Preฤo je pri prรญprave stavieb dรดleลพitรฉ zohฤพadลovaลฅ zmenu klรญmy?
Zmena klรญmy patrรญ k najvรคฤลกรญm environmentรกlnym vรฝzvam sรบฤasnej spoloฤnosti. Uลพ dnes moลพno badaลฅ niektorรฉ jej prejavy, pozorovanรฉ sรบ najmรค nรกrasty teplรดt vzduchu a extrรฉmne prejavy poฤasia. Nepriaznivรฉ dรดsledky zmeny klรญmy priamo alebo nepriamo zasiahnu vลกetky sfรฉry ลพivota a hospodรกrske sektory vrรกtane dopravy. Keฤลพe vplyvy klimatickej zmeny sa prejavujรบ uลพ aj na Slovensku, je nevyhnutnรฉ adaptovaลฅ pripravovanรฉ projekty dopravnej infraลกtruktรบry na meniacu sa situรกciu a prijaลฅ potrebnรฉ opatrenia na zvรฝลกenie ich odolnosti proti moลพnรฝm negatรญvnym vplyvom.
Zmena klรญmy a jej moลพnรฉ dรดsledky
Zmena klรญmy zahลลa antropogรฉnne podmienenรฉ zmeny klimatickรฝch charakteristรญk spรดsobenรฉ zmenami vyuลพรญvania krajiny a zosilnenรญm tzv. sklenรญkovรฉho efektu. Ten spoฤรญva v otepฤพovanรญ Zeme zachytรกvanรญm ฤasti slneฤnรฉho ลพiarenia v zemskej atmosfรฉre, priฤom proces prebieha vฤaka prรญtomnosti vysokej koncentrรกcie radiaฤne aktรญvnych plynov (najmรค oxidu uhliฤitรฉho, metรกnu a oxidu dusnรฉho), ktorรฉ prepรบลกลฅajรบ krรกtkovlnnรฉ slneฤnรฉ ลพiarenie a absorbujรบ dlhovlnnรฉ (tepelnรฉ) ลพiarenie, zohrievajรบ sa a teplo odovzdรกvajรบ okolitej atmosfรฉre, ktorรก ho emituje.
Tzv. sklenรญkovรฉ plyny sรบ prirodzenou sรบฤasลฅou atmosfรฉry, ich koncentrรกcie v ovzduลกรญ vลกak zaznamenali prudkรฝ nรกrast zaฤiatkom priemyselnej revolรบcie (pribliลพne okolo roku 1750) povaลพovanej za poฤiatok spaฤพovania fosรญlnych palรญv. Keฤลพe rรฝchlosลฅ klimatickej zmeny narastรก zosilลujรบcim sa sklenรญkovรฝm efektom atmosfรฉry, k zรกvaลพnรฝm odchรฝlkam doลกlo aลพ po roku 1975, keฤ sa teploty na vรคฤลกej ฤasti Zeme zaฤali v porovnanรญ s dovtedajลกรญm vรฝvojom pomerne rรฝchlo zvyลกovaลฅ.
Zmena klรญmy sa prejavuje zmenou dlhodobรฝch klimatickรฝch priemerov alebo zmenou distribuฤnรฝch kriviek. Vplyvy klimatickej zmeny sa prejavujรบ rรดzne v zรกvislosti od geografickรฝch a socioekonomickรฝch podmienok รบzemia.
Na celosvetovej รบrovni je pozorovanรฝ nรกrast povrchovej teploty od zaฤiatku priemyselnej revolรบcie o viac ako 0,8 ยฐC. Dรดsledky sรบ pozorovateฤพnรฉ najmรค na severe, dรดkazom ฤoho sรบ ฤoraz ฤastejลกie sprรกvy o topenรญ polรกrnych a horskรฝch ฤพadovcov. ฤalลกie zรกvaลพnรฉ zmeny predstavujรบ nรกrast teploty vรดd v oceรกnoch aลพ do hฤบbky 3 000 m, stรบpanie morskej hladiny o 10 aลพ 25 cm, nรกrast kyslosti morskej vody alebo zmeny v morskom prรบdenรญ.
