02Vahostav
Galéria(5)

Výstavba mostu na severnom obchvate Prešova: Bude v predstihu ukončená už v lete?

Partneri sekcie:

Zlepšovací návrh zhotoviteľa môže zjednodušiť a urýchliť stavebné práce. To predstavujeme v článku, kde taký návrh rieši zmenu zakladania pilierov mostného objektu SO 215-00 Most na ceste I/18 nad R4 v km 12,19. Zhotoviteľom mostného objektu je spoločnosť VÁHOSTAV. Zodpovedne pripravený zlepšovací návrh môže pri odbornej a konštruktívnej komunikácii účastníkov výstavby priniesť pre zainteresovaných viaceré pozitívne efekty (termínové, technologické, ekonomické) počas celého procesu realizácie stavby.

Úsek rýchlostnej cesty R4 Prešov – severný obchvat, II. etapa, tvorí časť dopravnej siete Európskej únie TEN-T, ktorá je súčasťou medzinárodného európskeho ťahu E 371. Realizáciou tejto etapy sa prepojí diaľnica D1 a budúca rýchlostná cesta R4 Kapušany – Giraltovce, čím sa výrazne odľahčí doprava v meste Prešov. Komunikácia hlavnej trasy je štvorpruhová, smerovo rozdelená, kategórie R 24,5/100 s celkovou dĺžkou 10,2 km. Jej súčasťou je 12 mostných objektov, zárubný múr, mimoúrovňová križovatka Kapušany a dvojrúrový tunel Okruhliak s dĺžkou 1,8 km.

Objednávateľom stavby je Národná diaľničná spoločnosť, a.s. Zhotoviteľom stavby je Združenie R4 severný obchvat Prešova, II. etapa, ktoré tvoria spoločnosti VÁHOSTAV, a.s., Bratislava (ďalej len VÁHOSTAV alebo zhotoviteľ mosta), MARTI, a.s., Žilina, SMS, a.s., Banská Bystrica, EUROVIA CS, a.s., Praha a vedúci člen združenia EUROVIA SK, a.s., Košice.

Zmluva o dielo uzavretá medzi objednávateľom a zhotoviteľským združením sa riadi Zmluvnými podmienkami na výstavbu, pre stavebné a inžinierske diela projektované objednávateľom (červená kniha), prvé vydanie 1999, (FIDIC).

Akceptovaná zmluvná hodnota v zmysle dodatku č. 2 je 339 966 948,56 eur bez DPH. V zmluve o dielo je dohodnutých 5 zmluvných míľnikov. Termín ukončenia stavby je október 2027. Podľa zmluvných podmienok môže zhotoviteľ uplatniť podčlánok 13.2 Zlepšovací návrh. Združenie toho času pripravilo a má stavebno-technickým dozorom a objednávateľom odsúhlasených päť zlepšovacích návrhov.

Tri boli vypracované na stavebných objektoch, ktoré v rámci zhotoviteľského združenia realizuje spoločnosť VÁHOSTAV. V článku predstavíme jeden z nich, ktorý spočíva v zmene zakladania pilierov mostného objektu SO 215-00 Most na ceste I/18 nad R4 v km 12,19. Ukončenie tohto mostného objektu do 750 dní od začiatku lehoty výstavby v zmysle podčlánku 8.1. zmluvných podmienok FIDIC je zároveň predmetom zmluvného míľnika č. 3.

01Vahostav
Obr. 1 Prehľadná situácia stavby | Zdroj: VÁHOSTAV, a.s., Bratislava

Zmluvný rámec a proces schvaľovania zlepšovacieho návrhu

V zmysle zmluvných podmienok FIDIC, platných pre túto stavbu, je možné uplatniť podčlánok 13.2 Zlepšovací návrh. Ten stanovuje, že zhotoviteľ môže kedykoľvek predložiť stavebnému dozoru písomný návrh, ktorý (podľa názoru zhotoviteľa), ak bude prijatý: (i) urýchli dokončenie, (ii) zníži náklady objednávateľa na realizáciu, údržbu alebo prevádzku diela, (iii) zlepší výkonnosť alebo hodnotu dokončeného diela pre objednávateľa alebo (iv) bude inak k prospechu objednávateľa.

