Z haly vzniklo nákupné centrum. Nový Retail Park v Ružomberku je rekonštrukciou zdevastovaného objektu
Ružomberok získal moderný retailový park, ktorý posúva štandardy nákupných objektov na novú úroveň. Projekt kombinuje funkčnosť s estetickým riešením fasády a citlivým zapojením do mestského prostredia. Návštevníkov pritiahne nielen pohodlné parkovanie a prehľadné dispozície, ale aj príjemná atmosféra celého priestoru.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Retailové parky patria medzi najdynamickejšie sa rozvíjajúce formáty obchodných centier. Vyznačujú sa praktickým usporiadaním predajní, ľahkou dostupnosťou a efektívnym riešením parkovania, čo z nich robí atraktívne miesto na každodenné nákupy.
Väčšinou ide o prízemné objekty usporiadané do línie alebo písmena „L“ či „U“ so spoločným parkoviskom priamo pred vstupmi do jednotlivých obchodov. Tento jednoduchý a funkčný koncept umožňuje zákazníkom rýchlu orientáciu aj pohodlný prístup do predajní.
Architektúra retailových parkov stavia na prehľadnosti a účelnosti, no v posledných rokoch čoraz viac zohľadňuje aj estetiku, udržateľnosť a zapojenie do mestského prostredia. Moderné retailové parky už nie sú len radom obchodov, ale premyslene navrhnutým priestorom, ktorý má vytvárať príjemnú atmosféru a podporovať dlhodobý rozvoj lokality.
Príkladom tohto trendu je aj nedávno zrealizovaná rekonštrukcia Retail Parku Ružomberok, ktorá ukazuje, že funkčný typ architektúry s prevažne nákupnou funkciou môže byť zároveň vizuálne atraktívny a priateľský k návštevníkom.
Nadväznosť na centrum mesta, rieku aj torzo historického kláštora
O rekonštrukcii objektu, v ktorom ešte pred niekoľkými rokmi sídlila predajňa Hypernovy, sa začalo aktívne hovoriť v roku 2023. „Schátraný objekt oblepený reklamným smogom čoskoro dostane novú tvár a dodá lokalite krajšiu a prívetivejšiu podobu,“ uviedol v tom čase konateľ firmy MG Development Lukáš Šarközi.
V rovnakom roku vypracovalo poverené architektonické štúdio MV Architecture projekt, ktorý budovu zmenil na nepoznanie. Ako opisuje architekt Martin Vojta, zásadným prvkom pri koncepte úpravy objektu bola jeho poloha – blízkosť rieky a centra mesta. „Otvorili sme hlavnú fasádu smerom do mesta a doplnili sme stĺpovú kolonádu vysokým radom, otočili sme tvár objektu smerom do centra a premostenie z centra,“ približuje.
Štúdio vo svojom návrhu reagovalo aj na blízkosť Kaštieľa sv. Žofie, ktorý sa nachádza neďaleko riešeného objektu. „Na blízkosť kaštieľa, resp. jeho torza, v zadnej časti pozemku sme chceli reagovať odstránením historizujúcich napodobenín vežičiek a patvarov. Snažili sme sa použiť ušľachtilejšie materiály v zemitej farbe, ktorá by lepšie ladila s historickým objektom,“ dodáva Vojta.
Zachovanie skeletu, odstránenie nevkusných prvkov
V rámci rekonštrukcie ostali zachované nosný železobetónový skelet a strecha. Okrem spomínaných historizujúcich vežičiek bola asanovaná a demontovaná aj čelná predsunutá dvojpodlažná časť (vstupný portál s výťahmi vedúcimi na pôvodné, dnes už nefunkčné parkovisko).
Zmenou prešla aj samotná vnútorná dispozícia. „Objekt bol pôvodne halový priestor. Z hľadiska dispozície sa doplnilo priečne delenie na menšie nájomné priestory so zásobovacou chodbou smerujúcou na jestvujúcu zásobovaciu rampu,“ vysvetlil architekt, ktorý stojí na čele štúdia MV Architecture.
Rekonštrukcii pridalo kvalitu aj riešenie fasády objektu. Po novom je retailový park opláštený sendvičovým panelom s minerálnou výplňou hrubou 180 mm. „Opláštenie bolo doplnené o predsadenú fasádu z vlnitého plechu. Kolonáda je oceľový rám, čelná fasáda je tvorená tmavými plechovými lamelami a hliníkovou zasklenou fasádou,“ uvádza Vojta. Práve vďaka tomuto kroku objekt lepšie splynul s okolím a dodal mu minimalistický, no predsa zaujímavý architektonický výraz.
Aj na predpolí záleží
Úpravami prešlo aj predpolie objektu. Autori navrhli preorganizovať vjazd a zrekonštruovať parkovacie plochy. Okrem toho v predpriestore retailového parku pribudol zelený pás od cesty a veľa inej zelene. Nechýba ani nový verejný mobiliár, smetné koše a exteriérové osvetlenie kolonády.
Retailové parky sú z hľadiska architektúry omnoho jednoduchšie ako veľké nákupné centrá. „Väčšinou ide len o tzv. shell and core haly, parkovanie a zeleň. To je dôvod, prečo boli väčšinou veľmi jednoduché a bez väčšieho záujmu o kvalitu zo strany developerov,“ opisuje aktuálny stav na Slovensku Martin Vojta, autor ružomberského projektu.
„To už ale časom pri nasycovaní trhu retailom prestáva platiť a developeri začínajú chápať, že tento typ projektov potrebuje dôraz na verejný priestor, komfortné parkovanie, zeleň, verejný mobiliár, oddychové plochy či rozumný dizajn reklamných plôch aj detailov, ako je napríklad infografika,“ dodáva.
Retail Park Ružomberok
Investor: MG Development
Architekti: MV Architecture
Rozloha územia: 13 216 m2
Plocha verejnej zelene: 5 568 m2
Realizácia: 2024
Stav: dokončené