image 95027 25 v2
Galรฉria(11)

Preฤo je pri prรญprave stavieb dรดleลพitรฉ zohฤพadลˆovaลฅ zmenu klรญmy?

Partneri sekcie:

Zmena klรญmy patrรญ k najvรคฤลกรญm environmentรกlnym vรฝzvam sรบฤasnej spoloฤnosti. Uลพ dnes moลพno badaลฅ niektorรฉ jej prejavy, pozorovanรฉ sรบ najmรค nรกrasty teplรดt vzduchu a extrรฉmne prejavy poฤasia. Nepriaznivรฉ dรดsledky zmeny klรญmy priamo alebo nepriamo zasiahnu vลกetky sfรฉry ลพivota a hospodรกrske sektory vrรกtane dopravy. Keฤลพe vplyvy klimatickej zmeny sa prejavujรบ uลพ aj na Slovensku, je nevyhnutnรฉ adaptovaลฅ pripravovanรฉ projekty dopravnej infraลกtruktรบry na meniacu sa situรกciu a prijaลฅ potrebnรฉ opatrenia na zvรฝลกenie ich odolnosti proti moลพnรฝm negatรญvnym vplyvom.

1
1c
5b
4
tab
7a
6
2b

Zmena klรญmy a jej moลพnรฉ dรดsledky

Zmena klรญmy zahล•ลˆa antropogรฉnne podmienenรฉ zmeny klimatickรฝch charakteristรญk spรดsobenรฉ zmenami vyuลพรญvania krajiny a zosilnenรญm tzv. sklenรญkovรฉho efektu. Ten spoฤรญva v otepฤพovanรญ Zeme zachytรกvanรญm ฤasti slneฤnรฉho ลพiarenia v zemskej atmosfรฉre, priฤom proces prebieha vฤaka prรญtomnosti vysokej koncentrรกcie radiaฤne aktรญvnych plynov (najmรค oxidu uhliฤitรฉho, metรกnu a oxidu dusnรฉho), ktorรฉ prepรบลกลฅajรบ krรกtkovlnnรฉ slneฤnรฉ ลพiarenie a absorbujรบ dlhovlnnรฉ (tepelnรฉ) ลพiarenie, zohrievajรบ sa a teplo odovzdรกvajรบ okolitej atmosfรฉre, ktorรก ho emituje.

Tzv. sklenรญkovรฉ plyny sรบ prirodzenou sรบฤasลฅou atmosfรฉry, ich koncentrรกcie v ovzduลกรญ vลกak zaznamenali prudkรฝ nรกrast zaฤiatkom priemyselnej revolรบcie (pribliลพne okolo roku 1750) povaลพovanej za poฤiatok spaฤพovania fosรญlnych palรญv. Keฤลพe rรฝchlosลฅ klimatickej zmeny narastรก zosilลˆujรบcim sa sklenรญkovรฝm efektom atmosfรฉry, k zรกvaลพnรฝm odchรฝlkam doลกlo aลพ po roku 1975, keฤ sa teploty na vรคฤลกej ฤasti Zeme zaฤali v porovnanรญ s dovtedajลกรญm vรฝvojom pomerne rรฝchlo zvyลกovaลฅ.

Zmena klรญmy sa prejavuje zmenou dlhodobรฝch klimatickรฝch priemerov alebo zmenou distribuฤnรฝch kriviek. Vplyvy klimatickej zmeny sa prejavujรบ rรดzne v zรกvislosti od geografickรฝch a socioekonomickรฝch podmienok รบzemia.

Na celosvetovej รบrovni je pozorovanรฝ nรกrast povrchovej teploty od zaฤiatku priemyselnej revolรบcie o viac ako 0,8 ยฐC. Dรดsledky sรบ pozorovateฤพnรฉ najmรค na severe, dรดkazom ฤoho sรบ ฤoraz ฤastejลกie sprรกvy o topenรญ polรกrnych a horskรฝch ฤพadovcov. ฤŽalลกie zรกvaลพnรฉ zmeny predstavujรบ nรกrast teploty vรดd v oceรกnoch aลพ do hฤบbky 3 000 m, stรบpanie morskej hladiny o 10 aลพ 25 cm, nรกrast kyslosti morskej vody alebo zmeny v morskom prรบdenรญ.

