 1,185 navrhnutý prídavný pruh so šírkou 3,5 m. Samotný tunel je situovaný v úseku km 0,680 50 až km 0,950, čo znamená, že v celej dĺžke tunela je vozovka riešená ako 3-pruhová s jedným pruhom v smere jazdy v smere staničenia a s dvomi pruhmi v smere proti staničeniu.

Tunel Stránov – všeobecné informácie

Tunel Stránov s dĺžkou 270 m umožňuje prechod cesty I/16 cez horninový masív nachádzajúci sa pod zámkom Stránov. Ide o hĺbený, trojpruhový, obojsmerný tunel kategórie TD s premenlivým pozdĺžnym sklonom max. 8,0 %.

Trasa cesty v tuneli vedie v dvoch protichodných oblúkoch (obr. 2). Hĺbený tunel bude vybudovaný v záreze, ktorý bude vykopaný zo západného portálu smerom k východnému portálu. Táto metóda výstavby je podmienená možným umiestnením medziskládky, ktorá leží na začiatku budúcej trasy cesty. Podstatná časť vyhĺbeného materiálu sa použije na zasypávanie.

Obr. 2 Situácia tunela
Obr. 2 Situácia tunela | Zdroj: Amberg Engineering Slovakia,

Následné zásypy sa budú vykonávať súčasne a symetricky na oboch stranách tunela od spodného portálu smerom k hornému. Tunel bude betónovaný obdobným spôsobom, to znamená dovrchne.

Tunel je navrhnutý v súlade s ČSN 73 7507 Návrh cestných tunelov a TP 98 Technické vybavenie cestných tunelov. Hlavné nosné konštrukcie sú navrhnuté s predpokladanou životnosťou 100 rokov. Životnosť stavebného vybavenia je minimálne 30 rokov a technického vybavenia (TVT) minimálne 15 rokov.
Technické vybavenie tunelov je navrhnuté tak, aby odolávalo úrovni koróznej agresivity prostredia v samotnom tuneli, ktorá je podľa ČSN ISO 9223 klasifikovaná ako C4 „vysoká“.

Ako prípravné práce sa prekladajú dotknuté inžinierske siete, ktoré križujú trasu tunela. Presťahované siete budú umiestnené na dočasnej mostnej konštrukcii. Pred začatím výkopových prác sa budú sanovať vybrané konštrukcie v potenciálnej zóne vplyvu stavby. Pred začatím výstavby sa vykonávalo predbežné geotechnické monitorovanie a vykoná sa ešte podrobný prieskum všetkých konštrukcií v potenciálnej zóne vplyvu.

Tunel je navrhnutý, pripravený a bude realizovaný v súlade s pravidlami observačnej metódy vrátane geotechnického monitoringu – týka sa to predovšetkým paženia stavebnej jamy v čase výstavby a tunela počas realizácie zásypu a následne prevádzky.

Návrh a realizáciu geotechnického monitoringu zabezpečuje organizácia nezávislá od zhotoviteľa, priamo podriadená objednávateľovi. Tunel je v rámci výstavby rozdelený na 17 samostatných podobjektov. Riešia jednotlivé stavebné konštrukcie vrátane dočasných, ktoré sú pre výstavbu tunela potrebné.

Zabezpečenie stavebnej jamy

Zabezpečenie stavebnej jamy sa realizuje kotveným záporovým pažením a zárezom v skalnom podloží, zabezpečeným striekaným betónom a klincovaním (obr. 3). Zabezpečenie výkopu bolo realizované v koordinácii s dočasným mostom pre presun inžinierskych sietí a dopravy do obce Stránov cez stavenisko.

Obr. 3 Priečny rez stavebnou jamou [2]
Obr. 3 Priečny rez stavebnou jamou | Zdroj: Amberg Engineering Slovakia,
Výkop stavebnej jamy pre tunel sa realizuje po jednotlivých etážach pri súčasnej realizácii zaistenia stien výkopu pomocou kombinácie záporového paženia s drevenými pažnicami, vystuženého striekaného betónu, dočasných lanových kotiev a zemných klincov.

Vyťažená hornina bude drvená, uskladnená a následne použitá do vyrovnávacích vrstiev a na nahradenie podložia pod tunelovou rúrou v miestach pokryvných útvarov. Materiál na vytvorenie vodotesnej vrstvy a materiál na zásyp na úrovni vodonosnej vrstvy z vybraného materiálu sú skladované oddelene.

Výkopové práce prebiehajú postupne, s ohľadom na presun inžinierskych sietí a výstavbu dočasného mosta pre ich presun a dopravu do obce Stránov, hlavne zo západného portálu.

