patronka-riviera

Výstavba novej trolejbusovej trate medzi Patrónkou a Riviérou je v plnom prúde. Mesto sľubuje ekologickejšie dopravu

Partneri sekcie:

Od získania financií z európskych fondov uplynuli už tri roky a projekt výstavby novej trolejbusovej trate medzi Patrónkou a Riviérou sa konečne dostal do viditeľnej fázy realizácie. Čo všetko však výstavba prinesie a ako sa zmení doprava v tejto časti Bratislavy? 

Začiatkom roku 2022 získalo Hlavné mesto z fondov Európskej únie z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra financie na rozvoj trolejbusovej siete vo viacerých mestských častiach.

„Dnes podpísaná zmluva je prvým krokom k tomu, aby sa vybudovali 4 úplne nové trasy trolejbusov a teší ma, že vďaka eurofondom môžeme podporiť práve túto ekologickú formu dopravy. Verím, že od prípravy projektov čo najskôr prejdeme aj k ich úspešnej realizácii,“ vyhlásil ešte v čase získania finančných prostriedkov vtedajší minister dopravy Andrej Doležal.

Vďaka získaným financiám sa projektanti mohli pustiť do prípravy projektovej dokumentácie piatich zámerov. Jedným z nich bola aj modernizácia trolejbusovej trate v úseku Patrónka-Mlynská dolina-Riviéra. V závere roka 2024 Dopravný podnik ako objednávateľ projektovej dokumentácie požiadal BSK o vydanie zlúčeného územného a stavebného povolenia pre túto trolejbusovú trať.

patronka-riviera
Výstavba novej trolejbusovej trate medzi Patrónkou a Riviérou je v plnom prúde. | Zdroj: TASR/Pavol Zachar

Na výstavbu majú 9 mesiacov

Verejnú súťaž na zhotoviteľa dlho odkladanej novej trolejbusovej trate Patrónka-Riviéra vyhlásilo Hlavné mesto v januári 2025. Predpokladaná hodnota zákazky bola v tom čase stanovená na 14,7 milióna eur. Lehota pre výstavbu trate bola stanovená na 11 mesiacov od začatia prác.

„Výstavba novej trate umožní nasadiť na linku 32 trolejbusy a predĺžiť ju cez Račianske mýto a Trnavské mýto až na Jelačičovu ulicu. Nové trolejbusové vedenie bude postavené na uliciach Botanická, Mlynská dolina a Pri Habánskom mlyne, čím sa prepojí oddelená dlhodielská trať so zvyškom bratislavskej trolejbusovej siete,“ uviedol Dopravný podnik mesta Bratislava.

„Postaviť bude potrebné nové trakčné stožiare, čo si vyžiada aj úpravy chodníkov a komunikácií. Ulica Pri Habánskom mlyne dostane pri výstavbe trate aj chýbajúci chodník pre peších,“ dodal.

Zmluva so zhotoviteľom stavby bola podpísaná v júni tohto roku. Hlavným zhotoviteľom stavby sa stala žilinská spoločnosť Energa. Zmluvná cena zákazky pri podpise zmluvy bola stanovená na 15,8 milióna eur s DPH. Krátko po podpise zmluvy sa rozbehli prvé prípravné práce aj čiastkové stavebné práce vrátane prípravy jám pre trakčné stožiare.

„Lehota na postavenie novej trate bola dodatkom k zmluve skrátená z 11 na 9 mesiacov od začatia prác, aby sa predišlo možnej strate eurofondového príspevku, pričom zhotoviteľ môže získať bonus za predčasné odovzdanie diela vo výške troch percent zo zmluvnej ceny bez dane, ak bude trať dokončená kvalitne a bez vád a nedorobkov do 31. januára 2026,“ uviedol Dopravný podnik mesta Bratislava v júli 2025.

Viac ako len modernizácia trate

V úvodnej etape projektu sa realizuje Botanická ulica v úseku od Mosta Lafranconi po Riviéru. V tejto časti trate sa kladie vedenie do zeme. V Mlynskej doline medzi Mostom Lafranconi a zoologickou záhradou je zas potrebné zhotoviť základy a osadiť stĺpy trakčného vedenia. V ďalších etapách príde na rad zvyšok Mlynskej doliny a napojenie na existujúcu centrálnu trať na Patrónke.

„Výstavba novej trolejbusovej trate medzi Patrónkou a Riviérou je v plnom prúde! Nový 3,5 kilometrový úsek prepojí trolejbusový ostrovček na Dlhých Dieloch so zvyškom mesta, vďaka čomu tu budeme môcť nasadiť elektrické trolejbusy namiesto trolejbusov s dieselgenerátorom. MHD tak bude ešte ekologickejšia, výhod prepojenia je však viac,“ uvádza Bratislava – hlavné mesto SR.

Za ďalšie pozitíva samospráva považuje napríklad fakt, že modernizácia prinesie možnosť nahradiť 12-metrové vozidlá na linke 33 za 18-metrové trolejbusy. Ďalej zlúčenie liniek 32 a 64 do jednej linky, vďaka čomu nový spoj priamo prepojí Dlhé Diely s Račianskym a Trnavským mýtom.

Pri modernizácii sa myslí aj na chodcov. „Chodníky získajú nový povrch, osadíme prístrešok a rozšírime nástupište na zastávke ZOO v smere na Patrónku, vymeníme verejné osvetlenie a vytvoríme bezpečnejšiu križovatku pri ZŠ Dubová,“ uvádza samospráva.

Podľa aktuálnych informácií na trati aktuálne prebiehajú betonáže na základy stĺpov trakčného vedenia v smere od Botanickej po Slávičie údolie a mení sa povrch chodníkov na ulici Mlynská dolina, kde už bolo osadených niekoľko stĺpov trakčného vedenia.

Modernizácia trolejbusovej trate Patrónka-Riviéra

Investor: Dopravný podnik mesta Bratislava + Bratislava- Hlavné mesto SR
Zhotoviteľ stavby: Energa
Náklady: 15,8 milióna eur
Realizácia: 2.Q/2025 1.Q/2026
Stav: prebieha realizácia