Staromestsk· ulica v Bratislave

Nebezpečnú cestu zatiaľ nezlepšia. Mesto nekoná a čaká s úpravami Staromestskej ulice

Partneri sekcie:

Staromestská ulica je dnes „diaľnicou” v meste. Úvodzovky sú v slove diaľnica úmyselne, keďže ide o cestu v centre. Niektorí vodiči ju tak ale nevnímajú, jazdia tu vysokou rýchlosťou a neberú ohľad takmer na nič okrem seba. Nebezpečná ulica si pamätá tragédiu obrovských rozmerov z roku 2022, po ktorej mesto sľúbilo úpravu tohto priestoru. Dodnes tak však neurobilo, kedy to plánuje spraviť, nevie.

Staromestská ulica vznikla zničením veľkej časti Starého Mesta pre výstavbu Mosta SNP. Stalo sa tak v 80. rokoch minulého storočia, čím vznikla pre Bratislavu nezabudnuteľná rana, z ktorej sa spamätáva len veľmi pomaly. Historické centrum hlavného mesta prišlo o židovskú synagógu, zástavbu Židovskej ulice, ale aj o domy vo Vydrici a Zuckermandli. Namiesto nich tu vznikla bariéra – cesta so širokými pruhmi pre autá, ktorú sa nikdy nepodarilo zapojiť do štruktúry mesta.

Staromestská ulica je dnes „diaľnicou“, ktorá sa tiahne sa od začiatku Mosta SNP, pokračuje Zochovou ulicou až po Hodžovo námestie. Typická je štyrmi pruhmi pre autá, pričom na niektorých miestach má až šesť pruhov (tzv. bus pruhy, pripájacie pruhy). Vodiči tu aj napriek predpísanej 50-kilometrovej rýchlosti jazdia prirýchlo a nedodržiavajú predpisy, preto je už celé dekády táto ulica nebezpečná.

Prázdna Staromestská ul. počas blokovania Hodžovho nám demonštrantmi
Staromestská ulica v Bratislave – pohľad na Zochovu ulicu, kde 2. októbra 2022 došlo k tragickej dopravnej nehode | Zdroj: imhd.sk / mirec240

K tragédii nesmiernych rozmerov tu došlo 2. októbra 2022, keď do zastávky mestskej hromadnej dopravy na Zochovej ulici narazilo auto vychádzajúce z tunela v smere z Hodžovho námestia. V tom čase sa na zastávke malo nachádzať približne 40 ľudí vrátane skupiny vysokoškolských študentov. Tragická dopravná nehoda si vyžiadala piatich mŕtvych a ďalších zranených. Šofér auta, generálny sekretár Deaflympijského výboru Slovenska Dušan Dědeček, si dnes odpykáva 15-ročný nepodmienečný trest odňatia slobody.

Bratislavský magistrát prišiel s projektom úpravy jazdných pruhov, ktorá má priniesť bezpečnejšiu Staromestskú ulicu. „Ako čiastočné riešenie na zlepšenie dodržiavania rýchlosti na Staromestskej sme pripravili projekt zmeny vodorovného dopravného značenia,” informoval primátor Matúš Vallo ešte v roku 2023. „Pôjde najmä o zúženie šírky jazdných pruhov,” dodal.

„Princíp je jednoduchý, ale v zahraničí overený a účinný. Užšie jazdné pruhy psychologicky navádzajú vodičov, aby jazdili pomalšie práve na úsekoch, akým je Staromestská ulica, kde priestorové pomery navádzajú na rýchlu jazdu. Táto úprava nebude mať vplyv na kapacitu a priepustnosť samotnej komunikácie – môžeme zlepšiť dodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti bez toho, aby sme tu akokoľvek zhoršili dopravu,” ubezpečoval ešte vlani primátor.

