Rekonštrukcia cesty I/64 Rajecká Lesná – Rajec
Článok opisuje rekonštrukciu významnej dopravnej tepny Rajeckej doliny, cestnej komunikácie I/64 v úseku Rajecká Lesná – Rajec. Realizované stavebné práce zahŕňali komplexnú obnovu vozovky vrátane výmeny jej konštrukčných vrstiev, sanáciu a modernizáciu odvodňovacích systémov, úpravy šírkového profilu komunikácie a opravy mostných konštrukcií. Cieľom bolo zvýšiť bezpečnosť premávky, predĺžiť životnosť vozovky a zabezpečiť súlad s environmentálnymi požiadavkami dotknutého územia. Článok detailne analyzuje použité technológie, konštrukčné riešenia, environmentálne opatrenia a organizačné aspekty výstavby.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Úsek cesty I/64 medzi obcami Rajecká Lesná a Rajec je významnou dopravnou tepnou Rajeckej doliny, ktorá zabezpečuje spojenie miestnych sídel s krajským mestom Žilina. Od konca roka 2023 do polovice roka 2025 prešiel tento približne 5-kilometrový úsek komplexnou rekonštrukciou, financovanou Slovenskou správou ciest a realizovanou spoločnosťou Swietelsky-Slovakia spol. s r.o.
Projekt zahŕňal výmenu vozovkových vrstiev, úpravu šírkového usporiadania cesty, sanáciu odvodňovacích zariadení, opravu mostných objektov a obnovu dopravného značenia. Hlavným cieľom bolo odstrániť havarijný stav vozovky, znížiť nehodovosť a predĺžiť životnosť konštrukcie, a to v čo najväčšej miere bez zásadného obmedzenia dopravy.
Rekonštrukcia bola výnimočná svojím rozsahom, takmer 5 kilometrov dlhým úsekom, ktorý prechádzal cez tri intravilány. Táto kombinácia dĺžky a vedenia cez zastavané územia výrazne zvyšovala náročnosť prác, ktoré sa museli realizovať pri plnej cestnej premávke. Projekt tak predstavoval komplexnú výzvu, pri ktorej bolo nevyhnutné zabezpečiť plynulosť a bezpečnosť dopravy pre obyvateľov aj tranzitnú dopravu a zároveň minimalizovať vplyv na okolie a prevádzky.
Investor: Slovenská správa ciest
Projektant: ESP Consult s.r.o.
Zhotoviteľ: Swietelsky-Slovakia spol. s r.o.
Stavbyvedúci: Ing. Marián Kavecký
Miesto stavby: Žilinský kraj, okres Žilina
Zhodnotenie východiskového stavu
Pred začatím rekonštrukčných prác sa šírkové usporiadanie komunikácie v sledovanom úseku vyznačovalo technickými nedostatkami, ktoré negatívne ovplyvňovali bezpečnosť aj komfort dopravy. V extraviláne dosahovala spevnená časť vozovky šírku 6,5 až 7,0 m, v intraviláne obcí sa pohybovala medzi 6,0 a 7,0 m. V niektorých úsekoch chýbali spevnené a nespevnené krajnice, čo výrazne znižovalo bezpečnostný štandard komunikácie.
Rekonštrukcia bola výnimočná svojím rozsahom, takmer 5 km dlhým úsekom, ktorý prechádzal cez tri intravilány.
Z pohľadu geometrického usporiadania boli identifikované viaceré nedostatky. Smerové oblúky s polomermi R = 125 m a R = 180 m nevyhovovali požadovanej návrhovej rýchlosti 80 km/h a takmer nulová niveleta cesty v niektorých úsekoch komplikovala efektívne odvádzanie zrážkovej vody z povrchu vozovky. Nedostatočný priečny sklon a nevyhovujúce klopenie oblúkov mali za následok zhoršenie odvodnenia, a tým aj zníženie životnosti vozovky.
Samotné odvodnenie sa realizovalo prevažne priečnym sklonom smerom ku kraju cesty. Odtiaľ sa voda odvádzala do čiastočne zanesených priekop, čo predstavovalo ďalší rizikový faktor pre bezpečnosť a trvácnosť cestnej komunikácie. Projekt rekonštrukcie sa zameral aj na komplexnú obnovu viacerých priepustov, ktoré boli v havarijnom stave a neplnili svoju funkciu.
Technické riešenie
Riešený úsek cesty I/64 sa nachádza v Žilinskom kraji v okrese Žilina. Začína sa vo voľnej trase pred obcou Rajecká Lesná v km 177,000 a končí sa v meste Rajec pred križovatkou s cestou II/517 v km 182,900. Trasa vedie striedavo intravilánom (Rajecká Lesná, Šuja, Rajec) a extravilánom. Z hľadiska projektovej prípravy bola rozdelená na šesť stavebných úsekov (101-01 až 101-06), ktoré zohľadňovali rozsah a charakter plánovaných úprav.
Projektová dokumentácia sa zameriavala najmä na odstránenie bodových technických nedostatkov s dôrazom na zvýšenie bezpečnosti a predĺženie životnosti komunikácie. Všetky práce boli navrhnuté tak, aby prebiehali v rámci existujúceho cestného pozemku, s minimálnou potrebou nových trvalých záberov.
