Rail Baltica v Lotyšsku, železničný most cez rieku lecava
Galéria(7)

Budúcnosť vysokorýchlostnej železnice v strednej Európe: Rail Baltica a perspektívy pre Slovensko

Budovanie vysokorýchlostných tratí (VRT) je jedným z najdôležitejších infraštruktúrnych projektov v strednej a vo východnej Európe. Vlani sa zástupcovia Českej republiky, Estónska, Maďarska, Lotyšska, Poľska a Slovenska zaviazali v Pražskom vyhlásení zvýšiť potenciál vysokorýchlostnej dopravnej siete medzi krajinami.

Za našou severnou hranicou sa buduje najväčší logistický uzol daného regiónu – Centrálny komunikačný port (ďalej CPK z poľského Centralny Port Komunikacyjny). K stavebným spoločnostiam, ktoré už získavajú veľké skúsenosti v tejto oblasti aj na Slovensku, patrí skupina Budimex pochádzajúca z Poľska.

Ide o jednu z najväčších stavebných spoločností v Poľsku, ktorá si v ostatných rokoch upevňuje svoju pozíciu aj v strednej Európe. Na Slovensku realizuje významný projekt rozšírenia diaľnice D1 v úseku Bratislava – Triblavina vrátane výstavby kľúčovej križovatky D1/D4. V Českej republike sa Budimex podieľa na infraštruktúrnych projektoch v oblasti železničnej a cestnej výstavby, čím rozširuje svoje portfólio mimo domáceho trhu.

Stanica Varšava Západ
Stanica Varšava Západ | Zdroj: Budimex

Projekt CPK a vysoko-rýchlostná železnica v Poľsku

Do roku 2032 má byť v Poľsku dokončená prvá etapa letiska a vysokorýchlostnej železnice v rámci projektu CPK. Počas siedmich rokov má vzniknúť vysokorýchlostné železničné spojenie medzi najväčšími poľskými mestami – Varšavou a Lodžou – s krátkodobou perspektívou rozšírenia smerom na Poznaň a Vroclav. Hodnota investícií do tejto časti projektu je takmer 18 miliárd eur. Projektovaná rýchlosť VRT má dosiahnuť 350 km/h. Cestovný čas medzi lokalitami na tejto trase nepresiahne nakoniec 100 minút.

Dnes trvá cesta z Varšavy do Lodže približne 75 minút pri najrýchlejšom spojení, po dokončení investície to bude menej ako 40 minút, čo výrazne zlepší mobilitu cestujúcich a tovaru v centrálnej časti krajiny.

CPK je jedným z projektov, ktoré sú súčasťou Transeurópskej dopravnej siete (TEN-T). Jej prvky sa v súčasnosti rozvíjajú v mnohých krajinách strednej a východnej Európy. Okrem základnej železničnej trasy, ktorá má byť zrealizovaná do roku 2032, sa plánuje aj doplnková zložka, ktorá má umožniť rýchly pohyb medzi západnými regiónmi Poľska. Budimex je jednou zo stavebných spoločností zapojených do tohto strategického projektu pre hospodárstvo severného suseda.

Spoločnosť, ktorá patrí k lídrom miestneho trhu, pôsobí na Slovensku už viac ako 3 roky. V súčasnosti je zodpovedná za prípravu štartovacích a prijímacích tunelov VRT v Lodži. Budimex sa bude podieľať aj na prípravných prácach na realizácii hlavnej časti investície, ktoré sa majú začať ešte tento rok. Skupina s kapitalizáciou viac ako 3,5 miliardy eur a portfóliom objednávok v hodnote viac ako 4 miliardy eur ku koncu roka 2024 má záujem nielen o výstavbu CPK, ale aj o spolufinancovanie zákaziek v rámci tejto investície.

03 Rail Baltica Latvia (4)
Rail Baltica v Lotyšsku, nadjazd lecava – Baldone – Daugmale | Zdroj: Budimex

Rail Baltica

Druhým veľkým infraštruktúrnym projektom súvisiacim so sieťou TEN-T, ktorý prechádza Poľskom a smeruje ďalej na sever, je Rail Baltica. Dnes ide o jeden z najväčších železničných projektov v regióne, ktorý má spojiť Litvu, Lotyšsko a Estónsko so zvyškom Európy. Vo finále má vzniknúť koridor spájajúci Fínsko s Nemeckom a ďalej so západnou Európou.

Výstavba dvojkoľajovej vysokorýchlostnej železničnej trate s dĺžkou viac ako 870 kilometrov má stáť viac ako 23 miliárd eur. V Poľsku je modernizácia tratí v pokročilom štádiu a má byť dokončená do roku 2026. Podobné práce sa v súčasnosti vykonávajú aj v pobaltských štátoch, pričom Budimex je zhotoviteľom dvoch zákaziek v Lotyšsku a Estónsku.

