shutterstock

Modifikácia asfaltových zmesí odpadovými polyolefínmi: Účinná metóda znižovania environmentálneho zaťaženia?

Výsledky výskumu naznačujú veľmi efektívny spôsob vytvorenia modifikovanej asfaltovej zmesi odpadovým polymérom s vlastnosťami, ktoré spĺňajú všetky kritériá kladené na asfaltové zmesi. Výhodou tejto metódy je aj to, že je aplikovateľná v bežnej výrobni asfaltovej zmesi bez dodatočnej investície do akéhokoľvek prídavného zariadenia.

Aktuálny stav

Polyméry a výrobky z nich zaznamenávajú v súčasnosti obrovský rozvoj, pričom takmer neexistuje priemyselné odvetvie, v ktorom by nenašli uplatnenie. Ako prírodné materiály sa využívajú už tisícročia, s ich rozsiahlym využitím sa však začalo až súbežne s rozvojom syntetických polymérov.

Plasty sú počas svojej životnosti extrémne efektívne z energetického hľadiska tým, že ich výroba je menej náročná a šetrí sa energetickými zdrojmi. Efektívne sú aj z ekonomického hľadiska, keďže sa šetrí takisto surovinovými zdrojmi.

Masívna produkcia plastov a neustále zvyšovanie použitia rôznych plastových výrobkov však spôsobili nielen na Slovensku, ale aj v celosvetovom meradle, že po ukončení životnosti – často aj neuváženým konaním ľudí – sa stali vážnym environmentálnym problémom.

Obr. 1 Naše „guličky plastu“ pripravené na miešanie s asfaltom a kamenivom (biely granulát je komerčne dostupný plast od spoločnosti Slovnaft, a.s., čierny je regranulát od spol. RE-PLAST, s. r. o.; ich chemická štruktúra je skoro identická)
Obr. 1 Naše „guličky plastu“ pripravené na miešanie s asfaltom a kamenivom (biely granulát je
komerčne dostupný plast od spoločnosti Slovnaft, a.s., čierny je regranulát od spol. RE-PLAST, s. r. o.;
ich chemická štruktúra je skoro identická) | Zdroj: VUIS – CESTY, spol. s r. o.

Z mnohých výrobkov sa stáva odpad, ktorý sa uloží na skládkach alebo často končí v moriach a vo voľnej prírode. To vedie k ďalším neodvratným dejom, keďže plastového odpadu je veľké množstvo a stáva sa nebezpečným.

Väčšina plastového odpadu sa spaľuje (približne 43 %), približne 32 % sa recykluje a 25 % je uložených na skládku odpadov. Približne polovica ročne vyrobeného plastu (približne 4 mil. ton) predstavuje obaly na jednorazové použitie. Základnou surovinou, ktorá sa používa na výrobu plastov, je ropa, ktorá je neobnoviteľným zdrojom.

01b
01b | VUIS – CESTY, spol. s r. o.

Ak ju vyčerpáme, potrvá tisícky rokov, kým sa znova doplnia zásoby. Na výrobu plastov sa však používa aj zemný plyn a uhlie, ktoré sú na tom veľmi podobne ako spomínaná ropa. Spaľovaním a skládkovaním plastového odpadu tak strácame cenné suroviny, ktoré treba nanovo vyťažiť, dopraviť a spracovať, aby sa z nich mohli vyrobiť nové plasty.

Zneškodňovanie plastového odpadu pomocou recyklačných technológií je často veľmi náročné, a to nielen z investičného, ale aj z ekonomického hľadiska, navyše nie je možné recyklovať každý plast.

Aj napriek tomu však recyklácia zostáva jednou z možností zníženia množstva odpadu, produkt materiálovej recyklácie predstavuje okrem toho nový surovinový zdroj. Tento produkt možno použiť ako konštrukčný materiál zabudovaním do asfaltových zmesí a následne využiť pri stavbe cestných komunikácií.

Obr. 2 Použité asfaltové spojivo
Obr. 2 Použité asfaltové spojivo | VUIS – CESTY, spol. s r. o.

Takýto proces vedie k pozitívnym ekonomickým aspektom vďaka úspore zdrojov zvýšením podielu recyklovaného odpadu z plastov do sofistikovaného materiálu a súčasne sa znižujú emisie skleníkových plynov a zvyšuje ochrana životného prostredia.

Prezentovaná práca je úspešnou ambíciou viacerých renomovaných spoločností zapojiť sa pomocou svojho vedeckého, výskumného a technického personálu do úsilia vedúceho k efektívnemu zhodnocovaniu plastových odpadov. V tomto prípade sa sleduje ich využitie vo forme konštrukčného materiálu na stavbu ciest.