Nič z toho sa ale dodnes neuskutočnilo. Bližšie informácie poskytla nedávno tlačová agentúra TASR: „Hlavné mesto zatiaľ neuviedlo konkrétny termín, kedy pristúpi k plánovanej úprave šírky jazdných pruhov na Staromestskej ulici v Bratislave. Špecifikovať ho chce v závislosti od harmonogramu prác na dopravnom značení.“ Pre TASR to uviedli z oddelenia komunikácie a marketingu bratislavského magistrátu.

zona zochova 2048x1536
Vizualizácia revitalizácie zóny Zochova | Zdroj: MIB

„Termín realizácie úpravy jazdných pruhov na Staromestskej bude spresnený v závislosti od harmonogramu prác na dopravnom značení v meste,“ skonštatovali pre TASR z magistrátu, pričom rovnako potvrdili, že predpísaná rýchlosť 50 kilometrov za hodinu sa bežne nedodržiava. Aj napriek týmto vyjadreniam však, nevedno prečo, magistrát čaká s úpravami Staromestskej ulice.

„Vysoká rýchlosť, ktorou sa v tomto úseku jazdí, je rizikom aj ďalších nehôd a ohrozením chodcov, respektíve cestujúcich mestskou hromadnou dopravou (MHD),“ poznamenal magistrát a opäť deklaroval, že úprava nebude mať vplyv na kapacitu a priepustnosť samotnej komunikácie.

Hlavné mesto takisto v minulosti avizovalo ucelenú stratégiu dopravných úprav v danej lokalite, s ktorými súvisí aj revitalizácia priľahlých verejných priestorov vrátane zóny Zochova. Cieľom je vytvoriť najmä bezpečný mestský priestor bez bariér. Zameriava sa na zvýšenie kvality priestoru zastávok MHD, ako aj nadväzujúcich peších ťahov.

Okrem komplexnej obnovy povrchov chodníkov, zastávok MHD či priľahlých verejných priestorov má dôjsť k sprehľadneniu a zlepšeniu bezbariérovosti chodníkov pre peších a cyklistov. Súčasťou projektu má byť aj revitalizácia existujúcich zelených plôch a výsadba nových stromov.

Konkrétne ide o úpravy v rámci programu Živé miesta. Mesto v spolupráci s Metropolitným inštitútom Bratislavy (MIB) pripravilo zámer, ktorý počíta so zlepšením priestoru okolo zastávok MHD na Zochovej ulici v oboch smeroch. „Okrem komplexnej obnovy povrchov chodníkov projekt ráta aj s rekonštrukciou zastávok MHD a podchodu popod rušnú Staromestskú ulicu, s prestavbou chátrajúcich verejných toaliet pri vstupe do historického jadra či doplnením zelene,“ informuje MIB na svojom webe.

220426 661 cam01 1 scaled
Projekt Plató Staromestská, ktorý má prekryť časť Staromestskej ulice | Zdroj: MIB

Riešené územie siaha od mimoúrovňového križovania Zámockej a Kapucínskej ulice so Staromestskou na juhu až po budovu Najvyššieho súdu a Župné námestie na severovýchodnej strane a vyústenie Kozej ulice v severozápadnej časti. Na návrhu revitalizácie územia spolupracoval MIB s architektmi z ateliérov GutGut, 2ka a Cemos.

Omnoho odvážnejším zámerom, ktorý by mohol sceliť ranu po predchádzajúcom režime, je projekt Plató Staromestská. Mesto chce spoločne s Metropolitným inštitútom Bratislavy postaviť nad Staromestskou ulicou približne 218-metrov dlhé a 20-metrov široké Plató pre peších. Megalomanský projekt sa má tiahnuť od Rudnayovho námestia pri Dóme sv. Martina až po zalomenie hradieb na úrovni Severozápadnej bašty.

Opäť je tu však jeden háčik – podľa webu metropolitného inštitútu sú oba projekty len v štádiu príprav a zatiaľ sa nezačal ani povoľovací proces. Kedy sa tak stane, nie je známe. Projekty sú pritom sľubované už od mája 2022, keď plány odprezentovalo hlavné mesto.

V lokalite Zochovej a Staromestskej tak od tragédie spred takmer dvoch rokov doteraz neurobil magistrát pre bezpečnosť nič. Napriek tomu, že opakovane tvrdí, aká je táto ulica nebezpečná, a priznáva aj vysokú rýchlosť vodičov, nepochopiteľne čaká s úpravou daného priestoru. Pre vlastníka tejto komunikácie by pritom malo ísť o prioritu. Bohužiaľ, priority sú evidentne nastavené inak.