Upravený priestor na križovatke Vazovova - Mýtna (vľavo) a na Mudroňovej ulici (vpravo) v Starom Meste
Galéria(8)

Realizácie MIB-u v Starom Meste sú podľa policajtov nezákonné. Inštitút si za svojím projektom stojí

Partneri sekcie:

Bezpečnejšie a fungujúce ulice. Aj to sú ciele Metropolitného inštitútu Bratislavy (MIB) a hlavného mesta v novom projekte Mesto pre deti. Úpravami prešlo niekoľko dôležitých bratislavských lokalít, ktoré sú po novom pokojnejšie. U verejnosti však vyvolali niektoré realizácie rozpačité reakcie a podľa najnovších informácií sú úpravy niektorých miest v rozpore so zákonom. MIB si ale za zmenami stojí.

Lepšie priestory pred školami

Niektoré z ulíc v hlavnom meste, aj napriek tomu, že sa nachádzajú v centre, nie sú bezpečným miestom pre všetkých. Jedným z dôvodov je vysoká rýchlosť áut, nadmerné dopravné zaťaženie, chýbajúce cyklotrasy či priechody pre chodcov alebo zlá organizácia celého priestoru. Nový projekt z dielne magistrátu hlavného mesta a Metropolitného inštitútu Bratislavy, Mesto pre deti, má tieto lokality premeniť na bezpečné, inkluzívne a fungujúce. 

„Projekt Mesto pre deti má lepšie pripraviť ulice a susedstvá na to, aby v nich mohli deti behať a hrať sa. Je to práca týkajúca sa nielen upokojovania dopravy, ale aj povzbudzovania komunity rodičov, detí, susedov a susediek, vodičov a vodičiek áut k tomu, aby boli citlivejší a spolu s nami menili Bratislavu na mesto, kde deti opäť behajú po uliciach a stavajú si bunkre na svojich dvoroch a ihriskách,” povedala Sandra Štasselová, urbanistka a manažérka projektu. 

Upravený priestor pred ZŠ na Tbiliskej ulici - pilotný projekt
Upravený priestor pred ZŠ na Tbiliskej ulici v Rači – pilotný projekt | Zdroj: Matej Kováč / Mesto pre deti

Ide teda najmä o dočasné premeny miest v blízkosti škôl, pričom úplne prvý zásah bol zrealizovaný ešte v roku 2022 pri základnej škole na Tbiliskej v Rači. MIB spolu s mestom pokračovalo so zásahmi aj pred ďalšími desiatimi základnými školami. V Starom Meste išlo o priestory na križovatke Mudroňovej ulice či na frekventovanej Vazovovej a Mýtnej. 

V týchto lokalitách bola znížená najvyššia povolená rýchlosť, osadené boli nové upokojovacie prvky dopravy a reorganizáciou prešli aj križovatky. Na ceste boli tiež vytvorené umelecké zásahy v podobe aspahlt-artu, čím bol pobytový priestor vizuálne odčlenený od priestoru pre autá. Inštitút si tu vzal príklad z taktického urbanizmu vo svetových metropolách a na projekte sa podieľajú aj organizácie ako UNICEF.

Realizácie v rozpore so zákonom

Tieto projekty priniesli u časti verejnosti rozpačité reakcie. Obyvatelia kritizovali najmä novovytvorené pobytové priestory na Vazovovej, ktoré mali podľa nich slúžiť na hranie detí, na čo reagovali posmechom a ironickými reakciami. Rovnako argumentovali znečisteným prostredím, čo by negatívne vplývalo na zdravie detí. Koniec koncov, nového priestoru sa chytili aj influencery, ktorí si tu natáčali satirické videá a zbierali si tak body na sociálnych sieťach. 

V posledný januárový deň zareagoval aj Krajský dopravný inšpektorát Bratislava (KDI). Ten podľa TASR vydal v zmysle cestného zákona nesúhlasné stanoviská pre zásahy na Vazovovej a Mudroňovej ulici. Časť projektu Mesto pre deti je teda podľa inštitúcie v rozpore s legislatívou.

Upravený priestor na križovatke Vazovova - Mýtna v Starom Meste
Upravený priestor na križovatke Vazovova – Mýtna | Zdroj: Metropolitný inštitút Bratislavy

Krajský policajný hovorca Michal Szeiff pre tlačovú agentúru uviedol, že inšpektorát vytýkal najmä rozpor s platnou legislatívou a negatívny dosah na bezpečnosť. „V prípade Vazovovej ulice aj na plynulosť cestnej premávky,” skonštatoval Szeiff s tým, že ide o stanovisko k určeniu dopravných značiek i povoleniu zvláštneho užívania, teda hrania detí na komunikácii.

V zmysle cestného zákona určuje cestný správny orgán a obec používanie dopravných značiek a dopravných zariadení na základe stanoviska správcu pozemnej komunikácie a stanoviska dopravného inšpektorátu. Obdobne je to aj s povolením na zvláštne užívanie komunikácie. „Aj v tomto týždni boli rokovania medzi KDI a magistrátom na úrovni dopravných inžinierov zo strany Policajného zboru a projektantov na strane magistrátu,” poznamenal Szeiff.

