R2 Kriváň – Mýtna: Moderná diaľnica na pevných základoch z cementu Cemmac
Výstavba nových diaľnic nie je len technickým projektom, ale predovšetkým investíciou do budúcnosti krajiny. Každý nový úsek prináša rýchlejšie a bezpečnejšie spojenie, odľahčenie preťažených ciest a nové príležitosti pre rozvoj regiónov. Úsek R2 Kriváň – Mýtna patrí medzi tie stavby, ktoré spájajú technickú precíznosť, moderné riešenia a dôraz na kvalitu materiálov – a práve tieto faktory z neho robia dielo, ktoré bude slúžiť motoristom celé desaťročia.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Práce na tomto úseku začali na jar 2020, krátko po tom, ako bola 14. februára podpísaná zmluva so zhotoviteľským združením Doprastav, STRABAG, EUROVIA SK a EUROVIA CS. Úsek má dĺžku 9,1 kilometra a jeho cieľom je zlepšiť dopravné prepojenie medzi stredným a južným Slovenskom, skrátiť čas cestovania a zvýšiť bezpečnosť na cestách.
Okrem samotného odľahčenia existujúcich trás má diaľnica prispieť k ekonomickému oživeniu regiónu. Lepšie napojenie na dopravnú sieť znamená rýchlejšie zásobovanie, efektívnejšiu logistiku a nové možnosti pre podnikateľské aktivity.
Stavba je z inžinierskeho hľadiska zaujímavá najmä vďaka množstvu mostných objektov. Na úseku sa nachádzajú tri estakády, pričom tá najvýraznejšia dosahuje dĺžku približne 4,36 kilometra. V najvyššom mieste sa týči až 45 metrov nad terénom, čo z nej robí nielen funkčný, ale aj vizuálne pôsobivý prvok celej trasy.
Pri výstavbe sa uplatnili moderné technológie, ktoré sú zárukou presnosti a trvácnosti – letmá betonáž, výsuvná skruž a postupné vysúvanie. Tieto metódy umožňujú realizovať aj náročné konštrukcie s minimálnym dosahom na okolie.
Na kvalitu výsledného diela má obrovský vplyv aj kvalita použitých materiálov. Spoločnosť CEMMAC dodala na tento úsek približne 73 000 ton cementu. Najväčší podiel – až 61 000 ton – tvoril vysokopevnostný cement CEM II/A-S 42,5R, určený pre konštrukcie, kde sa vyžaduje rýchly nárast pevnosti a dlhodobá odolnosť.
Tento cement sa stal základom pre mosty, estakády a ďalšie kľúčové objekty stavby. Vďaka svojim vlastnostiam umožnil rýchlejšie napredovanie prác a zaručil, že betónové konštrukcie budú odolávať náročným klimatickým a prevádzkovým podmienkam.
Z dodaného cementu sa vyrobilo približne 200 000 m³ betónu. Aby sa zabezpečila maximálna čerstvosť a konzistencia materiálu, betón sa miešal priamo na mieste v dvoch projektových betonárňach umiestnených pri stavbe.
Tento prístup priniesol viacero výhod. Eliminovala sa potreba prevozu betónu na veľké vzdialenosti, čo výrazne znížilo logistické náklady, riziko znehodnotenia materiálu počas dopravy aj uhlíkovú stopu celého projektu. Menej kamiónov na cestách navyše znamenalo aj nižšiu záťaž pre okolie a obce v regióne.
Úsek R2 Kriváň – Mýtna nie je len ďalšou stavbou v cestnej sieti. Je symbolom toho, že moderná infraštruktúra môže byť výsledkom kombinácie inovatívnych technológií, kvalitných materiálov a zodpovedného prístupu k životnému prostrediu.
Pre motoristov znamená rýchlejšie a bezpečnejšie cestovanie. Pre podnikateľov lepšie napojenie na obchodné trasy a nové príležitosti. A pre celý región nový impulz, ktorý môže priniesť investície, pracovné miesta a vyššiu kvalitu života.
Úsek R2 Kriváň – Mýtna je ukážkou toho, ako sa môže prepojiť špičková technológia, dôsledná príprava a dlhoročné skúsenosti. A práve vďaka týmto pilierom sa podarilo vybudovať cestu, ktorá bude nielen dopravnou tepnou, ale aj trvalou hodnotou pre celé Slovensko.
Zdroj: PR článok CEMMAC a.s.




