Riešenie na predĺženie životnosti asfaltových vozoviek šetrné k životnému prostrediu
Výstužné geomreže sú dnes neodmysliteľnou súčasťou ochrany dopravnej infraštruktúry, kde prispievajú k funkčnej a bezpečnej prevádzke na asfaltových cestách, diaľniciach a letiskách. Zároveň eliminujú tvorbu reflexných trhlín a reálne predlžujú životnosť povrchu vozoviek. Použitie špeciálneho výrobku GlasGrid® Rapid navyše výrazne urýchľuje opravy a umožňuje skrátiť čas potrebných dopravných obmedzení.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Dopravné obmedzenia tvoria neoddeliteľnú súčasť opravy ciest. Často znepríjemňujú život ako vodičom, tak všetkým, ktorí sa podieľajú na realizácii opráv ciest a denne sa stretávajú s nedostatočnou ohľaduplnosťou zo strany vodičov. Riešenie, ako skrátiť dĺžku dopravných obmedzení a predĺžiť životnosť asfaltových vozoviek, prinášajú rôzne typy výstužných geomreží GlasGrid® určených na aplikáciu do asfaltových vrstiev vozoviek.
Oprava s použitím výstužnej geomreže vydrží až trikrát dlhšie a znižuje budúce náklady na údržbu až o 50 %. Aplikácia geomreží je rýchla a vďaka predĺženiu intervalu medzi údržbou a opravami prispieva k zníženiu emisií oxidu uhličitého do ovzdušia.
Produktový rad GlasGrid® ponúka niekoľko typov sklovláknitých geomreží na spevnenie asfaltových vrstiev, určených pre rýchle, jednoduché a efektívne pokladanie. Sklovláknité geomreže sú chránené teplotne odolným polymérovým povlakom, ktorý zabezpečuje ich odolnosť proti poškodeniu počas inštalácie a pokladania asfaltových vrstiev, zároveň sú veľmi ľahko frézovateľné a plne recyklovateľné.
Výstužné geomreže možno použiť na vystuženie asfaltových vrstiev na veľkých plochách, ale aj na lokálnu opravu trhlín. Podľa typu aplikácie sa môžu použiť na:
- veľkoplošné opravy,
- lokálne opravy,
- špeciálne opravy.
Veľkoplošné opravy
Vhodným výstužným prvkom pre veľkoplošné opravy s aplikáciou na hladký povrch (existujúci alebo nový povrch) sú samolepiace geomreže zaisťujúce rýchlu opravu bez aplikácie spojovacieho postreku pod geomrežu. Pritlačením geomreže k povrchu dôjde k aktivácii lepidla a adhézii. Geokompozity zložené z geomreže a netkanej textílie sú vhodnou alternatívou pre frézovaný povrch. Pokladajú sa do čerstvej emulzie, po vyštiepení dôjde k potrebnému prilepeniu k povrchu.
Diaľnica D52 Brno – Viedeň
Veľkoplošná oprava diaľnice D52 Brno – Viedeň sa realizovala v troch etapách: v septembri až novembri 2015, auguste 2016 a v máji 2020. S cieľom ochrany proti prekopírovaniu reflexných trhlín z pôvodného podkladu do nových asfaltových vrstiev bola do konštrukcie asfaltovej vozovky položená výstužná geomreža GlasGrid® GG100 so samolepiacou vrstvou (obr. 1).
Skladba jednotlivých vrstiev:
- asfaltová obrusná vrstva SMA 11 S, PMB 45/80-65 hr. 40 mm
- spojovací postrek PS-EP, C50BN4 v množstve 0,2 kg/m2
- asfaltová ložná vrstva ACL 16 S, PMB 25/55-65 hr. 50 mm
- spojovací postrek PS-EP, C50BN4 v množstve 0,25 kg/m2
- GlasGrid® GG100 so samolepiacou vrstvou (100 kN/m, geomreža zo skleného vlákna)
- vyrovnávacia asfaltová vrstva SAL hr. 20 mm
- spojovací postrek PS-EP, C50BN4 v množstve 0,4 kg/m2
Samolepiaca geomreža GlasGrid® GG sa pokladala na hladký povrch strojovo, rýchlosť aplikácie bola 2 000 m2/hod.
Opavská cesta II/479, Ostrava
Opavská cesta II/479 tvorí hlavnú dopravnú tepnu z Ostravy Poruby smerom do centra mesta. Podkladová vrstva bola zrealizovaná recykláciou za studena. Na prilepenie výstužného geokompozitu tak bolo potrebné aplikovať veľké množstvo spojovacieho postreku. Aby sa pri hutnení zabezpečilo presiaknutie spojovacieho postreku do vrchných vrstiev a zároveň aby sa po geokompozite dalo jazdiť a nehrozilo jeho zdvíhanie v dôsledku prilepenia na kolesá mechanizácie, bol povrch ochránený zásypom z drveného kameniva frakcie 4/8 mm.
Skladba jednotlivých vrstiev:
- SMA 11 + modifikovaný hr. 50 mm
- PS A v množstve 0,2 kg/m2
- ACL 16 + modifikovaný
- GlasGrid® CG100L + kamenný zásyp 4/8 mm
- spojovací postrek PI E v množstve > 1,6kg/m2
- SC 0/32 hr. 130 mm
Lokálne opravy
SAINT-GOBAIN ADFORS CZ ponúka riešenia pre lokálne opravy asfaltových vrstiev v kritických oblastiach výtlkov, výkopov a v okolí kanalizačných vpustí. Kompozitná geomreža (záplata) sa skladá zo sklovláknitej mreže, z netkanej textílie a z tenkej vrstvy modifikovaného asfaltu pre dokonalú fixáciu na frézovaný povrch.
Špeciálne opravy
Geomreže možno použiť aj na špeciálne opravy povrchov prekrytých liatym asfaltom, kde eliminujú jeho roztekanie v procese tuhnutia a chránia povrch proti vzniku mikrotrhlín. Vhodnými oblasťami na aplikáciu geomreží GlasGrid ® sú realizácie alebo rekonštrukcie komerčných parkovacích plôch alebo električkových pásov.
Električková trať Praha
Rekonštrukcia električkových pásov na Moskovskej ulici v Prahe prebehla od septembra do novembra 2013. Mreža GlasGrid® s ťahovou pevnosťou 50/50 kN/m (bez samolepiacej vrstvy) bola aplikovaná medzi dve vrstvy liateho asfaltu (obr. 3) na elimináciu roztekania liateho asfaltu a ochranu proti vzniku mikrotrhlín v asfaltovej vrstve.
Skladba jednotlivých vrstiev:
- 4 cm vrstva liateho asfaltu (kamenivo 11 mm)
- GlasGrid® GG50NA (bez samolepiacej vrstvy)
- 4 cm vrstva liateho asfaltu (kamenivo 16 mm)
- papierová medzivrstva
Celková plocha realizácie bola 6 000 m2. Pri prehliadke v roku 2020, t. j. po 7 rokoch používania, nevykazoval predmetný úsek žiadne trhliny.
GlasGrid® Rapid
Špeciálnym výrobkom, ktorý v poslednom období nachádza široké uplatnenie, je GlasGrid® Rapid, ktorý bol vyvinutý pre rýchle veľkoplošné a lokálne opravy trhlín a výtlkov vo vozovke. Tento špeciálny kompozitný výstužný systém sa skladá zo sklovláknitej mreže potiahnutej polymérovým povlakom a z netkanej textílie, celoplošne penetrovanej modifikovaným asfaltom. Asfaltová vrstva je chránená fóliou. Na povrchu Rapidu je nanesený piesok.
Výrobok Rapid výrazne urýchľuje rekonštrukcie vozoviek, pretože sa vďaka zabudovanej samolepiacej asfaltovej vrstve nemusí používať spojovací postrek. Rapid zaistí nielen perfektné prilepenie k povrchu, ale tiež požadované spojenie vrstiev. Toto riešenie je zvlášť vhodné pre rôzne organizácie Správy a údržby ciest, ktoré si položia geomrežu vo vlastnej réžii, a nemusia si na to objednávať realizačné firmy.
Použitie Rapidu je jednoduché, po položení výstuže na cestách sa iba odvinie fólia chrániaca asfaltovú vrstvu, geomreža sa prevalcuje a následne zaasfaltuje. Ďalším nesporným benefitom je jeho vysoká priľnavosť k povrchu, ktorá zaisťuje bezpečnú aplikáciu bez nežiaduceho zvlnenia. Perfektné prilepenie a piesok na povrchu výstuže eliminujú riziko navíjania Rapidu na pneumatiky počas pojazdov stavebných mechanizmov po už položenej geomreži.
Prístav Klaksvík (Faerské Ostrovy)
Oblasti prístavov sú zvyčajne rizikové z pohľadu aplikácie štandardných geomreží v dôsledku vyššej vlhkosti vzduchu, čo následne spôsobuje vlhkosť povrchu aplikačnej plochy. To bol aj dôvod, prečo sa v rámci rekonštrukcie príjazdovej cesty a manipulačných plôch v prístave Klaksvík na Faerských ostrovoch použil nový typ výrobku GlasGrid® Rapid Samolepiaca bitúmenová vrstva na zadnej strane umožňuje aplikáciu aj v takýchto klimatických podmienkach.
Na odfrézovaný očistený betónový povrch sa uložil GlasGrid® Rapid, následne sa aplikovala krycia vrstva asfaltu v hrúbke 50 mm. Tento kompozitný výstužný systém zaistil výrazné urýchlenie rekonštrukcie povrchu v prístave vďaka aplikácii bez použitia spojovacieho postreku. Na stavbe sa tak znížil počet technologických procesov a na položenie bolo potrebných menej pracovníkov a mechanizácie. Realizácia celého projektu prebehla v auguste 2022, sanovaná plocha mala výmeru 6 000 m2.
Kunčina pri Moravskej Třebovej
GlasGrid® Rapid bol rovnako použitý aj v obci Kunčina pri Moravskej Třebovej. Išlo o lokálne pokladania na miesta, ktoré sú v konštrukcii vozovky najviac zaťažované (obr. 6). Konkrétne boli vystužené krajnice a priepusty, ktoré boli novosanované. Spolu sa použilo 400 m2 geomreže GlasGrid® Rapid. Položená bola približne za polhodinu a celý povrch bol pripravený na realizáciu obrusnej asfaltovej vrstvy.
Ochrana životného prostredia
Otázka ochrany životného prostredia zohráva čoraz väčší význam vo všetkých oblastiach stavebníctva. Z tohto dôvodu výrobca mreží zadal nezávislej švédskej spoločnosti požiadavku na posúdenie životného cyklu typickej európskej diaľnice s dvomi rôznymi schémami obnovy. Štúdia mala vyhodnotiť a kvantifikovať pozitívny vplyv samolepiacej geomreže GlasGrid® GG na životné prostredie. Konkrétne išlo o porovnanie dvoch úsekov diaľnice s dĺžkou 1 km za sledované obdobie
30 rokov.
Porovnával sa úsek diaľnice opravovaný bez použitia výstužnej mreže do asfaltových vrstiev s iným úsekom diaľnice udržiavaným s použitím geomreží GlasGrid® GG. Výsledkom štúdie životného cyklu overeného treťou stranou je potvrdenie pozitívneho vplyvu na životné prostredie pri použití výstužnej mreže GlasGrid® GG. Geomreže vďaka predĺženiu intervalu opráv asfaltových povrchov znížili celkové emisie CO2 takmer o 20 % – a to hovoríme iba o úseku diaľnice s dĺžkou 1 km za tridsaťročné obdobie jej životnosti.
Ďalším konkrétnym príkladom udržateľného riešenia je najväčší projekt vo viac ako 30-ročnej histórii používania mreže GlasGrid®. V roku 2021 firma ADFORS CZ dodala 540 000 m2 samolepiacej geomreže na sanáciu diaľničného úseku A1 z Chirpanu do Starej Zagory v Bulharsku. Samolepiaca funkcia geomreže umožňuje aplikáciu bez klincovania a spojovacieho postreku, čo so sebou prináša viacero výhod:
- rýchlejšiu sanáciu vozovky (približne o 20 % menej potrebného času)
- menší počet potrebných pracovníkov (zhruba o 50 % menej)
- výrazné zníženie množstva spojovacieho postreku počas výstavby (zhruba o 60 % menej)
Tento projekt ušetril vo výsledku 432 000 kg spojovacieho postreku a trojnásobne predĺžil životnosť diaľnice a čas medzi jednotlivými opravami.
Literatúra
1. RWTH report skúšky výskumu frézovateľnosti a recyklácie asfaltových vrstiev vystužených sklenými vláknami, 2021.
2. SAINT GOBAIN ADFORS CZ s.r.o., firemná literatúra.
3. EANDO AB – Nadeen Hassan: Life cycle assessment of a typical EU highway road with two different rehabilitation schemes – CO2 emissions, 2022.
Text: RNDr. Branislav Prelovský, konateľ spoločnosti GEOSOUL s.r.o., Mgr. Ján Hasenovič, technický manažér
Foto: GEOSOUL s.r.o.