Obr. 3 Príprava asfaltových zmesí na obaľovačke
Obr. 3 Príprava asfaltových zmesí na obaľovačke | Zdroj: VUIS – CESTY, spol. s r. o.
03b
03b Príprava asfaltových zmesí na obaľovačke | VUIS – CESTY, spol. s r. o.

Od nápadu cez výskum až po realizáciu

Na začiatku musí byť vždy dobrá myšlienka. V našom prípade bola tou ideou možnosť návrhu a výroby asfaltovej zmesi s odpadovým (recyklovaným) plastom, ktorá spĺňa všetky kritériá kladené na „obyčajné, tzn. bezplastové“ asfaltové zmesi. Náš nápad sa začal vytvárať jednoducho v laboratóriu. Úplne prvotný problém, ktorý sme museli riešiť, bol zistiť, ktorý z enormného množstva rôznych plastov bude vyhovovať nášmu účelu.

Museli sme hľadať plast, ktorý vyhovuje nášmu účelu svojimi fyzikálno-chemickými, hlavne termickými a reologickými vlastnosťami. Veľmi dôležitým kritériom je pritom aj kompatibilita plastu k asfaltu, resp. asfaltovej zmesi. Vďaka našim partnerom sme taký recyklát našli.

Po prvotnej eufórii sme začali nastavovať parametre samotného návrhu a technologickému postupu. Ako porovnávacie vzorky pri tom vždy slúžila čistá asfaltová zmes a asfaltová zmes s komerčne dostupným polymérom, ktorý je približne rovnakého druhu ako náš recyklát.

03c
03c Príprava asfaltových zmesí na obaľovačke | VUIS – CESTY, spol. s r. o.

Príprava asfaltových zmesí

Po úspešnom výbere plastov a odskúšaní návrhu zmesi v laboratóriu sme pristúpili k realizácii overovacieho úseku s asfaltovými zmesami reálne vyrobenými na obaľovačke (obr. 3).

Vďaka dobre nastaveným návrhom a vysoko odbornému a ochotnému personálu sa nám podarilo vytvoriť tri rôzne druhy asfaltových zmesí (bežný typ a s pridaným komerčným polymérom boli porovnávacie druhy, tretia zmes bola s pridaným regranulátom).

Realizácia overovacieho úseku

Po príprave sme výrobu a spracovateľnosť všetkých pripravených zmesí úspešne overili priamo na skúšobných úsekoch ciest. Ukladanie a následne zhutnenie prebehlo bez akýchkoľvek problémov
(obr. 4).

Obr. 4 Realizácia overovacieho úseku
Obr. 4 Realizácia overovacieho úseku | Zdroj: VUIS – CESTY, spol. s r. o.

Úspešný záver a nový začiatok

Naše výsledky naznačujú veľmi efektívny spôsob vytvorenia modifikovanej asfaltovej zmesi odpadovým polymérom s vlastnosťami, ktoré spĺňajú všetky kritériá kladené na asfaltové zmesi.

Výhodou tejto metódy je aj to, že je aplikovateľná v bežnej výrobni asfaltovej zmesi bez dodatočnej investície do akéhokoľvek prídavného zariadenia. Všetci sme si vedomí toho, že množstvo recyklovaného odpadu, ktoré sa v budúcnosti takto využije, nezachráni problém s hromadením odpadov.

Na to treba určite viac úsilia, edukácie a zodpovedného správania nás všetkých. Toto je však jedna z ciest. Sme veľmi radi, že sa nám podarilo takýto výskum s reálnymi výstupmi z aplikácie úspešne realizovať.

Treba pritom povedať, že na Slovensku sa takýto dlhodobý a podrobný výskum s použitím slovenského recyklovaného plastu realizoval prvý raz.
Čaká nás ešte dlhá cesta, na ktorej musíme presvedčiť všetky zainteresované strany (či už štátnu a verejnú správu a samotné spoločnosti), aby nás nasledovali.

Našou snahou nebolo len ukázať, že sa to takto dá, ale že toto je cesta, ktorá prináša zlepšenie v podobe pozitívneho príspevku k životnému prostrediu a k prechodu na obehové hospodárstvo. V neposlednom rade prináša použitie takejto technológie pozitíva aj pre samotné stavebné spoločnosti v podobe označenia environmentálne vyspelej spoločnosti.

Partneri projektu a realizaćie: 

  • VÚRUP, a.s., Bratislava
  • RE-PLAS, s.r.o., Zvočín
  • VIAKORP, s.r.o. Zvolen

Táto práca bola podporená Agentúrou na podporu výskumu a vývoja na základe Zmluvy č. APVV-19- 0520.

TEXT: Adriana Czímerová, Adrián Fonód, Róbert Kovács, Juraj Oreský. Všetci pôsobia v spoločnosti VUIS – CESTY, spol. s r. o.
FOTO: VUIS – CESTY, spol. s r. o.

Článok bol uverejnený v časopise IS 3/2023