Návrh bude pripravený na náklady zhotoviteľa a bude obsahovať položky uvedené v podčlánku 13.3 Postup pri zmenách. Ak návrh, ktorý je schválený stavebným dozorom zahrňuje zmenu v projektovej dokumentácii časti trvalého diela, potom, ak sa strany nedohodnú inak:

  • bude túto časť projektovať zhotoviteľ,
  • budú platiť pododstavce (a) až (d) podčlánku 4.1 Všeobecné povinnosti Zhotoviteľa a
  • keď táto zmena povedie k zníženiu zmluvnej hodnoty tejto časti, potom je stavebný dozor povinný postupovať v súlade s podčlánkom 3.5 Rozhodnutia tak, aby odsúhlasil alebo rozhodol o odmene, ktorá bude zahrnutá do zmluvnej ceny. Táto odmena bude tvoriť polovicu (50 %) z rozdielu medzi nasledujúcimi sumami:
  • zníženie zmluvnej hodnoty vyplývajúce zo zmeny okrem úprav podľa podčlánku 13.7 Úpravy ceny v dôsledku legislatívnych zmien a podčlánku 13.8 Úprava ceny v dôsledku zmien Nákladov, a
  • zníženie (ak je) hodnoty zmenených prác pre objednávateľa s ohľadom na akékoľvek zníženie kvality, predpokladanej životnosti alebo prevádzkovej výkonnosti. Ak je však suma (i) menšia než suma (ii), nebude žiadna odmena.

Zároveň platí, že stavebno-technický dozor je povinný pred schválením návrhu zhotoviteľa podľa tohto podčlánku (Zlepšovací návrh) dostať písomný súhlas objednávateľa. Pokiaľ nebude návrh zhotoviteľa podľa tohto podčlánku (Zlepšovací návrh) písomne odsúhlasený objednávateľom, zhotoviteľ nemôže návrh vykonať.

Pre vylúčenie akýchkoľvek pochybností musí zhotoviteľ zobrať na vedomie, že pri uplatňovaní a posudzovaní zlepšovacieho návrhu podľa tohto podčlánku sú zmluvné strany povinné postupovať v súlade s platným znením zákona o verejnom obstarávaní a zhotoviteľ je povinný preukázať a zdokladovať splnenie podmienok ustanovených zákonom o verejnom obstarávaní.

Zhotoviteľ v rámci predmetného stavebného objektu vo februári 2024 riadne predložil na posúdenie stavebno-technickému dozoru vypracovaný zlepšovací návrh na mostný objekt SO 215-00, ktorý stavebno-technický dozor na pokyn objednávateľa písomne odsúhlasil v júni 2024.

Opis a technické riešenie mostného objektu

Mostný objekt SO 215-00 Most na ceste I/18 nad R4 v km 12,19 je realizovaný v rámci stavby s názvom Rýchlostná cesta R4 Prešov – severný obchvat, II. etapa (km 4,3 – 14,5). Nachádza sa v extraviláne na ceste I/18 medzi obcami Prešov a Kapušany (obr. 1).

Jeho priestorové umiestnenie vychádza z existujúceho smerového a výškového riešenia cesty I/18. Prekážku tvorí novobudovaná rýchlostná cesta R4, ktorá prechádza pod mostným objektom v záreze, šikmosť je 70,05°, podjazdná výška 5,2 m + rezerva min. 0,45 m (obr. 2). Dokumentáciu na zmenu stavby pred jej dokončením na predmetný stavebný objekt vypracovala spoločnosť DOPRAVOPROJEKT, a.s., Bratislava, Divízia Prešov, na pokyn a v úzkej spolupráci so zhotoviteľom mosta, spoločnosťou VÁHOSTAV.

04Vahostav
Obr. 4 Betonáž nosnej konštrukcie hornej stavby SO 215-00 | Zdroj: VÁHOSTAV, a.s., Bratislava

Nosná konštrukcia (NK) hornej stavby mosta je navrhnutá ako spojitá doska z predpätého betónu so šikmým rozpätím jednotlivých polí 13,0 + 18,0 + 18,0 + 13,0 m. Pozdĺžny sklon mosta je konštantný, 0,41 %. Priečny sklon je strechovitý, s hodnotou 2,50 %. Výška dosky nosnej konštrukcie je 1,05 m v osi a 0,557 m v úžľabí. Spodná plocha je v priečnom reze vodorovná.