Stavebné objekty
Prvý stavebný objekt (101-01) sa nachádza na začiatku úseku v extraviláne a končí sa v intraviláne Rajeckej Lesnej. Tu sa vozovka rozšírila na šírku kategórie C 7,5/70 vrátane rozšírených spevnených krajníc.
Kľúčové bolo zabezpečiť prístup k priľahlým obciam aj významným výrobným prevádzkam.
Nasledujúci úsek (101-02) leží výlučne v intraviláne Rajeckej Lesnej. Podľa dostupných informácií bude tento úsek rekonštruovaný v rámci úpravy križovatky I/64 a III/2111. Dôvodom obnovy križovatky je prebudovanie dočasného napojenia areálu firmy Kofola a.s. Stavebný objekt 101-03 sa začína v intraviláne obce Rajecká Lesná a pokračuje do extravilánu v smere do obce Šuja. Šírkové usporiadanie v intravilánovom úseku je dané existujúcou šírkou vozovky a postupne sa rozšíri na kategóriu C 7,5/70 (s rozšírenými spevnenými krajnicami).
V rámci rekonštrukcie cesty I/64 projekt počíta s prebudovaním autobusových ník a zastávok Rajecká Lesná a Trstená. Ďalší úsek (101-04) sa nachádza v intraviláne obce Šuja, kde bola zachovaná pôvodná šírka vozovky. Tu projekt počíta s výmenou asfaltového krytu. Staré vrstvy boli odfrézované v hrúbke 120 mm a nahradili sa novými, ktoré sú vystužené oceľovou sieťou. Táto sieť je aplikovaná na podklad prostredníctvom minerálno-asfaltovej emulzie, čím vzniká pevný a trvanlivý povrch. Súčasťou prác je aj doplnenie nespevnených krajníc a prečistenie cestných priekop.
Stavebný objekt 101-05 sa začína opäť v intraviláne Šuje a pokračuje do extravilánu smerom do Rajca. Končí sa pred odbočovacím pruhom na čerpaciu stanicu Slovnaft. V intraviláne bola zachovaná pôvodná šírka vozovky, zatiaľ čo v extraviláne je prispôsobená kategórii C 7,5/70 so spevnenými krajnicami. Pri realizácii bolo potrebné zohľadniť aj existujúce výškové a smerové vedenie cyklochodníka medzi Rajcom a Šujou, aby bola zabezpečená jeho bezproblémová integrácia.
Posledný stavebný objekt (101-06) sa nachádza v intraviláne mesta Rajec, kde sa plánuje výmena asfaltového krytu vozovky. Frézovanie starého asfaltu v hrúbke 120 mm umožní uloženie oceľovej siete, ktorá zvýši odolnosť vozovky proti namáhaniu.
Okrem týchto hlavných úprav boli v extravilánových úsekoch na vybraných miestach doplnené jednostranné oceľové zvodidlá s úrovňou zachytenia H1 alebo H2 a smerové stĺpiky vrátane krátkych nábehov pri napojeniach poľných ciest, čo zlepšuje bezpečnosť cestnej premávky.
Realizácia prác
Realizácia rekonštrukcie bola náročná najmä z dôvodu zachovania cestnej premávky vo všetkých fázach výstavby. Práce prebiehali formou etapovej výstavby, pričom premávka bola riadená prenosným dopravným značením a dočasnou svetelnou signalizáciou. Z dôvodu zachovania priepustnosti úseku bolo možné mať aktívne najviac dva pracovné úseky so signalizáciou súčasne, a to v obmedzenej dĺžke.
Takto nastavený režim si vyžadoval dôslednú koordináciu všetkých stavebných činností, pretože úplné uzatvorenie komunikácie neprichádzalo do úvahy. Kľúčové bolo zabezpečiť prístup k priľahlým obciam aj významným výrobným prevádzkam, ako je závod spoločnosti Kofola. Riešenie muselo zohľadňovať nielen požiadavky plynulosti dopravy, ale aj bezpečnosti pracovníkov a účastníkov cestnej premávky.
Jedným z potrebných zásahov bola kompletná výmena nevyhovujúceho klenbového priepustu v km 179,411 (SO 211-00), ktorý sa nachádzal medzi obcami Rajecká Lesná a Šuja. Vzhľadom na potrebu zachovania prejazdnosti komunikácie počas výstavby bol navrhnutý dvojetapový postup realizácie, ktorého súčasťou bolo aj vybudovanie dočasnej obchádzkovej trasy (SO 131-00) po pravej strane cesty. Táto obchádzka zabezpečila rozšírenie stavebného priestoru, umožnila presmerovanie dopravy mimo miesta výstavby a zároveň prispela k plynulej a bezpečnej premávke aj počas samotných prác.
Záver
Rekonštrukcia úseku cesty I/64 v úseku Rajecká Lesná – Rajec bola komplexným projektom, ktorý výrazne zlepšil technický stav komunikácie a zvýšil úroveň dopravnej bezpečnosti. Projekt zrealizovaný spoločnosťou Swietelsky-Slovakia spol. s r.o. v spolupráci so Slovenskou správou ciest je príkladom moderného prístupu k rekonštrukciám ciest prvej triedy, ktoré sú kľúčové pre regionálnu mobilitu aj rozvoj vidieka.
Text: Ing. Michal Figuli a Lucia Prieberová, Swietelsky-Slovakia spol. s r.o.
Foto: Swietelsky-Slovakia spol. s r.o.