
Martin Čapo: Ak máme hovoriť o kvalite novostavieb, posudzujme detaily v danej cenovej kategórii
Realitný expert Martin Čapo je autorom videoseriálu Kolaudátor, ktorý od septembra povedie pod značkou ASB. Jeho cieľom je nezávisle hodnotiť nové developerské projekty v Bratislave, ale aj v regiónoch Slovenska. Tie luxusné aj tie ekonomické. A to nielen z pohľadu bežného kupujúceho, ale aj z hľadiska architektúry, urbanizmu a kvality prostredia.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Ste spolumajiteľ a riaditeľ realitnej kancelárie. Prečo ste sa rozhodli pustiť do tvorby náročného videoseriálu?
Som rád, že ste použili to slovíčko „náročného“, pretože si skutočne vyžaduje nemalé úsilie. Ono sa to veľmi nezdá, keď si niekto pozrie ten 6- až 8-minútový diel, koľko času a energie si príprava vyžaduje: 2-3 natáčacie dni, nejaký „scouting“ a príprava scenára predtým, samozrejme, postprodukcia ďalšie dva dni. Takže áno, bolo to dosť vážne rozhodnutie z našej strany, pustiť sa do tejto relácie.
Hlavný dôvod bol, že sme cítili, že to na trhu jednoducho chýba. Samozrejme, že sú zdroje na internete a aj v tlači, patrí k nim aj práve ASB, ktoré prinášajú odbornejšie informácie o novej výstavbe. My sme chceli priniesť trošku odľahčenejší a pre finálnych spotrebiteľov aj možno praktickejší pohľad na to, čo sa u nás stavia, hlavne kde a ako sa potom dá bývať.
Relácia Kolaudátor, ktorú ste spustili na jar tohto roka, bude od septembra pod značkou ASB. Prečo toto spojenie?
Lebo vás máme radi (smiech), ale hlavne preto, lebo si myslíme, že ste v oblasti pokrývania developmentu na Slovensku špička. Hoci sa snažíme robiť reláciu tak, aby zodpovedala tomu, ako sa konzumujú informácie na internete, tzn. jednoduchšie a zábavnejšie, chceme, aby to stále malo aj istú odbornú úroveň.
Magazín ASB má zároveň veľmi špecifickú cieľovú skupinu, pre ktorú by relácia mala byť obzvlášť zaujímavá. To, že ide o špeciálneho diváka, si potvrdzujeme už od spustenia. Možno nelámeme rekordy v absolútnych číslach, ale ľudia, ktorí to sledujú, sú presne tí, ktorých novostavby, či už ako potenciálnych kupujúcich, investorov, alebo aj developerov, zaujímajú.
V hodnoteniach sa dívate na projekty komplexne. Aké kritériá sú podľa vás rozhodujúce, keď hovoríme o kvalite novostavieb?
V relácii máme skutočne veľmi málo priestoru na to, aby sme hodnotili do hĺbky a do detailu, keďže pozornosť na internete je naozaj obmedzená. Ide teda skôr o to vedieť uchopiť esenciu projektu a zarámcovať ho tak na trhu, ako aj vo vzťahu k potenciálnym kupujúcim.
Ak mám hovoriť o kvalite novostavostavieb ako takej, ako vo všetkom, aj tu je to o detailoch. Detailoch v dizajne, materiáloch a zhotovení, ktoré je, samozrejme, nutné posudzovať v danej cenovej kategórii. Úprimne povedané, zatiaľ sme naozaj proti ničomu v relácii nemuseli namietať. Boli to iba detaily tu a tam, ktoré nás skôr prekvapili.
Ak by ste mali pomenovať pozitívne trendy, čo robia slovenskí developeri lepšie ako pred desiatimi rokmi?
Celkovo je nutné hodnotiť slovenský development veľmi pozitívne. Ako sme začali navštevovať jednotlivé projekty, museli sme naozaj skladať poklony na rôznych miestach. Už sú preč tie časy oportunistických a amatérskych projektov.
Development je dnes tvrdý konkurenčný boj, navyše v neľahkých podmienkach, a to nehovorím iba o stále zložitých povoľovacích procesoch. Domnienka ľudí, že developeri zarábajú obrovské peniaze za lacný produkt. Áno, ceny nám, obzvlášť v Bratislave, neskutočne narástli, ale kvalita bývania je naozaj európska.
Akú občiansku vybavenosť očakávajú klienti v projekte dnes?
