Od typizovanej škôlky k modernej škole. V srdci Petržalky prebehla rekonštrukcia, ktorá mení pohľad na školské priestory
Typizované budovy škôl a škôlok sú dodnes neodmysliteľnou súčasťou slovenských sídlisk. Ich uniformný vzhľad a zastarané dispozičné riešenia však často nezodpovedajú nárokom na vzdelávanie 21. storočia. Práve tieto objekty dnes stoja pred výzvou, ako sa premeniť na moderné, flexibilné a inšpiratívne priestory pre deti aj pedagógov. Jedným z príkladov takejto premeny je nedávna rekonštrukcia základnej školy v bratislavskej Petržalke, na ktorej sa podieľalo architektonické štúdio SIEBERT+TALAŠ.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Vzdelávanie 21. storočia si vyžaduje priestory, ktoré sú zásadne odlišné od tradičných školských budov, na aké sme boli zvyknutí v minulosti. Už dávno nejde iba o učebne s lavicami zoradenými v radoch, ale o dynamické prostredie podporujúce spoluprácu, kreativitu, kritické myslenie a digitálnu zručnosť. Moderná škola sa stáva miestom, kde sa deti učia nielen prijímať informácie, ale aj pracovať v tíme, riešiť problémy a samostatne vyhľadávať nové poznatky.
Tieto nové pedagogické prístupy sa výrazne odrážajú aj v architektúre. Súčasné projekty kladú dôraz na flexibilné a modulárne priestory, ktoré sa dokážu prispôsobiť rôznym formám vyučovania. Kľúčovou úlohou je kvalitné vnútorné prostredie – dostatok denného svetla, zdravá mikroklíma, akustický komfort a prístup k prírode.
Rovnako dôležité je prepojenie školy s komunitou, kde multifunkčné priestory slúžia nielen žiakom, ale aj rodičom a verejnosti. Architektúra sa tak mení z neutrálneho rámca na aktívny nástroj podpory moderného vzdelávania a celkového rozvoja detí.
Od typizovaných budov k školám novej generácie
Na obdobných princípoch už roky stavia aj sieť súkromných škôl FELIX so základnými školami umiestnenými až v šiestich slovenských mestách. „Spoločným cieľom všetkých našich škôl je poskytovať modernú cestu výchovy a vzdelávania dobrých, múdrych, aktívnych a šťastných detí. Absolventi školy vedia kriticky myslieť a tvorivo pristupovať k novým situáciám,“ tvrdí inštitúcia.
Jedna zo základných škôl FELIX je dnes aj na Tematínskej ulici v bratislavskej Petržalke. Pôvodný objekt, v ktorom sa moderná inštitúcia nachádza, bol postavený ako typizovaná materská škola. Na výstavbu jeho skeletu bol použitý prefabrikovaný systém MS-RP. Na rekonštrukciu budovy bývalej škôlky prizvali známe architektonické štúdio SIEBERT+TALAŠ.
„Súčasné školské zariadenia už dávno prekročili rámec strohých, monotónnych budov. Vzdelávanie 21. storočia sa tak stalo výzvou nielen pre školy, ale aj pre mnohých odborníkov z oblasti architektúry, stavebníctva a interiérového dizajnu. V SIEBERT+TALAŠ preto navrhujeme priestory, ktoré podporujú učenie, kreativitu aj pohodu žiakov i pedagógov,“ opisuje projekt architektonický ateliér.
Architektonické riešenia pre moderné vzdelávanie
Vzhľadom na pôvodný účel objektu, v ktorom dnes sídli súkromná vzdelávacia inštitúcia, boli v rámci rekonštrukcie nutné rozsiahle dispozičné aj konštrukčné zásahy. Zásadnú zmenu podľa slov architektov priniesla najmä integrácia nových priestorov telocviční s hygienickým zázemím. Vyžiadala si odstránenie časti pôvodného skeletu a vloženie novej oceľovej konštrukcie.
