Obr. 5 Bezvýkopová realizácia pod komunikáciou
Galéria(9)

Realizácia projektu tranzitného potrubia DN600 vo Švédsku

Nové vedenie tranzitného potrubia v dimenzii DN600/DA800 sa buduje medzi švédskym mestom Lund a lokalitou Örtofta. Celková dĺžka potrubí je 13,3 km, pričom trasa prechádza cez železničné trate, cesty aj vodné toky. Pri tomto projekte sa využila aj výhoda väčšej, 18-metrovej dĺžky potrubia, čo výrazne zrýchlilo realizáciu.

Výroba tepla je v súčasnosti založená na biopalivách, geotermálnych a odpadových tepelných čerpadlách, odpadovom teple, ako aj na kotloch spaľujúcich bioplyn a bioolej. V roku 2022 prijala spoločnosť Kraftringen Energi AB so sídlom v Lunde strategické rozhodnutie vybudovať druhú výrobnú jednotku v Örtofte, ktorá bude využívať podobné biopalivo ako existujúci kogeneračný závod. Nové zariadenie bude mať výkon 95 – 130 MW, pričom sa plánuje jeho vybavenie turbínou na výrobu elektrickej energie. Povedie k nemu nové tranzitné potrubie s dĺžkou 13,3 km.

Obr. 1 Realizácia nového tranzitného potrubia na prepojenie mesta Lund a Örtofty
Obr. 1 Realizácia nového tranzitného potrubia na prepojenie mesta Lund a Örtofty | Zdroj: NRG flex
Základné údaje o projekte v číslach
Trasa: 13,3 km
Potrubia: DN 600/DA800; dĺžka 18 m; 170° kolená
Celková dĺžka potrubia: 26,6 km
Dodávka rúr: 4 nákladné autá/týždeň
Výkop: približne 100 000 m3
Zváranie: 1 700 kusov DN600
Obr. 2 Oceľové potrubie v dimenzii DN600
Obr. 2 Oceľové potrubie v dimenzii DN600 | Zdroj: NRG flex

Od spracovania podkladov k realizácii

Pri začiatkoch riešenia v roku 2022 bolo nutné zodpovedať viaceré otázky, smerodajné pre projekt. Prostredníctvom kvalitne pripravenej štúdie,
ktorá pozostávala z leteckého skenovania mapy, inventarizácie prírodných hodnôt a z geotechnických prieskumov, boli pripravené projekčné podklady. Základným cieľom pri takom rozsiahlom projekte je načasovanie všetkých úkonov súčasne, aby projekt nestál. Výber novej trasy musel zohľadňovať viaceré kritériá spojené s vykonanými prieskumami, najmä v súvislosti s:

  • nákladovou efektívnosťou,
  • najmenším vplyvom na životné prostredie,
  • minimálnym zásahom do územia,
  • ohľadom na realizovateľnosť výstavby,
  • odolnosť (robustnosť) trasy.

Trasa prechádza tromi železničnými traťami, piatimi väčšími cestami a dvomi vodnými tokmi.

V riešenom úseku trasy nových rozvodov bolo identifikovaných 6 oblastí s potenciálom výskytu pravekých nálezísk. V roku 2012 boli už tieto oblasti preskúmané a výsledkom boli len minimálne archeologické nálezy s oblasťami zaradenými do kamennej doby.

Časová os projektu

Dôkladné naplánovanie projektu – od prípravy dokumentácie a schvaľovacích podkladov až po samotnú výstavbu – je kľúčové pre bezproblémové dodržanie plánovaného termínu dokončenia. Na obr. 3 vidieť záchytné body projektu zobrazené na časovej osi.

Obr.3 Časová os
Obr.3 Časová os | Zdroj: NRG flex
Obr. 4 Označenie križovaní na trase: l železničná trať l cesta l vodný tok
Obr. 4 Označenie križovaní na trase: l železničná trať l cesta l vodný tok | Zdroj: NRG flex

Vedenie trasy prechádza tromi železničnými traťami, piatimi väčšími cestami, jedným väčším vodným tokom (Kävlingeån) a jedným menším vodným tokom (Vallkärrabäcken), obr. 4. Pod železnicou a väčšími cestami sa realizuje bezvýkopová inštalácia. Takáto inštalácia, napríklad s použitím vŕtania, si však vyžaduje výkop na oboch stranách železnice/cesty.

Obr. 5 Bezvýkopová realizácia pod komunikáciou
Obr. 5 Bezvýkopová realizácia pod komunikáciou | Zdroj: NRG flex

Pri toku Kävlingeån bude potrubie inštalované ponad rieku na moste pre potrubie. Trasa prechádza tiež menším vodným tokom Vallkärrabäcken v meste Lund, kde bude potrubie vybudované cez vodný tok.

