Deregulácia trhu s elektrickou energiou
Galéria(5)

Deregulácia trhu s elektrickou energiou

Partneri sekcie:

Deregulovaný trh s energiami priniesol od 1. júla 2007 so sebou slobodnú voľbu pri zmene dodávateľa podľa rôznych kritérií a potrieb. Platí to aj pre dodávky elektriny, kde má voľba alternatívneho dodávateľa viacero výhod, ako napríklad zľavu na silovej elektrine. Vzhľadom na menší počet zákazníkov vzniká osobnejší, individuálny prístup k ich potrebám, ústretovejšie riešenie reklamácií a kratšia výpovedná lehota zmluvy.

Možnosti vlastníkov bytov
O zmene dodávateľa v samotnej domácnosti rozhoduje vlastník. V prípade zmeny dodávateľa pre celý bytový dom má túto situáciu na starosti spoločenstvo vlastníkov bytov alebo pri individuálnych zmluvách o výkone správy správca. V súčasnosti dodávajú väčšine obyvateľov na Slovensku elektrickú energiu tri distribučné spoločnosti – Západoslovenská energetika, a. s. (ZSE), Stredoslovenská energetika, a. s. (SSE) a Východoslovenská energetika, a. s. (VSE).

Liberalizácia trhu však znamená, že napríklad domácnosť v Bratislave, ktorá doteraz odoberala elektrickú energiu od ZSE, sa na základe ponuky môže rozhodnúť zmeniť dodávateľa a vyberie si napríklad VSE alebo SSE. To isté platí aj napríklad pre košickú či žilinskú domácnosť.

Povolenie na výrobu, dodávku a distribúciu elektrickej energie majú totiž okrem tradičných veľkododávateľov aj iné spoločnosti – alternatívni dodávatelia elektrickej energie. Pokiaľ sú v dome potrebné technické predpoklady, môže sa domácnosť rozhodnúť pre zmenu dodávateľa. Z informácií Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) vyplýva, že právoplatné povolenia v oblasti elektroenergetiky má v súčasnosti 319 spoločností. Ide pritom predovšetkým o povolenia na výrobu, distribúciu a dodávku elektrickej energie. Sú však medzi nimi aj firmy, ktoré v oblasti energetiky nepodnikajú, ale pri svojej výrobe alebo činnosti sú schopné narábať ďalej s elektrickou energiou, ktorá im zostane.

Motivácia domácnosti k zmene dodávateľa
Ak by chcel zákazník – domácnosť zmeniť dodávateľa elektrickej energie, musí sa obrátiť na spoločnosť, ktorú si vybral ako svojho nového poskytovateľa energetických služieb a uzavrieť s ňou zmluvu o dodávke elektrickej energie. Táto spoločnosť potom zariadi všetky potrebné formality –  vypovedanie doterajšej zmluvy, uzatvorenie zmluvy o distribúcii s príslušnou distribučnou spoločnosťou a podobne. Jedným z alternatívnych dodávateľov elektrickej energie je aj spoločnosť Energetické Centrum, a. s. Tým napríklad stačí, ak záujemca donesie kópiu vyúčtovacej faktúry za minulé obdobie. Pracovníci mu ponúknu poradenstvo pri vypočítavaní úspor a pripravia s ním zmluvu. „Našim členom odporúčame a radíme, aby akúkoľvek zmenu zvážili tak, aby priniesla efektívnejšie a hospodárnejšie využívanie energií v samotnom bytovom dome a v jednotlivých domácnostiach,“ hovorí Mgr. Júlia Vavreková zo Združenia spoločenstiev vlastníkov bytov. Je tu totiž predpoklad, že liberalizácia na trhu s energiami zabezpečí kvalitné podnikateľské prostredie a zdravú konkurenciu a rivalitu. Samozrejme, všetko je to v prospech konečného spotrebiteľa – vlastníka bytu.

Spolupráca so správcovskými spoločnosťami

Správcovské spoločnosti svojim klientom taktiež môžu zabezpečiť alebo odporučiť iných dodávateľov energií a neuprednostniť hneď automaticky štandardný monopol. Tu však občas rezonuje istá nedôvera a v snahe zabezpečiť vlastníkom bytov čo najbezpečnejšie služby, zostávajú verní monopolu. „Iných dodávateľov, samozrejme, zabezpečiť vieme, ale odporučiť, bohužiaľ, nie. Z môjho pohľadu sú alternatívni dodávatelia elektrickej energie zatiaľ dosť neznáme spoločnosti bez dlhodobých referencií,“ hovorí Ing. Ljuben Patorcev, konateľ Bratislavskej správcovskej spoločnosti, s. r. o. Konateľ spoločnosti Spokojné bývanie, s. r. o., Ing. Marek Hargaš, tieto odporúčania naopak dáva. „Snažíme sa týmto spôsobom zabezpečiť možnosť výberu dodávateľa s najvýhodnejšími podmienkami pre dom. Kritériom je, samozrejme, hlavne jednotková cena a celkový náklad.“

S prípadom, že požiadavka príde zo strany samotného klienta, sa napríklad v Bratislavskej správcovskej spoločnosti doteraz nestretli. „Klienti totiž nezaznamenali výraznejšiu propagáciu zo strany alternatívnych dodávateľov elektrickej energie, a preto medzi nimi panuje aj istý stupeň nedôvery voči menším a neznámym spoločnostiam,“ hovorí Ljuben Patrocev. Podobnú požiadavku nezaznamenalo ani Spokojné bývanie. „Nezáujem ľudí o iné spoločnosti bol aj jeden z dôvodov, prečo sme napríklad iniciovali súťaž na zmenu dodávateľa elektrickej energie. Na základe tejto iniciatívy sa nám po rokovaniach so ZSE podarilo pre domy získať 20-percentnú zľavu z ceny elektrickej energie,“ dodáva Marek Hargaš.