Na รบzemรญ Eurรณpy sa v porovnanรญ s obdobรญm pred priemyselnou revolรบciou pozorovalo zvรฝลกenie teploty v priemere o 1,3 ยฐC. Zaznamenali sa aj zmeny rozloลพenia a mnoลพstva zrรกลพok a nรกrast vรฝskytu niektorรฝch extrรฉmnych poveternostnรฝch javov, predovลกetkรฝm letnรฝch horรบฤav, obdobรญ sucha, lesnรฝch poลพiarov a povodลˆovรฝch situรกciรญ.

Na รบzemรญ Slovenska sa zmena klรญmy prejavuje predovลกetkรฝm zvรฝลกenรญm priemernej roฤnej teploty (od roku 1881 sa teplota zvรฝลกila o 1,7 ยฐC), ฤastejลกรญm vรฝskytom vฤบn horรบฤav a nรกhlych zmien teplรดt, vรคฤลกou variabilitou zrรกลพkovรฝch รบhrnov, zvรฝลกenรญm ฤastรฉho vรฝskytu extrรฉmnych รบhrnov zrรกลพok, zvรฝลกenรญm vรฝskytu lokรกlnych povodnรญ, ฤastejลกรญm a dlhลกie trvajรบcim vรฝskytom obdobรญ sucha, poklesom mnoลพstva snehovej pokrรฝvky, ฤastejลกรญm vรฝskytom silnรฝch vetrov a vรญchric, poklesom priemernรฝch roฤnรฝch prietokov vodnรฝch tokov (nรกrast vรฝparu v dรดsledku zvรฝลกenia teplรดt) a predlลพovanรญm vegetaฤnรฉho obdobia (skorลกรญ nรกstup vรฝvojovรฝch fรกz pri niektorรฝch rastlinnรฝch druhoch).

Budรบci vรฝvoj klรญmy Slovenska odhadujรบ viacerรฉ scenรกre, vรคฤลกina z nich predpokladรก do roku 2100:

  • Postupnรฉ zvyลกovanie priemerov teplรดt o 2โ€ฏโ€“ 4 ยฐC (v porovnanรญ s priemermi obdobia rokov 1951 โ€“ 1980) so zachovanรญm doterajลกej medziroฤnej a medzisezรณnnej ฤasovej premenlivosti. 
  • Rรฝchlejลกรญ nรกrast dennรฝch minรญm a maxรญm teplรดt vzduchu.
  • Mierny nรกrast roฤnรฉho รบhrnu zrรกลพok obzvlรกลกลฅ na severe รบzemia (okolo 10 %). 
  • Zmeny v roฤnom chode a v ฤasovom reลพime zrรกลพok, tzn. slabรฝ pokles รบhrnov zrรกลพok v letnรฝch mesiacoch (najmรค na juhu SR), slabรฝ aลพ mierny rast รบhrnov zrรกลพok v zvyลกnej ฤasti roka (najmรค v zime a na severe SR). 
  • Zvรฝลกenie premenlivosti รบhrnov zrรกลพok v teplej ฤasti roka (ฤastejลกie sa vyskytnรบ suchรฉ obdobia a predฤบลพi sa ich trvanie, krรกtke daลพdivรฉ obdobia budรบ zrรกลพkovo vรฝdatnejลกie).
  • Vรฝskyt nepravidelnej snehovej pokrรฝvky a zimnรฝch povodnรญ v dรดsledku oteplenia v zimnรฝch mesiacoch do vรฝลกky 900 m n. m.
  • Priemernรฝ nรกrast vรฝลกky snehovej pokrรฝvky od vรฝลกky 1 200 m n. m.
  • ฤŒastejลกรญ vรฝskyt silnรฉho vetra a vรญchric v dรดsledku zosilnenia bรบrok v teplej ฤasti roka bez vรฝraznรฝch zmien v rรฝchlosti a smere vetra.

