Lucia Klečková vedie obchodný dom IKEA od roku 2019.

Lucia Klečková: Ľudia neveria, že sa dá vyrobiť udržateľný produkt za nízku cenu

Firmy, ktoré si v stratégiách zakotvili udržateľnosť ako jeden z princípov svojho podnikania, pribúdajú ako huby po daždi.

Niekedy je pre spotrebiteľa ťažké vyznať sa v tom, čo vlastne zelená stratégia znamená. Riaditeľka obchodného domu IKEA otvára dvere do kuchyne škandinávskeho výrobcu nábytku a prezrádza, čo všetko robia pre to, aby sa nám na tejto planéte žilo lepšie.

Časť spoločnosti značku IKEA v súvislosti s nízkymi cenami a sezónnymi tovarmi prirovnáva k nábytkárskemu ekvivalentu fast fashion. V čom sa mýlia a v čom sa ešte IKEA musí zlepšiť, aby to nebolo pravdou?

IKEA sa riadi víziou nášho zakladateľa Ingvara Kamprada. Chceme zlepšiť každodenný život čo najviac ľuďom. Myslíme si, že práve cenová dostupnosť, ktorú spomínate, to umožňuje.

Ale zároveň hovoríme, že každý náš výrobok má okrem cenovej dostupnosti aj ďalšie atribúty, ktoré ho robia udržateľným. Môžeme hovoriť o udržateľných materiáloch, ale aj o tom, ako výrobok sám pomáha zlepšovať životné prostredie.

Čo myslíte tým, že výrobok sám pomáha zlepšovať životné prostredie?

Náš prieskum hovorí, že 96 percent Slovákov by chcelo žiť udržateľne. Väčšinou ich motivuje to, že môžu ušetriť, ale, samozrejme, chcú aj prispieť k ochrane životného prostredia. My im chceme dať návod. Naučiť ich, ako žiť udržateľne, dať im tipy a riešenia, ktoré im v tom pomôžu.

Napríklad sklenené nádoby v chladničke pomáhajú nevyhadzovať zbytočne potraviny, keďže vďaka nim presne vidíte, aké jedlo a koľko z neho ešte máte. Alebo máme napríklad čističku vzduchu, ktorá pomáha zlepšiť prostredie v miestnosti.

„Náš prieskum hovorí, že 96 percent Slovákov by chcelo žiť udržateľne. Väčšinou ich motivuje to, že môžu ušetriť.“

Je udržateľná len časť sortimentu IKEA?

Každý výrobok sme vyvíjali s ohľadom na princíp demokratického dizajnu. Ten má päť elementov – nízka cena, funkčnosť, kvalita, udržateľnosť a dizajn. Keď sa spoja, vznikne všestranný produkt.

Podľa Klečkovej sú zásadným problémom v súvislosti s pandémiou námorné kapacity.
Podľa Klečkovej sú zásadným problémom v súvislosti s pandémiou námorné kapacity. | Zdroj: Miro Pochyba

Ako je možné skĺbiť kvalitu, udržateľnosť a nízku cenu? Z iných segmentov sme zvyknutí, že za kvalitu si musíme priplatiť.

Ľudia neveria, že je možné vyrobiť udržateľný produkt za nízku cenu. Na druhej strane sa obávajú, že udržateľnejšie výrobky by mohli znamenať vyššie ceny. V IKEA však veríme, že udržateľné produkty by mali byť dostupné pre mnohých. Pri výrobe spolu s dodávateľom vstupujeme do reťazca výroby a zabezpečíme, aby výrobok spĺňal tieto požiadavky.

Znamená to, že sa v procese výroby zameriavate najmä na materiály, ktoré dokážu byť kvalitné, udržateľné a zároveň aj lacné?

Je pravdou, že sme sa výrazne posunuli v oblasti získavania udržateľnejších materiálov. Od roku 2015 pochádza všetka naša bavlna, ale aj ryby a morské plody z udržateľnejších zdrojov. To platí aj pre 98 % dreva a papiera, čo znamená, že je buď FSC certifikované, alebo z recyklovaného materiálu.

Okrem toho sme už podnikli kroky na to, aby sme zo sortimentu výrobkov IKEA začali vyraďovať prvotné plasty z fosílnych surovín. Ale nejde len o to. Pozeráme sa na produkt ako na ďalšiu surovinu v zmysle cirkularity. Mal by sa dať opraviť, použiť iným spôsobom.

