Výstavba bosporského železničného spojenia
Istanbul s vyše 10 miliónmi obyvateľov je najväčším mestom v Turecku. V európskej časti mesta sa sústredila priemyselná a v ázijskej časti obytná zóna mesta. Narastajúci počet obyvateľov však zvyšuje dopravné zaťaženie v oblasti Bosporského prielivu. Na prepravu cez prieliv môžu obyvatelia mesta použiť prejazd cez jeden z dvoch závesných cestných mostov alebo prevoz trajektom. Dopravné zápchy, tvoriace sa na oboch stranách mostov, sa stali jedným z vážnych spoločenských problémov a majú negatívny vplyv nielen na rozvoj ekonomiky, ale aj na zdravý vývoj mesta. Vzhľadom na túto situáciu sa v Istanbule v roku 2004 začala výstavba jedného z najväčších podzemných infraštruktúrnych projektov na svete (obr. 1). Názov projektu je Bosporské železničné spojenie a projekt realizuje združenie japonskej firmy Taisei Corporation a dvoch tureckých stavebných spoločností Gama a Nurol.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Vývojové fázy projektu
Myšlienka križovania Bosporského prielivu vznikla už v roku 1860, keď sa uvažovalo o vybudovaní kruhového tunela uloženého na pilieroch v mori. V roku 1970 sa vypracoval projekt hlavného tunela a v 80. rokoch sa vypracovala štúdia uskutočniteľnosti. Začali sa práce na realizačnom projekte a konzultácie so západnými konzultantmi a predpokladalo sa, že tento projekt by sa mohol vybudovať s použitím podmienok BOT (Build/Own/Transfer). Tieto úvahy sa nakoniec vzhľadom na komplikované finančné aspekty a právne obmedzenia nerealizovali. Myšlienka spojenia mesta pomocou podmorského tunela sa opäť stala aktuálnou v roku 1998, keď turecká vláda požiadala japonský parlament o spoluprácu na tomto projekte. V roku 2003 boli zverejnené podmienky verejného tendra a práce na projekte sa začali 27. augusta 2004. Charakteristika projektu
Ponorený tunel

Vnáranie a zavádzanie jednotlivých elementov sa riadi s vysokou presnosťou, kombináciou niekoľkých monitorovacích systémov. Umiestnenie sa určuje pomocou systému GPS. Relatívna poloha susedného segmentu, ktorý je už osadený, sa meria pomocou ultrazvukových vĺn. Vnorené prefabrikované segmenty sa teda musia na morskom dne navzájom pospájať, resp. sa musia spojiť s časťou tunela, ktorá bola vybudovaná pomocou TBM stroja (obr. 5).

Tunel razený štítmi/TBM strojmi
Spájanie s ponoreným tunelom sa bude realizovať v týchto krokoch:
- morská ryha sa po uložení tunelových segmentov na svoje miesto zasype dopredu pripravenou zmesou;
- bentonitové štíty preniknú do uloženej zmesi a vstúpia do pripraveného puzdra, na konci vnorenej časti tunela. Potom sa okolie konca puzdra zainjektuje špeciálnou zmesou, ktorá zamedzí prenikanie vody do ponoreného tunela;
- tunel sa po odchode TBM stroja a odstránení priehradky na konci vnorenej časti prepojí s pevninovou časťou. Obal štítu TBM stroja sa ponechá na mieste a použije sa na zjednotenie s vnoreným tunelom pomocou železobetónového ostenia z vnútornej strany.
Razenie podľa zásad NRTM
Aktuálny stav projektu
Samotný projekt vyžadoval profesionálnu prípravu pri plánovaní, precízne technické riešenia pri projektovaní a výstavbe. Práce na projektovej dokumentácii a plánovaní výstavby sa skončili a dnes je projekt vo fáze výstavby. V súčasnosti bol osadený tretí ponorený segment a z ázijskej strany začal raziť druhý TBM stroj. Práce na razení podzemných výhybní sa ukončili a začali sa práce na razení podzemných staníc.
Záver
Ing. Dušan Javorček, Ing. Pavel Zuzula, Tetsuro Matsukubo, Masahiko Tsuchiya
Foto: TAISEI Corporation OZ Slovakia
Dušan Javorček je tunelový inžinier v spoločnosti Taisei Corporation OZ Slovakia. Podieľal sa na realizácii projektu D2 Lamačská cesta – Staré Grunty, Tunel Sitina.
Pavel Zuzula je tunelový inžinier v spoločnosti
Taisei Corporation OZ Slovakia. Podieľal sa na realizácii projektu D2 Lamačská cesta – Staré Grunty, Tunel Sitina.
Tetsuro Matsukubo je manažér pre zmluvné záležitosti Bosporus project.
Masahiko Tsuchiya je manažér pre projektovú dokumentáciu Bosporus project.









Tunel razený štítmi/TBM strojmi