Za najvรฝznamnejลกie oฤakรกvanรฉ dรดsledky zmien klimatickรฝch charakteristรญk na Slovensku sa povaลพujรบ:

  • ฤŒastejลกรญ vรฝskyt poveternostnรฝch katastrofโ€ฏโ€“ nรกrast poฤetnosti vรฝskytu prรญvalovรฝch povodnรญ a vรญchric predstavuje vรฝznamnรฉ riziko pre bezpeฤnosลฅ obyvateฤพstva, priฤom spรดsobenรฉ ลกkody na majetku a infraลกtruktรบre majรบ aj zรกvaลพnรฉ ekonomickรฉ dรดsledky. 
  • Zniลพovanie zรกsob vodnรฝch zdrojov โ€“ poklesom zrรกลพok a nรกrastom teploty sa naruลกรญ vodnรฝ cyklus. Znรญลพia sa prietoky povrchovej vody a zรกsoby povrchovej a podzemnej vody. Zรกroveลˆ sa zvรฝลกi eutrofizรกcia povrchovรฝch vรดd (nadmernรฝ vรฝvoj rastlรญn a rias v dรดsledku premnoลพenia ลพivรญn vo vodรกch) a znรญลพi sa biodiverzita vodnej flรณry a fauny.
  • Zmena lesnรฝch spoloฤenstiev โ€“ v dรดsledku zmeny klรญmy predpokladรก posun vegetaฤnรฝch stupลˆov smerom do vyลกลกรญch polรดh, preto sa v lesoch oฤakรกvajรบ vรฝraznรฉ zmeny druhovรฉho zloลพenia.
  • Zmena v poฤพnohospodรกrskej produkcii โ€“ poฤพnohospodรกrska vรฝroba bude negatรญvne ovplyvnenรก predlลพovanรญm vegetaฤnรฉho obdobia, nedostatkom vody, nรกrastom teplรดt vzduchu a pรดdy, ฤastejลกรญmi obdobiami sucha a extrรฉmnymi poveternostnรฝmi situรกciami.

Vplyvy zmeny klรญmy v sektore dopravy

Pozorovanรฉ zmeny klimatickรฝch charakteristรญk ovplyvลˆujรบ jednotlivรฉ zloลพky ลพivotnรฉho prostredia vrรกtane socioekonomickej sfรฉry. V sektore dopravy ovplyvลˆujรบ samotnรบ prevรกdzku, ako aj dopravnรบ infraลกtruktรบru. Vรฝznamnรฝm ฤiniteฤพom sรบ najmรค extrรฉmne prejavy poฤasia, vรฝrazne vysokรฉ alebo, naopak, nรญzke teploty vzduchu, vlny horรบฤav, nรกhle zmeny teplรดt, intenzรญvna zrรกลพkovรก ฤinnosลฅ, zรกplavy, suchรก, bรบrky alebo vรญchrice.

Nรกsledkom uvedenรฝch zmien sa zvyลกuje รบnava, deformรกcie, poลกkodenie materiรกlov a infraลกtruktรบry, prehrievajรบ sa zariadenia a poลกkodzuje sa technickรฝ a vozovรฝ park. Zvรฝลกenรก รบdrลพba a nevyhnutnรฉ opravy si vyลพadujรบ aj nemalรฉ finanฤnรฉ nรกklady. Predlลพovanรญm zimy, zmenou druhovรฉho zloลพenia bioty, predlลพovanรญm vegetaฤnรฉho obdobia podporujรบceho rast vegetรกcie a zmenou rastรบcich druhov sa zvyลกujรบ poลพiadavky na รบdrลพbu infraลกtruktรบry.

Obr. 1 Zaplavenie ciest v dôsledku intenzívneho daลพฤa (zdroj: isifa/Shutterstock) Obr. 2 Poškodenie ลพelezniฤnej infraštruktúry v dôsledku záplav, Fiฤพakovo, 2006 (zdroj: vlaky.net)
Obr. 1 Zaplavenie ciest v dรดsledku intenzรญvneho daลพฤa (zdroj: isifa/Shutterstock) Obr. 2 Poลกkodenie ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry v dรดsledku zรกplav, Fiฤพakovo, 2006 (zdroj: vlaky.net)

V dรดsledku extrรฉmnych poveternostnรฝch situรกciรญ sa zhorลกuje bezpeฤnosลฅ a plynulosลฅ dopravy, predlลพuje sa ฤas prepravy, zvyลกuje sa riziko nehรดd, prรญp. sa รบplne preruลกuje dopravnรก prevรกdzka (obr. 1 aลพ 4). Uvedenรฉ negatรญvne javy majรบ, samozrejme, aj hospodรกrsky rozmer, keฤลพe obmedzenรก alebo nefunkฤnรก doprava spomaฤพuje, resp. zamedzuje pohyb tovarov a sluลพieb a obmedzuje rozvoj sluลพieb. 

