Vicepremiér Štefan Holý

Zmeny v procese EIA roztočili výmenu názorov. Rázne sa vyjadril vicepremiér Holý aj ochranári

Príbeh novej stavebnej legislatívy a reformy je stále napínavý. Najnovšie vzbudilo emócie schvaľovanie návrhu troch poslancov za Sme rodina – tzv. zberného zákona –  začiatkom mája v parlamente.

Ten upravuje desiatky ďalších právnych noriem, ktoré súvisia so zákonmi o výstavbe a územnom plánovaní. Poslanci schválili zmeny 10. mája a nebol to jednoduchý proces, svoje pripomienky k veľkému balíku návrhov malo aj hnutie OĽaNO.

Proti prijatým zmenám sa postavili v reakcii organizácie Greenpeace, občianske združenie VIA IURIS, politické strany Progresívne Slovensko a Demokrati povereného premiéra Eduarda Hegera. Slovne najďalej zašla organizácia Greenpeace, ktorá zmeny považuje za úplnú nehoráznosť.

Riaditeľka organizácie Katarína Juríková uviedla, že  je neakceptovateľné, ak verejnosť nebude môcť podať odvolanie proti záverečnému stanovisku v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie. Zákon podľa nej dáva obrovskú moc developerom a priemyslu k bezbrehej výstavbe, ktorá ničí životné prostredie.

„Je to absolútny nezmysel. Tie zákony prinášajú poriadok do celého procesu výstavby,“ reagoval na kritiku vicepremiér pre legislatívu Štefan Holý (nominant Sme rodina) pre médiá po podujatí Stretnutie lídrov slovenského stavebníctva vo štvrtok (11. mája) v Bratislave. Podľa neho existujú  aj skupiny, ktoré zneužívajú systém na „obohacovanie“.

Na snímke zľava námestník generálneho riaditeľa pre rozvoj a informatiku Železníc Slovenskej republiky Jozef Veselka, viceprezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Róbert Šinály, generálny riaditeľ Považskej cementárne Pavel Kohout, poverený minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal, predseda Úradu pre verejné obstarávanie Peter Kubovič a riaditeľ Útvaru hodnoty za peniaze ( ÚHP) Martin Haluš počas stretnutia lídrov slovenského stavebníctva v Bratislave vo štvrtok 11. mája 2023.
Na snímke zľava námestník generálneho riaditeľa pre rozvoj a informatiku Železníc Slovenskej republiky Jozef Veselka, viceprezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Róbert Šinály, generálny riaditeľ Považskej cementárne Pavel Kohout, poverený minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal, predseda Úradu pre verejné obstarávanie Peter Kubovič a riaditeľ Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) Martin Haluš počas stretnutia lídrov slovenského stavebníctva v Bratislave vo štvrtok 11. mája 2023. | Zdroj: TASR

Výsledkom zmien prijatých tento týždeň v parlamente má byť postavenie stavby v regulovanom procese, ktorý je v súlade s medzinárodnými záväzkami. Prístup verejnosti podľa Holého nie je obmedzený v rámci procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA).

„Naopak, rozšírili sme vyjadrovanie z 30 dní na 90 dní. Čo sme im zobrali, je možnosť vydierať. Budú mať všetky informácie, umožňujeme konštruktívny dialóg. To sa im nepáči, lebo si budú musieť projektovú dokumentáciu naštudovať,“ spresnil Holý s tým, že nemá problém s ochranárskymi združeniami, mnohé ich pripomienky sú oprávnené. Treba ich však prezentovať naraz, keď sa dá do procesu vstupovať, a držať dohody.

„Ak spustíme povoľovací proces, tak na jeho konci má byť stavba. Ak si myslíme, že zámerom povoľovacieho procesu je robenie environmentálnych happeningov, trhanie peňazí z investorov, zloba a bočné biznisy, toto sme zastavili. Keď sme niekomu vzali peniaze v tom biznise, je prirodzené, že kričí,“ vyjadril sa veľmi otvorene pre médiá vicepremiér pre legislatívu po skončení podujatia.

V diskusii v prvej časti programu zhodnotil  svoje pôsobenie na poste poverený minister dopravy Andrej Doležal a zúčastnil sa aj diskusie. Spolu s diskutujúcimi odborníkmi sa zhodli, že pre budúcnosť rezortu je dôležitá kontinuita vo vláde odborníkov aj v kabinete, ktorý vzíde zo septembrových parlamentných volieb.

Potom sú to plnenie harmonogramu výstavby cestnej a železničnej infraštruktúry, dotiahnutie rozostavaných stavieb do konca aj  viac investícií do verejne infraštrúktúry. Riaditeľ súkromného Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej spomenul ako ďalší možný zdroj financovania štátne dlhopisy pre súkromný sektor a fyzické osoby.

V druhej časti podujatia, v diskusii, jej spíkri aj vicepremiér Holý odpovedali na viaceré otázky, vicepremiér najmä o novej stavebnej legislatíve, ktorá má vstúpiť do platnosti skôr ako o rok. Dôležitou otázkou bolo, či nebude odklad platnosti nových zákonov. „Zákony budú účinné od 1. apríla 2024,“ vyhlásil vicepremiér. V príprave sú nové parametre pre EIA, ktorá postupne vojde do platnosti od januára 2025. Prvá časť bude zásadným zlepšením procesov v porovnaní so súčasnosťou a bude menej automatizovaná ako v roku 2028.

„Nábeh systému bude trvať rádovo štyri roky. Treba mať nastavené očakávania tak, ako je to v zákone,“ konštatoval Holý s tým, že sa verejne uchádza o podporu účastníkov stretnutia lídrov stavebníctva pre odborníkov z Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR. Súčasťou modernej stavebnej reformy okrem legislatívy má byť aj digitalizovaný systém. Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR rieši elektronickú podporu pre nábeh systémov, ako má byť od začiatku, a časový harmonogram.

O personálnom obsadení úradu uviedol, že by mal mať 800 zamestnancov, z toho polovicu v centrále a polovicu v regiónoch. Redukcia poštu zamestnancov v porovnaní sú súčasným obsadením stavebných úradov, ktoré fungujú ako prenesený výkon štátnej správy na samosprávach, vyplýva z redukcie počtu procesov.

„V nových stavebných kódexoch sme vyhodili 70 % procesov, ktoré tam za 50 rokov vznikli,“ doplnil. Ich nižší počet je výsledkom digitalizácie, automatizácie procesov a integrácie konaní či zosúladenia. Podľa neho nastupujú do Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR desiatky ľudí.