Petržalka má po rokoch pokračovanie električkovej trate. Cesta do centra potrvá 12 minút
Od nedele oficiálne jazdí v Bratislave električka č. 3, ktorá spája zadunajskú mestskú časť Petržalka na juhu s mestskou časťou Rača na severovýchode hlavného mesta.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Cestujúci v Rači si od ranných hodín mohli prečítať na informačných tabuliach linky č. 3 novú cieľovú zastávku – Južné mesto. Z centra potrvá jazda električkou po doladení semaforov cca 12 minút do lokality v blízkosti sídliska Slnečnice na konci Petržalky. Na trati je sedem zastávok.
Objekty na trase 2. etapy električkovej trate v úseku Jungmanova – Janíkov dvor v Bratislave
Úsek Jungmanova – Janíkov dvor: 3,9 km
Úprava trate Bosákova – Jungmanova: 490 m
Mosty: 4
Križovatky riadené signalizáciou: 9
Segregovaná cyklotrasa popri trati: 6 km
Prístrešky na zastávkach: 33
Zdroj: petrzalskaelektricka.sk
Zároveň to znamená, že oficiálne funguje toľko očakávané pokračovanie električkovej trate v dĺžke takmer 4 km ktoré je 2. etapou nosného dopravného systému. Práce na dopravnej stavbe v úseku Jungmanova ulica – Janíkov dvor na najväčšom sídlisku na Slovensku s vyše 100-tisíc obyvateľmi trvali od roku 2021 do roku 2024. Koncom roka 2024 sa uskutočnila prvá skúšobná jazda za účasti verejnosti a bola úspešná. Potom nasledovali práce na ďalších stavebných objektoch.
Pre námestníčku primátora Tatianu Kratochvílovú, ktorá sa podieľala aj na projekte 1. etapy trate (Šafárikovo námestie – Bosákova ulica), a primátora Matúša Valla znamená uvedenie druhej etapy trate zlepšenie života Petržalčanov nielen v koľajovej doprave, ale aj v oblasti životného prostredia, pohybu peších a cyklistov, ako aj postupné ukončenie stavebného hluku a ruchu.
Obyvatelia Bratislavy si však budú zvykať na zrušenie autobusových liniek č. 59 a 95 a skrátenie linky č. 92. Dopravný podnik Bratislava bude niekoľko týždňov vyhodnocovať vyťaženosť a fungovanie trate.
Pozrite si galériu z dňa otvorenia
Pribudla cyklotrasa i chodníky
Primátor s námestníčkou absolvovali cestu električkou skoro ráno zo Šafárikovho námestia. Záujem o nové električkové prepojenie bol veľký, rovnako aj o využívanie novej cyklotrasy popri trati, ktorá roky v Petržalke chýbala.
„Obyvatelia tejto mestskej časti nedostanú len projekt električky, dostanú aj kvalitný verejný priestor, chodci dostanú nové chodníky, cyklisti 6 km novej cyklotrasy aj priečne cyklochodníky, automobilisti nové križovatky, nové štvorprúdové priečne prepojenia Petržalky. Jantárová cesta je rozšírená,“ uviedol primátor Vallo. Stavba má vyše 300 stavebných objektov a prednosť dostala výstavba nosného dopravného systému.
Primátor však dodal, že sú časti, ktoré treba dokončiť, napríklad v okolí nákupného centra na Rusovskej ceste, zastávky električiek, chodníky a cyklochodníky na lávke pod mostom pri Pápežskej lúke, kde práce zabrzdilo vysoké napätie v zemi. Mesiace podľa neho treba na práce na moste na Kutlíkovej ulici a jej prepojení s Pajštúnskou ulicou a Jantárovou cestou.
Dva rôzne intervaly počas dňa
Námestníčka Kratochvílová upozornila, že takmer všetky zastávky sú situované v križovatkách, niektoré sú združené, čo významne zlepšuje prestup cestujúcich. Špičkový dopoludňajší interval premávky električiek bude 2,5 min a popoludní 4 min. Počas pracovného dňa môže električka prepraviť až 30-tisíc cestujúcich.
„Súčasťou stavby sú štyri mosty, vo fáze dokončovania je lávka pre peších, nad ňou je električkový most pri Kostole Sv. rodiny. Vo fáze výstavby je most na Kutlíkovej. Prestup zjednodušujeme na Panónskej ceste, kde na nadjazde budú vybudované autobusové zastávky a rampami môžu cestujúci prestúpiť na električkovú zastávku Južné mesto,“ uviedla námestníčka.
V rámci projektu pribudlo nové osvetlenie, vysadilo sa 1 500 stromov, takmer 10-tisíc kríkov a 22 m2 rozchodníkov v trati. Električkové depo v Janíkovom dvore nie je stále dokončené, námestníčka predpokladá, že depo a ďalšie objekty budú dokončené do konca roka 2025.
Nové prístrešky na trati
Na trati sú vyššie a masívnejšie prístrešky so zelenou strechou, bude tam sedenie, automat na lístky a odpadový kôš. Subdodávateľská firma podľa primátora podcenila čas na dokončenie, ale majú byť hotové do niekoľkých týždňov. S dodávateľskou firmou má mesto komplikovaný vzťah, sú veci, ktoré nie sú dokončené v termínoch.
„Urobíme maximum, aby sme projekt ukončili v čo najlepšej kvalite a čím skôr. Pre mňa je dôležité, že jeho hlavná časť je dnes odovzdaná a ľudia používajú nosný dopravný systém. Sú pokuty, ktoré musíme uplatniť zo zmluvy, ale máme ešte čas, možno ich uplatniť kedykoľvek počas trvania zmluvy,“ uviedol primátor Vallo.
Novú trať v Petržalke ocenil i minister dopravy Jozef Ráž na sociálnej sieti. V príspevku natočenom v Petržalke povedal, že rezort dopravy poskytol na projekt vyše 7O miliónov z eurofondov a 8,6 milióna eur zo štátneho rozpočtu.
2. etapa električkovej trate v úseku Jungmanova – Janíkov dvor v Bratislave
Investor: hlavné mesto SR Bratislava
Rozpočet: 99 015 850 eur
Stavebník: Združenie NS MHD Petržalka (hlavný člen Aldesa Construcciones Polska, ďalej Aldesa Construcciones S.A.)
Projektant: Združenie Reming Consult
Dĺžka trate: 3,9 km
Realizácia: 11/2021 – 7/2025 (spustenie električky, práce stále pokračujú)
Predpokladaná kolaudácia: 2026