Obr. 3 Vykoฤพajenie elektriฤky v dôsledku snehovej kalamity, Bratislava, 2013 (zdroj: teraz.sk) Obr. 4 Popadané stromy na ceste v dôsledku víchrice, ลฝdiar (zdroj: tvnoviny.sk)
Obr. 3 Vykoฤพajenie elektriฤky v dรดsledku snehovej kalamity, Bratislava, 2013 (zdroj: teraz.sk) Obr. 4 Popadanรฉ stromy na ceste v dรดsledku vรญchrice, ลฝdiar (zdroj: tvnoviny.sk)

Nรกsledkom prezentovanรฝch zmien klimatickรฝch charakteristรญk sa v sektore dopravy oฤakรกvajรบ viacerรฉ zmeny na tรฝchto รบsekoch:

Cestnรก doprava
V zime budรบ vo vyลกลกie poloลพenรฝch a v horskรฝch oblastiach naฤalej negatรญvne pรดsobiลฅ snehovรฉ zrรกลพky, nรกmraza, poฤพadovica a vietor. Zvรฝลกenรฉ รบhrny snehovรฝch zrรกลพok moลพno oฤakรกvaลฅ v najvyลกลกie poloลพenรฝch รบsekoch koridorov cestnej dopravy, v nรญลพinรกch sa, naopak, predpokladรก pokles snehovรฝch zrรกลพok a poฤtu mrazovรฝch dnรญ aj dnรญ s vรฝskytom poฤพadovice. Oฤakรกva sa preto zniลพovanie intenzity zimnej รบdrลพby dopravnej infraลกtruktรบry, zniลพovanie rizika nehรดd a zvyลกovanie bezpeฤnosti premรกvky. V dรดsledku nรกrastu priemernรฝch teplรดt vzduchu sa oฤakรกva zvรฝลกenรฉ riziko รบnavy a poลกkodenia vyuลพitรฝch materiรกlov a infraลกtruktรบrnych prvkov.

ลฝelezniฤnรก doprava
V nรญลพinรกch sa v lete mรดลพu prejaviลฅ negatรญvne vplyvy na ลพelezniฤnej infraลกtruktรบre v dรดsledku extrรฉmne vysokรฝch teplรดt, v kotlinรกch a v horskรฝch oblastiach sa predpokladรก negatรญvne pรดsobenie v zime v dรดsledku nรกrastu zrรกลพok. Poklesom snehovรฝch zrรกลพok v nรญลพinรกch sa tieลพ znรญลพi potreba zimnej รบdrลพby ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry a znรญลพi sa riziko nehรดd.

Leteckรก doprava
Leteckรบ dopravu negatรญvne ovplyvnia predovลกetkรฝm extrรฉmne prejavy poฤasia, ktorรฉ mรดลพu ohroziลฅ bezpeฤnosลฅ prepravy alebo obmedziลฅ, prรญp. zastaviลฅ leteckรบ prevรกdzku poฤas trvania nepriaznivรฝch situรกciรญ. Naopak, pozitรญvne bude vplรฝvaลฅ znรญลพenie vรฝskytu nebezpeฤnรฝch klimatickรฝch javov v zimnom obdobรญ (poฤพadovice, vysokรฉ รบhrny snehovรฝch zrรกลพok).

Vodnรก doprava
Vnรบtrozemskรบ vodnรบ dopravu nepriaznivo ovplyvnรญ znรญลพenie prietokov vodnรฝch tokov v letnom obdobรญ a nerovnomernรฉ rozloลพenie zrรกลพok.

Sumรกr dostupnรฝch informรกciรญ a poznatkov viedol k odhadu miery rizika negatรญvneho vplyvu zmeny klรญmy na sektor dopravy v jednotlivรฝch ฤastiach รบzemia Slovenska (tab. 1). Najzraniteฤพnejลกรญmi oblasลฅami dopravnej infraลกtruktรบry na Slovensku sรบ oblasti kotlรญn a vyลกลกรญch nadmorskรฝch vรฝลกok na severe, v strede a na vรฝchode รบzemia.

