
Železnice plánujú najväčší zásah do hlavnej stanice za posledné generácie. Hanba Bratislavy môže o pár rokov čiastočne pominúť
Hlavná stanica v Bratislave je hanbou dlhé desaťročia. Jej budúcnosť sa snažili riešiť všetky vlády, vrátane tej súčasnej, ktorá nad radikálnejšou rekonštrukciou len mávla rukou. Ministerstvo dopravy SR od začiatku presadzuje len čiastočné úpravy, slovenské železnice ale nedávno zverejnili viaceré zaujímavé detaily, ktoré opisujú dosiaľ najväčšie zásahy do staničnej budovy za posledné dekády. Budú stačiť?
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Minulý rok zarezonovala Slovenskom správa o novej železničnej stanici v Stupave. Zaskočená verejnosť začala špekulovať, či týmto krokom príde Bratislava o svoj symbol alebo teda, v úprimnejšom ponímaní, skôr hanbu – hlavnú stanicu. Ministerstvo dopravy SR napokon ubezpečilo, že hlavná stanica zostane v Bratislave, no zároveň odhalilo odvážny plán postaviť v Stupave novú stanicu.
Určená má byť pre vysokorýchlostné vlaky, ktoré budú prechádzať hlavnou stanicou. Svoju konečnú zastávku však nájdu v Stupave. Poslaním novej stanice bude predovšetkým odbremeniť preťaženú železnicu v hlavnom meste. Ministerstvo dopravy zároveň s týmito plánmi predstavilo aj ďalšie zámery so stanicou v Bratislave – tú už nemala čakať generálna rekonštrukcia takej veľkosti, akú pripravovalo hlavné mesto s Metropolitným inštitútom Bratislavy (MIB). Rezort hovoril len o čiastočných úpravách.
Tento „facelift” následne skritizovalo hlavné mesto, podľa ktorého je takýto zásah do hlavnej stanice nepostačujúci. Mesto s MIB-om totiž pripravovali veľkú urbanisticko-architektonickú súťaž vo forme súťažného dialógu, ktorý by určil budúcu podobu nielen samotnej staničnej budovy, ale celého územia. Teda obrovského priestoru vymedzeného Pražskou ulicou, Šancovou, Žabotovou či Jaskovým radom. Roky práce tak boli hodené do koša.
Železnice sľubujú koniec hanby, stanica je v kritickom bode užívania
Železnice Slovenskej republiky v príprave rekonštrukcie bratislavskej stanice napokon napredujú. Zverejnený bol zámer národného projektu, ktorého predmetom je projektová príprava vrátane súvisiacej inžinierskej činnosti pre rekonštrukciu výpravnej budovy – hlavnej stanice v Bratislave.
V zámere slovenské železnice opisujú históriu stanice a priznávajú jej nelichotivý stav: „Súčasný stav budovy je podmienený vekom, použitými materiálmi a poveternostnými vplyvmi, nezodpovedá požiadavkám na technický stav a požiadavkám na implementáciu štandardov staníc.”
Zaujímavosťou je aj nasledujúce zhodnotenie železníc: „Technické parametre zariadení priestorov hlavnej stanice sú na hranici hraničných hodnôt možného prevádzkovania zariadení železničnej stanice a okolitej infraštruktúry.” To znamená, že hlavná stanica v Bratislave je už technicky, ale aj morálne v kritickom bode užívania. Možno však podotknúť, že v takomto bode je už niekoľko rokov. Modernizácia je preto nevyhnutná.
Hľadá sa projektant
Železnice hľadajú zhotoviteľa projektovej dokumentácie, pričom kapacity na projektové riadenie majú. Potrebujú však externého dodávateľa na projektovú prípravu. Firma sa má venovať až jedenástim stavebným objektom – prístavbe, strednému, poštovému a dopravnému traktu, zastrešeniu 1. nástupišťa, prekládke elektrických rozvodov, rozvodom nízkeho napätia, elektrickému napájaniu budovy, orientačnému a informačnému systému, mobiliáru a stojiskám s nádobami na odpad.
„Cieľový stav podstatne zlepší technické parametre budovy, najmä obvodového plášťa, tepelnej pohody v budove a zlepšia sa parametre pre využívanie priestorov cestujúcou verejnosťou. Zároveň sa dosiahne zvýšenie energetickej efektívnosti, významné zníženie spotreby energií a zvýšenie hodnoty objektov,” uvádzajú ŽSR v zámere. Rekonštrukcia sa pritom dotkne aj predstaničných priestorov.
Obnova teda zvýši bezpečnosť a komfort cestujúcich v priestoroch výpravnej budovy a predstaničných priestorov, ako aj atraktivitu železničnej dopravy. Pribudne nový orientačný a informačný systém, čím sa konečne odstráni ten dočasný, ktorý vznikol revitalizáciou stanice v rámci posledných majstrovstiev sveta v hokeji, ktoré organizovalo Slovensko v roku 2019.
„V rámci projektu sa plánuje vytvorenie atraktívnych, prakticky usporiadaných priestorov a logicky usporiadanej koncepčnej prevádzky vrátane zabezpečenia kvalitných služieb pre cestujúcu verejnosť. Zároveň sa zabezpečí odstránenie nevyhovujúceho stavebno-technického stavu budovy a zníženie jej energetickej náročnosti a prevádzkových nákladov,” vysvetľujú ďalej železnice. Projekt taktiež rieši pohyb osôb so zdravotným znevýhodnením a osôb so zníženou pohyblivosťou.
Koniec hanby Bratislavy môže prísť už o pár rokov
Výzva by mala byť vyhlásená v novembri 2025 a dokumentácia dodaná do konca roka 2026. Železnice ešte pravdepodobne bližšie vysvetlia, aké konkrétne zmeny čakajú hlavnú stanicu. Dokumentácia síce rekonštrukciu čiastočne opisuje, potrebné je však komplexné vyhlásenie ŽSR, ktoré jasne zadefinuje rozsah prác, časový harmonogram a najmä dosah na cestujúcich počas jednotlivých etáp prestavby. Už teraz však môžeme povedať, že pôjde o najväčšie zásahy do hlavnej stanice za posledné generácie.
Opísané zmeny sa môžu udiať už v priebehu nasledujúcich rokov. A nemusia byť len kozmetické. Takmer tri milióny eur, resp. 2,5 milióna určených projektantom, nie je malá suma. Avšak ani veľká. V prípade rekonštrukcie, akú plánovalo hlavné mesto s MIB-om, by náklady na projektovú dokumentáciu tvorili podstatne vyššiu sumu.
Národný projekt uvádza aj celkové oprávnené výdavky projektovej dokumentácie. Suma sa šplhá až k trom miliónom eur – konkrétne ide o 2 906 574,41 eura. Výdavky na realizáciu projektovej prípravy tvoria sumu 2 565 379 eur a zámer zahŕňa aj rezervu na nepredvídané výdavky vo výške 256 537,90 eura. Posledná časť – 84 657,51 eura – je určená na riadenie projektu, informovanie a komunikáciu. Finančné prostriedky budú hradené z Európskeho fondu regionálneho rozvoja a štátneho rozpočtu.
Dnes sa skutočne zdá, že sa rysuje konkrétny zámer obnovy hlavnej stanice. No je taktiež zjavné, že ide o kompromis medzi skutočnou modernizáciou a len dobiehaním investičného dlhu z minulosti. Cenu rekonštrukcie odhadovalo predchádzajúce vedenie ŽSR na 10 až 20 miliónov eur, čo nie je nízke číslo. Suma však môže ešte narásť, čo budú neskôr bližšie špecifikovať železnice alebo rezort dopravy.