Sebastien Dejanovski: Generácia Z mení spôsob, akým ľudia myslia. Už nechcú toľko vlastniť, ale prenajímať si
Pôsobia najmä v Českej republike, no zviditeľnili sa aj v Bratislave. Skupina Mint Investments uprednostnila hlavné mesto Slovenska pred zahraničím a v srdci bratislavského downtownu vybudovala projekt Metropolis. Prečo sa rozhodli pre Bratislavu a ako tento príbeh opisuje CEO firmy Sebastien Dejanovski?
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Ďalšou dôležitou témou je štandard vašich bytov. Nie sú najlacnejšie, ale odrážajú istú kvalitu. Podobne kvalitné byty však ponúkajú aj iné projekty v downtowne. Moja otázka preto znie, čo má Metropolis, čo nemá napríklad Eurovea Tower, veže Zahy Hadid alebo čo nebude mať Skypark Tower alebo Ganz House?
Pristupujeme k developmentu tak, že nás baví. Využíval som preto vlastnú skúsenosť, čo naozaj znamená luxus. Naša definícia skutočného luxusu je to, aký máte komfort života v byte i projekte. Zvolili sme materiály, z ktorých mám veľa aj doma – nie sú najdrahšie, esteticky najluxusnejšie, ale sú veľmi kvalitné a vyzerajú dobre.
Ďalšia vec je, že sme investovali veľa peňazí do technológií. Nie preto, že sú „in a trendy“ a znie to dobre, ale preto, že ich prepojenie zaručí, že máte taký komfort, aký nemôžete mať nikde inde.
Aký je to komfort?
Prvá vec je chladenie zdravým spôsobom cez strop. Máte tam nemeckú technológiu, ktorá existuje už 50 rokov a zaistí, že v lete vám nie je teplo, ale zároveň na vás nefúka klimatizačná jednotka. V bytoch je aj ventilácia, rekuperácia, ktorá zase zaručí, že máte úplne čistý vzduch. Ovládanie týchto technológií je spoločné vrátane vonkajšieho tienenia.
Pre veľké okná by bolo v bytoch v letných mesiacoch naozaj teplo a priestor by ste mohli klimatizovať, koľko chcete. Ak však prepojíte tieto tri technológie, zažívate v byte pocit, ktorý nemôžete mať nikde inde.
Podstatné je aj mať nielen dobré technológie od dobrých dodávateľov, ale aj správne materiály. Viditeľné materiály sme zvolili luxusné, ale nie najdrahšie, veľmi nám záleželo na tepelnej a izofónnej izolácii. Keď ste v byte a otvárate okno, počujete dopravu, ste blízko mosta, je tam veľký hluk. Ak okná zatvoríte, nepočujete nič. A toto je ten luxus. Tento projekt sme postavili tak, aby sa minimálne jednu generáciu nemuselo nič meniť, možno ani ďalšie generácie.

Takže Metropolis je projekt dvoch generácií?
Minimálne. A budete to vidieť na hodnotách bytov, keď niekto bude chcieť byt predať. Predpokladám, že ich likvidita nebude veľká. V momente, keď si rodina tento byt kúpi, nechá si ho a bude ho posúvať ďalším generáciám.
Metropolis je len jednou časťou veľkej skladačky. V jeho bezprostrednom okolí už plánujú výstavbu aj ďalší silní hráči. Neobávate sa, že rezidenti Metropolisu stratia súkromie?
To je zaujímavý pohľad. Myslím si ale, že je to stredoeurópsky pohľad. Že chceme byť skrytí. Možno je to vplyv z komunistického obdobia, ktoré tu bolo. Ale v severských krajinách alebo napríklad v Holandsku vidíte, že je tam všetko otvorené a transparentné.
