Diaľnica D1 Sverepec – Vrtižer, 1. úsek: Štyri mosty – 202, 203, 204 a 205
Súčasťou výstavby prvého úseku diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer sú mostné objekty, zaujímavé z hľadiska uplatnenia rozličných technologických postupov. Technológie použité pri výstavbe všetkých štyroch mostov majú svoje logické zdôvodnenie a vychádzajú aj z technologického vybavenia a skúseností zhotoviteľov s danou metódou výstavby. Most 206 – Mestská estakáda sme už predstavili.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Na začiatku trasy 1. úseku diaľnice D1 v časti Sverepec – Vrtižer je most s označením 202. Charakter prekážky a potreba umiestniť príjazdovú vetvu na moste určili návrh a technológiu stavby mosta. Je to monolitická spojitá konštrukcia komorového prierezu konštantnej výšky 2,2 m z predpätého betónu vyhotovená na pevnej skruži. Na Slovensku sú už zrealizované desiatky mostov tohto typu.
I
Výhody jednoduchého tvarovania v monolitickom betóne sa využili pri stavbe príjazdovej vetvy, keď sa postupným rozširovaním komorového prierezu vytvoril prierez príjazdovej vetvy.
Všetky projektové stupne vyhotovil DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava. Zhotoviteľom mosta je Doprastav, a. s., závod Žilina.
Most 203
Iba niekoľko sto metrov od mosta 202 diaľnica preklenuje údolie potoka Kunovec po 243 m dlhom moste s identifikačným číslom 203. Ako zvyčajne, aj teraz má projekt firmy SHP, s. r. o., rad inovácií a originálnych riešení. Most s rozpätiami 35,5 + 4 × 42 + 35,5 m je konštrukčne zaujímavý tým, že nosná dvojtrámová konštrukcia s konštantnou výškou je uložená na vysokých štíhlych podperách pomocou vrubových kĺbov. Iba stredná podpera vytvára pevný bod mosta a dilatačná dĺžka je 35,5 + 2 × 42 = 119,5 m na obidve strany mosta.

So zreteľom na to, že vopred vybudovaný úložný prah musí vzdorovať značným vodorovným silám, je vrubový kĺb zrealizovaný dodatočne prerezaním prierezu. Samotný nadpodperový priečnik v konečnom štádiu slúži jednak ako stužujúci prvok medzi trámami, jednak na prenos zaťaženia z nosnej konštrukcie do podpery.
Spodnú stavbu tvoria striedme štíhle podpery jednoduchého tvaru, bez zdôraznenia úložného prahu, ktoré sú proporčné a harmonicky dotvárajú toto premostenie údolia.
Most 204

Spolupráca bola obohatením hlavne v súvislosti so zaužívanými zvyklosťami pri montáži segmentov v Čechách. Najvýraznejšie sa táto skutočnosť prejavuje v tom, že Pontex zámerne navrhol široký úložný prah, na ktorom je dostatočná plocha na umiestnenie lisov a tyčí potrebných na zabezpečenie stability a prípadnú rektifikáciu vahadiel. Toto riešenie – široký úložný prah – diktované technologickou potrebou pri montáži, je zakryté tvarovaním hlavíc podpier. Je potrebné spomenúť, že na stredných podperách je podopretie nosnej konštrukcie pevné, takže dilatačné dĺžky sú 143 m na obe strany. Stavba mosta je tesne pred ukončením nosnej konštrukcie. Zhotoviteľom mosta je Doprastav.
Most 205

Záver
Na výstavbe všetkých štyroch mostov sa preukázalo, že je maximálne výhodné, keď zhotoviteľ môže byť rozhodujúcim partnerom pri určovaní technológie výstavby. Výstavba týchto mostov prebieha bez akýchkoľvek výrazných problémov a ich nosná konštrukcia je už ukončená. Vzhľadom na nepriaznivé geologické podložie sú všetky mosty založené hĺbkovo na veľkopriemerových pilotách.
Údaje o dĺžke a ploche mostov
|
Ing. Gabriel Tevec
Foto: Doprastav (závod Žilina),
Stanislav Tevec
Ing. Gabriel Tevec je expertom na mostné konštrukcie v spoločnosti Doprastav, a. s.
Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.










