Oneskorene, ale predsa. V Bratislave už funguje autobusová stanica Nivy

Viaceré značky majú v novom projekte svoje vlajkové predajne.
Zdroj: HB Reavis

Na novú autobusovú stanicu si Bratislavčania počkali dlhšie, ako bolo pôvodne v pláne. Dokončenie veľkolepého projektu developera HB Reavis sa muselo niekoľkokrát posunúť.

Investor začal s budovaním projektu 15. mája 2017 výkopovými prácami na mieste dnešnej najvyššej budovy na Slovensku – NIVY Tower. O päť mesiacov neskôr pokračoval demolačnými prácami vtedajšej starej autobusovej stanice. V roku 2018 sa naplno rozbehla aj realizácia centra NIVY

HB Reavis sa k pozemkom, kde stojí nový polyfunkčný projekt, dostal v roku 2004 privatizáciou. V tendri vtedy uspela spoločnosť Bus Transport, v ktorej bol HB Reavis väčšinovým vlastníkom. Už vtedy developer verejnosti komunikoval, že postaví budovu, ktorá bude revolučná svojou architektúrou aj technickými riešeniami.

Prvú podobu tejto vízie sme mohli vidieť v roku 2007, keď predložili úradom prvý zámer. Projekt sa volal Twin City a, ako pripomenul portál Index, týkal sa nielen pozemkov autobusovej stanice, ale aj pozemkov po fabrike Kablo.

Išlo o predkrízový projekt veľmi ambicióznych rozmerov s rozpočtom 17 miliárd slovenských korún. Zahŕňal novú autobusovú stanicu, nákupné centrum, kancelárie, štvorhviezdičkový hotel, 320 bytov, luxusné apartmány a priestory na kultúrne vyžitie.

Malo ísť o najväčší polyfunkčný komplex v strednej Európe. Výškovou dominantou mala byť administratívna veža, ktorá by mala ako prvý mrakodrap na Slovensku 44 nadzemných podlaží. Investor chcel začať stavať v roku 2008 a kolaudovať už o tri roky neskôr. Developer však bojoval s nespokojnou verejnosťou a nakoniec aj s magistrátom.

Príčinou malo byť veľké dopravné zaťaženie či nedostatok zelene, mestská časť Staré mesto zas chcela meniť stavebný plán a na celé územie ohraničené ulicami Čulenova, Landererova, Košická a Mlynské nivy chcela dať dočasnú stavebnú uzáveru. Povoľovacie procesy sa naťahovali tak dlho, až prišla kríza, ktorá zasadila sebavedomému projektu zásadný úder.

HB Reavis sa rozhodol projekt prekresliť a okresať. V roku 2014 firma naštartovala výstavbu menšej administratívnej zóny Twin City Juh. O tri roky neskôr postavila dočasnú autobusovú stanicu a v lete sme cez médiá prvýkrát videli aj vizualizácie, ktoré pripomínajú dnes už realizovaný projekt NIVY.

NIVY centrum

Lokalita: Bratislava
Developer: HB Reavis
Autori: Benoy, BDP, Siebert + Talaš
Realizácia: 2017 – 2021

Začala sa asanácia starej budovy autobusovej stanice a prípravné práce na výstavbu novej. Developer odhadoval, že celková výška investície v zóne má presiahnuť miliardu eur. Novú stanicu chceli dokončiť v lete 2020. Možno by to aj stihli, nebyť pandémie COVID-19, ktorá stavebnému biznisu najmä na začiatku narobila vrásky na čele. O rok neskôr už návštevníkov vítal veľmi výstižný slogan – „Konečne!“.

Autobusová stanica

Nová autobusová stanica v sebe integruje prímestskú a diaľkovú autobusovú dopravu a zároveň má ambíciu byť cieľovou destináciou na nakupovanie aj trávenie voľného času v centre mesta. Projekt je už pripravený na budúcu trasu električky a prepojenie železničného podzemného koridoru. Špecifickou výzvou bolo vytvoriť okolie diela aj z pohľadu koordinácie 156 stavebných objektov.