Obr. 6 Vodné toky na realizovanej trase
Obr. 6 Vodné toky na realizovanej trase | Zdroj: NRG flex

Všetky dokumenty museli byť precízne pripravené, aby mohli byť podané na schválenie. Časový horizont schválenia mohol trvať maximálne 30 mesiacov (2,5 roka), pričom čas schvaľovania sa mohol skrátiť podľa obdobia a vyťaženosti úradov.
S dostatočným predstihom  6 až 8 mesiacov pred realizáciou sa riešil celkový návrh trasy s dimenzovaním a následnými prepočtami. Dôležitá bola aj skorá komunikácia s dodávateľmi a výrobcami potrebných komponentov pred začatím stavby.

Navrhnutá trasa tranzitného potrubného vedenia

Pripravené potrubia prichádzajúce z výroby sú naviazané a miesta, kde sa majú umiestniť popruhy pre bezpečný presun, sú vyznačené. Trasa vedenia zahŕňa dve potrubia DN600, jednu pre prívod a jednu pre vratné potrubie, pričom každá má vonkajší priemer DA800. Pre bezproblémovú výstavbu bola na poliach pripravená obslužná komunikácia pozostávajúca z geotextílie a 40 cm lomového kameňa.

Obr. 7 Realizácia tranzitného potrubia
Obr. 7 Realizácia tranzitného potrubia | Zdroj: NRG flex

Potrubia sa budú inštalovať väčšinou pomocou tzv. slank metódy, čo znamená, že potrubie sa montuje nad výkopom v etapách. Následne sa spojené potrubie spustí do výkopu, ktorý sa po jeho vložení opäť zasype konvenčným spôsobom. Spustenie sa vykonáva pomocou bagrov umiestnených nad výkopmi s určeným odstupom, približne 25 metrov. Realizácia novej trasy prebieha mimo sezóny počas jesene až jari, aby mohli zvárači a realizátori robiť v lete plánované rekonštrukcie iných tepelných sietí.

Obr. 8 Metóda „slank“ realizácie pre potrubia DN600 s 18-metrovými dĺžkami
Obr. 8 Metóda „slank“ realizácie pre potrubia DN600 s 18-metrovými dĺžkami | Zdroj: NRG flex

Na miestach, kde sa využije táto metóda, sa vo výkopoch nevyžaduje žiadny personál až do momentu, keď je výkop naplnený na 70 % priemeru potrubia. Na miestach, kde nie je možné použiť slankovú metódu, sa uplatní konvenčná inštalácia, pri ktorej sa rúrky zvárajú priamo vo výkopoch. Táto metóda si vyžaduje prítomnosť personálu vo výkopoch.

Kontrola vybudovanej siete

„Crawler“ je mobilné zariadenie, ktoré sa používa na vykonávanie röntgenového skenovania potrubí alebo iných komponentov v ťažko prístupných miestach. Mobilný robot alebo vozík sa pohybuje po potrubí alebo požadovanej trase a zabezpečuje stabilné umiestnenie röntgenového zariadenia na kontrolu zváraných spojov alebo iných kritických miest. Výhoda tohto prístupu spočíva v tom, že umožňuje efektívne skenovanie v dlhých a rovných častiach potrubí, kde by iné metódy skenovania alebo kontroly neboli také efektívne. Crawler môže vykonávať röntgenovanie počas pohybu, čo zvyšuje presnosť a rýchlosť kontroly.

Crawler môže vykonávať röntgenovanie počas pohybu, čo zvyšuje presnosť a rýchlosť kontroly.

Takáto forma kontroly sa používa aj pri tomto projekte, kde je veľmi efektívna. Na samotných potrubiach sú QR kódy, kde daný prístroj nahrá všetky údaje ako prijímacia kontrola, zváranie, skúšky, izolácia spojov, ktoré sa skenujú po dokončení príslušného kroku a registrujú v systéme Check Easy. Týmto spôsobom sa získa dokumentácia každého spoja a môže sa v systéme sledovať. Takisto možno pripojiť certifikáty k presnej polohe, keďže skenovania sú geotagované.

Referencie
1. Prezentácia projektu Kraftringen.
2. Dodávateľ Poliurs, https://poliurs.lv/products/single-twin-pipes.

Obr. 1 Realizácia nového tranzitného potrubia na prepojenie mesta Lund a Örtofty
Obr. 2 Oceľové potrubie v dimenzii DN600
Obr.3 Časová os
Obr. 4 Označenie križovaní na trase: l železničná trať l cesta l vodný tok
Obr. 5 Bezvýkopová realizácia pod komunikáciou
Obr. 5 Vodné toky na realizovanej trase
Obr. 7 Realizácia tranzitného potrubia
Obr. 8 Metóda „slank“ realizácie pre potrubia DN600 s 18-metrovými dĺžkami

Text a foto: NRG flex, s. r. o.