Vysokorýchlostná železnica je kľúčovým prvkom prebudovania dopravnej mapy strednej Európy smerom k udržateľnej a konkurencieschopnej budúcnosti.

V roku 2024 začala poľská spoločnosť výstavbu 230 kilometrov železničnej trate v prvej krajine – Lotyšsku. Nová VRT prechádza južnou časťou krajiny vrátane regiónu Iecava a Bauska. Tento úsek zahŕňa 175 inžinierskych objektov a 11 ekoduktov. Hodnota kontraktu je približne 3,7 miliardy eur, ukončenie prác sa predpokladá v roku 2032. Konzorcium E.R.B. Rail JV PS, ktoré tvorí Budimex (Poľsko), Eiffage (Francúzsko) a Rizzani de Eccher (Taliansko), je zodpovedné za výstavbu hlavnej trate projektu Rail Baltica v Lotyšsku.

Medzinárodný tím bol poverený realizáciou jedného z najvýznamnejších úsekov železničnej infraštruktúry v regióne, ktorý má zásadne zlepšiť prepojenie medzi pobaltskými štátmi a zvyškom Európy. Projekt riadi spoločnosť Eiropas Dzelzceļa līnijas SIA, technický dohľad zabezpečuje Italferr, člen skupiny Ferrovie dello Stato Italiane. Výstavba je spolufinancovaná z fondov Európskej únie a prebieha pod dohľadom lotyšského ministerstva dopravy. Konzorcium E.R.B. Rail sa prostredníctvom tejto strategickej dopravnej investície zaviazalo nielen k technickej stránke realizácie diela, ale aj k udržateľnému rozvoju a ekonomickému rastu regiónu.

V marci tohto roka vyhral Budimex spolu s ďalšími členmi konzorcia tender na úsek Rail Baltica v Estónsku, ktorý má spojiť Pärnu s lotyšskou hranicou. Projekt s dĺžkou 58,08 km je realizovaný v rámci medzinárodného konzorcia, kde má Budimex 40-percentný podiel na stavebnej časti, spolu s partnermi z Francúzska a Estónska.

Zmluva je uzatvorená v takzvanom Alliance modeli, ktorý rozdeľuje projekt do troch fáz: projektovanie, výstavba a zodpovednosť za chyby. Trať bude navrhnutá na rýchlosť až 249 km/h pre osobné vlaky a bude súčasťou hlavného európskeho TEN- T koridoru. Dokončenie stavebných prác sa predpokladá do konca roka 2030, financovanie sa realizuje z fondov EÚ a estónskeho štátneho rozpočtu
Celková hodnota týchto dvoch investícií presahuje 4 miliardy eur.

Za ostatných 5 rokov sa skupina Budimex intenzívne pripravovala na zvýšenie svojho podielu v železničnom segmente v Poľsku aj v regióne, pričom len na nákup vybavenia vyčlenila takmer 60 miliónov eur len. Dnes má výrobné kapacity na realizáciu želez ničných projektov výlučne vlastnými silami.

Budimex je jednou z najväčších stavebných spoločností v Poľsku.
Budimex je jednou z najväčších stavebných spoločností v Poľsku. | Zdroj: Budimex

Technické aspekty výstavby VRT

Výstavba vysokorýchlostných železníc v Španielsku, Taliansku a vo Francúzsku priniesla množstvo technických poznatkov, ktoré formovali globálne osvedčené postupy. K najdôležitejším aspektom patria návrh trate a jej trasovanie. Všetky tri krajiny kladú dôraz na minimalizáciu zakrivenia a sklonu trate, aby bolo možné dosahovať rýchlosti nad 300 km/h, čo si často vyžaduje rozsiahle tunelovanie a výstavbu viaduktov – najmä v hornatých oblastiach, ako sú Alpy a Pyreneje.

Uprednostňujú sa bezštrkové koľajové systémy ako napríklad betónové doskové koľaje (slab track), ktoré sa používajú na tratiach AVE v Španielsku a Frecciarossa v Taliansku vďaka ich odolnosti a nižším nárokom na údržbu pri vysokých rýchlostiach. V oblasti zabezpečenia a riadenia dopravy zohráva kľúčovú úlohu zavedenie Európskeho vlakového zabezpečovacieho systému (ETCS) úrovne 2, ktorý umožňuje nepretržitú komunikáciu medzi vlakmi a riadiacimi centrami, čím sa zvyšuje bezpečnosť a efektivita prevádzky.

Elektrifikácia je štandardizovaná na 25 kV AC pomocou nadzemného trakčného vedenia, pričom napájacie systémy sú navrhnuté tak, aby zvládli vysoké energetické nároky VRT. Ďalším dôležitým technickým aspektom je tlmenie hluku a vibrácií, ktoré sa rieši pomocou protihlukových stien. Významnou výzvou bola aj interoperabilita, najmä vo Francúzsku a v Taliansku, kde bolo potrebné integrovať nové vysokorýchlostné trate do existujúcich systémov.