Šírka vodorovnej časti je 20,0 m, nasleduje zvislá časť, do ktorej je napojená konzola dosky (v mieste napojenia má hrúbku 500 mm, na konci pri rímse hrúbku 250 mm). Celková dĺžka NK kolmo je 60,281 m, šikmo 64,129 m. Šírka NK je 24,3 m. Použitý bude predpínací systém PROJSTAR, ktorý komplexne vyrába, dodáva, montuje a predpína spoločnosť VÁHOSTAV.

Spodnú stavbu mosta tvoria dve opory a tri medziľahlé piliere. Driek opôr je v kolmom smere široký 2,50 m a v šikmom 2,66 m. Výška drieku pri opore č. 1 je 2,503 m a pri opore č. 5 2,044 m. Každý medziľahlý pilier tvoria štyri stĺpy s kruhovým prierezom, ktoré sú votknuté priamo do štyroch veľkopriemerových pilót. Drieky stĺpových pilierov majú priemer Ø 1 300 mm a dĺžku 6,50 m.

Ložiská sú na pilieroch osadené na úložných blokoch s priemerom Ø 1 140 mm. Opory mosta sú založené v otvorených stavebných jamách. Založené sú na vŕtaných pilótach s Ø 900 mm s dĺžkou 12,0 m. Vrty pre pilóty pod oporami a piliermi budú počas vŕtania chránené oceľovou výpažnicou. Všetky nové pilóty budú podrobené skúške PIT. Na overenie únosnosti podložia sa v mieste podpier P2 a P3 zhotoví nedeštruktívna zaťažovacia skúška na jednej zo systémových pilot (2 × 1 = 2 ks).

Zlepšovací návrh

Predmetom zlepšovacieho návrhu zhotoviteľa bolo nové technické riešenie zakladania podpier č. 2, 3 a 4, ktoré prinieslo celkové zefektívnenie zakladania mostného objektu SO 215-00. Pôvodné riešenie zakladania v dokumentácii pre realizáciu stavby (DRS) bolo, že každá podpera sa skladá zo štyroch stĺpov s priemerom Ø 1 300 mm s rôznou výškou, ktoré sú votknuté do základového bloku, založeného na dvadsiatich kusoch veľkopriemerových pilót s priemerom Ø 900 mm a dĺžkou 10,0 m.

Zakladanie podpier č. 2 a 4 malo byť vzhľadom na väčšiu hĺbku založenia a priľahlý svah zárezu v stabilizovanej (príp. čiastočne stabilizovanej pri podpere č. 4) stavebnej jame z vŕtaného záporového paženia (pri podpere č. 2 so zabezpečením rozpernými rámami, pri podpere č. 4 so zaistením zemnými vŕtanými predopnutými kotvami). V zmene DRS (zlepšovací návrh) tvoria každý pilier opätovne štyri stĺpy s kruhovým prierezom, ktoré sú však votknuté priamo do štyroch veľkopriemerových pilót.

Drieky stĺpových pilierov majú priemer Ø 1 300 mm a dĺžku 6,50 m. Pilóty sú navrhnuté ako vŕtané veľkopriemerové s priemerom Ø 1 500 mm a s dĺžkou 18,0 m, pažené pomocou oceľovej výpažnice (obr. 3). Nie je potrebné zabezpečenie jám pre základ použitím záporového paženia. Výsledkom je teda zmena zakladania, pozostávajúca zo zjednotenia výšky všetkých stĺpových pilierov na 6,50 m, z odstránenia základového bloku spod pilierov a zo založenia každého stĺpa piliera samostatne priamo na veľkopriemerovej pilóte.

Statickým výpočtom sa preukázalo, že zefektívnenie návrhu zakladania mosta vyhovuje pre návrhové požiadavky medzného stavu únosnosti a používateľnosti. Výsledkami jednotlivých posúdení bola tiež preukázaná spoľahlivosť návrhu zmeny zakladania mostného objektu.