Na รบzemรญ Eurรณpy sa v porovnanรญ s obdobรญm pred priemyselnou revolรบciou pozorovalo zvรฝลกenie teploty v priemere o 1,3 ยฐC. Zaznamenali sa aj zmeny rozloลพenia a mnoลพstva zrรกลพok a nรกrast vรฝskytu niektorรฝch extrรฉmnych poveternostnรฝch javov, predovลกetkรฝm letnรฝch horรบฤav, obdobรญ sucha, lesnรฝch poลพiarov a povodลovรฝch situรกciรญ.
Na รบzemรญ Slovenska sa zmena klรญmy prejavuje predovลกetkรฝm zvรฝลกenรญm priemernej roฤnej teploty (od roku 1881 sa teplota zvรฝลกila o 1,7 ยฐC), ฤastejลกรญm vรฝskytom vฤบn horรบฤav a nรกhlych zmien teplรดt, vรคฤลกou variabilitou zrรกลพkovรฝch รบhrnov, zvรฝลกenรญm ฤastรฉho vรฝskytu extrรฉmnych รบhrnov zrรกลพok, zvรฝลกenรญm vรฝskytu lokรกlnych povodnรญ, ฤastejลกรญm a dlhลกie trvajรบcim vรฝskytom obdobรญ sucha, poklesom mnoลพstva snehovej pokrรฝvky, ฤastejลกรญm vรฝskytom silnรฝch vetrov a vรญchric, poklesom priemernรฝch roฤnรฝch prietokov vodnรฝch tokov (nรกrast vรฝparu v dรดsledku zvรฝลกenia teplรดt) a predlลพovanรญm vegetaฤnรฉho obdobia (skorลกรญ nรกstup vรฝvojovรฝch fรกz pri niektorรฝch rastlinnรฝch druhoch).
Budรบci vรฝvoj klรญmy Slovenska odhadujรบ viacerรฉ scenรกre, vรคฤลกina z nich predpokladรก do roku 2100:
- Postupnรฉ zvyลกovanie priemerov teplรดt o 2โฏโ 4 ยฐC (v porovnanรญ s priemermi obdobia rokov 1951 โ 1980) so zachovanรญm doterajลกej medziroฤnej a medzisezรณnnej ฤasovej premenlivosti.
- Rรฝchlejลกรญ nรกrast dennรฝch minรญm a maxรญm teplรดt vzduchu.
- Mierny nรกrast roฤnรฉho รบhrnu zrรกลพok obzvlรกลกลฅ na severe รบzemia (okolo 10 %).
- Zmeny v roฤnom chode a v ฤasovom reลพime zrรกลพok, tzn. slabรฝ pokles รบhrnov zrรกลพok v letnรฝch mesiacoch (najmรค na juhu SR), slabรฝ aลพ mierny rast รบhrnov zrรกลพok v zvyลกnej ฤasti roka (najmรค v zime a na severe SR).
- Zvรฝลกenie premenlivosti รบhrnov zrรกลพok v teplej ฤasti roka (ฤastejลกie sa vyskytnรบ suchรฉ obdobia a predฤบลพi sa ich trvanie, krรกtke daลพdivรฉ obdobia budรบ zrรกลพkovo vรฝdatnejลกie).
- Vรฝskyt nepravidelnej snehovej pokrรฝvky a zimnรฝch povodnรญ v dรดsledku oteplenia v zimnรฝch mesiacoch do vรฝลกky 900 m n. m.
- Priemernรฝ nรกrast vรฝลกky snehovej pokrรฝvky od vรฝลกky 1 200 m n. m.
- ฤastejลกรญ vรฝskyt silnรฉho vetra a vรญchric v dรดsledku zosilnenia bรบrok v teplej ฤasti roka bez vรฝraznรฝch zmien v rรฝchlosti a smere vetra.
