Kolaz petrzalka
Galéria(9)

Električkou na Matadorku, do Nového Lida, aj po hranice s Rakúskom. Ďalšie rozšírenie trate v Petržalke ostáva zbožným prianím

Partneri sekcie:

Petržalská električka je dnes jednou z najdiskutovanejších tém v Bratislave. Hlavné mesto sa sústredí na jej úplné dokončenie a postupne finalizuje neupravené okolie, zastávky, cesty a mosty. Petržalka ale môže v budúcnosti získať ďalšie rozšírenie trate – v plánoch je potiahnuť električku aj do ďalších častí najväčšieho slovenského sídliska, čo by zásadne zmenilo tvár tejto mestskej časti. Je ale takéto rozšírenie vôbec reálne a dokáže ho Bratislava zrealizovať?

Električková trať v Petržalke patrí medzi najväčšie dopravné projekty posledných desaťročí. Jej prvá etapa spojila centrum mesta s pravým brehom Dunaja a druhá predlžila trasu električky hlbšie do sídliska, resp. na koniec Petržalky. Celý projekt sa pritom stretol s veľkou kritikou, a to pre meškanie projektu, problémy so zhotoviteľom, ako aj nedokončenie radiály po jej spustení 27. júla tohto roka.

Stavebník dnes trať dokončuje. A to vrátane okolia, zastávok, ciest i mostov, pričom úplné dokončenie hlavné mesto očakáva v horizonte mesiacov a kolaudáciu až v roku 2026. Diskusia o petržalskej električke však nekončí pri konečnej zastávke na Janíkovom dvore. Už niekoľko rokov sú známe aj ďalšie vetvy, ktoré by zásadne zmenili tvár tejto mestskej časti, pričom trať by chceli potiahnuť pred svoj projekt aj niektorí developeri.

Električkou priamo do Slnečníc?

Koniec Petržalky už niekoľko rokov vypĺňa jeden z najrozsiahlejších developerských projektov na Slovensku – Slnečnice. Zámer spoločnosti Cresco Real Estate dnes obýva približne 8-tisíc nových obyvateľov a po úplnom dokončení sa očakáva nárast až na 21-tisíc rezidentov. Západnú (dnes nezastavanú) časť Slnečníc od východnej (s prvými zónami Viladomi, Mesto a Nad mestom) oddeľuje obratisko petržalskej električky Janíkov dvor a neďaleko je umiestnená aj konečná zastávka Južné mesto.

Developer už pred rokmi avizoval (2021, pozn. red.), že nová radiála bude mať zastávku priamo v Slnečniciach. To sa ale nestalo a konečná zastávka je dnes pod mostom Panónskej cesty, teda mimo zastaveného územia Slnečníc. Hlavné mesto napokon medzi bytovým komplexom a električkou vybudovalo úzky chodník, aby mali obyvatelia lepší prístup k zastávke.

Slnecnice POP elektricka
Električka pred developerským projektom Slnečnice od Cresco Real Estate | Zdroj: Cresco Real Estate

Predĺženie trate priamo do Slnečníc je ale nateraz nereálne. „Aktuálne nepripravujeme predĺženie tejto električkovej trate. Samozrejme, výhľadovo to môže byť predmetom rokovaní s developerom. Treba ale podotknúť, že predĺženie nie je ani v územnom pláne a aj vzhľadom na vyššie uvedené nie je možné odhadnúť časové možnosti,” povedal hovorca Bratislav Peter Bubla, čím v závere svojej reči narážal na to, že predĺženie trate do rezidenčného súboru nemá žiadny termín.

„Obyvatelia sa na konečnú zastávku Južné mesto dostanú chodníkom a v povoľovacom procese je aj nový chodník a cyklochodník, ktorý spojí toto územie,” dodal Peter Bubla. Rezidentom sa tak v budúcnosti zlepšia prístupové možnosti k električke, avšak pred ich bytmi trať viesť nateraz nebude.