MIB si za dopravnými zmenami stojí

Metropolitný inštitút Bratislavy vydal svoje stanovisko o pár dní neskôr. V projekte Mesto pre deti si inšitút stojí za dopravnými zmenami, ktoré realizoval na Vazovovej a Mudroňovej ulici. Dočasné zmeny pri školách pre zlepšenie bezpečnosti spĺňajú podľa neho legislatívne normy. Dopravné návrhy síce konzultuje s krajským dopravným inšpektorátom, avšak jeho stanovisko nemá podľa MIB-u záväzný charakter. Uvádza to v stanovisku pre TASR. 

Zrealizované úpravy na Mudroňovej ulici v Starom Meste
Zrealizované úpravy na Mudroňovej ulici v Starom Meste | Zdroj: Matej Kováč / Mesto pre deti

„Všetky zmeny organizácie dopravy vrátane tých, ktoré sme navrhli a sú realizované v rámci projektu Mesto pre deti, sú konzultované aj s KDI. Dialóg s krajským dopravným inšpektorátom je pre nás dôležitý, no jeho stanovisko nemá záväzný charakter,” konštatuje MIB. 

Konkrétne dopravné úpravy odôvodňuje potrebou zvýšenia bezpečnosti v daných lokalitách. Deklaruje, že ich realizácii predchádzala široká participácia, zisťovanie potrieb obyvateľov i zber množstva dát. „Na základe potreby zvýšiť bezpečnosť sme ich aj vykonali,” podotýka Metropolitný inštitút Bratislavy.

V prípade zmien pri škole na Vazovovej ulici bolo podľa neho cieľom zmeniť geometriu križovatky, keďže autá jazdili príliš rýchlo práve na mieste, kde sa pohybujú deti. „Konečná podoba vyhradenej plochy, ktorá tu v dočasnom riešení vznikla ako vedľajší efekt, bude v spolupráci so školou a obyvateľmi spresnená pred realizáciou trvalého riešenia,” ubezpečuje MIB. Odmieta zároveň tvrdenia, že vyznačený priestor má slúžiť pre deti na hranie.

Inštitút tiež uisťuje, že aj ďalšie dočasné zmeny vyhodnocuje rovnako v spolupráci so školami, rodičmi i obyvateľmi. A to na základe reálnych skúseností. „Niektoré z nich budeme upravovať, aby lepšie plnili svoj účel skôr, ako sa bude realizovať trvalé riešenie,“ pripúšťa MIB s tým, že s ľuďmi z dotknutého okolia naďalej komunikuje.

NÁZOR AUTORA ČĹÁNKU: Dočasné riešenia, ktoré splnili svoj cieľ

Realizácie, ktoré sprostredkoval metropolitný inštitút spolu s mestom, nakoniec priniesli očakávaný efekt. Ulica na Vazovovej i Mudroňovej je bezpečnejšia, organizovanejšia a konečne patrí všetkým účastníkom cestnej premávky. Autá jazdia pomalšie a ohľaduplnejšie voči ostatným, pričom na Vazovovej vznikol cyklopruh.

Čo je ale najdôležitejšie, Metropolitný inštitút Bratislavy jasne poprel, že novovytvorené priestory by mali slúžiť na hranie detí, ako kritizuje časť verejnosti a dokonca aj inšpektorát. Koniec koncov, ak by sme porovnali Vazovovu ulicu s Mýtnou  v roku 2022 a dnes, transformácia je skutočne výrazná. A dopomohol k tomu aj projekt Mesto pre deti, pričom značné pozitíva nesie aj zmena na hradnom kopci, pred základnou školou na Mudroňovej.

Ostáva preto veriť, že mesto vychytá všetky muchy a tieto dočasné riešenia čochvíľa pretaví do reality. Dnes totiž lokalita Vazovovej aj Mudroňovej nevyzerá ako reprezentatívna ulica centra Bratislavy. Môže za to asfalt či stará dlažba na chodníkoch, chýbajúci nový mobiliár či staré a zhrdzavené stĺpy verejného osvetlenia. Bratislava je však na najlepšej ceste, ako získať kvalitné priestory pred základnými školami, čím sa zlepšia aj frekventované križovatky spolu s pobytovým priestorom pre ľudí.

Upravený priestor na križovatke Vazovova - Mýtna v Starom Meste
Upravený priestor na križovatke Vazovova - Mýtna v Starom Meste
Upravený priestor na križovatke Vazovova - Mýtna v Starom Meste
Schéma zmeny dopravy na Vazovovej ulici v Starom Meste
Zrealizované úpravy na Mudroňovej ulici v Starom Meste
Schéma zmeny dopravy na Mudroňovej ulici v Starom Meste
Upravený priestor pred ZŠ na Tbiliskej ulici - pilotný projekt