Od typizovanej škôlky k modernej škole. V srdci Petržalky prebehla rekonštrukcia, ktorá mení pohľad na školské priestory

Partneri sekcie:

Typizované budovy škôl a škôlok sú dodnes neodmysliteľnou súčasťou slovenských sídlisk. Ich uniformný vzhľad a zastarané dispozičné riešenia však často nezodpovedajú nárokom na vzdelávanie 21. storočia. Práve tieto objekty dnes stoja pred výzvou, ako sa premeniť na moderné, flexibilné a inšpiratívne priestory pre deti aj pedagógov. Jedným z príkladov takejto premeny je nedávna rekonštrukcia základnej školy v bratislavskej Petržalke, na ktorej sa podieľalo architektonické štúdio SIEBERT+TALAŠ.

Vzdelávanie 21. storočia si vyžaduje priestory, ktoré sú zásadne odlišné od tradičných školských budov, na aké sme boli zvyknutí v minulosti. Už dávno nejde iba o učebne s lavicami zoradenými v radoch, ale o dynamické prostredie podporujúce spoluprácu, kreativitu, kritické myslenie a digitálnu zručnosť. Moderná škola sa stáva miestom, kde sa deti učia nielen prijímať informácie, ale aj pracovať v tíme, riešiť problémy a samostatne vyhľadávať nové poznatky.

Tieto nové pedagogické prístupy sa výrazne odrážajú aj v architektúre. Súčasné projekty kladú dôraz na flexibilné a modulárne priestory, ktoré sa dokážu prispôsobiť rôznym formám vyučovania. Kľúčovou úlohou je kvalitné vnútorné prostredie – dostatok denného svetla, zdravá mikroklíma, akustický komfort a prístup k prírode.

Rovnako dôležité je prepojenie školy s komunitou, kde multifunkčné priestory slúžia nielen žiakom, ale aj rodičom a verejnosti. Architektúra sa tak mení z neutrálneho rámca na aktívny nástroj podpory moderného vzdelávania a celkového rozvoja detí.

skola felix (5)
skola felix (4)
skola felix (2)
skola felix (14)
skola felix (1)
skola felix (13)
skola felix (12)
skola felix (11)

Od typizovaných budov k školám novej generácie

Na obdobných princípoch už roky stavia aj sieť súkromných škôl FELIX so základnými školami umiestnenými až v šiestich slovenských mestách. „Spoločným cieľom všetkých našich škôl je poskytovať modernú cestu výchovy a vzdelávania dobrých, múdrych, aktívnych a šťastných detí. Absolventi školy vedia kriticky myslieť a tvorivo pristupovať k novým situáciám,“ tvrdí inštitúcia.

Jedna zo základných škôl FELIX je dnes aj na Tematínskej ulici v bratislavskej Petržalke. Pôvodný objekt, v ktorom sa moderná inštitúcia nachádza, bol postavený ako typizovaná materská škola. Na výstavbu jeho skeletu bol použitý prefabrikovaný systém MS-RP. Na rekonštrukciu budovy bývalej škôlky prizvali známe architektonické štúdio SIEBERT+TALAŠ.

skola felix (2)
V rámci rekonštrukcie boli nutné rozsiahle dispozičné aj konštrukčné zásahy. | Zdroj: Slavomír Valigurský

Súčasné školské zariadenia už dávno prekročili rámec strohých, monotónnych budov. Vzdelávanie 21. storočia sa tak stalo výzvou nielen pre školy, ale aj pre mnohých odborníkov z oblasti architektúry, stavebníctva a interiérového dizajnu. V SIEBERT+TALAŠ preto navrhujeme priestory, ktoré podporujú učenie, kreativitu aj pohodu žiakov i pedagógov,“ opisuje projekt architektonický ateliér.

Architektonické riešenia pre moderné vzdelávanie

Vzhľadom na pôvodný účel objektu, v ktorom dnes sídli súkromná vzdelávacia inštitúcia, boli v rámci rekonštrukcie nutné rozsiahle dispozičné aj konštrukčné zásahy. Zásadnú zmenu podľa slov architektov priniesla najmä integrácia nových priestorov telocviční s hygienickým zázemím. Vyžiadala si odstránenie časti pôvodného skeletu a vloženie novej oceľovej konštrukcie.

