
Petržalka má po rokoch električku. Do centra má cesta trvať 12 minút
Od nedele oficiálne jazdí v Bratislave električka č. 3, ktorá spája zadunajskú mestskú časť Petržalka na juhu s mestskou časťou Rača na severovýchode hlavného mesta.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Cestujúci v Rači si od ranných hodín mohli prečítať na informačných tabuliach linky č. 3 novú cieľovú zastávku – Južné mesto. Z centra potrvá jazda električkou po doladení semaforov cca 12 minút do lokality v blízkosti sídliska Slnečnice na konci Petržalky. Na trati je sedem zastávok.
Objekty na trase 2. etapy električkovej trate v úseku Jungmanova – Janíkov dvor v Bratislave
Úsek Jungmanova – Janíkov dvor: 3,9 km
Úprava trate Bosákova – Jungmanova: 490 m
Mosty: 4
Križovatky riadené signalizáciou: 9
Segregovaná cyklotrasa popri trati: 6 km
Prístrešky na zastávkach: 33
Zdroj: petrzalskaelektricka.sk
Zároveň to znamená, že oficiálne funguje toľko očakávané pokračovanie električkovej trate v dĺžke takmer 4 kilometre, ktoré je 2. etapou nosného dopravného systému. Práce na dopravnej stavbe v úseku Jungmanova ulica – Janíkov dvor v najväčšom sídlisku na Slovensku s vyše 100-tisíc obyvateľmi trvali od roli 2021 do roku 2024. Koncom roka 2024 sa uskutočnila prvá skúšobná jazda za účasti verejnosti a bola úspešná. Potom nasledovali ďalšie práce na ďalších stavebných objektoch.
Pre námestníčku primátora Tatianu Kratochvílovú, ktorá sa podieľala aj projekte 1. etapy trate (Šafárikovo námestie – Bosákova ulica) a primátora Matúša Valla znamená uvedenie druhej etapy trate do života zlepšenie života Petržalčanov nielen koľajovej doprave, ale aj v oblasti životného prostredia, pohybu peších a cyklistov, postupné ukončenie stavebného hluku a ruchu.
Obyvatelia Bratislavy si však budú zvykať na zrušenie autobusových liniek č. 59 a 95 a skrátenie linky č. 92. Dopravný podnik Bratislava bude niekoľko týždňov vyhodnocovať vyťaženosť a fungovanie novej trate.
Pribudla cyklotrasa i chodníky
Primátor s námestníčkou absolvovali cestu skoro ráno zo Šafárikovho námestia. Záujem o nové električkové prepojenie bol veľký, aj o využívanie novej a kvalitnej cyklotrasy popri trati, ktorá roky chýbala v Petržalke.
„Obyvatelia tejto mestskej časti nedostanú len projekt električky,dostanú aj kvalitný verejný priestor, chodci dostanú nové chodníky, cyklisti 6 km novej cyklotrasy aj priečne cyklochodníky, automobilisti nové križovatky, nové 4-prúdové priečne prepojenia Petržalky. Jantárová cesta je rozšírená,“ uviedol primátor Vallo. Stavba má vyše 300 stavebných objektov a prednosť dostal samotný nosný dopravný systém.
Primátor však dodal, že sú časti, ktoré treba dokončiť napr. v okolí nákupného centra na Rusoveckej ceste, zastávky električiek, chodníky a cyklochodníky na lávke pod mostom pri Pápežskej lúke, kde práce zabrzdilo vysoké napätie v zemi. Mesiace sú podľa neho treba na moste na Kutlíkovej ulici a jej prepojenie s Pajštúnskou ulicou a Jantárovou cestou.
Dva rôzne intervaly počas dňa
Námestníčka Kratochvílová upozornila, že takmer všetky zastávky sú situované v križovatkách, niektoré sú združené, čo významne zlepšuje prestup cestujúcich. Špičkový dopoludňajší interval premávky električiek bude 2,5 min a popoludní 4 minúty. Počas pracovného dňa môže električka prepraviť až 30-tisíc cestujúcich.
„Súčasťou stavby sú štyri mosty, vo fáze dokončovania je lávka pre peších, nad ním je električkový most pri kostole Sv. Rodiny. Vo fáze výstavby je most na Kutlíkovej. Prestup zjednodušujeme na Panónskej ceste, kde na nadjazde budú vybudované autobusové zastávky a rampami môžu cestujúci prestúpiť na električkovú dopravu na zastávku Južné mesto,“ uviedla námestníčka.
Pribudlo nové osvetlenie, vysadených bolo 1 500 stromov,takmer 10-tisíc kríkov a 22 m2 rozchodníkov v trati. Električkové depo v Janíkovom dvore nie je stále dokončené, námestníčka predpokladá, že depo a ďalšie objekty budú dokončené do konca roka 2025.
Nové prístrešky na trati
Na trati sú vyššie a masívnejšie prístrešky, bude tam sedenie, automat na lístky a odpadový kôš. Subdodávateľská firma podľa primátora podcenila čas na dokončenie, ale majú byť hotové do niekoľkých týždňov. S dodávateľskou firmou máme komplikovaný vzťah, sú tu veci ktoré meškajú, ktoré nie sú dokončené v termínoch
„Urobíme maximum, aby sme projekt ukončili v čo najlepšej kvalite a čím skôr. Pre mňa je dôležité, že jeho hlavná časť je dnes odovzdaná a ľudia používajú nosný dopravný systém. Sú pokuty, ktoré musíme uplatniť zo zmluvy, ale máme ešte čas, môže ich uplatniť kedykoľvek počas trvania zmluvy,“ uviedol primátor Vallo.
Novú trať v Petržalke ocenil i minister dopravy Jozef Ráž na sociálnej sieti. V príspevku natočenom v Petržalke povedal, že rezort dopravy poskytol na projekt vyše 7O miliónov z eurofondov a 8,6 milióna eur zo štátneho rozpočtu.
2. etapa električkovej trate v úseku Jungmanova – Janíkov dvor v Bratislave
Investor: Hlavné mesto SR Bratislava
Rozpočet: 99 015 850 eur
Stavebník: Združenie NS MHD Petržalka (hlavný člen Aldesa Construcciones Polska, ďalej Aldesa Construcciones S.A.)
Projektant: Združenie Reming Consult
Dĺžka trate: 3,9 km
Realizácia: 11/2021 – 12/2024