Rýchlostná cesta korunami stromov. Dopravnú tepnu južného Slovenska R2 Kriváň – Mýtna otvoria o mesiac
Úsek rýchlostnej cesty R2 medzi Kriváňom a Mýtnou v Novohrade bude otvorený 20. novembra. Na rýchlostnej ceste, ktorej súčasťou bude aj najdlhšia estakáda na Slovensku, bola v prvej polovici októbra realizovaná skúška únosnosti mostov.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Ako na sociálnej sieti informoval jeden zo zhotoviteľov, realizovaná bola aj dynamická zaťažovacia skúška, ktorou sa kontroluje, ako sa konštrukcia správa pri prejazde nákladného auta rôznymi rýchlosťami. Moderná štvorprúdová rýchlostná cesta prevezme tranzitnú dopravu z okolitých obcí a výrazne odľahčí existujúcu cestu prvej triedy.
Dokončovanie výstavby úseku R2 v Novohrade spočíva aj v prácach v Kriváni a Mýtnej, v miestach napojenia na už existujúce úseky R2. V polovici augusta bol pre práce pri Mýtnej uzatvorený úsek rýchlostnej cesty vedúci do Tomášoviec, vodiči už dva mesiace využívajú obchádzkovú trasu po ceste I/16.
K sprejazdneniu R2 medzi Mýtnou a Tomášovcami má podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) dôjsť v čase otvorenia novovybudovaného úseku z Kriváňa. Úsek R2 Kriváň – Mýtna vedie členitým terénom doliny Krivánskeho potoka medzi pohoriami Slovenského Rudohoria, Poľany a Javoria. Začiatok trasy nadväzuje na predchádzajúci úsek R2 Pstruša – Kriváň v dočasne upravenej mimoúrovňovej križovatke Kriváň. Koniec úseku sa pred obcou Mýtna napojí na úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce.
Ide o technicky mimoriadne náročný úsek. Jeho súčasťou je bezmála 5 kilometrov dlhá mostná estakáda ponad údolie Krivánskeho potoka – najdlhšia svojho druhu na Slovensku. Tá bude dominantou stavby – meria presne 4 374 metrov.
Estakáda je situovaná vo výške 15 – 45 m ponad trasu cesty I/16, v tesnej blízkosti vysokého napätia a existujúcej zástavby. Bola rozdelená na osem dilatačných celkov budovaných technológiou na výsuvnej skruži, letmou betonážou a technológiou postupného výsuvu nosnej konštrukcie. Celý úsek rýchlostnej cesty R2 bude mať dĺžku viac ako 9 km.
Práce na výstavbe úseku sa začali v roku 2021, rýchlostná cesta mala byť pôvodne dokončená na jar 2024. Zvýšila sa aj cena diela, ktorá bola v zmluve pôvodne stanovená na 232 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. Aktuálne sa pohybuje na úrovni 270 miliónov eur. „Detailná výsledná cena však bude známa až po ukončení výstavby a vyčíslení všetkých nákladov,“ uviedla v septembri NDS.