Nosná konštrukcia pre dočasné preloženie sietí a dopravy k zámku Stránov

Počas výstavby je potrebné zabezpečiť dopravu z obce Jízerní Vtelno na zámok Stránov cez územie staveniska, keďže stavenisko prerušuje jedinú prístupovú komunikáciu do tejto časti obce, a preloženie inžinierskych sietí križujúcich trasu tunela. Na tento účel je použité mostné provizórium MMT-100, ktoré je umiestnené 1,27 m pod existujúcim terénom.

Most slúži na jednej strane na presun peších po chodníku so šírkou 0,75 m, na druhej strane sú preložky inžinierskych sietí v priestore s rovnakou šírkou a v strednej časti mosta vedie automobilová doprava v jednom pruhu so šírkou 5,5 m.

Dĺžka nosnej konštrukcie dočasného premostenia je 33 m, z toho samotné premostenie má dĺžku 31,2 m (obr. 4). Výška mosta je 18,2 m. Trasa premostenia je kolmá na trasu preložky cesty I/16. Mostné provizórium je založené na pilótach, ktoré v úseku provizória nahrádzajú záporové paženie stavebnej jamy tunela (obr. 5).

Obr. 4 Priečny rez stavebnou jamou v mieste mostného provizória
Obr. 4 Priečny rez stavebnou jamou v mieste mostného provizória | Zdroj: Amberg Engineering Slovakia,
Obr. 5 Založenie mostného provizória vo fáze realizácie
Obr. 5 Založenie mostného provizória vo fáze realizácie | Zdroj: Amberg Engineering Slovakia,

Tunel Stránov – konštrukcia

Konštrukcia tunela bude železobetónová klenbová s protiklenbou, s fóliovou izoláciou otvoreného systému. Z vonkajšej strany tunelového ostenia bude po oboch stranách tunela viesť poistná drenáž.

Železobetónová konštrukcia tunela bude vybudovaná na železobetónovej spodnej klenbe (obr. 6 a 7). Po dĺžke bude tunel rozdelený na bloky s maximálnou dĺžkou 10 m. Tunel bude celkovo tvoriť 27 blokov. Hrúbka spodnej aj hornej klenby je min. 750 mm, pre spodnú klenbu bude použitý betón triedy C25/30 s odolnosťou Xa2 a pre hornú klenbu betón triedy C30/37 s odolnosťou XD3 a XF4.

Obr. 6 Vzorový priečny rez hĺbeným tunelom
Obr. 6 Vzorový priečny rez hĺbeným tunelom | Zdroj: Amberg Engineering Slovakia,

Presypanie tunela na jeho začiatku bude minimálne 1 m, a to až do vzdialenosti 60 m od začiatku tunela. V tomto úseku bude spätný zásyp tunela výškovo nad úrovňou pôvodného terénu. Následne bude zásyp tunela vyhotovený do úrovne pôvodného terénu, jeho výška narastie až po križovanie s mostným provizóriom (zhruba 200 m od začiatku tunela) na hodnotu približne 7,2 m.

Po koniec tunela potom výška zásypu plynulo klesá až mierne pod vrchol tunela na portálovom bloku. Zvýšená úroveň hluku v tuneli bude spôsobená najmä pri prejazde nákladnej dopravy v dôsledku značného pozdĺžneho sklonu tunela. Na dĺžke 50 m od oboch portálov tak bude ostenie tunela obložené akustickým obkladom, ktorý obmedzí vznik neprijateľných úrovní hluku v okolí tunela.

Obr. 7 Priestorový model tunelového ostenia
Obr. 7 Priestorový model tunelového ostenia | Zdroj: Amberg Engineering Slovakia,

V tuneli sa nebudú nachádzať žiadne výklenky. Cez tunel bude trasovaná aj kanalizácia cesty I/16 a v chodníkoch na stranách tunela budú viesť káblové trasy pre technologické vybavenie tunela a na pravej strane tunela aj suchovod požiarneho vodovodu. Na východnom portáli budú umiestnené nádrže pre zásobu vody požiarneho vodovodu a pre údržbu tunela a tiež odlučovač ropných látok. Na východnom portáli bude aj technologický objekt pre tunel, kde budú umiestnené technologické zariadenia.

Tunel Stránov – portálové časti

Zárez na strane západného portálu tunela je zabezpečený kotvenou pilótovou stenou po oboch stranách cesty I/16. Dĺžka pilótovej steny na ľavej strane zárezu je 192 m a na pravej strane 43 m. Priemer pilót je 1,2 m. Maximálna výška odkopu pred pilótovou stenou je 7,3 m. Výška pilót je v rozmedzí 5 až 14 m, pilótové steny sú kotvené v jednej až dvoch úrovniach trvalými 4-lanovými kotvami s maximálnou dĺžkou 25 m v osovej vzdialenosti 3,6 m. Pohľadová úprava pilótovej steny bude z tvárnic s úpravou povrchu typu štiepaného betónu.