Zaviedli sme nákup náhradných dielov, ktoré vám dodajú priamo domov. Tiež máme program Druhý život nábytku, v ktorom nabádame ľudí, aby nám priniesli svoje použité IKEA výrobky, ktoré už viac nechcú. My ich následne dáme na predajnú plochu oddelenia Circular Hub a tam čakajú na svojho nového majiteľa.

Slováci chcú ušetriť

O akom percente z pôvodnej ceny sa bavíme pri odkúpení použitého nábytku?

Nemáme presne stanovené pravidlá, závisí to od toho, v akom stave je použitý výrobok. V októbri sme ale zaviedli program garantovaný odkup detského nábytku, kde zákazník presne vie, koľko za výrobok dostane. Chceme vyjsť v ústrety mladým rodinám. Ich potreby sa menia, deti rastú a časom potrebujú iný nábytok.

Podľa prieskumu spoločnosti IKEA sa Slováci nábytku v domácnosti zbavujú, keď je starý, zničený a ošarpaný (63 %), keď potrebujú iný rozmer (19 %), keď vyjde z módy (18 %), keď sa sťahujú do iného bytu (13 %), keď nie je praktický (12 %) alebo keď sa im už jednoducho nepáči (8 %). Najčastejšie nábytok darujú zadarmo (33 %) alebo ho vyhodia (31 %).

Až 19 % použitý nábytok odloží do suterénu či pivnice a 17 % nábytok ďalej predáva za výhodnejšiu cenu. Na druhej strane až polovica Slovákov si nikdy nekúpila žiadny nábytok z druhej ruky. Takmer 1/3 z tejto skupiny spotrebiteľov nad tým nikdy ani nepremýšľala, pre ostatných nie je použitý nábytok hoden kúpy za ponúkanú cenu (23 %), kúpa sa im zdá riskantná (21 %) alebo nehygienická (18 %).

Ako sa vyvíja kvalita produktov IKEA?

Všetky naše výrobky dôkladne testujeme a za kvalitu našich výrobkov ručíme. Okrem štandardnej 2-ročnej záruky poskytujeme na mnohé z nich predĺženú záruku od 5 do 25 rokov. Všetok náš nábytok a doplnky podrobujeme rozsiahlym testom v našich testovacích laboratóriách.

Overujeme si, či spĺňajú normy v mnohých oblastiach vrátane šetrnosti k životnému prostrediu. Do predaja tak zaraďujeme výrobky len vtedy, keď sme si stopercentne istí ich bezpečnosťou.

V IKEA chcú zákazníkov naučiť, ako žiť udržateľne.
V IKEA chcú zákazníkov naučiť, ako žiť udržateľne. | Zdroj: Miro Pochyba

Keď sa už bavíme o nízkych cenách, nedávajú práve ony pomerne široký priestor impulzívnemu nakupovaniu a častému striedaniu nábytku či doplnkov? Usmerňuje IKEA svojich zákazníkov v tom, aby nenakupovali bezhlavo a podľa trendov?

Každý sa snažíme žiť si svoj sen a vytvárať si bývanie na svoj obraz. Každopádne v prostredí obchodného domu, ale aj na webových stránkach sa snažíme vysvetľovať a dávať tipy, ako si správne zvoliť vhodný nábytok. V celom obchodnom dome zákazníkov jednoduchým grafickým spôsobom navigujeme a ich cestu ukončujeme v cirkulárnom hube.

Je to naše centrum udržateľnosti, kde nielenže predávame sortiment z kampane Druhý život nábytku, ale aj robíme workshopy. Tento koncept sme uviedli do prevádzky minulý rok na jar počas lockdownu. Je to bývalý kútik zlacneného tovaru, ktorý sme povýšili na edukačnú úroveň.

O tovar z tejto sekcie je naozaj veľký záujem. Nábytok zostáva v cirkulárnom hube v priemere 1,5 dňa. Všetky workshopy, ktoré sme tu usporiadali, boli ihneď plne zarezervované.

Aj takto môže vyzerať udržateľná domácnosť.
Aj takto môže vyzerať udržateľná domácnosť. | Zdroj: Miro Pochyba

Chcú sa slovenskí spotrebitelia vzdelávať v udržateľnosti? Čo v nich rezonuje najviac a čo najmenej?