Skúsenosti týchto krajín zároveň zdôrazňujú dôležitosť geotechnických prieskumov, seizmickej odolnosti a prispôsobenia sa klimatickým podmienkam, najmä v oblastiach náchylných na extrémne počasie alebo geologickú nestabilitu. Tieto technické stratégie spoločne zabezpečujú spoľahlivosť, bezpečnosť a výkonnosť vysokorýchlostných železničných sietí v rôznorodom teréne a prevádzkových podmienkach.

Na Slovensku realizuje Budimex významný projekt rozšírenia diaľnice D1 v úseku Bratislava – Triblavina vrátane výstavby kľúčovej križovatky D1/D4.
Na Slovensku realizuje Budimex významný projekt rozšírenia diaľnice D1 v úseku Bratislava – Triblavina vrátane výstavby kľúčovej križovatky D1/D4. | Zdroj: Budimex

Záver

Vybudovanie vysokorýchlostnej železnice v strednej Európe vrátane projektov, ako sú Rail Baltica, Centrálne komunikačné letisko (CPK) v Poľsku a plánované prepojenia s Českou republikou a Slovenskom, predstavuje zásadný impulz pre ekologickú, bezpečnú a ekonomicky udržateľnú dopravu v regióne.

Slovensko je aktívnou súčasťou strategického projektu vysokorýchlostnej železnice v rámci krajín V4, ktorého cieľom je vytvoriť moderné železničné spojenie medzi Budapešťou, Bratislavou, Brnom, Ostravou, Katovicami a Varšavou. Slovenský úsek tejto siete má nadviazať na európske koridory a zároveň priniesť zásadné zlepšenie spojenia naprieč krajinou – konkrétne medzi Bratislavou, Zvolenom a Košicami, kde sa počíta s maximálnou rýchlosťou nad 300 km/h a časom jazdy pod dve hodiny.

Kľúčovým krokom na Slovensku je najmä dokončenie národnej štúdie uskutočniteľnosti, ktorá pokrýva slovenské úseky v rámci V4 prepojenia. V hre sú nové vysokorýchlostné trate s navrhovanou rýchlosťou 160 – 300 km/h, ako aj výstavba novej prestupnej stanice Bratislava-západ v Stupave. Projekt je navrhnutý aj na čerpanie financií z európskych zdrojov, jeho realizácia je však podmienená ukončením štúdií, medzinárodnou koordináciou a zabezpečením komplexného financovania.

Rovnako ako TEN-T, aj slovenská VRT má ambíciu konkurovať leteckej či automobilovej doprave a zároveň prispieť k znižovaniu emisií a podpore mobility obyvateľstva.

Z environmentálneho hľadiska ide o významný krok k zníženiu emisií skleníkových plynov, keďže vysokorýchlostné vlaky sú poháňané elektrinou a predstavujú ekologickú alternatívu k leteckej a cestnej doprave. V oblasti bezpečnosti ponúka VRT moderné zabezpečovacie systémy ako ETCS, ktoré výrazne znižujú riziko nehôd v porovnaní s tradičnými železničnými a cestnými trasami.

Pre podnikateľské prostredie znamená rýchle spojenie medzi hlavnými mestami a hospodárskymi centrami zrýchlenie logistiky, lepšiu dostupnosť pracovnej sily a rozvoj cezhraničnej spolupráce. Ekonomický rast je podporený nielen samotnou výstavbou infraštruktúry, ktorá vytvára tisíce pracovných miest, ale aj dlhodobým efektom v podobe vyššej mobility obyvateľstva, rozvoja regiónov mimo hlavných metropol a prilákania zahraničných investícií.

Projekty ako Rail Baltica, ktoré prepoja Fínsko s Nemeckom cez pobaltské štáty a Poľsko, alebo CPK, ktoré má ambíciu stať sa logistickým uzlom celého regiónu, sú dôkazom toho, že vysokorýchlostná železnica je kľúčovým prvkom prebudovania dopravnej mapy strednej Európy smerom k udržateľnej a konkurencieschopnej budúcnosti.

Rail Baltica v Lotyšsku, železničný most cez rieku lecava
01 Warsaw peripheral line
01 NEW West Warsaw Station
03 Rail Baltica Latvia (4)
Budimex je jednou z najväčších stavebných spoločností v Poľsku.
Na Slovensku realizuje Budimex významný projekt rozšírenia diaľnice D1 v úseku Bratislava – Triblavina vrátane výstavby kľúčovej križovatky D1/D4.

Text a  foto: Budimex

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby.