Trenčín na prahu zmeny. Prvá etapa Novej Meriny odštartuje premenu industriálneho srdca Trenčína na modernú štvrť
V blízkosti železničnej stanice Trenčín sa chystá premena územia, ktoré dlhé desaťročia formovala výroba textilu. Polyfunkčný súbor Železničná, ako prvá etapa projektu Nová Merina, prinesie moderné bývanie, služby a kvalitné verejné priestory. Tento krok má ambíciu otvoriť dvere rozsiahlej revitalizácii brownfieldu a vytvoriť novú mestskú bránu Trenčína.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Polyfunkčný súbor Železničná je prvou etapou veľkého transformačného zámeru Nová Merina Trenčín, ktorý má ambíciu zmeniť charakter rozsiahleho priemyselného areálu na novú mestskú štvrť. Za projektom stoja investori, ktorých mená rezonujú nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí.
WOOD & Company, investičná skupina s pobočkami v Bratislave a Prahe, má dlhoročné skúsenosti s developmentom v oblasti kancelárskych budov, rezidenčných projektov a obchodných centier. Ich portfólio zahŕňa projekty ako Aupark Bratislava, administratívne komplexy BBC 1 Plus a BBC 5, ako aj Lakeside Park.
Ich partnerom je Occam Real Estate, známy svojou prácou na prémiových a často architektonicky odvážnych projektoch. Podieľal sa napríklad na projekte Sky Park Offices či rekonštrukcii historických objektov v centre Bratislavy. Spolupráca týchto dvoch firiem prináša nielen finančnú stabilitu, ale aj víziu, ako brownfield premeniť na modernú mestskú štruktúru.
Architektúra, ktorá stavia na príbehu miesta
Projekt nesie aj podpis známeho slovenského ateliéru. Sadovsky & Architects je známy schopnosťou prepojiť moderné architektonické formy s kontextom lokality. Architekti v tomto prípade nestavajú „od nuly“, ale pracujú s historickým príbehom areálu Merina – miesta, ktoré kedysi definovalo industriálnu identitu Trenčína.
Urbanistický koncept stojí na princípe polouzavretého mestského bloku, čo je overená forma mestotvornej zástavby. Na juhu sa blok otvára k plánovanému lineárnemu parku, ktorý sa má stať hlavnou verejnou osou Novej Meriny. Tento bulvár má fungovať ako spojenie železnice a historického centra mesta, pričom sa do neho zapoja aj ďalšie etapy rozvoja územia.
Architektúra budov reflektuje potrebu kombinovať rôzne funkcie – od bývania po služby a občiansku vybavenosť. Parter je navrhnutý ako aktívny – s obchodmi, kaviarňami a so službami orientovanými do parku, čo má podporiť denný aj večerný život ulice. Vnútroblok má, naopak, charakter pokojnej záhrady, prístupnej obyvateľom, s miestami na oddych a komunitné aktivity.
Objemovo projekt pracuje s dvoma hlavnými domami. Prvý, členenejší, má 5 až 7 nadzemných podlaží a plynulo nadväzuje na mestskú mierku okolia. Druhý, dominantnejší, má až 11 podlaží a poskytuje výhľady na Trenčiansky hrad aj Považie. Ustupujúce podlažia v horných častiach zlepšujú preslnenie vnútrobloku a zároveň pridávajú vizuálnu dynamiku.
Použité materiály a farebnosť budú odkazovať na industriálnu minulosť – tlmené odtiene, kombinácia omietok s obkladom, kovové prvky a veľké zasklené plochy, ktoré vnášajú do bytov maximum denného svetla.
Od industriálu k mestskému bývaniu
Lokalita projektu sa nachádza v mestskej časti Pod Sokolice v urbanistickom obvode Priemyselný obvod Merina. Ide o územie s výborným dopravným napojením – zo severu prístup zo Železničnej ulice, z juhu prepojenie na vnútroareálové komunikácie bývalej Meriny. Blízkosť železničnej a autobusovej stanice robí z tejto polohy ideálne miesto na mestské bývanie s minimálnou závislosťou od automobilovej dopravy.
Okolie dnes predstavuje mix obchodných prevádzok, zvyškov priemyselných hál a sídliskovej zástavby. Nový projekt má túto mozaiku zjednotiť a doplniť ju o kvalitné verejné priestranstvá, ktoré budú slúžiť nielen novým obyvateľom, ale aj širšiemu okoliu.
Rozloha riešeného územia je takmer 1,28 ha, pričom časť plôch bude využitá na verejnú zeleň a pešie komunikácie. Návrh rešpektuje územný plán mesta Trenčín a nadväzuje na pripravované zmeny, ktoré podporujú polyfunkčný rozvoj v tejto časti mesta.
Urbanistické riešenie podporuje prioritu pešieho a cyklistického pohybu – minimalizuje križovanie chodcov s automobilmi a vytvára prehľadné a bezpečné trasy. Automobilová doprava je vedená po obvode komplexu a parkovanie riešené kombináciou podzemnej garáže a povrchových státí.
Verejný priestor ako mestská obývačka
Verejný priestor je jedným z hlavných pilierov návrhu. Architekti ho vnímajú ako miesto, kde sa odohráva každodenný život, a preto mu venujú rovnako veľkú pozornosť ako samotným budovám.
Lineárny park na južnej strane bude mestským bulvárom so stromoradím v dvoch radoch, s lavičkami, drobnou architektúrou a mikronámestiami. Tento verejný pás nadviaže na plánované zelené spojenie od železničnej stanice až do centra mesta.
Vnútroblok má odlišný charakter. Ide o „divokú“ záhradu s viackmennými stromami, kríkmi a trvalkami, navrhnutú na pasívny oddych. Vegetácia bude vysadená nad podzemnými konštrukciami, čo si vyžaduje starostlivý výber druhov odolných proti plytkej vrstve pôdy.
Dôležitým prvkom návrhu sú aj ekologické opatrenia. Zelené strechy, retenčné systémy na zadržiavanie dažďovej vody a vlastné studne na zavlažovanie. Projekt počíta s fotovoltickými panelmi a prípravou pre nabíjacie stanice elektromobilov. Spevnené plochy budú riešené tak, aby dažďová voda mohla vsakovať a nezaťažovala kanalizačnú sieť. Tieto riešenia nielenže zlepšia mikroklímu a znížia energetickú náročnosť, ale zároveň prispievajú k dlhodobej udržateľnosti územia.
Nová mestská brána Trenčína
Polyfunkčný súbor Železničná má všetky predpoklady stať sa katalyzátorom premien v širšom okolí železničnej stanice. Vďaka silnému investorskému zázemiu, kvalitnému architektonickému návrhu a dôrazu na verejný priestor môže ísť o projekt, ktorý bude slúžiť mestu desaťročia.
Ako prvá etapa Novej Meriny vytvára rámec pre ďalšie etapy – definuje mierku, charakter verejných priestranstiev a stanovuje vysoký štandard kvality. V spojení industriálnej histórie a súčasného mestského života vzniká štvrť, ktorá môže prilákať nových obyvateľov, podporiť lokálnu ekonomiku a zlepšiť obraz Trenčína ako moderného, udržateľného a atraktívneho mesta.
Polyfunkčný súbor Železničná, Trenčín
Investor: WOOD & Company, Occam Real Estate
Náklady: cca 45 mil. eur
Architekti: Sadovsky & Architects
Objekty: 2
Byty: 192 bytov + 11 apartmánov
Parkovacie miesta: 228
Rozloha územia: 12 790 m²
Zastavaná plocha: 2 808,7 m²
Plocha zelene: 3 320,2 m²
Realizácia: 2026 – 2028
Stav: v procese EIA