Keď sa pozriete na B&G kanceláriu, vidíte, že vo svojich projektoch experimentujú s vežovým priestorom, kde sa kombinuje práca a bývanie. V tejto prepojenosti a transparentnosti sa človek cíti lepšie. Projekt reflektuje miestnu mentalitu. Nestrácate tam súkromie. Metropolis nie je taký otvorený ako projekty, ktoré som videl v Kodani. Tam architektúra prináša určitú transparentnosť tým, že umožní obyvateľom zamedziť tej transparentnosti, teda môžu žiť úplne v súkromí, ak chcú.
Poďme ukončiť debatu o Metropolise. Koľko stál?
Celková investícia je viac ako 62 miliónov eur.
Zvýšili sa tieto náklady oproti prvým odhadom a predpokladom vzhľadom na to, o čom sme doteraz hovorili?
Zvýšili sa z niekoľkých dôvodov. Po prvé, rozhodli sme sa zmeniť štandard projektu, zvýšiť ho. Ďalej sa zvýšili po ruskej invázii, ktorá priniesla vysokú infláciu a zvýšenie úrokovej sadzby.
Aké má vaša spoločnosť plány s Bratislavou do budúcnosti?
Sme veľmi pyšní, že sme mohli dodať projekt, ktorý bude neoddeliteľnou súčasťou a vizitkou downtownu. Ako som spomínal, nie sme iba developeri, naša filozofia je už viac ako 20 rokov investovať naše peniaze a peniaze našich investorov tam, kde si myslíme, že je najlepšie zhodnotenie vo vzťahu k rizikám, ktoré podstupujeme.
Nezatvárame dvere ďalším developmentom, budeme sa držať svojej filozofie. V súčasnej dobe je podľa nás lepšie kúpiť existujúce budovy, hlavne kancelárske v Prahe, alebo kúpiť blok bytov, ktoré prenajímame.
Generácia Z mení spôsob, akým ľudia myslia. Už nechcú toľko vlastniť, ale prenajímať si. Myslím si, že to časom dorazí aj do Bratislavy a na Slovensko. Sledujeme megatrendy a skôr upravíme svoje investičné stratégie tak, aby sme robili to, čo trh potrebuje.
Sú pre vás zaujímavé aj iné časti Slovenska?
Určite. Pred 18 rokmi sme stavali obchodné centrum Laugaricio v Trenčíne. Vtedy bol segment retailu zaujímavý, pretože v strednej Európe obchodné centrá neboli. Nič také sa nestavalo. Bola to príležitosť, takže sme navštevovali celý západ Slovenska. Teda časť, ktorá je blízko Čiech, pre obchodné centrum to dávalo veľký zmysel.
V redakcii ASB máme potvrdenú informáciu, že projekt Portum Towers, ktorý je susedom Metropolisu, je na predaj. Neuvažujete nad jeho akvizíciou?
Pozerali sme sa na tento projekt, ale kúpiť projekt s povoleniami, ktorý má vykryštalizovaný svoj imidž, veľkosť aj architektúru… Tým, že nie sme veľký developer, náš cieľ nie je mať X stoviek bytov na predaj každý rok. Keď robíme development, je to niečo veľmi osobné.
Spojíme naše emócie, to je možno jediná časť biznisu, kam vstupujú aj emócie, s investíciou, pretože tam nemáme investorov – na rozdiel od ostatných biznis liniek v Minte. Projekty nás musia baviť. V prípade, keď kúpite projekt už so stavebným povolením, celá tvorba, čiže časť, ktorá mňa osobne najviac baví, odpadá. Preto sme nezvažovali kúpu tohto projektu.

Sebastien Dejanovski (52)
Sebastien Dejanovski je partner česko-slovenskej investičnej a developerskej skupiny Mint Investments, kde od roku 2010 zastáva kľúčovú úlohu pri formovaní stratégie a riadení významných realitných projektov. S viac ako 20-ročnými skúsenosťami v oblasti realitných investícií a developmentu je uznávaný ako jeden z lídrov v odvetví na českom a slovenskom trhu. Za svoj leadarship a strategickú víziu získal ocenenia ako CIJ Awards a patrí medzi 100 najvplyvnejších realitných leadrov v CEE.