Nová oceľová konštrukcia zároveň prepája pôvodné dva samostatné bloky, a to na oboch podlažiach objektu. Podľa slov samotných architektov vizuálne dopĺňa hmotu samostatných blokov, v interiéri vytvára pozdĺžnu komunikáciu naprieč celým objektom, navyšuje počet tried a rozširuje zázemie pre učiteľský zbor.
Súčasťou rekonštrukcie bolo aj odstránenie všetkých nenosných konštrukcií pôvodnej dispozície a vybudovanie úplne nového dispozičného riešenia. Vzhľadom na zlý stav niektorých prvkov sa kompletne vymenilo technologické vybavenie objektu. Odstránili sa aj pôvodné stropné panely.
„Dispozičný návrh školy vychádzal z potreby jasnej orientácie, prehľadnosti a efektívneho pohybu nielen detí, ale aj personálu. Hlavný vstup z Tematínskej ulice vedie do priestoru recepcie s hygienickým filtrom, nadväzujúceho na centrálnu šatňu. Tá prepája vertikálne komunikačné jadro s chodbovým systémom, ktorý vedie do tried, telocvične, jedálne a technického zázemia,“ približuje Matej Siebert, spoluzakladateľ a partner ateliéru SIEBERT+TALAŠ.
Na druhom nadzemnom podlaží sú umiestnené triedy, hygienické zázemie, zborovňa aj priestory vedenia školy. Neďaleko telocvične zároveň vznikla aj moderná oddychová zóna s výhľadom do telocvične. Škola tak nakoniec demonštruje precízny architektonický prístup ateliéru zameraný na adaptáciu existujúceho objektu s dôrazom na funkčnosť, flexibilitu a užívateľský komfort.
Interiér a exteriér ako súčasť vzdelávacieho procesu
Za zmienku rozhodne stojí aj riešenie interiéru tejto školy. Podľa slov samotných architektov sa kladie dôraz na jednoduchosť, čistotu a funkčnosť. Pre všetky triedy sú typické lavice pre jedného žiaka umožňujúce variabilitu a unikátne rozmiestnenie, priestor na skupinové a relaxačné aktivity s mäkkým kobercom aj dvojica tabúľ – klasická a elektronická.
V interiéroch prevažujú svetlé farby vrátane svetlého dreva, doplnené o výrazné akcenty v podobe menších prvkov, ako sú stoličky, stoly či značenia vertikálne značenie jednotlivých miestností. Na chodbách sa nachádzajú aj korkové pásy slúžiace ako nástenky.
Miernou úpravou prešiel aj exteriér prislúchajúci k vzdelávacej inštitúcii. „Uvoľnenú a hravú atmosféru dotvárajú exteriérové edukačné a oddychové prvky. Zámerom bolo zachovať čo najväčšiu časť pôvodnej zelene, na margo čoho vznikli vyvýšené záhony na pestovanie rastlín, dopravné ihrisko a altánok na vyučovanie v exteriéri či pódium a ihriskové prvky. Dvor sa tak stal plnohodnotnou súčasťou vzdelávacieho procesu,“ uviedol Matej Siebert.
Podľa slov autorov projektu sa v spolupráci s investorom podarilo vytvoriť prostredie, ktoré reaguje na aktuálne potreby súkromného školstva a zároveň prináša estetické a funkčné hodnoty do širšieho urbanistického kontextu Petržalky.
Rekonštrukcia je zároveň dôkazom toho, že aj typizované objekty, postavené pred niekoľkými desaťročiami v srdci mnohých slovenských sídlisk, môžu nájsť opäť uplatnenie v 21. storočí. V tomto prípade sa to podarilo vďaka premyslenej zmene dispozičného riešenia, vloženiu nových stavebných konštrukcií a ďalším výrazným vstupom do interiéru objektu aj jeho exteriérových častí.