Za najvรฝznamnejลกie oฤakรกvanรฉ dรดsledky zmien klimatickรฝch charakteristรญk na Slovensku sa povaลพujรบ:
- ฤastejลกรญ vรฝskyt poveternostnรฝch katastrofโฏโ nรกrast poฤetnosti vรฝskytu prรญvalovรฝch povodnรญ a vรญchric predstavuje vรฝznamnรฉ riziko pre bezpeฤnosลฅ obyvateฤพstva, priฤom spรดsobenรฉ ลกkody na majetku a infraลกtruktรบre majรบ aj zรกvaลพnรฉ ekonomickรฉ dรดsledky.
- Zniลพovanie zรกsob vodnรฝch zdrojov โ poklesom zrรกลพok a nรกrastom teploty sa naruลกรญ vodnรฝ cyklus. Znรญลพia sa prietoky povrchovej vody a zรกsoby povrchovej a podzemnej vody. Zรกroveล sa zvรฝลกi eutrofizรกcia povrchovรฝch vรดd (nadmernรฝ vรฝvoj rastlรญn a rias v dรดsledku premnoลพenia ลพivรญn vo vodรกch) a znรญลพi sa biodiverzita vodnej flรณry a fauny.
- Zmena lesnรฝch spoloฤenstiev โ v dรดsledku zmeny klรญmy predpokladรก posun vegetaฤnรฝch stupลov smerom do vyลกลกรญch polรดh, preto sa v lesoch oฤakรกvajรบ vรฝraznรฉ zmeny druhovรฉho zloลพenia.
- Zmena v poฤพnohospodรกrskej produkcii โ poฤพnohospodรกrska vรฝroba bude negatรญvne ovplyvnenรก predlลพovanรญm vegetaฤnรฉho obdobia, nedostatkom vody, nรกrastom teplรดt vzduchu a pรดdy, ฤastejลกรญmi obdobiami sucha a extrรฉmnymi poveternostnรฝmi situรกciami.
Vplyvy zmeny klรญmy v sektore dopravy
Pozorovanรฉ zmeny klimatickรฝch charakteristรญk ovplyvลujรบ jednotlivรฉ zloลพky ลพivotnรฉho prostredia vrรกtane socioekonomickej sfรฉry. V sektore dopravy ovplyvลujรบ samotnรบ prevรกdzku, ako aj dopravnรบ infraลกtruktรบru. Vรฝznamnรฝm ฤiniteฤพom sรบ najmรค extrรฉmne prejavy poฤasia, vรฝrazne vysokรฉ alebo, naopak, nรญzke teploty vzduchu, vlny horรบฤav, nรกhle zmeny teplรดt, intenzรญvna zrรกลพkovรก ฤinnosลฅ, zรกplavy, suchรก, bรบrky alebo vรญchrice.
Nรกsledkom uvedenรฝch zmien sa zvyลกuje รบnava, deformรกcie, poลกkodenie materiรกlov a infraลกtruktรบry, prehrievajรบ sa zariadenia a poลกkodzuje sa technickรฝ a vozovรฝ park. Zvรฝลกenรก รบdrลพba a nevyhnutnรฉ opravy si vyลพadujรบ aj nemalรฉ finanฤnรฉ nรกklady. Predlลพovanรญm zimy, zmenou druhovรฉho zloลพenia bioty, predlลพovanรญm vegetaฤnรฉho obdobia podporujรบceho rast vegetรกcie a zmenou rastรบcich druhov sa zvyลกujรบ poลพiadavky na รบdrลพbu infraลกtruktรบry.
Obr. 1 Zaplavenie ciest v dรดsledku intenzรญvneho daลพฤa (zdroj: isifa/Shutterstock) | Obr. 2 Poลกkodenie ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry v dรดsledku zรกplav, Fiฤพakovo, 2006 (zdroj: vlaky.net) |
V dรดsledku extrรฉmnych poveternostnรฝch situรกciรญ sa zhorลกuje bezpeฤnosลฅ a plynulosลฅ dopravy, predlลพuje sa ฤas prepravy, zvyลกuje sa riziko nehรดd, prรญp. sa รบplne preruลกuje dopravnรก prevรกdzka (obr. 1 aลพ 4). Uvedenรฉ negatรญvne javy majรบ, samozrejme, aj hospodรกrsky rozmer, keฤลพe obmedzenรก alebo nefunkฤnรก doprava spomaฤพuje, resp. zamedzuje pohyb tovarov a sluลพieb a obmedzuje rozvoj sluลพieb.
