Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

V Slovenskej republike je v súčasnosti osem prekladísk, v ktorých sa dá prekladať aspoň jeden druh intermodálnej prepravnej jednotky (IPJ). Termín prekladiská je použitý zámerne, keďže uvedené zariadenia nemožno s výnimkou terminálu v Dobrej (pri Čiernej nad Tisou) a Dunajskej Strede nazývať terminálmi intermodálnej prepravy.

Projekt Dodávka pitnej vody a odkanalizovanie Horných Kysúc sa začal realizovať v septembri 2006. Jeho cieľom je udržateľný rast regiónu a zvýšenie podielu napojenia obyvateľov na zdroje pitnej vody a kanalizáciu. Projekt je rozdelený na tri časti – dodávku pitnej vody v regióne Horné Kysuce, rozšírenie kanalizácie na tomto území a rekonštrukciu, modernizáciu a rozšírenie ČOV Turzovka a ČOV Čadca. Dokončovacie práce budú prebiehať do konca roka 2009.

Ambíciou projektu Vranov – pitná voda a kanalizácia v povodí rieky Topľa je zlepšiť kvalitu života obyvateľov v dodávke pitnej vody verejnými vodovodmi a v odvádzaní odpadových vôd kanalizáciami. Napojenosť obyvateľov na verejný vodovod a kanalizáciu na východnom Slovensku je alarmujúco nízka, najnižšia na Slovensku. Cieľom projektu je prioritne vyriešiť nedostatok kvalitných miestnych zdrojov vody a nepostačujúce systémy obecných kanalizácií a čistenia odpadových vôd v povodí rieky Topľa v okrese Vranov. Projekt rieši napojenie na kanalizáciu pre 13 612 obyvateľov a na vodovod pre 16 904 obyvateľov.

V malých mestách pod Malými Karpatmi, konkrétne v Modre, Pezinku a vo Svätom Jure, ktoré v oblasti zásobovania pitnou vodou, odvádzania a čistenia odpadových vôd spadajú pod Bratislavskú vodárenskú spoločnosť, a. s., sa v minulosti vybudovali a prevádzkovali mechanicko-biologické čistiarne odpadových vôd na rôznych technických úrovniach.

V procese transformácie štátnych podnikov Vodární a kanalizácií na akciové vodárenské spoločnosti vznikla potreba reagovať na tieto zásadné zmeny aj vytvorením združenia, ktoré by sa dokázalo pružne vyrovnať s novými požiadavkami a podmienkami vznikajúcimi vo vodárenskom sektore. Na začiatku roka 2004 vznikla Asociácia vodárenských spoločností (AVS), ktorá v súčasnosti združuje 17 vodárenských spoločností na celom Slovensku. Jej predsedom je Ing. Daniel Gemeran. 

Dopravcovia si registráciu do mýtneho systému nechávajú na poslednú chvíľu. V polovici decembra 2009 je zaregistrovaných len približne 1 500 vozidiel. V januári bude registráciu potrebovať viac ako 60 000 vozidiel. Ak sa situácia nezlepší, čakajú na dopravcov niekoľkohodinové rady a zápchy na parkoviskách, príjazdových miestach a hraničných priechodoch. SkyToll v tejto súvislosti otvoril, nad rámec tendrových podmienok, Super kontaktné miesto v bratislavskej Inchebe.

Autobusový terminál v českom meste Hradec Králové patrí medzi najväčšie dopravné stavby uvedené do prevádzky v minulom roku. Opäť nezaprie rukopis hlavného architekta Patrika Kotasa takisto ako stanica metra Střížkov, napriek tomu je iná. Zavesená konštrukcia, sklenené fasády, oceľové prvky, oblúky a krivky. Symbolicky v strede diania visí tajomná guľa ako vypožičaná z vedecko-fantastických románov. V nadzemskej výške tu ustavične bdie oko dispečera.

Mestská estakáda v Považskej Bystrici, je svojím technickým riešením a architektonickým stvárnením ojedinelou mostnou stavbou na Slovensku. Predpínacie práce na časti realizovanej spoločnosťou Doprastav, a. s., a na extradosedových kábloch vykonáva špecializovaná organizačná jednotka Doprastav, a. s., Predpínacie technológie.

Protipovodňová ochrana sa stala aktuálnou otázkou z bezpečnostného hľadiska ochrany mesta pred každoročne stúpajúcou hladinou Dunaja. Práce na tomto diele sa začali v roku 2007 a v novembri roku 2009 sa ukončujú úpravy ľavého brehu Dunaja – pešia zóna.

Podrobný technický opis štyroch mostov, ktoré sa realizujú na trase 1. úseku diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer sme už priniesli, o začiatkoch stavby, súčasnom stave i vyhliadkach sme sa začiatkom septembra 2009 porozprávali s vedúcim projektu Rudolfom Kimerlingom zo spoločnosti Doprastav.

S hornou Nitrou sa najčastejšie spája ťažba hnedého uhlia a najväčším zamestnávateľom v tejto oblasti sú Hornonitrianske bane Prievidza, a. s. Keďže pre budúci rozvoj regiónu v ktoromkoľvek smere je nutné zabezpečiť zamestnanosť, perspektíva sa našla v rozšírení ťažby hnedého uhlia v dobývacom priestore Nováky.

Dňa 12. novembra 2009 sa konala v Bratislave medzinárodná konferencia Betónové vozovky 2009 za účasti vyše 80 hostí – prednášateľov, odborníkov z projekcie, realizácie cestných stavieb, vysokých škôl, výrobcov cementu a betónu a ďalších oodborníkov z oblasti stavebníctva. Konferencia sa konala pod záštitou Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR a Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s.

Súčasťou výstavby prvého úseku diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer sú mostné objekty, zaujímavé z hľadiska uplatnenia rozličných technologických postupov. Technológie použité pri výstavbe všetkých štyroch mostov majú svoje logické zdôvodnenie a vychádzajú aj z technologického vybavenia a skúseností zhotoviteľov s danou metódou výstavby. Most 206 – Mestská estakáda sme už predstavili.

Prípravné práce na stavbe rýchlostnej komunikácie R1 prebiehali od marca 2009. Po finančnom  uzavretí koncesnej zmluvy koncom augusta tohto roka sa výstavba rozbehla naplno, pričom v jej prvej fáze prebiehajú najmä prieskum terénu a prekládka inžinierskych sietí. O postupoch, ktoré sa začali na všetkých úsekoch rýchlostnej cesty, sme sa porozprávali s podpredsedom predstavenstva a obchodným riaditeľom spoločnosti Eurovia – Cesty, a. s., Ing. Jurajom Dančišínom.

Navrhnutá polyfunkčná budova sa nachádza v centre hlavného mesta v kontakte ulíc Vysoká a Poštová, južne od objektu Tatra Centrum na ploche bývalého parčíka a časti starších domov. Zvláštnosťou architektúry sú okná v tvare poštovej známky, čo korešponduje s názvom ulice, na ktorej sa nachádza. Špeciálne zakladanie sa projekčne spracovalo vo dvoch častiach. Prvá časť zahŕňa ochranu stavebnej jamy, kým v druhej časti je spracované hĺbkové zakladanie – pilóty.