Nová oceľová konštrukcia zároveň prepája pôvodné dva samostatné bloky, a to na oboch podlažiach objektu. Podľa slov samotných architektov vizuálne dopĺňa hmotu samostatných blokov, v interiéri vytvára pozdĺžnu komunikáciu naprieč celým objektom, navyšuje počet tried a rozširuje zázemie pre učiteľský zbor.

Súčasťou rekonštrukcie bolo aj odstránenie všetkých nenosných konštrukcií pôvodnej dispozície a vybudovanie úplne nového dispozičného riešenia. Vzhľadom na zlý stav niektorých prvkov sa kompletne vymenilo technologické vybavenie objektu. Odstránili sa aj pôvodné stropné panely.

skola felix (9)
Zásadnou zmenou bola podľa architektov najmä integrácia nových priestorov telocviční s hygienickým zázemím. | Zdroj: Slavomír Valigurský

Dispozičný návrh školy vychádzal z potreby jasnej orientácie, prehľadnosti a efektívneho pohybu nielen detí, ale aj personálu. Hlavný vstup z Tematínskej ulice vedie do priestoru recepcie s hygienickým filtrom, nadväzujúceho na centrálnu šatňu. Tá prepája vertikálne komunikačné jadro s chodbovým systémom, ktorý vedie do tried, telocvične, jedálne a technického zázemia,“ približuje Matej Siebert, spoluzakladateľ a partner ateliéru SIEBERT+TALAŠ.

Na druhom nadzemnom podlaží sú umiestnené triedy, hygienické zázemie, zborovňa aj priestory vedenia školy. Neďaleko telocvične zároveň vznikla aj moderná oddychová zóna s výhľadom do telocvične. Škola tak nakoniec demonštruje precízny architektonický prístup ateliéru zameraný na adaptáciu existujúceho objektu s dôrazom na funkčnosť, flexibilitu a užívateľský komfort.

Interiér a exteriér ako súčasť vzdelávacieho procesu

Za zmienku rozhodne stojí aj riešenie interiéru tejto školy. Podľa slov samotných architektov sa kladie dôraz na jednoduchosť, čistotu a funkčnosť. Pre všetky triedy sú typické lavice pre jedného žiaka umožňujúce variabilitu a unikátne rozmiestnenie,  priestor na skupinové a relaxačné aktivity s mäkkým kobercom aj dvojica tabúľ – klasická a elektronická.

skola felix (4)
Interiérové riešenie kladie dôraz na jednoduchosť, čistotu a funkčnosť. | Zdroj: Slavomír Valigurský

V interiéroch prevažujú svetlé farby vrátane svetlého dreva, doplnené o výrazné akcenty v podobe menších prvkov, ako sú stoličky, stoly či značenia vertikálne značenie jednotlivých miestností. Na chodbách sa nachádzajú aj korkové pásy slúžiace ako nástenky.

Miernou úpravou prešiel aj exteriér prislúchajúci k vzdelávacej inštitúcii. „Uvoľnenú a hravú atmosféru dotvárajú exteriérové edukačné a oddychové prvky. Zámerom bolo zachovať čo najväčšiu časť pôvodnej zelene, na margo čoho vznikli vyvýšené záhony na pestovanie rastlín, dopravné ihrisko a altánok na vyučovanie v exteriéri či pódium a ihriskové prvky. Dvor sa tak stal plnohodnotnou súčasťou vzdelávacieho procesu,“ uviedol Matej Siebert.

Podľa slov autorov projektu sa v spolupráci s investorom podarilo vytvoriť prostredie, ktoré reaguje na aktuálne potreby súkromného školstva a zároveň prináša estetické a funkčné hodnoty do širšieho urbanistického kontextu Petržalky.

Rekonštrukcia je zároveň dôkazom toho, že aj typizované objekty, postavené pred niekoľkými desaťročiami v srdci mnohých slovenských sídlisk, môžu nájsť opäť uplatnenie v 21. storočí. V tomto prípade sa to podarilo vďaka premyslenej zmene dispozičného riešenia, vloženiu nových stavebných konštrukcií a ďalším výrazným vstupom do interiéru objektu aj jeho exteriérových častí.