Tab. 1 Miera rizika negatรญvneho vplyvu zmeny klรญmy na sektor dopravy pre jednotlivรฉ samosprรกvne kraje SR
Tab. 1 Miera rizika negatívneho vplyvu zmeny klímy na sektor dopravy pre jednotlivé samosprávne kraje SR

 V naลกich podmienkach reaguje na prejavy zmeny klรญmy najcitlivejลกie cestnรก doprava a, naopak, najmenej ohrozenou je potrubnรก doprava, pri ktorej sa neoฤakรกvajรบ ลพiadne zmeny. Rizikovรฝmi prvkami dopravnej infraลกtruktรบry sรบ predovลกetkรฝm odvodลˆovacie a kanalizaฤnรฉ systรฉmy, mostnรฉ objekty a infraลกtruktรบra v blรญzkosti vodnรฝch tokov โ€“ ohrozujรบ ich najmรค intenzรญvne zrรกลพky a nรกslednรฉ povodลˆovรฉ situรกcie.

Adaptรกcia projektov dopravnej infraลกtruktรบry na dรดsledky zmeny klรญmy

Adaptรกcia na zmenu klรญmy patrรญ v sรบฤasnosti k prioritรกm environmentรกlnej politiky. Na medzinรกrodnej, eurรณpskej aj nรกrodnej รบrovni boli prijatรฉ viacerรฉ dokumenty a stratรฉgie zaoberajรบce sa touto tรฉmou. Primรกrnym cieฤพom prijatรฝch stratรฉgiรญ je znรญลพiลฅ prรญspevok antropogรฉnneho pรดsobenia k prebiehajรบcim zmenรกm klรญmy a zรกroveลˆ zabezpeฤiลฅ lepลกiu pripravenosลฅ krajiny na jej moลพnรฉ dรดsledky i podporiลฅ jej schopnosลฅ reagovaลฅ na potenciรกlne vplyvy. Prijatรฉ dokumenty skรบmajรบ dรดsledky zmeny klรญmy a navrhujรบ vhodnรฉ postupy a opatrenia umoลพลˆujรบce minimalizรกciu jej nepriaznivรฝch sociรกlnych, ekonomickรฝch a environmentรกlnych dรดsledkov.

Medzi kฤพรบฤovรฉ strategickรฉ dokumenty v oblasti zmeny klรญmy patria:

  • Rรกmcovรฝ dohovor OSN o zmene klรญmy, 1992,
  • Kjรณtsky protokol k rรกmcovรฉmu dohovoru OSN o zmene klรญmy, 2002,
  • Parรญลพska dohoda, 2015,
  • Biela kniha: Adaptรกcia na zmenu klรญmy: Eurรณpsky rรกmec opatrenรญ, 2009,
  • Eurรณpa 2020: Stratรฉgia na zabezpeฤenie inteligentnรฉho, udrลพateฤพnรฉho a inkluzรญvneho rastu, 2010,
  • Zelenรก kniha: Prispรดsobenie sa zmene klรญmy v Eurรณpe โ€“ Moลพnosti na uskutoฤnenie opatrenรญ na รบrovni Eรš, 2007,
  • Stratรฉgia Eรš pre adaptรกciu na zmenu klรญmy, 2013,
  • Zelenรก kniha: Rรกmec pre politiku v oblasti zmeny klรญmy a energetickรบ politiku do roku 2030, 2013,
  • Stratรฉgia adaptรกcie Slovenskej republiky na nepriaznivรฉ dรดsledky zmeny klรญmy, MลฝP SR, 2014.

Analogickรฉ strategickรฉ materiรกly sa spracovรกvajรบ aj na regionรกlnej, prรญpadne miestnej รบrovni.

Medzi strategickรฉ dokumenty v oblasti zmeny klรญmy v sektore dopravy patria:

  • Non-paper Guidelines for Project Managers: Making vulnerable investment slimate resilient, European Commission DG Climate Action, 2009,
  • Adaptation of transport to climate change in Europe (EEA Report No. 8/2014), 
  • Eurรณpska stratรฉgia pre nรญzkoemisnรบ mobilitu, 2016.

V sektore zabezpeฤujรบcom prepravu osรดb a tovarov je nevyhnutnรฉ zachovaลฅ moลพnosลฅ plynulej a bezpeฤnej prevรกdzky aj v prรญpade meniacich sa klimatickรฝch podmienok. Oฤakรกvanรฉ zmeny klimatickรฝch prvkov by sa preto mali zohฤพadniลฅ uลพ pri technickรฝch nรกvrhoch dopravnรฝch projektov a tieลพ pri nรกvrhoch ich lokalizรกcie v รบzemรญ.

