Konferencia Betónové vozovky 2009

Partneri sekcie:

Dňa 12. novembra 2009 sa konala v Bratislave medzinárodná konferencia Betónové vozovky 2009 za účasti vyše 80 hostí – prednášateľov, odborníkov z projekcie, realizácie cestných stavieb, vysokých škôl, výrobcov cementu a betónu a ďalších oodborníkov z oblasti stavebníctva. Konferencia sa konala pod záštitou Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR a Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s.

Na Slovensku sa už konali konferencie o betónových vozovkách v rokoch 2003, 2005 a 2007. Slovenské konferencie sa striedajú s konferenciami konanými v Českej republike (doteraz 2002, 2004, 2006 a 2008). V roku 2008 sa konferencia v ČR konala 30. 10. 2008 v Kroměříži a odznelo na nej niekoľko zaujímavých príspevkov odborníkov z Rakúska a Nemecka. Informácie boli veľmi vhodné pre slovenskú odbornú verejnosť. Na konferencii odzneli tieto príspevky:

Dr. Günter Breyer, Spolkové ministerstvo dopravy Viedeň
Nové betónové vozovky – smernica RVS 08.17.02. Zásady zabezpečenia systému kvality pre povrchy vozoviek

Dipl. -Ing. Dr. Johannes Steigenberger, Forschungsinstitut der VÖZ Rakúsko
Betónové kruhové objazdy – skúsenosti z Rakúska

Dipl. -Ing. Martin Peyerl, Vereinigung der Österreichischen Zementindustrie
Svetlé betónové povrchy ako ochrana pre prehriatím v mestách

Dr. Stefan Krispel, Vereinigung der Österreichischen Zementindustrie
Zníženie škodlivých splodín dopravy pri betónových povrchoch – nové výsledky vývoja

Dipl. -Ing. Tim Alte-Teigeler, OTTO ALTE-TEIGELER GMBH Nemecko
Vymývané povrchy betónu betónových vozoviek v Nemecku

Pokrok v posudzovaní výhodnosti cementobetónových vozoviek sa na Slovensku nepodarilo urobiť. Z tohto dôvodu bolo potrebné základnú myšlienku konferencie smerovať k pochopeniu otázky prečo budovať vozovky s betónovým krytom. Spôsob realizácie takýchto vozoviek je v súčasnosti technicky a technologicky dobre zvládnutý, čo dokazuje aj stav a rozsah ich budovania v Českej republike, Rakúsku a Nemecku.

Betón, najsilnejší stavebný materiál, sa ako konštrukčný materiál podľa historických záznamov uplatnil pri budovaní akvaduktov a ciest už pred vyše 2000 rokmi v Ríme. Je známe, že s využitím tohto materiálu Rimania vybudovali približne 8 500 km ciest a starovekí Egypťania už vtedy používali ako prísady vápno a sadru. Hovorí sa, že Rimania na zoslabenie zmrašťovania pridávali do zmesi zvieraciu krv alebo konské vlasy. Po páde Rímskej ríše sa betón prestal používať na mnoho stáročí.

Novodobá história využitia betónu ako konštrukčného materiálu na budovanie ciest sa začala písať v USA v 90. rokoch 19. storočia, keď sa betónový povrch uplatnil na celej ulici v Ohiu. Neskôr sa rozšíril do celého sveta. Cementobetónové povrchy boli vo svojich začiatkoch menej kvalitné a mali tendenciou drobiť sa, preto sa mnohé nahradili asfaltovými. Prívrženci cementobetónových (CB) vozoviek sa však nevzdávali a postupne, vďaka testom, zlepšovali kvalitu ich povrchov až na dnešnú úroveň. Možno povedať, že prevádzková spôsobilosť CB vozoviek definovaná rovnosťou a drsnosťou povrchu je v súčasnosti rovnaká ako pri asfaltových vozovkách.

V súčasnosti sa cementobetónové kryty používajú pri rekonštrukciách a na nových diaľniciach najmä v úsekoch s vysokou intenzitou dopravy, predovšetkým na diaľniciach, úsekoch s nadmerným namáhaním vrstiev krytu vozovky (stúpania a klesania, úseky s nízkou rýchlosťou dopravného prúdu, plochy na statickú dopravu a pod.) a tam, kde sa vyžadujú lepšie parametre svetelnosti a požiarnej bezpečnosti krytu (tunely). Čo sa týka diaľnic, cementobetónové vozovky sa uplatnili najmä v Belgicku, Nemecku, Francúzsku, ale predovšetkým v USA, kde ostali tomuto materiálu verní.

Betón ako konštrukčný materiál má mnohé kladné vlastnosti, ako sú pevnosť, stabilita, trvanlivosť, nehorľavosť, odolnosť proti unikajúcemu palivu a podobne. Vysoká tuhosť betónu zabezpečuje rovnomerné rozdelenie zaťaženia zapríčineného dopravou do podkladových vrstiev vozovky.

Investičné náklady na vyhotovenie CB vozoviek sú v porovnaní s nákladmi na realizáciu asfaltových vozoviek vyššie. Keď však berieme do úvahy súčet investičných nákladov a náklady na opravy a údržbu, ceny za CB vozovky a asfaltové vozovky sú porovnateľné. Pri použití kvalitných materiálov, dodržaní technologických postupov vyhotovenia a ostatných náležitostí možno získať vozovku s dlhou životnosťou, prijateľnejšiu pre životné prostredie.

Sú to kritériá, ktoré presvedčili Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s. (NDS). Prvou lastovičkou v implementácii cementobetónových vozoviek je ich používanie v tuneloch, kde si to vyžadujú bezpečnostné predpisy. V blízkej budúcnosti sa plánuje využitie CB vozovky na diaľnici D1, konkrétne na úseku s najväčšou dopravnou zaťaženosťou (okrem Prístavného mosta), a to na úseku Bratislava – Trnava, ktorý sa v rámci plnej rekonštrukcie prebuduje na cementobetónovú vozovku. NDS má v pláne prehodnotiť výhody použitia CB vozovky z hľadiska dlhšej životnosti na celom ťahu pripravovaného obchvatu Bratislavy, na diaľnici D4 a počas rekonštrukcie D2 Bratislava – štátna hranica SR/ČR.

Dúfame, že konferencia Betónové vozovky 2009 rozšíri poznatky odbornej verejnosti na Slovensku a prispeje k skvalitneniu slovenských ciest a vyššej spokojnosti motoristov.

Zdroj: BetónRacio