Unikátnosť sa skrýva v detailoch. Zwirn sa postupne stáva dôležitým mestotvorným prvkom

Partneri sekcie:

Vo vznikajúcom komplexe Zwirn sa architektúra stáva kvalitným príkladom riešení pre urbanistov, architektov, umelcov a grafických dizajnérov.

Architektonicko-urbanistickú súťaž na premenu areálu bývalej Bratislavskej cvernovej továrne vyhral koncom roku 2016 renomovaný architektonický ateliér Compass Architekti. Rozhodujúcim faktom bolo prepojeniu bytových budov s infraštruktúrou a verejným priestorom.

Nový názov Zwirn vzišiel zo súťaže šiestich kreatívnych agentúr. Víťazom a tvorcom vizuálnej identity projektu sa stala agentúra Mullen Lowe GGK. Vytvorením nového názvu areálu bývalej Bratislavskej cvernovej továreň (BCT) dochádza podľa developerskej spoločnosti YIT Slovakia k „prepájaniu histórie s budúcim využitím územia.

BCT prešla počas svojej existencie mnohými zmenami, ale nikdy neprišla o svoje genius loci, ktoré podľa generálneho riaditeľa YIT Slovakia Milana Murcka „nevytvárajú iba budovy, ale celková história a funkcia daného územia a tiež úloha, ktorú dané miesto zohrávalo v živote ľudí v každej ére.“

Autori návrhu považovali za dôležité zapojenie navrhovanej štruktúry do organizmu mesta cez prepájanie verejných a poloverejných priestorov ulice, vnútroblokov a námestia.
Autori návrhu považovali za dôležité zapojenie navrhovanej štruktúry do organizmu mesta cez prepájanie verejných a poloverejných priestorov ulice, vnútroblokov a námestia. | Zdroj: Miro Pochyba

Skúška správnosti

„Víťazný urbanisticko-architektonický návrh vzišiel z medzinárodnej súťaže s účasťou československých ateliérov. Takmer presne po siedmich rokoch sa dočká právoplatného kolaudačného rozhodnutia druhá etapa projektu Zwirn,“ vysvetľuje architekt Peter Dostál z ateliéru Compass Architekti.

Výrazným prvkom návrhu štvrte je priestranné námestie spájajúce historickú budovu Pradiarne so štvrťou Zwirn. Má veľký potenciál stať sa vyhľadávaným miestom na stretávanie sa. V okolí Dullovho námestia sa nachádzajú blokové mestské štruktúry s adekvátnou výškou a príjemnou ľudskou mierkou.

„Práve preto sme sa rozhodli v návrhu nadviazať podobnou hmotovou štruktúrou troch bytových domov. Autori návrhu považovali za dôležité presne definovať vzťah medzi vnútroblokmi s osobitým charakterom a ulicami Košická, Paričková a Svätoplukova.

Vnútrobloky
Vnútrobloky. | Zdroj: Pictown

„Naším zámerom bolo vytvoriť prechodné vnútrobloky a skrátiť tak pešie trasy v území,“ pokračuje Daniel Bartoš, taktiež architekt z kreatívneho tímu Compass Architekti.

„Už zo zadania projektu bolo evidentné, že investor chce vytvoriť polyfunkčný bytový komplex, ktorý podporí existujúce funkčno-prevádzkové vzťahy v okolí. Sedem rokov od výhry v súťaži až po kolaudáciu je celkom dosť. Aj po takom dlhom čase sa nám stále darí držať pôvodný architektonicko-urbanistický koncept. Je pre nás akousi skúškou správnosti, či koncept, s ktorým sme prišli, v území bude naozaj fungovať. Nesmieme zabudnúť, že tento kvalitný výsledok vznikol aj vďaka konštruktívnym diskusiám s investorom, developerskou spoločnosťou YIT,“ pokračuje Peter Dostál.

Už zo zadania projektu bolo evidentné, že investor chce vytvoriť polyfunkčný bytový komplex, ktorý podporí existujúce funkčno- -prevádzkové vzťahy v okolí.
Už zo zadania projektu bolo evidentné, že investor chce vytvoriť polyfunkčný bytový komplex, ktorý podporí existujúce funkčno-prevádzkové vzťahy v okolí. | Zdroj: Pictown

Pozitívny verejný priestor

Architekti a investor nešetrili na kvalitných spoluprácach. Na riešenie exteriérových plôch si prizvali krajinných architektov z brnianskeho ateliéru DIVO či Marko and Placemakers, ktorí komplexne analyzovali nielen dané územie, ale aj jeho širšie vzťahy. Jednou z požiadaviek kvalitného verejného priestoru je jasné oddelenie od okolitej dopravy. Architekti organizáciou dopravy a vytvorením podzemných garáží vytvorili neprejazdné územie, ktoré ani v budúcnosti nebude dopravne zaťažené.

„Je to veľmi dôležité pre tých, ktorí priestorom nemusia iba prechádzať, ale majú možnosť sa v ňom zastaviť a stráviť nejaký čas. Samozrejme, nesmie chýbať dostatok zelene. V území sú vysadené platany, na ktorých plnú krásu si budeme musieť pár rokov počkať. Postupne však vytvoria na námestí pomyselnú exteriérovú obývačku. Vysoké stromy budú chrániť návštevníkov pred slnečným žiarením, udržiavať optimálnejšiu mikroklímu, a tým nadobudne prostredie viac na svojej príťažlivosti,“ rozpráva Peter Dostál.

