Blížime sa k finále výstavby najväčšieho lanového mosta v Česku
Výstavba severovýchodného obchvatu mesta Pardubice zahŕňa aj premostenie mŕtveho ramena Labe a samotnej rieky Labe. Vznikne tu zavesený most s dvoma poľami a celkovou dĺžkou 254 metrov.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Miesto výstavby: Pardubický kraj, k. ú. Pardubice, Ohrazenice, Trnová, Staré Hradiště
Stavebník – investor: Riaditeľstvo ciest a diaľnic ČR
Hlavný zhotoviteľ: „Spoločnosť pre severovýchodný obchvat Pardubíc“ v zložení Hochtief CZ a.s., Doprastav, a. s., SILNICE ČÁSLAV, s.r.o.
Celkové investičné náklady: 1,446 mld. CZK bez DPH
Realizácia: 12/2022 – 12/2025
Dĺžka úseku: 4170 m
Kategória: MS 4d 19,0/50 a MS 4d 19,0/70
Počet všetkých stavebných objektov: 95
Mostné objekty: 10 (celková dĺžka mostov 473 m)
• na ceste I/36: 4
• potrubný most nad cestou I/36: 1
• na ostatných komunikáciách: 3
• podchod pre peších: 2
Okružné križovatky:
2 (priemer 34 a 34 m)
Protihlukové steny:
12 (celková dĺžka 1632 m)
Oporné múry:
1 (dĺžka 74 m)
Úpravy ostatných komunikácií:
15 (celková dĺžka 2155 m)
Preložky a úpravy inžinierskych sietí:
• vodohospodárske objekty: 9
• elektroinštalačné objekty: 26
• preložky plynovodu: 3
• preložky horúcovodu: 3
Úpravy trakčného vedenia:
• trolejové vedenie: 1
• trakčné káble: 1
Základné informácie o stavbe
Na konci roka 2022 zahájilo ako objednávateľ výstavby severovýchodného obchvatu mesta Pardubice Riaditeľstvo ciest a diaľnic Českej republiky, pričom išlo o jednu z najdlhšie trvajúcich verejných súťaží. S realizáciou sa začalo takmer dva roky po vyhlásení tendra. Zhotoviteľom je združenie spoločností Hochtief CZ, Doprastav a Silnice Čáslav.
Realizáciou cesty I/36 v celom navrhovanom rozsahu dôjde k výraznej zmene v dopravnom systéme mesta Pardubice. Vznikne severovýchodný obchvat mesta, ktorý významne odľahčí centrum od tranzitnej aj miestnej dopravy.
Zásadným prínosom bude zvýšenie bezpečnosti na existujúcich komunikáciách, keďže doprava bude presmerovaná na novú kapacitnú komunikáciu. Zároveň so zvýšením bezpečnosti dôjde aj k zlepšeniu životného prostredia v bezprostrednom okolí súčasných ciest.
Mesto Pardubice sa nachádza v strede Pardubickej kotliny na sútoku riek Labe a Chrudimka. Je významným priemyselným, obchodným, kultúrnym a správnym centrom. Vďaka svojej polohe v centrálnej časti východných Čiech má výbornú dopravnú dostupnosť cestnou aj železničnou dopravou. Je dôležitým dopravným uzlom, čo potvrdzuje aj prítomnosť medzinárodného letiska.
Cesta I/36 je navrhnutá v kategórii MS 4d 19,0/50 v intraviláne a MS 4d 19,0/70 v extraviláne, a to na základe prognózovaných intenzít dopravy podľa dopravného modelu mesta Pardubice. Ide o smerovo rozdelenú štvorpruhovú cestu I. triedy. Celková dĺžka novej trasy I/36 je 4170 metrov.
SO 203 – Most na ceste I/36 cez Labe a mŕtve rameno v km 2,644
Dĺžka premostenia: 254,0 m
Dĺžka mosta: 279,6 m
Dĺžka nosnej konštrukcie: 259,5 m
Rozpätie jednotlivých polí: 122,0 m + 135,0 m
Šírka mosta: 27,4 m
Výška mosta nad terénom: 14,05 m
Zrejme najzaujímavejším objektom celej trasy je premostenie mŕtveho ramena Labe a samotnej rieky Labe. Vznikne tu zavesený most s dvoma poľami a celkovou dĺžkou 254 metrov. Most bude vysoký ako Petřínska rozhľadňa a po dokončení sa stane novou dominantou Pardubíc.
