Visutý most Braila cez Dunaj počas výstavby v ranných hmlách
Galéria(6)

Most Braila – technický zázrak na Dunaji s jedinečnými dilatačnými závermi

Vo východnom Rumunsku vyrástol nový visutý most Braila cez Dunaj, ktorý sa stal dominantou krajiny aj významným dopravným spojivom. S dĺžkou takmer dva kilometre patrí medzi najväčšie mostné stavby Európy a jeho bezpečnú prevádzku zabezpečujú obrovské modulárne dilatačné závery a ložiská, ktoré zvládajú extrémne zaťaženia a pohyby konštrukcie.

Nový krásny most Braila cez Dunaj vo východnom Rumunsku je pútavým doplnkom miestnej krajiny a obrovské modulárne dilatačné závery (MDZ), ktoré vyrovnávajú jeho dilatačné pohyby, sú samy osebe veľkolepé. Most sa nachádza neďaleko rumunského mesta Braila a miesta, kde sa druhá najdlhšia rieka Európy vlieva do Čierneho mora. Tento visutý most má celkovú dĺžku 1 974 m – hlavné pole meria 1 120 m a privádzače na oboch koncoch 110 m.

Zdroj: mageba Slovakia

Most takýchto rozmerov si vyžaduje ložiská a dilatačné závery pripravené na veľké pohyby a potočenia spĺňajúce širokú škálu ďalších konštrukčných kritérií. Z produktov, ktoré pre tento most navrhla a vyrobila firma mageba – vrátane MDZ typu TENSA®MODULAR, dilatačných záverov TENSA®GRIP s jedným tesniacim profilom
a kalotových mostných ložísk RESTON®SPHERICAL rôznych typov –, boli najpôsobivejšie 23-lamelové MDZ TENSA®MODULAR dodávané pre jeden koniec zavesenej mostnej konštrukcie a 19-lamelové MDZ na opačnom konci.

Modulárne dilatačné závery pripravené na expedíciu vo výrobnej hale
Lamelové MDZ TENSA®MODULAR pre most Braila boli vyrobené v závode spoločnosti mageba v Košiciach | Zdroj: mageba Slovakia

Z hľadiska rozmerov a možností veľkých MDZ sa tento výnimočný projekt radí medzi najväčšie svojho druhu, a to nielen pre magebu. Za posledné tri desaťročia spoločnosť mageba navrhla a vyrobila aj ďalšie obrovské MDZ TENSA®MODULAR, ktoré boli inštalované v úžasných konštrukciách, ako napríklad:

  • Most Queensferry v Škótsku (23-lamelové závery s protihlukovým povrchom, r. 2017);
  • Most Incheon v Južnej Kórei (24-lamelové závery s monitorovacím systémom, r. 2009);
  • Most Tsing Ma v Číne (25-lamelové závery s protišmykovým povrchom, r. 1996) a
  • Most Run Yang – Nan Cha v Číne (27-lamelové závery s monitorovacím systémom, r. 2004).
Osádzanie nosných častí modulárnych dilatačných záverov na moste
Zdvíhacie a transportné prípravky boli navrhnuté tak, aby s prídavnými prvkami pre inštaláciu do konštrukcie umožnili spolu s hydraulickými zdvihákmi osadenie MZ na požadovanú niveletu. | Zdroj: mageba Slovakia

Inštalácia mostných ložísk a dilatačných záverov od mageby na moste Braila sa skončila začiatkom roka 2023 a most bol otvorený v júli 2023 – čím sa rozširuje história projektov spoločnosti mageba ako popredného svetového dodávateľa mimoriadne veľkých dilatačných záverov pre najpozoruhodnejšie mosty sveta.

Detailný pohľad na modulárne dilatačné závery mostnej konštrukcie
Pohľad zospodu na jeden z nových dilatačných záverov TENSA®MODULAR mostu Braila, zobrazujúci priečne nosníky na os MZ, ktoré poskytujú trváce klzné podopretie povrchovým lamelám. | Zdroj: mageba Slovakia

www.mageba-group.com

Detailný pohľad na modulárne dilatačné závery mostnej konštrukcie
Osádzanie nosných častí modulárnych dilatačných záverov na moste
Modulárne dilatačné závery pripravené na expedíciu vo výrobnej hale
Visutý most Braila cez Dunaj počas výstavby v ranných hmlách

Zdroj: PR článok mageba Slovakia s.r.o.