Prispรดsobenie projektu umoลพลˆuje jeho pruลพnejลกiu reakciu na prรญpadnรฉ zmeny. Uskutoฤลˆuje sa prostrednรญctvom aplikรกcie รบฤinnรฝch mitigaฤnรฝch a adaptaฤnรฝch opatrenรญ.
Mitigaฤnรฉ opatrenia zmierลˆujรบ nepriaznivรฉ รบฤinky zmeny klรญmy a zniลพujรบ vyplรฝvajรบce rizikรก a ลกkody (zniลพovanie emisiรญ sklenรญkovรฝch plynov).

Adaptaฤnรฉ opatrenia zniลพujรบ zraniteฤพnosลฅ projektu a zvyลกujรบ jeho odolnosลฅ prispรดsobenรญm projektu nepriaznivรฝm รบฤinkom zmeny klรญmy a vyuลพitรญm prรญpadnรฝch pozitรญvnych vplyvov. V doprave sa rozliลกujรบ adaptaฤnรฉ opatrenia zameranรฉ na zniลพovanie bezpeฤnostnรฝch rizรญk vplyvom extrรฉmov poฤasia a opatrenia zameranรฉ na skvalitnenie dopravnej infraลกtruktรบry v rizikovรฝch lokalitรกch.

Cieฤพom adaptรกcie projektov je zvรฝลกiลฅ kvalitatรญvnu รบroveลˆ dopravnej infraลกtruktรบry ako zรกkladnรฉho kameลˆa dopravy. Jej vรฝsledkom je environmentรกlne prijateฤพnejลกรญ spรดsob dopravy a sรบฤasne silnรฝ dopravnรฝ systรฉm odolรกvajรบci prรญpadnรฝm nepriaznivรฝm vplyvom zmien klรญmy, zabezpeฤujรบci bezpeฤnรบ prepravu osรดb a tovarov.

Tak ako pri odstraลˆovanรญ vzniknutรฝch ลกkรดd, aj pri adaptรกcii projektov na zmenu klรญmy je dรดleลพitรฝ ekonomickรฝ rozmer opatrenรญ. Nรกklady na realizรกciu adaptaฤnรฝch opatrenรญ zahล•ลˆajรบ investiฤnรฉ a prevรกdzkovรฉ nรกklady dobudovania a skvalitnenia dopravnej infraลกtruktรบry.

Prรญklady adaptaฤnรฝch opatrenรญ uplatniteฤพnรฝch v sektore dopravy

Vรฝsadba vegetรกcie
Uplatnia sa tu novรฉ zelenรฉ plochy, stromoradia, vetrolamy, vegetaฤnรฉ stredovรฉ deliace pรกsy, izolaฤnรก zeleลˆ a ochrannรก vรฝsadba na svahoch ฤi vegetaฤnรฝ povrch dopravnรฝch stavieb (zelenรฝ kryt koฤพajovรฝch tratรญ, parkoviskรก z vegetaฤnรฝch tvรกrnic, vegetaฤnรฉ strechy prevรกdzkovรฝch budov, vรฝsadba popรญnavรฝch druhov pozdฤบลพ zastรกvok a prevรกdzkovรฝch budov).

Mnohรฉ vรฝskumy preukรกzali, ลพe zelenรฉ povrchy vรฝrazne ovplyvลˆujรบ teplotu vzduchu โ€“ napr. teplotnรฝmi meraniami poฤas tropickรฉho dลˆa v Bratislave v roku 2007 sa zistili vรฝraznรฉ teplotnรฉ rozdiely medzi luลพnรฝmi lesmi pri Dunaji (29 ยฐC), sรญdliskovou zรกstavbou Dlhรฉ diely (40 ยฐC) a spevnenรฝmi plochami pri OC Aupark (42 ยฐC). Vegetรกcia kryjรบca strechy budov a popรญnavรฉ dreviny na ich stenรกch znรญลพia teplotnรฉ pรดsobenie na interiรฉr a zabezpeฤia jeho tienenie. Vรฝsadba vetrolamov vรฝrazne zniลพuje nepriaznivรฉ รบฤinky silnรฝch vetrov, izolaฤnรก zeleลˆ obmedzuje ลกรญrenie prachovรฝch lรกtok z dopravy do prรญzemnรฝch vrstiev atmosfรฉry a do okolia dopravnej cesty.