Pôvodný súťažný návrh mosta SO 203 rátal s výrazným závesovým systémom zachytávajúcim dve nesymetrické polia s rozpätím 135 m a 90 m. Nosná konštrukcia mostovky pozostávala z dvoch rôznych konštrukčných typov. Práve nesymetria polí a rôzna technológia hornej stavby boli hlavnými dôvodmi pre návrh optimalizácie technického riešenia zo strany zhotoviteľa.
V súčasnosti je most navrhnutý ako zavesená konštrukcia s dvoma poľami s rôznym rozpätím – hlavné pole má 135 metrov, vedľajšie 122 metrov. V oboch prípadoch ide o priečne aj pozdĺžne predpätú betónovú konštrukciu komorového prierezu s konštantnou výškou. Krajné konzoly komorového prierezu sú podopreté šikmými betónovými vzperami.
Neoddeliteľnou súčasťou objektu SO 203 sú aj nasledujúce podobjekty:
-
SO 203.1 – Opevnenie podmostia
-
SO 203.2 – Dočasný most cez mŕtve rameno
Most je vysoký ako Petřínska rozhľadňa a po jeho dokončení sa stane novou dominantou Pardubíc.
Most sa nachádza v extraviláne, na okraji zastavaného územia mesta Pardubice. Terén v mieste výstavby je rovinatý, s nadmorskou výškou približne 217 m n. m. Umiestnený je na mieste novovybudovaného násypu hlavnej trasy, ktorý dosahuje v okolí mosta výšku približne 8–10 metrov. Stavba sa nachádza v záplavovom území rieky Labe.
Nosná konštrukcia
Nosná konštrukcia je tvorená spojitým komorovým nosníkom o dvoch poliach z predpätého železobetónu, zaveseným na centrálnom pylóne s jednou centrálnou rovinou závesov. Komorový prierez mostovky je vo finálnom stave votknutý do spodnej stavby pylónu. Na oporách je konštrukcia uložená posuvne na oceľových ložiskách. Rozpätie prvého poľa je 122 m, druhého poľa 135 m. Pylón dosahuje výšku 48 m nad úrovňou mostovky.
V siedmich zväzkoch sa nachádza 1079 lán s celkovou dĺžkou 201 km a celkovou hmotnosťou 240 ton.
Nad oporami je nosná konštrukcia vybavená masívnymi koncovými priečnikmi. Na vyrovnanie pozdĺžnej nesymetrie mosta je priečnik na opore O1 navrhnutý ako masívnejší (vyšší) než na opore O3. V mieste votknutia mostovky do pylónu a spodnej stavby je umiestnená dvojica medziľahlých priečnikov. Vzhľadom na použitú metódu výstavby budú všetky priečniky a pylón zhotovené po dokončení výsuvu a ustálení nosnej konštrukcie do finálnej polohy.
Zavesenie nosnej konštrukcie predstavuje posledný krok výstavby. Lanové závesy sú realizované pomocou certifikovaného systému mostných závesov VSL SSI 2000. Závesy prechádzajú pylónom cez masívne sedlá a sú votknuté do nosnej konštrukcie v úrovni hornej dosky mostovky prostredníctvom monolitických nálitkov.
Prenos zvislej sily zo závesu do betónovej komorovej konštrukcie je riešený šikmými tiahlami, ktoré vedú zo spodných rohov komory do centrálneho rebra, kde sa križujú so závesmi. Šikmé tiahlá sú tvorené predpätými oceľovými rúrami s betónovou výplňou, s priemerom 324 mm. V každom tiahle sa nachádza jeden 12-lanový predpínací kábel.
Nosná konštrukcia je predpätá v priečnom aj pozdĺžnom smere. Usporiadanie pozdĺžneho predpätia je prispôsobené postupnej výstavbe konštrukcie po taktoch dĺžky 32 m, s priebežným výsuvom po dokončení každého taktu. Pozdĺžne predpätie možno rozdeliť na dva systémy: centrické predpätie na umožnenie výsuvu nosnej konštrukcie po dočasných podperách a dodatočne (po výsune) inštalované zdvihnuté káble, ktoré zabezpečujú dostatočnú tlakovú rezervu v rozhodujúcich vláknach prierezov vo finálnom stave.
Krajné konzoly hornej dosky mostovky sú podopreté prefabrikovanými vzperami. Vzpery sú v hornej časti votknuté do mostovky a v dolnej uložené do kapsy vytvorenej v bočnej stene komory. Z mostovky ďalej na oboch stranách vychádzajú monolitické priečniky, na ktoré budú osadené prefabrikované rímsy. Nosná konštrukcia je priečne nesymetrická. Táto nesymetria je riešená rozdielnou hmotnosťou rímsových prefabrikátov osadených na konzolách nosnej konštrukcie.
