Predpínacie práce na mestskej estakáde v Považskej Bystrici
Mestská estakáda v Považskej Bystrici, je svojím technickým riešením a architektonickým stvárnením ojedinelou mostnou stavbou na Slovensku. Predpínacie práce na časti realizovanej spoločnosťou Doprastav, a. s., a na extradosedových kábloch vykonáva špecializovaná organizačná jednotka Doprastav, a. s., Predpínacie technológie.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Konštrukcia extradosedového kábla

Ďalšími dôležitými časťami extradosedového kábla na tomto moste sú sedlá, kotvy, prechodové oceľové chráničky v mostovke, deviátory a PE špirálové rúry s príslušenstvom. Systém kábla je navrhnutý tak, aby umožňoval vymeniteľnosť a dopínateľnosť. Sedlá sa navrhli zo špeciálne tvarovaných oceľových rúr ako dvojdielne, z vopred zabudovanej chráničky v pylóne a vnútorného dielu so šmykovou zarážkou. Sú vyhotovené s vysokou presnosťou v desatinách milimetra. Najmenší polomer zakrivenia sedla je 3,05 m.

Predpínacie práce
Vzhľadom na krátky montážny čas extradosedových káblov, pričom montáž sa realizuje takmer súčasne na všetkých vahadlách, bolo potrebné zvoliť netradičný a veľmi rýchly spôsob natláčania predpínacích lán z mostovky. Laná sa natláčajú jednotlivo pomocou natláčacieho zariadenia DSI do vopred zavesenej PE špirálovej rúry. Každé predpínacie lano sa uloží do presne určenej polohy v rámci kábla a ihneď po natlačení sa napne na montážne napätie 85 MPa.

Samotný postup napínania si vyžaduje detailnú prípravu – zložitý výpočet predĺžení a príslušných tlakov v predpínacej súprave tak, aby sa splnila požiadavka projektanta na vnesenú silu po napnutí kábla. Pred aj po napínaní sa, samozrejme, vykonávajú podrobné geodetické zamerania na stanovenie deformačných účinkov a následných rektifikácií betonárskych vozíkov.
Celý proces montáže extradosedových káblov je úzko spätý s realizáciou štandardného súdržného dodatočného predpätia systému Dywidag, certifikovaného podľa európskych noriem. Použili sa tieto druhy predpätia:
- vahadlové káble z 12-lanových jednotiek s priemerom 15,7/1 860 MPa v oceľových hadiciach s priemerom 80/85 injektovaných kotvami typu MA 6812,
- káble spojitosti z 19-lanových jednotiek s priemerom 15,7/1 860 MPa v oceľových hadiciach s priemerom 100/105 injektovaných kotvami typu MA 6819,
- priečne predpätie sa realizovalo zo 4-lanových jednotiek s priemerom 15,7/1860 MPa v plochých oceľových hadiciach injektovaných aktívnymi kotvami typu ED 6804 a pasívnymi cibuľovými kotvami typu ZF 6804,
- kotevné bloky extradosedových káblov sú previazané v rámci priečneho rezu monolitickými železobetónovými ťahadlami predpätými trojicou tyčí Dywidag typu WR 36 mm v oceľových hadiciach vybavených špeciálnym pasívnym kotvením, umožňujúcim montáž vopred a injektovanie z mostovky.

Pri závesových kotvách je to napríklad hneď za kotvou v špeciálnom prípravku, ktorý tvorí konštrukciu samotnej kotvy. Monitoring realizovaný spoločnosťou Projstar zatiaľ preukázal spoľahlivosť všetkých postupov napínania a veľkosti vnesenia predpínacej sily do jednotlivých typov predpínacích jednotiek. Všetky čiastkové úlohy vyplývajúce z harmonogramu sa v súčasnosti darí plniť s obrovským vynaložením úsilia všetkých zamestnancov organizačnej jednotky. Montáž jedného kábla sa podarilo skrátiť zo štyroch dní na jeden, pričom súčasne sa realizujú ostatné druhy predpätia.
Ing. Marián Repák
Foto: autor, Igor Hron
Marián Repák je riaditeľ organizačnej jednotky Doprastav, a. s., Predpínacie technológie.
Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.