Ulicu Mlynské nivy, priamku dlhú 565 metrov, navrhli architekti ako modernú mestskú triedu. Ich hlavnou snahou bolo povýšiť náročné dopravné riešenie na hodnotnú mestskú ulicu plnú zelene. Architektonický ateliér SIEBERT + TALAŠ vstúpil do projektu v roku 2012. Riešené územie sa postupne vyvíjalo, až sa nakoniec scelilo do kompaktného celku, čím vznikla príležitosť vytvoriť nový koncept.

NIVY vyrástli v novej bratislavskej štvrti, ktorú prezývajú downtown.
NIVY vyrástli v novej bratislavskej štvrti, ktorú prezývajú downtown. | Zdroj: HB Reavis

Ateliér vypracoval a projekčne koordinoval všetky stupne projektovej dokumentácie od štúdie až po realizačný projekt ako v spolupráci v oblasti dizajnu, tak projekcie. Za autobusovú stanicu boli zodpovední SIEBERT + TALAŠ, za obchodné centrum architektonická kancelária BENOY a strešnú krajinu zastrešovali BDP v spolupráci so slovenskými krajinárskymi ateliérmi 2ka a Terra Florida.

„Naším zámerom bolo vytvoriť transparentnú budovu prístupnú zo všetkých strán a integrovať viacero funkcií do jedného miesta. Chceli sme vytvoriť kvalitný rôznorodý priestor pre ľudí v budove i mimo nej – akoby mesto v meste.

V nekonfliktnom a bezbariérovom prostredí dominuje kompaktnosť hmoty spolu s najvyššou budovou na Slovensku. Budova je priechodná všetkými smermi ako horizontálne, tak vertikálne počas celého dňa,“ hovorí architekt Roman Talaš z ateliéru SIEBERT + TALAŠ.

Na 1. podzemnom podlaží sa nachádza 36 nástupísk, 7 výstupísk a 86 stojísk pre autobusy. Aj napriek tomu, že samotné centrum funguje v nočnom a dennom režime, na autobusovú stanicu sa cestujúci dostanú nepretržite 24 hodín 7 dní v týždni. Prehľad o príchodoch a odchodoch autobusov zabezpečuje LED stena, LCD TV panely a samoobslužné dotykové kiosky.

Okrem toho na novej stanici nájdete aj informačné pulty, úschovňu batožiny, miestnosti na prebaľovanie a dojčenie, ale aj zónu s lavičkami, ktorá ponúka až 80 miest na sedenie, a bezplatnú wifi sieť. Architekti pri navrhovaní stanice stavili na minimalizmus.

Najviac púta pozornosť veľký betónový nápis Bratislava, ktorý podobne ako betónové stĺpy kontrastuje s chladnou čistotou kovu a LED osvetlenia. Priamo zo stanice sa dostaneme do nákupného strediska NIVY, kde sú poruke potraviny, drogéria i občerstvenie.

Viaceré značky majú v novom projekte svoje vlajkové predajne.
Viaceré značky majú v novom projekte svoje vlajkové predajne. | Zdroj: HB Reavis

Nákupné centrum

O poschodie vyššie už začínajú pribúdať nájomníci z iných segmentov. V interiéri je badať charakteristické prvky práce cenami ovenčeného anglického architektonického štúdia BENOY. Sú to napríklad stromové stĺpy, ktoré odkazujú na element prírody. Prechádzajú cez päť podlaží a podopierajú strechu, no zároveň plnia aj orientačnú funkciu. Dizajn má odkazovať aj na históriu územia, na ktorom stanica stojí.

Južnú fasádu lemujú riečne kamene, čo pripomína, že kedysi tadiaľto tieklo jedno z ramien Dunaja. Základnou ideou architektov bolo využiť čo najviac prirodzeného svetla. Strešné okná sú preto strategicky umiestnené tak, aby cez zasklenú podlahu svetlo prenikalo aj na nižšie podlažia. Priestor má pôsobiť vzdušne, otvorene a transparentne.