Postup výstavby
Výstavba mosta prebieha postupnou betonážou a predpínaním nosnej konštrukcie na predpolí opory O1, s následným priebežným vysúvaním konštrukcie. Ide o technicky náročnú realizáciu, ktorá si vyžaduje presný postup.
Nosná konštrukcia bola zhotovovaná po častiach (tzv. taktoch) vo výrobni zriadenej na predpolí opory O1 a následne bola pozdĺžne vysúvaná. Výsuv prebiehal po už dokončenej spodnej stavbe a dočasných podperách. Na zníženie namáhania betónovej nosnej konštrukcie počas výsuvu bol použitý oceľový výsuvný nos, kotvený do čela konštrukcie.
Po vysunutí do finálnej polohy bol dobetónovaný centrálny (páteřný) nosník, následne sa realizovali koncové a medziľahlé priečniky, výstavba pylónu a inštalácia závesného systému. Po zavesení mosta na lanové závesy bude dokončený mostný zvršok a celkové vybavenie mosta.
Spodná stavba
Spodná stavba musela byť zhotovená ešte pred výsuvom nosnej konštrukcie. Opora O1 bola budovaná z úrovne terénu a pred výsuvom bola dokončená približne do polovice svojej výšky. Slúžila zároveň ako oporný prah pre výrobný priestor zriadený na predpolí za oporou O1. Dokončenie opory O1 do plnej výšky sa uskutočnilo až po výstavbe nosnej konštrukcie.
Ostatné časti trvalej spodnej stavby – opora O3 a podpera P2 – boli zhotovené do plnej výšky ešte pred vysunutím nosnej konštrukcie.
Samotná nosná konštrukcia (komora) bola zhotovená monoliticky vo výrobni pri opore O1 a následne postupne zasúvaná. Po jej vysunutí sa realizovali koncové priečniky, priečniky nad pilierom P2, napojenie na stojky piliera P2 (vetknutie) a výstavba pylónu.
Inštalácia závesov
Po dokončení výstavby pylónu, kontrole geometrickej presnosti a osadení všetkých doteraz zabudovaných komponentov závesného systému – teda sediel a prievlakov v nosnej konštrukcii – sa pristúpilo k inštalácii závesov.
Závesy sa inštalujú postupne a symetricky. Vzhľadom na riešenie so sedlami na pylóne je každé lano inštalované samostatne a vždy v jednom kuse cez obe polia súčasne. Po inštalácii sa každé lano napne na vopred stanovenú hodnotu.
Napínanie lán prebieha v dvoch hlavných krokoch. V prvom kroku sa nainštalujú všetky laná, čím vzniknú kompletné závesy s napätím zodpovedajúcim približne 50 % konečnej sily. V tejto fáze zostáva nosná konštrukcia ešte uložená na dočasných podperách, pretože napätie v závesoch zatiaľ nestačí na jej nadvihnutie. Inštalácia prebieha od najkratších závesov po najdlhšie, pričom sa vždy najskôr kompletne osadia všetky laná konkrétneho závesu pred prechodom k ďalšiemu.
V druhom kroku sa vo všetkých závesoch postupne zvyšuje napätie na projektovanú úroveň. Dopínanie lán na plné napätie prebieha v rovnakom poradí – od najkratších k najdlhším. V tomto štádiu dôjde k nadvihnutiu nosnej konštrukcie a jej uvoľneniu z dočasných podpier.
Aktuálny stav výstavby: Ako vyzerá most v súčasnosti?
Lanový most cez rieku Labe je už takmer dokončený. Koncom februára bola ukončená inštalácia lán. V siedmich zväzkoch sa nachádza celkovo 1079 lán s celkovou dĺžkou 201 km a hmotnosťou 240 ton.
Nasleduje postupné napínanie závesov na plné zaťaženie a demontáž dočasných podpier. Do konca marca bolo v pláne všetky laná napnúť a začať s brúsením mostovky do finálnej nivelety. Ukončenie výstavby mostného objektu sa plánuje na september 2025.
Zároveň prebiehajú dokončovacie zemné práce a budovanie konštrukčných vrstiev na hlavnej trase. Celý severovýchodný obchvat mesta Pardubice by mal byť uvedený do prevádzky v decembri tohto roku.
Text a foto: Doprastav, a. s.