Obavy, neistota či skôr neznalosť bránia teda vo väčšine prípadov prejsť od monopolu k inému dodávateľovi. V takom prípade by sa čakala iniciatíva práve zo strany alternatívnych dodávateľov elektrickej energie. V Bratislavskej správcovskej spoločnosti tento krok zatiaľ nezaznamenali. Nebol u nich žiaden obchodný zástupca so žiadosťou o spoluprácu. Podobne je na tom aj Spokojné bývanie, preto možnosť zabezpečiť ponuky od alternatívnych dodávateľov energií vždy riešia individuálnym spôsobom, keď o to vlastníci prejavia záujem.

Hlavné požiadavky na nových dodávateľov

V prípade, že sa človek rozhodne pre zmenu dodávateľa, má na novú spoločnosť isté nároky a požiadavky. Respondentom dotazníka, ktorý robil GLOBAL TRADE SLOVAKIA, s. r. o., sa položila otázka, či by zmenili dodávateľa elektriny a prečo. V odpovediach sa hlavným faktorom stala, samozrejme, nižšia cena za dodávku. Potom nasledovala pre zákazníka výhodne nastavená zmluva, ako aj ponuka kvalitných produktov a služieb. No aj napriek tomu, že vďaka deregulovanému trhu s energiami existuje možnosť slobodného výberu dodávateľa, mnohých respondentov odrádzalo vybavovanie úradných záležitostí súvisiacich so zmenou. Zaujímavosťou je, že práve pri tomto bode mnohí upozornili, že nemajú dostatok informácií, ako túto zmenu uskutočniť a čo všetko je k nej potrebné dokladovať. Zo strany respondentov vychádzali v tomto smere podnety, ako ústretovosť a pohodlie, ktoré by chceli mať pri zmene dodávateľa. Uvítali by, ak by priamo pracovník prišiel k nim domov, vysvetlil všetky podmienky a nastavil zmluvu. A, samozrejme, zariadil by aj odhlásenie od súčasného dodávateľa. Túto možnosť ponúka napríklad spoločnosť Energetické Centrum, kde uvedené náležitosti vybavia za klienta jeho školení pracovníci. „Zákazníkovi pripravujeme bezplatnú analýzu finančných úspor, ktoré môže získať, ak zmení dodávateľa. Na základe jeho súčasných zmluvných vzťahov mu určíme dátum, kedy je možné túto zmenu uskutočniť. Zadarmo mu poskytneme poradenstvo a snažíme sa optimalizovať tarify jeho odberu. Po uzatvorení zmluvy každého klienta za niekoľko dní telefonicky kontaktujeme, odpovedáme na jeho otázky a v prípade záujmu mu poskytneme ďalšiu konzultáciu,“ hovorí hovorca spoločnosti René Grebeň.

K hlavným požiadavkám na nového dodávateľa patria okrem kvalitných služieb a produktov najmä výhodná a nižšia cena. Nový dodávateľ však musí zároveň garantovať, aby sa ceny za rôzne súvisiace náklady s prevádzkou nepremietli do konečnej ceny za dodávku a zmluva bola výhodná najmä pre zákazníka, hlavne z hľadiska výpovednej lehoty. Respondenti však vyjadrili aj isté obavy, či by sa mohli stopercentne spoľahnúť na nového dodávateľa, keďže sú už zvyknutí na mnohoročné služby monopolu. Išlo najmä o situácie, ako sú výpadky prúdu – kam by v takom prípade mali telefonovať a dožadovať sa nápravy. Pochybnosti vyjadrili aj v súvislosti s fakturáciou za prijaté služby, kde sa odvolávali najmä na voľné podnikateľské praktiky alternatívnych dodávateľov. Nehovoriac o situáciách, keď ľudí kontaktujú často neznámi ľudia, vydávajúci sa za oficiálne spoločnosti, a dožadujú sa zaplatenia faktúr v hotovosti. „Žiaľ, tieto situácie sa v živote stávajú. Naši pracovníci však v žiadnom prípade takéto praktiky neuplatňujú. Fakturácia u nás podlieha individuálnej kontrole, čím okrem iného minimalizujeme možnosť reklamácií. V prípade riešenia problémov a požiadaviek je pre klientov taktiež otvorené zákaznícke centrum a k dispozícii je aj zákaznícka telefónna linka,“ hovorí René Grebeň.

Z celkového hodnotenia dotazníka vychádza, že ľudia si uvedomujú význam a najmä prínos pri voľbe nového dodávateľa a určite chcú túto možnosť využívať. Je teda na dodávateľoch správne ich osloviť a poskytnúť im stále informačné zázemie, ako aj vybudovať si dôvernú a trvalú pozíciu na trhu.

TEXT: Vladimíra Kuvičková
FOTO: Fotolia, osram, Dano Veselský

Autorka je spolupracovníčka redakcie.

Článok bol uverejnený v časopise Správa budov.