Električkou do Nového Lida? Raz áno

O niečo konkrétnejšie črty má zatiaľ príprava električky do Nového Lida. Rozľahlá nábrežná štvrť, medzi Starým mostom a mostom Apollo, rozšíri nové centrum mesta aj na petržalskú stranu Dunaja a prinesie dlhoočakávanú urbanizáciu opusteného brownfieldu. Vznikne tak úplne nová štvrť s bývaním, kanceláriami, retailom aj kultúrno-spoločenskou funkciou, pričom prvé časti by sa mali začať stavať najskôr ku koncu tejto dekády.

Nove Lido bulvar
Bulvár Nového Lida s električkovou traťou | Zdroj: JTRE

Developer JTRE sa venuje rozvoju Nového Lido už viac ako desaťročie. Jeho projekt bol horúcou témou najmä na začiatku tohto roka, keď mestskí poslanci – po ostrých  diskusiách s aktivistami, ale aj občanmi – schválili zmenu územného plánu pre toto územie. Otvorila sa tým cesta k realizácii vylepšenej podoby Nového Lida, ale aj Southbanku, ktorý pripravuje developerská divízia finančnej skupiny Penta. To je ale iný príbeh.

Dôležitá je doprava v tomto území, ktorá má ekologická, teda najmä koľajová. Súčasťou zámeru JTRE je 600 metrov dlhý mestský bulvár s električkovou traťou, pričom na Einsteinovej ulici má vzniknúť prestupný železničný terminál TIOP (ten je zatiaľ len výhľadovou investíciou).

Trať by sa odpojila za Starým Mostom, pri Jantárovej ceste (ešte pred diaľnicou na Einsteinovej), a novou vetvou by prechádzala popri bulvári Nového Lida zo zadnej strany pripravovanej kultúrnej budovy. Trať má končiť slučkou priamo v území projektu JTRE, pričom najnovšie plány neuvádzajú, že by radiála pokračovala až do projektu Southbank developera Penta Real Estate.

Mapa 2
Električková trať by sa odpojila za Starým Mostom, pri Jantárovej ceste (ešte pred diaľnicou na Einsteinovej), a novou vetvou by prechádzala popri bulvári Nového Lida zo zadnej strany pripravovanej kultúrnej budovy. Trať má končiť slučkou priamo v území projektu JTRE (ľavá strana obrázku). Pripravovaný je aj projekt rozšírenia električky na protiľahlej strane Dunaja – vetva Košická, ktorá má viesť pred novým SND (vpravo) | Zdroj: JTRE

Ide o veľkolepé plány, ktoré sú nateraz len na papieri. „Vzniknúť by malo – a to je hrubý predpoklad – približne 1,1 kilometra novej trate. Avšak finálne číslo bude závisieť od podrobnejšej dokumentácie, ktorá vzíde z povoľovacieho procesu,” uvádza Peter Bubla, hovorca Bratislavy. Povoľovanie tohto konkrétneho úseku ale zatiaľ nezačalo: „Momentálne sa na meste nevykonávajú žiadne úkony súvisiace s predĺžením električky do Lida,” upresňuje Bubla pre ASB.

Hovorca Bratislavy pokračuje a uvádza skôr neurčité odpovede: „Predmetné predĺženie zatiaľ nebolo detailnejšie preštudované, preto sa aktuálne nevieme vyjadriť ani k otázke nákladov. Realizácia tejto električkovej trate bude závisieť od napredovania projektu Nové Lido,” uzatvára Peter Bubla s tým, že zatiaľ nie je známe ani linkové vedenie pre túto trať. To znamená presná trasa, frekvencie či intervaly električiek.

Električkou na Matadorku alebo po hranice s Rakúskom? Zbožné prianie

Ďalším územím v Petržalke, ktoré prejde dramatickou transformáciou, je bývalý závod Matador, nachádzajúci sa v západnej časti Petržalky Kapitulský dvor. Developer OXIO tu navrhol rozsiahlu schému budov v rámci projektu Nová Matadorka, ktorú možno zaradiť medzi najvýznamnejšie zámery nielen v kontexte Petržalky, ale celej Bratislavy.