Naše prieskumy nám ukazujú, že k udržateľnému správaniu a nákupu udržateľných produktov zákazníkov motivujú predovšetkým osobné výhody, ktoré z toho plynú, napríklad zdravie, pohodlie či, ako som už spomínala, možnosť ušetriť peniaze.

Najväčšie bariéry v úsilí žiť udržateľne sú pre slovenského spotrebiteľa nedostatok informácií, skepticizmus, vysoká cena alebo nepohodlnosť. Pre Slovákov sú dve najrelevantnejšie témy v udržateľnosti, a to je triedenie odpadov a šetrenie energií. Chcú sa naučiť viac aj o tom, ako minimalizovať odpad. Preto sa snažíme, poskytnúť im v tejto oblasti dostatok praktických a cenovo dostupných riešení.

Aké ďalšie lokálne udržateľné aktivity okrem cirkulárneho hubu vyvíja IKEA Slovensko?

Začnem tým, že robíme všetko preto, aby sme obchodný dom IKEA Bratislava prevádzkovali čo najefektívnejšie a aby sme minimalizovali množstvo odpadu, ktorý produkuje. Recyklujeme 17 druhov odpadu, plne využívame zelenú elektrickú energiu. Voda na splachovanie toaliet je úžitková z podzemných vrtov. Na skládku putujú len 2 percentá nášho odpadu, zvyšok ďalej spracujeme a triedime.

Robíme aj interné workshopy pre zamestnancov, lebo vieme, že v nich máme viac ako 530 ambasádorov našej myšlienky vo svete. Prestali sme predávať plastové fľaše, nahradili sme ich sklenenými. Vylúčili sme zo sortimentu jednorazové batérie – teraz si u nás kúpite už len nabíjateľné. Zaviedli sme náhradu mäsových guľôčok, ktorá má len štvrtinovú uhlíkovú stopu.

„Pozeráme sa na produkt ako na ďalšiu surovinu v zmysle cirkularity.“

Elektrická doprava aj bezmäsité guľky

Ako získavate zelenú energiu?

Podľa nášho energetického plánu chceme využívať tepelné čerpadlo, ale zatiaľ využívame certifikovanú energiu.

Minulý rok ste spustili recykláciu vianočných stromčekov…

Prvým krokom bolo, že sme stromčeky, ktoré sme predali, na konci Vianoc aj zbierali. Teraz sa nám podarila spolupráca s IKEA Industry Slovensko a vyzbierané stromčeky od minulého roka putovali na ďalšie spracovanie. Dali sme im druhú šancu a vyrobili sme z nich nábytok.

Vďaka tejto spolupráci stromčeky neskončili v spaľovni či na skládke. Myšlienka natoľko nadchla všetky zúčastnené strany, že sa v relatívne krátkom čase podarilo investovať do technológie a vymyslieť celý systém, aby to fungovalo.

Ktoré kroky k „ozeleneniu“ spoločnosti sa dejú na pozadí a zákazník ich nevidí?

Tých krokov je veľa. Za Slovensko možno spomeniem toľko, že do roku 2025 bude polovica ponuky v reštaurácii IKEA založená na rastlinnom pôvode a 80 percent jedla bude bez obsahu červeného mäsa. Rovnako je naším cieľom využívať do roku 2025 na slovenskom trhu 100-percentne elektrickú dopravu na konečné doručenie IKEA výrobkov zákazníkom.

Globálne ide o iniciatívy, ako je využívanie iba lodí s nulovými emisiami do roku 2040, nová lesná agenda s cieľom presadzovať udržateľné lesné hospodárstvo alebo ukončenie predaja jednorazových alkalických batérií a ich náhrada za nabíjateľné, čím znížime celosvetové množstvo vzniknutého odpadu až o 5-tisíc ton.

Podľa Klečkovej sú zásadným problémom v súvislosti s pandémiou námorné kapacity.
Podľa Klečkovej sú zásadným problémom v súvislosti s pandémiou námorné kapacity. | Zdroj: Miro Pochyba

Snažíte sa využívať lokálne zdroje dreva? Aký podiel to približne je?

Drevo je materiál, ktorý sa najčastejšie spája s nábytkom IKEA, a to oprávnene. Používame ho radi, pretože drevo je odolný, obnoviteľný, recyklovateľný materiál, ktorý výborne vyzerá. Naši dodávatelia získavajú drevo z približne 50 krajín po celom svete.