Optimalizรกcia vรฝberu stavebnรฝch materiรกlov
K tomuto opatreniu patrรญ aj znรญลพenie vyuลพรญvania nepriepustnรฝch plรดch (napr. priepustnรฝ betรณn, porรฉzny asfalt alebo ฤiastoฤne priepustnรฉ spevnenรฉ povrchy).
Priepustnรฉ povrchy spomalia odtok vody a zvรฝลกia moลพnosลฅ jej akumulรกcie v รบzemรญ.

Vyuลพitie svetlรฝch (odrazivรฝch) povrchov na budovรกch
Uprednostลˆovaลฅ by sa mali svetlรฉ farby, zรกroveลˆ treba zabezpeฤiลฅ tepelnรบ izolรกciu prevรกdzkovรฝch budov, inลกtalรกciu klimatizรกciรญ do interiรฉrov a preferenciu pasรญvnych budov.
Opatrenia zniลพujรบ tepelnรบ priepustnosลฅ obvodovรฉho plรกลกลฅa budov a zvyลกujรบ zadrลพiavanie tepla v budovรกch poฤas vykurovacej sezรณny. Inลกtalรกcia klimatizaฤnรฝch zariadenรญ zvyลกuje pohodu pobytu vo vnรบtornรฝch priestoroch poฤas teplรฝch dnรญ.

Zabezpeฤenie tienenia
Cieฤพom je zabezpeฤiลฅ prechodnรฉ a trvalรฉ tienenie verejnรฝch priestranstiev mobilnรฝmi prvkami (prvkami textรญliรญ, sieลฅovinami a pod.) a konลกtrukฤnรฝmi stavebnรฝmi prvkami alebo vegetรกciou (vรฝsadba alejรญ, krytov parkovacรญch plรดch, vysunutรฝch striech terรกs prevรกdzkovรฝch budov). Zรกroveลˆ je potrebnรฉ inลกtalovaลฅ klimatizaฤnรฉ zariadenia do vozลˆov verejnej dopravy.

Tienenie zabezpeฤuje znรญลพenie priameho slneฤnรฉho ลพiarenia na vybranรฉ plochy a nรกslednรฉ znรญลพenie teploty vzduchu v horรบcich letnรฝch dลˆoch. Inลกtalรกcia klimatizaฤnรฝch zariadenรญ zvyลกuje pohodu pobytu v prostriedkoch verejnej dopravy a zvyลกuje ich atraktivitu.

Inลกtalรกcia vodnรฝch prvkov
Patria medzi ne fontรกny, umelรฉ toky ฤi vodnรฉ plochy. Treba rieลกiลฅ aj odvรกdzanie daลพฤovรฝch vรดd do tzv. vsaku (budovanie vsakovacรญch vegetaฤnรฝch pรกsov, infiltraฤnรฝch priekop, otvorenรฝch zvodov daลพฤovรฝch vรดd) a zber daลพฤovรฝch vรดd (vybudovanรญm retenฤnรฝch nรกdrลพรญ) a ich regulovanรฉ vypรบลกลฅanie.

Opatrenia majรบ za cieฤพ zadrลพiavaลฅ vodu v krajine, spomaliลฅ jej odtok a zvรฝลกiลฅ akumulaฤnรบ schopnosลฅ รบzemia.

Zabezpeฤenie dostatoฤnej prietoฤnosti priepustov a mostnรฝch otvorov
Okrem tejto รบlohy je potrebnรฉ zabezpeฤiลฅ aj ฤistenie odvodลˆovacรญch rigolov.
Dostatoฤnรก priepustnosลฅ prvkov zabezpeฤรญ odvรกdzanie daลพฤovรฝch vรดd v prรญpadoch intenzรญvnych zrรกลพok, ฤรญm sa eliminuje moลพnosลฅ zaplavenia dotknutรฝch oblastรญ.

Sanรกcia svahov a stabilizรกcia zemรญn
Opatrenie zabezpeฤรญ vyลกลกiu bezpeฤnosลฅ premรกvky zvรฝลกenรญm stability prostredia, ฤรญm sa zvรฝลกi jeho odolnosลฅ v prรญpade veternej alebo vodnej erรณzie alebo extrรฉmnych zrรกลพkovรฝch รบhrnov.