Hrajú sa s oblými hranami a kombináciami prírodných a moderných materiálov. Možno by nebol na škodu otvorenejší parter s kaviarňami, no autori sa vzhľadom na limity snažili deficit kontaktu s okolím vynahradiť na streche.

Strešné okná sú umiestnené tak, aby svetlo prenikalo aj na nižšie podlažia.
Strešné okná sú umiestnené tak, aby svetlo prenikalo aj na nižšie podlažia. | Zdroj: Matej Fabiánek

V interiéri na predajnej ploche 70 000 m2 nájdete prevádzky známych značiek aj nových hráčov. Veľkú časť však tvoria erudované značky, ktoré na Nivách našli priestor pre vlajkové predajne.

Aj napriek pandémii a silnejúcemu online stavili viacerí na veľkorysé a aj veľkolepé priestory. Na druhom podlaží sa nachádza gastrozóna. Najväčšiu časť zaberá koncept modernej tržnice, ktorá ponúka lokálne produkty, no miesto si našli aj klasické food courty, kaviarne, reštaurácie a obchody s čerstvými potravinami. Funkčnou naďalej zostáva aj prvá online tržnica, ktorú Tržnica NIVY spustila ešte pred rokom.

Lákadlom do nového nákupného strediska je strecha, pokrytá intenzívnou aj extenzívnou zeleňou. Má rozlohu takmer dvoch futbalových ihrísk. Celkovo je na nej 134 vzrastlých stromov, bežecký okruh dlhý 550 metrov, 2 workoutové cvičiská, grilovacia zóna, detské ihrisko či komunitná záhrada.

Stromové stĺpy odkazujú na element prírody.
Stromové stĺpy odkazujú na element prírody. | Zdroj: Matej Fabiánek

Spolupracovali na projekte NIVY

Taký veľký projekt ako NIVY vie vyrásť len za efektívnej súčinnosti všetkých článkov. Časopis ASB preto oslovil dodávateľov projektu s otázkou, v čom bol výnimočný pre nich.

„Bez akýchkoľvek pochybností môžem povedať, že išlo o jednu z najväčších výziev, akej sme kedy na facility trhu čelili. Pracujeme s CAFM systémom, ktorý si vybral klient a s ktorým máme aj my dlhodobé skúsenosti, čo je pre oboch veľkou výhodou.“ povedal Martin Belan zo Strabag PFS. 

„Celý proces od počiatočného návrhu až po realizáciu výstavby zastrešil komplexný projekčný BIM/CAD softvér Archicad, ktorý umožnil aj otvorenú spoluprácu všetkých partnerov pracujúcich v rôznych aplikáciách bez obmedzení a v reálnom čase. Vďaka jeho automatizovaným procesom bolo možné výrazne skrátiť čas aktualizácií a tvorby dokumentácie všetkých stupňov. Preto možno Archicad považovať za hlavný stavebný pilier celého projektu.“ vysvetlil Peter Balco, CAD expert

Dodávatelia a subdodávatelia stavby

Generálny dodávateľ: HB Reavis Management
Výkopy: EBA
Zakladanie: Zakládání staveb
Nosný skelet: Metrostav CZ
Oceľové konštrukcie: NORDEC Fasády INGSTEEL, Alglas, NERO, SIPE BB
Debnenie a lešenie: PERI
Vykurovanie/ Chladenie: Domotherm Vzduchotechnika Apiagra
Elektroinštalácie: ER & P elektro
Požiarna signalizácia, požiarny rozhlas, dátové rozvody, kamerový a vstupný systém: Elimer
Dodávky adiabatických jednotiek a požiarne vetranie: Colt International
Parkovací systém: Saytech (Skidata) Dvere ASSA Abloy
Výťahy: Schindler výťahy a eskalátory Sanita G plus PLUS, SAKMONT
Záhradné úpravy: APRO Záhradné centrum

Veronika Rajničová

Článok bol uverejnený v časopise ASB 11-12/2021