Bývalý priemyselný areál bude kompletne prestavaný na polyfunkčnú štvrť s bývaním, kanceláriami a vybavenosťou. Súčasťou sú klasické bloky, ale aj výškové dominanty, pričom v rámci prvej etapy bude obnovená historická hala tzv. Smaltovne – Uhorskej továrne na smaltované a kovové výrobky. Dokončenie tejto štvrte bude trvať ešte mnoho rokov, finalizáciu všetkých etáp možno očakávať do roku 2040.

04 Nova Matadorka
Projekt Nová Matadorka od developera OXIO a architektov Compass Architekti – v rámci prvej etapy rozsiahleho zámeru bude zrekonštruovaná a prestavaná historická Smaltovňa |

Pre transformáciu tohto územia bol v roku 2022 spracovaný aj Územný plán zóny Kapitulský dvor. Dôvodom bola potreba rozpracovať a spodrobniť riešenia v Územnom pláne hlavného mesta SR Bratislavy. Ten sa totiž stal nepostačujúcim podkladom pre podrobnejšiu reguláciu územia z hľadiska funkčného a priestorového usporiadania.

A práve v dokumentácii Územného plánu zóny Kapitulský dvor sa nachádza aj návrh riešenia hromadnej dopravy. „Vo výhľade navrhujeme doplniť mestskú hromadnú dopravu o perspektívnu ekologickú električkovú trať s vtiahnutím do zóny a s napojením na integrovanú koľajovú dopravu v bode TIOP Petržalka,” uvádza zhotoviteľ dokumentácie, spoločnosť JELA, s.r.o.

Električka pritom vôbec nie je pre Matadorku cudzou. V minulosti cez toto územie viedla trasa historickej viedenskej električky. Územný plán zóny Kapitulský dvor preto zohľadňuje aj tento fakt: „Do úvahy je potrebné vziať aj fakty súvisiace s historickou trasou viedenskej električky.” Dokumentácia uvádza, že v rámci urbanizácie Matadorky v budúcnosti je potrebné preverenie možnosti ponechania „stopy“ historickej električkovej trasy a zasadiť ju do novej urbanistickej štruktúry.

1Z2A5720
Rozsiahly model územia bývalého areálu Matador v Petržalke | Zdroj: Compass Architekti

Nová trať v Matadorke je ešte veľmi vzdialeným plánom, ktorý dnes hlavné mesto nerieši: „Aktuálne nepripravujeme predĺženie tejto električkovej trate,” stručne odpovedal Peter Bubla. Teoreticky by sa nová trať mohla odpojiť pri zastávke Zrkadlový háj alebo Jungmannova a pokračovať na Matador a Kopčany, to znamená až po hraničný priechod s Rakúskom.

Celkovo ide o veľmi vzdialenú víziu. Územný plán síce berie do úvahy historickú trasu viedenskej električky, no v skutočnosti ide viac o urbanistický koncept než reálny projekt. Jeho realizáciu by sme preto mohli očakávať až v ďalšom desaťročí, teda pri kompletnej transformácii Matadorky developerskými projektami.

Ďalšie rozšírenie trate v Petržalke tak skoro nepríde

Vzhľadom na predchádzajúce odseky môžeme s prehľadom napísať, že nedávne predĺženie električky po Janíkov dvor sa stalo na dlhý čas posledným rozšírením električkovej radiály v Petržalke. V pokračovaní jej rozšírenia je dnes najbližšie nová vetva do Nového Lida, ktorá sa ale stavať v tomto desaťročí určite nezačne.

Je preto na škodu, že aktuálne rozostavanú trať na koniec Petržalky sprevádzajú mnohé kontroverzie, kritika, meškanie a nesplnené sľuby. Ďalšie budovanie nosného systému Bratislavy môže byť vzhľadom na minulosť skutočne komplikované – a ukázať sa to môže už pri výstavbe električky do Nového Lida.

Slnecnice POP elektricka
05b Nove Lido Nove Lido Zdroj JTRE
Nove Lido bulvar
Mapa 2
04 Nova Matadorka
1Z2A5720
Screenshot
Kolaz petrzalka