Galéria(6)

Prestavba križovatky Mýtna – Vazovova

Počas školských prázdnin v lete 2024 sa komplexne prestavala križovatka ulíc Vazovova a Mýtna v Bratislave, ktorá patrí medzi dôležité dopravné uzly centra mesta. Projekt priniesol zásadné skvalitnenie verejného priestoru, modernizáciu dopravnej infraštruktúry a zlepšenie bezpečnosti pre všetkých účastníkov cestnej premávky. Práce realizovala spoločnosť STRABAG s.r.o.

Prestavba križovatky Mýtna – Vazovova v lokalite rušnej časti Starého Mesta sa realizovala počas minuloročných letných prázdnin ako súčasť projektu Mesto pre deti, zameraného na zvyšovanie bezpečnosti detí v bratislavských uliciach. Jednou z kľúčových priorít tohto projektu je bezpečná dochádzka žiakov do škôl.

Zdroj: STRABAG

V tesnej blízkosti križovatky sa nachádzajú hneď tri vzdelávacie inštitúcie – Základná škola Vazovova, Gymnázium Jána Papánka a Slovenská technická univerzita. Zároveň je hneď vedľa poliklinika, budova Slovenského rozhlasu a Národnej banky Slovenska. Navyše, Mýtna ulica, funkčne nadväzujúc na križovatku Račianske mýto, je vyťaženým tranzitným ťahom.

Cieľom projektu bolo jednak efektívnejšie využitie rozľahlej plochy v križovatke ulíc Mýtna, Vazovova, Slovanská a Benediktiho, ktorá slúžila na parkovanie automobilov, no predovšetkým zlepšenie podmienok pre chodcov, cyklistov a cestujúcich MHD vytvorením priamych a bezbariérových peších trás. Špeciálny dôraz sa pritom kládol na bezpečnosť detí navštevujúcich priľahlú základnú školu na Vazovovej ulici.

Zdroj: STRABAG

Pred prestavbou vchádzali vozidlá do priestoru križovatky veľkou rýchlosťou a priestor bol v minulosti vnímaný ako nebezpečný nielen z pohľadu chodcov, ale aj samotnými vodičmi áut a MHD. Zmenou geometrie a umiestnením jazdného pruhu do bezpečnejšej polohy sa rozšírila plocha pre chodcov a zeleň, pričom sa zachovala komfortná šírka pre prejazd vozidiel MHD.

Úprava priestoru križovatky Mýtna – Vazovova – Slovanská prebehla bez zmeny organizácie dopravy, no premenila neefektívne využívanú plochu na užitočné priestranstvo a vytvorila lepšie podmienky pre chodcov, cyklistov a cestujúcich MHD pri zachovaní plynulosti premávky.

Vyššia bezpečnosť a komfort pre chodcov

Úprava križovatky priniesla nielen zlepšenie dopravných parametrov cestnej komunikácie, ale najmä výrazné skvalitnenie verejného priestoru. Nové chodníky v riešenom priestore boli vydláždené tzv. bratislavskou dlažbou s jedinečným vzorom, navrhnutým špeciálne pre hlavné mesto.

Táto dlažba je estetickejšia ako asfalt, zároveň je ekologickejšia a menej náročná na údržbu, navyše bezbariérová. Betónové kocky s bratislavským vzorom majú hrúbku 80 mm a boli použité aj na pojazdnom chodníku. Časť chodníkov bola zrealizovaná s kamennými kockami s hrúbkou 120 mm, ktoré sa použili aj na vybudovanie vjazdov a výjazdov na parkovisko.

Nové konštrukcie chodníkov s premennou šírkou 3,0 až 4,5 m sú od cestnej komunikácie oddelené kamenným obrubníkom s prídlažbou. Lokálne bola zjednotená niveleta chodníkov a miest na prechádzanie, resp. priechodov pre chodcov, čím pre nich vznikli bezbariérové možnosti prechodu cez vozovku Mýtnej, Vazovovej a Slovanskej ulice.

Na všetkých priechodoch pre chodcov, resp. miestach na prechádzanie sa vybudovala bezbariérová úprava pre osoby s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie. Priechod pre chodcov na Slovanskej ulici je navrhnutý zároveň ako spomaľovací prah s nábehom v úrovni chodníka. Existujúci priechod pre chodcov riadený cestnou dopravnou signalizáciou (CDS) na Vazovovej ulici bol preložený do novej polohy – pred budovu NBS – a je riadený CDS ako miesto na prechádzanie (so šírkou 4,5 m).

Upravili sa aj existujúce vjazdy na súkromné pozemky, ktoré majú šírku 5,0 m. Na Mýtnej ulici bolo stavebne upravené parkovacie miesto na krátkodobé zastavenie s rozmermi 2,5 × 10,0 m, existujúci spevnený deliaci ostrovček na Mýtnej ulici sa upravil na zelený vegetačný ostrovček s vysadenými kvitnúcimi trvalkami.

Vegetácia a mobiliár

Vďaka celkovej zmene polohového riešenia križovatky vznikli v predmetnom priestore viaceré nové plochy s vegetáciou. Zelená plocha tiahnuca sa po celom okraji riešeného územia Mýtna – Vazovova a vegetačná plocha rozdelená pešou komunikáciou v mieste nadväzujúcom na priechod pre chodcov a v mieste pre vjazd údržby plní predovšetkým funkciu izolácie od negatívnych vplyvov od vozovky formou výsadieb vyšších a nižších rastlín tvoriacich zelenú stenu a kvitnúcu výsadbu.

V mieste pôvodnej asfaltovej plochy sa zrealizovala výsadba nízkeho a stredne vysokého porastu menej náročných rastlín. Vznikla tak vegetačná plocha v tvare trojuholníka, lemovaná chodníkom so šírkou 3,25 m pred hotelom Akademik, chodníkom súbežným s telesom cesty (ul. Vazovova) so šírkou 3,0 m a novovzniknutým námestíčkom s rozmermi približne 14 × 10 m.

Zdroj: STRABAG

Na novovzniknutých plochách pribudli listnaté solitérne dreviny, vybrané s ohľadom na dopravnú situáciu križovatky a zachovanie priehľadov v nej. V časti novovzniknutého námestíčka je plocha koreňových nábehov dreviny ošetrená pochôdznym roštom. Na stredovej ploche trojuholníka bol osadený mobiliár pozostávajúci z 5 bratislavských lavičiek, 3 odpadkových košov a cyklostojanov. Existujúce dreviny zasiahnuté stavbou, a to najmä v telesách peších komunikácii, získali vlastný výsadbový priestor ohraničený obrubou.

Zdroj: STRABAG

Osvetlenie

Pôvodné verejné osvetlenie na Vazovovej ulici v križovatke s Mýtnou ulicou, realizované výbojkovými svietidlami osadenými na osvetľovacie stožiare vo výške 10 m a 8 m, zostalo zachované. Niektoré svietidlá sú osadené priamo na driek stožiara, iné sú osadené na výložníky inštalované na osvetľovacie stožiare.

V dôsledku úpravy komunikácií, sadových úprav a vybudovania nového priechodu pre chodcov bolo nutné demontovať jeden pôvodný osvetľovací stožiar vrátane výbojkového svietidla. Osvetlenie nového priechodu pre chodcov na Vazovovej ulici je riešené inštaláciou špeciálneho svietidla s LED technológiou, ktoré sa osadilo na vrchol nového stožiara s výškou 6 m, bez výložníka.

Osvetlenie upravenej križovatky ulíc Mýtna a Vazovova je naprojektované LED svietidlami, inštalovanými priamo na osvetľovacie stožiare. Napájanie a ovládanie verejného osvetlenia je z existujúceho rozvádzača RVO a zostáva nezmenené.

Vysadenie zelene, inštalácia osvetlenia a dopravného značenia neboli súčasťou realizačných prác spoločnosti STRABAG s.r.o.

03 STRABAGsk IS KrizovatkaVazovovaMytna

Text a foto: STRABAG s.r.o.

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby 3/25.