Prรญklady rรดznych opatrenรญ aplikovateฤพnรฝch v kaลพdodennej praxi sรบ zrejmรฉ aj z obr. 5 aลพ 7.

Obr. 5 Uzatvorenie vstupov do metra v prípade záplav a zabezpeฤenie vstupu do metra doplnkovým schodom v prípade valiacej sa vody, Kodaลˆ, Dánsko (zdroj: http://climate-adapt.eea.europa.eu/metadata/case-studies/integrating-adaptation-in-the-design-of-the-metro-of-copenhagen) Obr. 5 Uzatvorenie vstupov do metra v prípade záplav a zabezpeฤenie vstupu do metra doplnkovým schodom v prípade valiacej sa vody, Kodaลˆ, Dánsko (zdroj: http://climate-adapt.eea.europa.eu/metadata/case-studies/integrating-adaptation-in-the-design-of-the-metro-of-copenhagen)
Obr. 5 Uzatvorenie vstupov do metra v prรญpade zรกplav a zabezpeฤenie vstupu do metra doplnkovรฝm schodom v prรญpade valiacej sa vody, Kodaลˆ, Dรกnsko (zdroj: http://climate-adapt.eea.europa.eu/metadata/case-studies/integrating-adaptation-in-the-design-of-the-metro-of-copenhagen)
Obr. 6 Zelený kryt elektriฤkovej trate, Bratislava (zdroj: imhd.sk) Obr. 7 Ochladzovanie priestoru parkovacej plochy zatienením solárnymi panelmi,  Texas, USA, 2009 (zdroj: zdnet.com)
Obr. 6 Zelenรฝ kryt elektriฤkovej trate, Bratislava (zdroj: imhd.sk) Obr. 7 Ochladzovanie priestoru parkovacej plochy zatienenรญm solรกrnymi panelmi, Texas, USA, 2009 (zdroj: zdnet.com)

Zรกver

Keฤลพe doprava je jednรฝm z najvรฝznamnejลกรญch odvetvรญ nรกrodnรฉho hospodรกrstva, na jej bezpeฤnรฉ a plynulรฉ fungovanie je kฤพรบฤovรก najmรค vฤasnรก reakcia. Zaฤlenenie rizรญk klimatickej zmeny do projektovej prรญpravy si vyลพaduje zmenu tradiฤnรฉho prรญstupu k projektovaniu. Zahล•ลˆa komplexnรฉ posรบdenie zraniteฤพnosti a citlivosti projektu v sรบvislosti sโ€ฏmoลพnรฝmi dรดsledkami zmeny klรญmy a zapracovanie vhodnรฝch adaptaฤnรฝch opatrenรญ do jeho technickรฉho nรกvrhu. Vรฝsledkom je plynulรฉ fungovanie zrealizovanรฉho projektu a znรญลพenie moลพnรฝch rizรญk.

Why is it important to consider climate change during construction development?

Climate change is one of the greatest environmental challenges of todayยดs society. Some of its effects may be noticeable already, especially temperatures rise and extremes of weather. Its adverse consequences affect all spheres of human life and all economic sectors including transportation directly or indirectly. Since the impacts of climate change have already been reflected in Slovakia, it is necessary to adapt the upcoming transport infrastructure projects to the changing situation and to take the necessary measures to increase their resistance to possible negative impacts.

Literatรบra
1. An EU Strategy on adaptation on climate change (European Commission, 2013).
2. Climate change, impacts and vulnerability in Europe 2016 (EEA Report, 2017).
3. White paper โ€“ Adapting to climate change: Towards a European framework for action (EK, 2009).
4. Adaptation of transport to climate change in Europe (EEA Report, 2014).
5. Dรดsledky klimatickej zmeny a moลพnรฉ adaptaฤnรฉ opatrenia v jednotlivรฝch sektoroch โ€“ Zรกvereฤnรก sprรกva (EFRA, 2011).
6. Dostupnรฉ online: www.milanlapin.estranky.sk (20.โ€ฏ7. 2017).
7. Stratรฉgia adaptรกcie Slovenskej republiky na nepriaznivรฉ dรดsledky zmeny klรญmy (MลฝP SR, 2014).

 

TEXT: RNDr. Monika Vyskupovรก, PhD.

Monika Vyskupovรก pรดsobรญ ako environmentalistka v spoloฤnosti REMING CONSULT a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 4/2017.