Obr. 3 Vykoฤพajenie elektriฤky v dรดsledku snehovej kalamity, Bratislava, 2013 (zdroj: teraz.sk) | Obr. 4 Popadanรฉ stromy na ceste v dรดsledku vรญchrice, ลฝdiar (zdroj: tvnoviny.sk) |
Nรกsledkom prezentovanรฝch zmien klimatickรฝch charakteristรญk sa v sektore dopravy oฤakรกvajรบ viacerรฉ zmeny na tรฝchto รบsekoch:
Cestnรก doprava
V zime budรบ vo vyลกลกie poloลพenรฝch a v horskรฝch oblastiach naฤalej negatรญvne pรดsobiลฅ snehovรฉ zrรกลพky, nรกmraza, poฤพadovica a vietor. Zvรฝลกenรฉ รบhrny snehovรฝch zrรกลพok moลพno oฤakรกvaลฅ v najvyลกลกie poloลพenรฝch รบsekoch koridorov cestnej dopravy, v nรญลพinรกch sa, naopak, predpokladรก pokles snehovรฝch zrรกลพok a poฤtu mrazovรฝch dnรญ aj dnรญ s vรฝskytom poฤพadovice. Oฤakรกva sa preto zniลพovanie intenzity zimnej รบdrลพby dopravnej infraลกtruktรบry, zniลพovanie rizika nehรดd a zvyลกovanie bezpeฤnosti premรกvky. V dรดsledku nรกrastu priemernรฝch teplรดt vzduchu sa oฤakรกva zvรฝลกenรฉ riziko รบnavy a poลกkodenia vyuลพitรฝch materiรกlov a infraลกtruktรบrnych prvkov.
ลฝelezniฤnรก doprava
V nรญลพinรกch sa v lete mรดลพu prejaviลฅ negatรญvne vplyvy na ลพelezniฤnej infraลกtruktรบre v dรดsledku extrรฉmne vysokรฝch teplรดt, v kotlinรกch a v horskรฝch oblastiach sa predpokladรก negatรญvne pรดsobenie v zime v dรดsledku nรกrastu zrรกลพok. Poklesom snehovรฝch zrรกลพok v nรญลพinรกch sa tieลพ znรญลพi potreba zimnej รบdrลพby ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry a znรญลพi sa riziko nehรดd.
Leteckรก doprava
Leteckรบ dopravu negatรญvne ovplyvnia predovลกetkรฝm extrรฉmne prejavy poฤasia, ktorรฉ mรดลพu ohroziลฅ bezpeฤnosลฅ prepravy alebo obmedziลฅ, prรญp. zastaviลฅ leteckรบ prevรกdzku poฤas trvania nepriaznivรฝch situรกciรญ. Naopak, pozitรญvne bude vplรฝvaลฅ znรญลพenie vรฝskytu nebezpeฤnรฝch klimatickรฝch javov v zimnom obdobรญ (poฤพadovice, vysokรฉ รบhrny snehovรฝch zrรกลพok).
Vodnรก doprava
Vnรบtrozemskรบ vodnรบ dopravu nepriaznivo ovplyvnรญ znรญลพenie prietokov vodnรฝch tokov v letnom obdobรญ a nerovnomernรฉ rozloลพenie zrรกลพok.
Sumรกr dostupnรฝch informรกciรญ a poznatkov viedol k odhadu miery rizika negatรญvneho vplyvu zmeny klรญmy na sektor dopravy v jednotlivรฝch ฤastiach รบzemia Slovenska (tab. 1). Najzraniteฤพnejลกรญmi oblasลฅami dopravnej infraลกtruktรบry na Slovensku sรบ oblasti kotlรญn a vyลกลกรญch nadmorskรฝch vรฝลกok na severe, v strede a na vรฝchode รบzemia.
Tab. 1 Miera rizika negatรญvneho vplyvu zmeny klรญmy na sektor dopravy pre jednotlivรฉ samosprรกvne kraje SR |
V naลกich podmienkach reaguje na prejavy zmeny klรญmy najcitlivejลกie cestnรก doprava a, naopak, najmenej ohrozenou je potrubnรก doprava, pri ktorej sa neoฤakรกvajรบ ลพiadne zmeny. Rizikovรฝmi prvkami dopravnej infraลกtruktรบry sรบ predovลกetkรฝm odvodลovacie a kanalizaฤnรฉ systรฉmy, mostnรฉ objekty a infraลกtruktรบra v blรญzkosti vodnรฝch tokov โ ohrozujรบ ich najmรค intenzรญvne zrรกลพky a nรกslednรฉ povodลovรฉ situรกcie.
Adaptรกcia projektov dopravnej infraลกtruktรบry na dรดsledky zmeny klรญmy
Adaptรกcia na zmenu klรญmy patrรญ v sรบฤasnosti k prioritรกm environmentรกlnej politiky. Na medzinรกrodnej, eurรณpskej aj nรกrodnej รบrovni boli prijatรฉ viacerรฉ dokumenty a stratรฉgie zaoberajรบce sa touto tรฉmou. Primรกrnym cieฤพom prijatรฝch stratรฉgiรญ je znรญลพiลฅ prรญspevok antropogรฉnneho pรดsobenia k prebiehajรบcim zmenรกm klรญmy a zรกroveล zabezpeฤiลฅ lepลกiu pripravenosลฅ krajiny na jej moลพnรฉ dรดsledky i podporiลฅ jej schopnosลฅ reagovaลฅ na potenciรกlne vplyvy. Prijatรฉ dokumenty skรบmajรบ dรดsledky zmeny klรญmy a navrhujรบ vhodnรฉ postupy a opatrenia umoลพลujรบce minimalizรกciu jej nepriaznivรฝch sociรกlnych, ekonomickรฝch a environmentรกlnych dรดsledkov.
Medzi kฤพรบฤovรฉ strategickรฉ dokumenty v oblasti zmeny klรญmy patria:
- Rรกmcovรฝ dohovor OSN o zmene klรญmy, 1992,
- Kjรณtsky protokol k rรกmcovรฉmu dohovoru OSN o zmene klรญmy, 2002,
- Parรญลพska dohoda, 2015,
- Biela kniha: Adaptรกcia na zmenu klรญmy: Eurรณpsky rรกmec opatrenรญ, 2009,
- Eurรณpa 2020: Stratรฉgia na zabezpeฤenie inteligentnรฉho, udrลพateฤพnรฉho a inkluzรญvneho rastu, 2010,
- Zelenรก kniha: Prispรดsobenie sa zmene klรญmy v Eurรณpe โ Moลพnosti na uskutoฤnenie opatrenรญ na รบrovni Eร, 2007,
- Stratรฉgia Eร pre adaptรกciu na zmenu klรญmy, 2013,
- Zelenรก kniha: Rรกmec pre politiku v oblasti zmeny klรญmy a energetickรบ politiku do roku 2030, 2013,
- Stratรฉgia adaptรกcie Slovenskej republiky na nepriaznivรฉ dรดsledky zmeny klรญmy, MลฝP SR, 2014.
Analogickรฉ strategickรฉ materiรกly sa spracovรกvajรบ aj na regionรกlnej, prรญpadne miestnej รบrovni.
Medzi strategickรฉ dokumenty v oblasti zmeny klรญmy v sektore dopravy patria:
- Non-paper Guidelines for Project Managers: Making vulnerable investment slimate resilient, European Commission DG Climate Action, 2009,
- Adaptation of transport to climate change in Europe (EEA Report No. 8/2014),
- Eurรณpska stratรฉgia pre nรญzkoemisnรบ mobilitu, 2016.
V sektore zabezpeฤujรบcom prepravu osรดb a tovarov je nevyhnutnรฉ zachovaลฅ moลพnosลฅ plynulej a bezpeฤnej prevรกdzky aj v prรญpade meniacich sa klimatickรฝch podmienok. Oฤakรกvanรฉ zmeny klimatickรฝch prvkov by sa preto mali zohฤพadniลฅ uลพ pri technickรฝch nรกvrhoch dopravnรฝch projektov a tieลพ pri nรกvrhoch ich lokalizรกcie v รบzemรญ.
Prispรดsobenie projektu umoลพลuje jeho pruลพnejลกiu reakciu na prรญpadnรฉ zmeny. Uskutoฤลuje sa prostrednรญctvom aplikรกcie รบฤinnรฝch mitigaฤnรฝch a adaptaฤnรฝch opatrenรญ.
Mitigaฤnรฉ opatrenia zmierลujรบ nepriaznivรฉ รบฤinky zmeny klรญmy a zniลพujรบ vyplรฝvajรบce rizikรก a ลกkody (zniลพovanie emisiรญ sklenรญkovรฝch plynov).
Adaptaฤnรฉ opatrenia zniลพujรบ zraniteฤพnosลฅ projektu a zvyลกujรบ jeho odolnosลฅ prispรดsobenรญm projektu nepriaznivรฝm รบฤinkom zmeny klรญmy a vyuลพitรญm prรญpadnรฝch pozitรญvnych vplyvov. V doprave sa rozliลกujรบ adaptaฤnรฉ opatrenia zameranรฉ na zniลพovanie bezpeฤnostnรฝch rizรญk vplyvom extrรฉmov poฤasia a opatrenia zameranรฉ na skvalitnenie dopravnej infraลกtruktรบry v rizikovรฝch lokalitรกch.
Cieฤพom adaptรกcie projektov je zvรฝลกiลฅ kvalitatรญvnu รบroveล dopravnej infraลกtruktรบry ako zรกkladnรฉho kameลa dopravy. Jej vรฝsledkom je environmentรกlne prijateฤพnejลกรญ spรดsob dopravy a sรบฤasne silnรฝ dopravnรฝ systรฉm odolรกvajรบci prรญpadnรฝm nepriaznivรฝm vplyvom zmien klรญmy, zabezpeฤujรบci bezpeฤnรบ prepravu osรดb a tovarov.
Tak ako pri odstraลovanรญ vzniknutรฝch ลกkรดd, aj pri adaptรกcii projektov na zmenu klรญmy je dรดleลพitรฝ ekonomickรฝ rozmer opatrenรญ. Nรกklady na realizรกciu adaptaฤnรฝch opatrenรญ zahลลajรบ investiฤnรฉ a prevรกdzkovรฉ nรกklady dobudovania a skvalitnenia dopravnej infraลกtruktรบry.
Prรญklady adaptaฤnรฝch opatrenรญ uplatniteฤพnรฝch v sektore dopravy
Vรฝsadba vegetรกcie
Uplatnia sa tu novรฉ zelenรฉ plochy, stromoradia, vetrolamy, vegetaฤnรฉ stredovรฉ deliace pรกsy, izolaฤnรก zeleล a ochrannรก vรฝsadba na svahoch ฤi vegetaฤnรฝ povrch dopravnรฝch stavieb (zelenรฝ kryt koฤพajovรฝch tratรญ, parkoviskรก z vegetaฤnรฝch tvรกrnic, vegetaฤnรฉ strechy prevรกdzkovรฝch budov, vรฝsadba popรญnavรฝch druhov pozdฤบลพ zastรกvok a prevรกdzkovรฝch budov).
Mnohรฉ vรฝskumy preukรกzali, ลพe zelenรฉ povrchy vรฝrazne ovplyvลujรบ teplotu vzduchu โ napr. teplotnรฝmi meraniami poฤas tropickรฉho dลa v Bratislave v roku 2007 sa zistili vรฝraznรฉ teplotnรฉ rozdiely medzi luลพnรฝmi lesmi pri Dunaji (29 ยฐC), sรญdliskovou zรกstavbou Dlhรฉ diely (40 ยฐC) a spevnenรฝmi plochami pri OC Aupark (42 ยฐC). Vegetรกcia kryjรบca strechy budov a popรญnavรฉ dreviny na ich stenรกch znรญลพia teplotnรฉ pรดsobenie na interiรฉr a zabezpeฤia jeho tienenie. Vรฝsadba vetrolamov vรฝrazne zniลพuje nepriaznivรฉ รบฤinky silnรฝch vetrov, izolaฤnรก zeleล obmedzuje ลกรญrenie prachovรฝch lรกtok z dopravy do prรญzemnรฝch vrstiev atmosfรฉry a do okolia dopravnej cesty.
Optimalizรกcia vรฝberu stavebnรฝch materiรกlov
K tomuto opatreniu patrรญ aj znรญลพenie vyuลพรญvania nepriepustnรฝch plรดch (napr. priepustnรฝ betรณn, porรฉzny asfalt alebo ฤiastoฤne priepustnรฉ spevnenรฉ povrchy).
Priepustnรฉ povrchy spomalia odtok vody a zvรฝลกia moลพnosลฅ jej akumulรกcie v รบzemรญ.
Vyuลพitie svetlรฝch (odrazivรฝch) povrchov na budovรกch
Uprednostลovaลฅ by sa mali svetlรฉ farby, zรกroveล treba zabezpeฤiลฅ tepelnรบ izolรกciu prevรกdzkovรฝch budov, inลกtalรกciu klimatizรกciรญ do interiรฉrov a preferenciu pasรญvnych budov.
Opatrenia zniลพujรบ tepelnรบ priepustnosลฅ obvodovรฉho plรกลกลฅa budov a zvyลกujรบ zadrลพiavanie tepla v budovรกch poฤas vykurovacej sezรณny. Inลกtalรกcia klimatizaฤnรฝch zariadenรญ zvyลกuje pohodu pobytu vo vnรบtornรฝch priestoroch poฤas teplรฝch dnรญ.
Zabezpeฤenie tienenia
Cieฤพom je zabezpeฤiลฅ prechodnรฉ a trvalรฉ tienenie verejnรฝch priestranstiev mobilnรฝmi prvkami (prvkami textรญliรญ, sieลฅovinami a pod.) a konลกtrukฤnรฝmi stavebnรฝmi prvkami alebo vegetรกciou (vรฝsadba alejรญ, krytov parkovacรญch plรดch, vysunutรฝch striech terรกs prevรกdzkovรฝch budov). Zรกroveล je potrebnรฉ inลกtalovaลฅ klimatizaฤnรฉ zariadenia do vozลov verejnej dopravy.
Tienenie zabezpeฤuje znรญลพenie priameho slneฤnรฉho ลพiarenia na vybranรฉ plochy a nรกslednรฉ znรญลพenie teploty vzduchu v horรบcich letnรฝch dลoch. Inลกtalรกcia klimatizaฤnรฝch zariadenรญ zvyลกuje pohodu pobytu v prostriedkoch verejnej dopravy a zvyลกuje ich atraktivitu.
Inลกtalรกcia vodnรฝch prvkov
Patria medzi ne fontรกny, umelรฉ toky ฤi vodnรฉ plochy. Treba rieลกiลฅ aj odvรกdzanie daลพฤovรฝch vรดd do tzv. vsaku (budovanie vsakovacรญch vegetaฤnรฝch pรกsov, infiltraฤnรฝch priekop, otvorenรฝch zvodov daลพฤovรฝch vรดd) a zber daลพฤovรฝch vรดd (vybudovanรญm retenฤnรฝch nรกdrลพรญ) a ich regulovanรฉ vypรบลกลฅanie.
Opatrenia majรบ za cieฤพ zadrลพiavaลฅ vodu v krajine, spomaliลฅ jej odtok a zvรฝลกiลฅ akumulaฤnรบ schopnosลฅ รบzemia.
Zabezpeฤenie dostatoฤnej prietoฤnosti priepustov a mostnรฝch otvorov
Okrem tejto รบlohy je potrebnรฉ zabezpeฤiลฅ aj ฤistenie odvodลovacรญch rigolov.
Dostatoฤnรก priepustnosลฅ prvkov zabezpeฤรญ odvรกdzanie daลพฤovรฝch vรดd v prรญpadoch intenzรญvnych zrรกลพok, ฤรญm sa eliminuje moลพnosลฅ zaplavenia dotknutรฝch oblastรญ.
Sanรกcia svahov a stabilizรกcia zemรญn
Opatrenie zabezpeฤรญ vyลกลกiu bezpeฤnosลฅ premรกvky zvรฝลกenรญm stability prostredia, ฤรญm sa zvรฝลกi jeho odolnosลฅ v prรญpade veternej alebo vodnej erรณzie alebo extrรฉmnych zrรกลพkovรฝch รบhrnov.
Prรญklady rรดznych opatrenรญ aplikovateฤพnรฝch v kaลพdodennej praxi sรบ zrejmรฉ aj z obr. 5 aลพ 7.
Obr. 5 Uzatvorenie vstupov do metra v prรญpade zรกplav a zabezpeฤenie vstupu do metra doplnkovรฝm schodom v prรญpade valiacej sa vody, Kodaล, Dรกnsko (zdroj: http://climate-adapt.eea.europa.eu/metadata/case-studies/integrating-adaptation-in-the-design-of-the-metro-of-copenhagen) |
Obr. 6 Zelenรฝ kryt elektriฤkovej trate, Bratislava (zdroj: imhd.sk) | Obr. 7 Ochladzovanie priestoru parkovacej plochy zatienenรญm solรกrnymi panelmi, Texas, USA, 2009 (zdroj: zdnet.com) |
Zรกver
Keฤลพe doprava je jednรฝm z najvรฝznamnejลกรญch odvetvรญ nรกrodnรฉho hospodรกrstva, na jej bezpeฤnรฉ a plynulรฉ fungovanie je kฤพรบฤovรก najmรค vฤasnรก reakcia. Zaฤlenenie rizรญk klimatickej zmeny do projektovej prรญpravy si vyลพaduje zmenu tradiฤnรฉho prรญstupu k projektovaniu. Zahลลa komplexnรฉ posรบdenie zraniteฤพnosti a citlivosti projektu v sรบvislosti sโฏmoลพnรฝmi dรดsledkami zmeny klรญmy a zapracovanie vhodnรฝch adaptaฤnรฝch opatrenรญ do jeho technickรฉho nรกvrhu. Vรฝsledkom je plynulรฉ fungovanie zrealizovanรฉho projektu a znรญลพenie moลพnรฝch rizรญk.
Why is it important to consider climate change during construction development?
Climate change is one of the greatest environmental challenges of todayยดs society. Some of its effects may be noticeable already, especially temperatures rise and extremes of weather. Its adverse consequences affect all spheres of human life and all economic sectors including transportation directly or indirectly. Since the impacts of climate change have already been reflected in Slovakia, it is necessary to adapt the upcoming transport infrastructure projects to the changing situation and to take the necessary measures to increase their resistance to possible negative impacts.
Literatรบra
1. An EU Strategy on adaptation on climate change (European Commission, 2013).
2. Climate change, impacts and vulnerability in Europe 2016 (EEA Report, 2017).
3. White paper โ Adapting to climate change: Towards a European framework for action (EK, 2009).
4. Adaptation of transport to climate change in Europe (EEA Report, 2014).
5. Dรดsledky klimatickej zmeny a moลพnรฉ adaptaฤnรฉ opatrenia v jednotlivรฝch sektoroch โ Zรกvereฤnรก sprรกva (EFRA, 2011).
6. Dostupnรฉ online: www.milanlapin.estranky.sk (20.โฏ7. 2017).
7. Stratรฉgia adaptรกcie Slovenskej republiky na nepriaznivรฉ dรดsledky zmeny klรญmy (MลฝP SR, 2014).
TEXT: RNDr. Monika Vyskupovรก, PhD.
Monika Vyskupovรก pรดsobรญ ako environmentalistka v spoloฤnosti REMING CONSULT a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 4/2017.