Ľudia dnes hľadajú moderné bývanie. Už naozaj nejde iba o dispozíciu a vyhotovenie samotných bytov. Spoločné priestory, verejné priestory a vybavenosť musia podporovať spôsob, akým by ľudia dnes chceli žiť. A tu to naozaj chce trošku vízie zo strany developera, lebo aj táto vec sa vyvíja v čase.
A vzhľadom na dĺžku výstavby je potrebné, aby jeho riešenia boli ambiciózne, ale zároveň realistické. Možností na inšpiráciu (aj) v zahraničí je mnoho. Developeri tu naozaj svojou výstavbou takpovediac určujú trendy, ako budeme žiť.
Aká je dnes situácia na realitnom trhu? Kto má dnes navrch? Kupujúci alebo predajca?
Všeobecne máme stále rastúci trh, hoci sme už nejaký čas v naozaj turbulentnej ekonomickej a aj geopolitickej situácii. To len potvrdzuje, že nehnuteľnosti, a novostavby obzvlášť, sú vyhľadávaným nástrojom na zabezpečenie si budúcnosti. Každý segment a lokalita však odhaľujú aktuálny stav situácie.
Slovensko je malé a jeho „mikrolokality“ sú ešte menšie, čokoľvek ich rozkolíše. Sledovať trh a byť v obraze je základným predpokladom dobrej transakcie. Tak pri kúpe, ako aj pri predaji. Makléri, ktorí sú na trhu dlho, vyznajú sa a majú aj istú do budúcnosti orientovanú optiku, sú na nezaplatenie.
Ceny bytov rastú. Dokedy?
Kým im budeme všetci veriť. Z makrotrendov je tu problematická demografia, ktorá by mohla naznačovať potenciálny problém, ale stále máme nízky počet bytov na počet obyvateľov, v nevhodnej štruktúre a univerzálny trend vyľudňovania vidieka. Takže asi žiadne negatívne scenáre. Samozrejme, trhové výkyvy a individuálne príbehy môžu mať aj trošku menej pozitívny priebeh.
Vráťme sa ku Kolaudátorovi. Ako často budú vychádzať nové diely? Zostanete len v Bratislave?
Snažíme sa vyprodukovať dva diely mesačne s prestávkami v lete a v zime. Chceme totiž, aby sme boli schopní ukázať projekty v čo najlepšom svetle. Samozrejme, ak počasie dovolí, budeme to ťahať aj do zimných mesiacov, ale to už bude o niečo náročnejšie. Aktuálne sme prvé projekty nakrúcali iba v Bratislave, ale pomaly sa rozbiehame aj mimo.
V regiónoch sú veľmi zaujímavé rezidenčné a aj rekreačné projekty, ktoré by sme určite radi ukázali. Slovensko je pomerne kompaktný trh a aj u nás v kancelárii už vidíme, že ľudia z regiónov nakupujú v Bratislave a tí z Bratislavy zasa v regiónoch. A tento trend bude určite pokračovať.
Akým spôsobom si vyberáte do seriálu projekty? Je možné, aby sa prihlásil aj sám developer?
Zatiaľ veľmi nediskriminujeme. Základný predpoklad je, aby bolo čo ukázať, to znamená, že projekt musí byť v istej fáze výstavby. Ideálne sú, samozrejme, už hotové stavby, ktoré majú aj zhotovené štandardy alebo aspoň vzorový byt/dom.
Produkčný plán robíme asi s polročným predstihom, takže je fajn, ak nás developeri so svojimi projektmi oslovia aj skôr, aby sme si ich potom niekde zaradili. Čas letí skutočne veľmi rýchlo, takže zvyčajne sa ani nestihneme nadýchnuť a už sme v projekte, ktorý bol pred polrokom iba hrubou stavbou.
Martin Čapo
V roku 2004 spoluzaložil a dodnes vedie realitnú kanceláriu RIEŠIME BÝVANIE. V roku 2007 stál pri zrode relácie TV JOJ Nové bývanie a 15 rokov v nej pôsobil ako odborný poradca. Dve funkčné obdobia bol viceprezidentom NARKS, kde prispel k profesionalizácii maklérov na Slovensku. Napísal knihu Kupujeme nehnuteľnosť/Predávame nehnuteľnosť. Je autorom a moderátorom videoprojektu Kolaudátor, ktorý pripravuje v spolupráci s ASB.