Výrobky IKEA vyrábané na Slovensku sa vyrábajú pre globálny trh, nielen pre Slovensko – rovnako ako na Slovensku sa predávajú výrobky IKEA, ktoré sa vyrábajú v iných krajinách. Presné čísla vám preto neviem povedať.

Dreva je na Slovensku čoraz menej a je drahšie. Ako to ovplyvňuje spoločnosť IKEA?

Situáciu na trhu s drevom pozorne sledujeme, ale na produkciu a dostupnosť našich výrobkov nemá momentálne žiadny zásadný vplyv.

V júni tohto roka spoločnosť IKEA Industry Slovakia dostala od Slovenskej inšpekcie životného prostredia pokuty za viaceré environmentálne delikty v celkovej výške 80-tisíc eur. Malo ísť o výrazné prekročenie výrobného limitu stanoveného integrovaným povolením, nedodržanie výrobného postupu pri výrobe drevotrieskových dosiek, nepovolenú výsadbu rýchlorastúcich drevín či porušenie legislatívy pri vypúšťaní odpadových vôd. Ako spoločnosť reagovala na túto pokutu?

Nemôžeme sa vyjadrovať za spoločnosť IKEA Industry. Rovnako ako my, aj v IKEA Industry berú akékoľvek porušenia zákonov či zákonom daných limitov s veľkou vážnosťou. Preto sa ihneď ospravedlnili za akékoľvek porušenie predpisov. Pokuty, ktoré dostali, prijali aj zaplatili. Rovnako sa vyjadrili, že prijali nápravné kroky a opatrenia, a to hneď ako sa o daných problémoch dozvedeli.

IKEA mala podobne ako ďalší nábytkári v lete problém doplniť sklady. Čo to spôsobilo? Začala sa už situácia upokojovať?

Celý náš dodávateľský reťazec zápasil a stále zápasí pre pandémiu s rôznymi problémami. Má vplyv na mnohé odvetvia – od ťažby surovín cez výrobu až po dopravu. Dôsledkom je, že niektoré naše výrobky nie sú aj dlhší čas dostupné. Nie sme však výnimkou – pandemická situácia výrazne ovplyvnila napríklad aj automobilový priemysel, ktorý zápasí s nedostatkom súčiastok, či výrobu bicyklov, z ktorých sa stal nedostatkový tovar.

Zásadným problémom sú v súčasnosti aj kapacity námornej dopravy. IKEA sa snaží na situáciu reagovať všetkými možnými spôsobmi na globálnej i lokálnej úrovni, ako je napríklad prenajímanie lodí, obstarávanie kontajnerov alebo využívanie alternatívnych dopravných ciest.

Na vyriešenie situácie to však aj tak nestačí. Problémy s dodávkami sa v regióne Česko, Maďarsko a Slovensko týkajú výrobkov z viacerých segmentov v našom sortimente, najmä však priamo nábytku. Keďže od začiatku pandémie pretrváva zvýšený záujem zákazníkov o naše výrobky, zákazníci výpadok, prirodzene, pociťujú.

Robíme všetko pre to, aby sa stav vrátil čo najskôr do normálu. Objednávame u dodávateľov väčšie objemy, neustále pracujeme na zlepšovaní logistiky a hľadáme nové dopravné cesty. Zároveň pri objednávkach uprednostňujeme obľúbené kúsky zo sortimentu, aby zákazníci mali k dispozícií tie najrelevantnejšie výrobky priamo v obchodnom dome aj prostredníctvom e-shopu.

Lucia Klečková

Do IKEA nastúpila v roku 2019, aby viedla bratislavský obchodný dom a rozvíjala trhové aktivity na celom Slovensku. Pred nástupom do IKEA mala Lucia viac ako 20 rokov skúseností s prácou na rôznych komerčných pozíciách v top nadnárodných FMCG spoločnostiach, kde zastávala rôzne strategické marketingové, predajné a maloobchodné pozície so zodpovednosťou za vytvorenie lokálnej stratégie a jej uvedenia na trh. Lucia má vysokoškolské vzdelanie v odbore predaj a marketing na Ekonomickej univerzite v Bratislave a MBA na Webster University, New Jersey, kampus Viedeň

Veronika Rajničová