Daniel Bartoš jedným dychom dodáva: „Vnímame to ako verejný priestor s vysokým potenciálom, ktorý preverí až čas. Po dokončení poslednej etapy, tzn. prostredného bytového domu, bude jasné, či koncept, ktorý sme nastavili na začiatku, bude plnohodnotne fungovať. Som presvedčený, že áno.“

Fenomény

Za pozornosť stoja aj keramické reliéfy či drevené madlá na vstupných dverách do bytových domov, ktoré sú pri novostavbách podobného rozsahu na Slovensku absolútny unikát.

Ukončená etapa Zwirn-u púta pozornosť svojou tehlovou fasádou s flámskou väzbou. Plochu fasády s výmerou viac ako 10 000 m2 obvodových stien zdobí približne 770-tisíc kusov keramických pásikov a rohoviek. Každý jeden pásik fasády bol rezaný ručne na Slovensku. Jedinečnosť fasády spočíva nielen v jej estetickom a remeselnom prevedení, ale aj v technickej a projektovej realizácii.

Plastická fasáda s 3D efektom navrhnutá v spodnej časti stavby upúta hravosťou a gradientom, pričom plynulo prechádza do interiéru vstupných priestorov. Jej prechod do umeleckých diel pri vstupoch do bytových domov je symbiózou vízie, materiálov a detailov. Spomínané vstupné priestory do bytového domu Zwirn 1 definujú umelecké diela od umelkyne Veroniky Selingerovej.

Pri návrhu interiérov sa architektka inšpirovala minulosťou, ktorú premietla do detailov v interiéri.
Pri návrhu interiérov sa architektka inšpirovala minulosťou, ktorú premietla do detailov v interiéri. |

„V spolupráci s výtvarníčkou vzniká šesť keramických nástenných reliéfov s rozmerom približne 3,8 × 1,30m. Lineárne kompozície s farebným akcentom odkazujú na históriu priemyslu danej oblasti. Celá kompozícia vo svojej jednoduchosti i keramickej monumentálnosti dovoľuje vchodom jasne vyniknúť,“ vysvetľuje keramička Selingerová. Umenie bolo kedysi súčasťou všetkých mestotvorných projektov, a preto je skvelé, že aj umenie si našlo v rozpočte priestor.

Dizajn vzorových bytov od architektky Miroslavy Rozložník z architektonického ateliéru Compass Architekti farebne reaguje na materialitu bytových domov. Ladené do tlmených farieb zaujmú prepracovaným detailom, dýchajú rafinovanou jednoduchosťou, z ktorej vyžaruje pokoj.

Pri návrhu sa architektka inšpirovala minulosťou, ktorú premietla do detailov v interiéri. Na jednotlivých kusoch nábytku nájdete odkazy na industriálnu minulosť jednej z najvýznamnejších tovární v Uhorsku. Po roku 1949 zažila fabrika svoju zlatú éru, keď produkcia farebných nití a spracovávanie vzácnej bavlny zo sveta zabezpečovali popredné miesto na európskom trhu.

Označenie prevádzok v jednotnom dizajne prispeje k nulovému vizuálnemu smogu.
Označenie prevádzok v jednotnom dizajne prispeje k nulovému vizuálnemu smogu. | Zdroj: YIT

Je dobré vedieť, „kde je sever“

Pri návrhu navigačného systému spolupracujú architekti s grafickým štúdiom Calder, ktoré robilo navigačný systém v zrekonštruovaných kancelárskych priestoroch Pradiarne 1900.

„Vo všetkých etapách Zwirn-u je teda navrhnutý jednotný grafický navigačný systém. To považujem za úspech a verím, že práve dielo od jedného autora výrazne pomôže orientácii v celom území,“ hovorí Daniel Bartoš.

„Okrem historických odkazov sa tu nachádzajú aj dodatočné informácie v podobe QR kódu, ktoré návštevníkovi ponúkajú možnosť dozvedieť sa informácie o bohatej industriálnej histórii areálu. V podstate je to drobná objaviteľská hra,“ vysvetľuje na záver architekt Peter Dostál.

Hra to bola, respektíve stále je. No rozhodne nie drobná. Architektonickému tímu Compass Architekti sa podarilo vytvoriť významné dielo, ktoré má ambíciu nastoliť súčasný trend v oblasti bytovej výstavby. Návrhom blokovej mestskej štruktúry sa im podarilo navrhnúť kúsok kompaktného mesta. Prepojenie minulosti s budúcnosťou nie je v tomto prípade marketingová fráza, ale gesto, ktoré snáď ocenia aj ďalšie generácie.

Fasáda plynulo prechádza do interiéru vstupnej haly
Zwirn 1
Autori návrhu považovali za dôležité zapojenie navrhovanej štruktúry do organizmu mesta cez prepájanie verejných a poloverejných priestorov ulice, vnútroblokov a námestia.
Vstupy do bytového domu ZWIRN 1 definujú umelecké diela od umelkyne Veroniky Selingerovej. Originálnym prvkom je i jedinečné drevené madlo dverí.
Pri návrhu interiérov sa architektka inšpirovala minulosťou, ktorú premietla do detailov v interiéri.
Označenie prevádzok v jednotnom dizajne prispeje k nulovému vizuálnemu smogu.
Zwirn 1
Zwirn 1

Zwirn 1, Bratislava

Developer: YIT Slovakia
Architekti: Compass Architekti (Juraj Benetin, Matej Grébert, Daniel Bartoš, Peter Dostál, Marcel Vadík)
Interiérový dizajn: Compass Architekti, Diana Šajdová, Monika Žažová
Umelecké diela: Veronika Selingerová
Krajinní architekti: Atelier DIVO
Celková plocha: 23 337 m²
Počet bytov: 267
Plocha komerčných priestorov: 1320 m²
Realizácia: 2020 – 2023

Článok bol uverejnený v časopise ASB 11-12/2023