Urbanizmus

Ako prinavrátiť do ulíc zeleň a pretvoriť parkovacie plochy na pobytové? Dajú sa tieto autá presunúť do parkovacích domov, ktoré by zároveň slúžili obyvateľom ako miesta oddychu? Predstavujeme vám koncept Copenhagen Car Free(dom) od JAJA Architects.

Barcelona - jedno z najväčších a najnavštevovanejších miest Španielska či Európy.  Po sčítaní obyvateľstva v roku 2014 sa uvádza, že metropolu Katalánska obýva 1,63 milióna obyvateľov, ktorí žijú na ploche o rozlohe približne 101,9 km2.

V minulom roku sa Európskym hlavným zeleným mestom stalo fínske Lahti, ktoré počtom obyvateľov (približne 120-tisíc) neprevyšuje ani Bratislavu. To však nie je až tak kľúčový ukazateľ pre udelenie ocenenia Európskej komisie, ktorá hodnotí to, či mesto preukázalo líderstvo v oblasti environmentálnej, sociálnej a hospodárskej udržateľnosti. Ale podmienkou je aj vyšší počet obyvateľov ako 100-tisíc.

Všetci chceme, aby boli mestá, kde žijeme bezpečné pre nás i naše deti. V Barcelone a Berlíne preto zaviedli koncept superblock (superilla), resp. kiezblok. Čo všetko by mal prinášať obyvateľom a ako vyzerá?

Rozhovor

Architektka Tina Saaby stála viac ako 10 rokov pri koreňoch rozvoja Kodane. V súčasnosti zúročuje svoje skúsenosti v dánskom meste Gladsaxe. Jej úloha je profesionálne manažérska, vyžaduje si maximálnu zorientovanosť, jasno v argumentácii a schopnosť rýchlo si vytvoriť prehľad a uprednostniť to, čo je dôležité.

Broňa Tarnócy -

Ako má vyzerať udržateľný projekt 21. storočia? Predstavíte si záhradné mestá Ebenezera Howarda, alebo hi-tech objekt v centre metropoly postavený z udržateľných materiálov, ktorého obyvatelia šetria uhlíkovú stopu v zmysle konceptu 15-minútového mesta? Na juhu Senca začali stavať Lužianky, ktoré majú ambíciu spojiť všetko z uvedeného.

Mesto by malo byť ako auto, ktoré funguje. Nebudete s ním chodiť do servisu, keď nemusíte. Nebudete volať servisákovi, že či by tam predsa len niečo nenašiel. Skrátka funguje.

Broňa Tarnócy -