01Vahostav
02Vahostav
03Vahostav
04Vahostav

Záver

V prípade, že zmluva o dielo obsahuje podčlánok 13.2 Zlepšovací návrh, ako je to na tejto stavbe, a zhotoviteľ sa ho rozhodne uplatniť, má v súlade s týmto ustanovením povinnosť pripraviť komplexnú dokumentáciu pre proces jeho prerokovania a odsúhlasovania so stavebno-technickým dozorom, resp. objednávateľom stavby, ktorí však môžu predložený návrh aj zamietnuť. Zhotoviteľ tak okrem iných povinností preberá na seba zodpovednosť aj za komplexnú projektovú činnosť vrátane nevyhnutnej inžinierskej činnosti.

V prípade zlepšovacieho návrhu pre mostný objekt SO 215-00 musel zhotoviteľ  mosta zohľadniť aj fakt, že ide o výstavbu stavebného objektu, ktorého ukončenie je predmetom plnenia zmluvného míľnika č. 3. Ak by sa míľnik nesplnil, mal by objednávateľ právo uložiť sankciu. To boli skutočnosti, ktoré musel zhotoviteľ zodpovedne zvážiť, skôr ako predmetný návrh vo februári 2024 podal.

Stavebno-technický dozor posúdil návrh vrátane zdôvodnenia navrhovanej zmeny a odporučil ho objednávateľovi prijať. V júni 2024 bol po súhlasnom pokyne objednávateľa návrh odsúhlasený a zhotoviteľ mosta mohol neodkladne začať s výstavbou samotného mostného objektu.

V tomto čase môžeme skonštatovať, že aj vďaka odsúhlasenému zlepšovaciemu návrhu práce na výstavbe mosta SO 215-00 zdarne napredujú. Zabetónovaná je už nosná konštrukcia hornej stavby, pokračujú práce na mostnom zvršku. Pre zaujímavosť, betonáž NK hornej stavby prebiehala v jednom zábere v celkovom objeme zabudovanej zmesi 1 298 m3, a to od piatka 21. marca 2025 od 19.00 hod. do soboty 22. marca 2025 do 10.00 hod. (obr. 4).

Ak sa nevyskytnú iné okolnosti, bude most v predstihu ukončený v závere leta tohto roka. V neposlednom rade je vhodné spomenúť, že okrem termínovo-technických benefitov pre účastníkov výstavby, môže zlepšovací návrh priniesť aj ekonomickú výhodu, a to nielen pre objednávateľa, ale aj pre zhotoviteľa, pretože v prípade úspory si ju v súlade s podčlánkom 13.2 objednávateľ a zhotoviteľ rozdelia napoly.

Jej definitívnu výšku určí stavebno-technický dozor po realizácii prác a predložení súvisiacich dokladov. Na základe vyššie uvedeného máme za to, že zodpovedne pripravený zlepšovací návrh pri odbornej a konštruktívnej komunikácii účastníkov výstavby môže priniesť pre zainteresovaných viaceré pozitívne efekty (termínové, technologické, ekonomické) a mohol by sa stať trvalou súčasťou zmluvných podmienok pri realizácii rôznych investičných zámerov obstarávaných z verejných zdrojov.

Literatúra

  1. Návrh zhotoviteľa podľa podčlánku 13.2 všeobecných a osobitných zmluvných podmienok FIDIC „červená kniha“ zo dňa 19. 02. 2024 vrátane príloh.
  2. Dokumentácia na zmenu stavby pred dokončením pre SO 215-00 Most na ceste I/18 nad R4 v km 12,19, ktorú vypracovala spoločnosť DOPRAVOPROJEKT, a.s., Bratislava, Divízia Prešov.
  3. Dokumentácia na realizáciu stavby, ktorú vypracovalo Združenie „R4 PREŠOV“ zastúpené HBH Projekt, spol. s r. o., Brno.
  4. VÁHOSTAV, a.s., Bratislava (vrátane fotografií).
  5. www.ndsas.sk.

TEXT: Ing. Mojmír Štefanec, obchodný riaditeľ divízie Slovensko spoločnosti VÁHOSTAV, a.s., Bratislava
FOTO: VÁHOSTAV, a.s., Bratislava

Článok bol uverejnený v časopise IS 2/2025