Zárez na strane východného portálu tunela bude zabezpečený na oboch stranách cesty I/16 železobetónovými gravitačnými múrmi založenými hĺbkovo na mikropilótach. Líc múrov na oboch stranách cesty bude obložený kamenným obkladom.

Zárubný múr na ľavej strane sa začína pri portálovom bloku, kde je najvyšší – výška v tomto mieste (od základovej škáry) je približne 9,3 m. Následne výška múru klesá približne na 50 m na úroveň existujúceho terénu. Na tejto strane bude na korune múru umiestnená protihluková stena zo železobetónových panelov s protihlukovým obkladom.

Protihluková stena sa začína pri tuneli v mieste, kde je múr najvyšší (výškou cca 1,2 m) a kde má iba funkciu zábrany proti pádu, následne sa postupne zvyšuje až na výšku 5,4 m približne v 2/3 dĺžky múru a potom klesá smerom ku koncu múru na výšku 3,7. Posledný 11 m dlhý úsek múru ma len funkciu základu pre protihlukovú stenu, preto na tejto časti už nie je kamenný obklad. V spodnej časti obkladu múru vedie káblová trasa, odkiaľ sú napájané aj svetlá verejného osvetlenia pred portálom tunela.

Na pravej strane sa zárubný múr rovnako začína pri portálovom bloku s výškou cca 6,5 m, následne mierne klesá pozdĺž portálového zárezu k prevedeniu potoka, ktoré je 16 m od portálu. Od tohto miesta múr stúpa až po jeho koniec na výšku 10 m, čo je vo vzdialenosti 60 m od portálu. Koniec múru sa plynulo napája na skalný zárez existujúcej cesty I/16, ktorý bude v danom mieste ešte prehĺbený a v rámci úpravy cesty v tomto mieste dodatočne zabezpečený záchytnými oceľovými sieťami proti pádu uvoľnených kameňov. V korune múru bude zábradlie zabraňujúce pádu osôb.

Záver

Cieľom prezentovanej preložky cesty I/16 je zlepšiť kritickú dopravnú situáciu v obci Jízerní Vtelno, ktorej bezpečnosť dlhodobo trpí z dôvodu nevhodného smerového vedenia tejto komunikácie na území obce. Dobudovanie tejto stavby pozitívne ovplyvní dopravnú situáciu na ceste I/16 v tomto úseku a radikálne zvýši bezpečnosť premávky na danej ceste a v samotnej obci Jízerní Vtelno.

Odstráni sa nutnosť prejazdu ťažkej nákladnej dopravy cez kritické miesta v obci, čo podstatne zlepší dopravný komfort účastníkov tranzitnej aj miestnej premávky. Zároveň sa pozitívne ovplyvní mestské prostredie v centre obce, keďže tranzitná doprava bude presmerovaná na aktuálne budovaný úsek preložky cesty I/16 obchádzajúci Jízerní Vtelno.

Tunel Stránov s portálovými zárezmi bude technickou dominantou preložky cesty I/16, bez ktorej by vzhľadom na náročné morfologické podmienky v danom území nebolo možné preložku zmysluplne realizovať.

Zaujímavosťou stavby je aj archeologický prieskum, ktorý sa zrealizoval po odhumusovaní územia a pred začatím samotných prác na hĺbení stavebnej jamy pre tunel. V rámci prieskumu bolo objavené veľké pohrebisko z bronzovej doby, ktoré pozostávalo zhruba zo 60 hrobov. Boli nájdené predmety bežnej potreby tej doby a identifikované zdrojové miesta pre ťažbu hliny na výrobu nádob. Väčšina nálezov bola situovaná v blízkosti západného portálu tunela Stránov.

Text: Juraj Ortuta, Amberg Engineering Slovakia, s. r. o., Stredisko líniových stavieb Západ, Pracovisko Bratislava; Ján Boltvan, Amberg Engineering Slovakia, s. r. o., Stredisko líniových stavieb Západ, Pracovisko Banská Bystrica

Literatúra
1. Silnice I/16 Jizerní Vtelno, přeložka. Projektová dokumentace pro provádění stavby (PDPS); Pragoprojekt a.s.
2. Silnice I/16 Jizerní Vtelno, přeložka. Realizační dokumentace stavby (RDS); Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.
3. Silnice I/16 Jizerní Vtelno, přeložka. Informační leták, stav k 08/2025; Ředitelství silnic a dálnic s. p.

Obr. 7 Priestorový model tunelového ostenia
obr
Obr. 5 Založenie mostného provizória vo fáze realizácie
obr
Obr. 3 Priečny rez stavebnou jamou [2]
Obr. 2 Situácia tunela
Obr. 1 Umiestnenie stavby
Záporové paženie v počiatočnej fáze výstavby

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby 5/2025