V príspevku nájdete viacero odpovedí na otázky našich čitateľov.
Stavebníctvo
Mostný objekt 237-10 premosťuje široké údolie Šlahorovho potoka zo západnej časti obce Svrčinovec vo výške 40 m, železničnú trať Žilina – hranica SR/ČR, cestu I/11 v smere Žilina – hranica SR/ČR a novobudovanú vetvu križovatky A1. Premostenie je riešené dvomi monolitickými jednokomorovými predpätými mostmi.
Nosnú konštrukciu je potrebné zbaviť všetkých nášľapných vrstiev, izolácie, nenosných vyrovnávacích materiálov a všetkých nesúdržných, voľne sa oddeľujúcich častí konštrukcie (otryskanie, obrúsenie... ).
Najobľúbenejším výrobcom pre nemeckých architektov v segmente „Vetranie a klimatizácia“ sa stáva: Stiebel Eltron! Dolnosaský výrobca technického zariadenia budov bol v rámci slávnostného galavečera ocenený uznávanou cenou „Architects‘ Darling® Award“.
Po roku 2020 máme stavať budovy s takmer nulovou potrebou energie. Aby sme túto úroveň výstavby dosiahli, postupne sa sprísňujú požiadavky na tepelnotechnické vlastnosti stavebných konštrukcií budov a na podiel obnoviteľných zdrojov energie na dodanej energii. Od januára tohto roka prechádzame na ultranízkoenergetickú úroveň výstavby, čo znamená, že postavená budova má byť pri energetickej certifikácii zatriedená do energetickej triedy A1.
Živnostníci si konečne polepšia. Po tom, ako sa im v posledných rokoch okresali paušálne výdavky a zvýšili odvody, im vláda pripravila darček v podobe výrazného zvýšenia paušálnych výdavkov. Vďaka tomu zaplatia nižšie dane aj odvody.
Vnútorné zateplenie môže byť dôležitým faktorom v prípade požiadavky na zachovanie rozmanitosti vonkajšieho vzhľadu fasády a v prípadoch, ak sa na vonkajšiu stranu konštrukcie nedá dostať. Izolácie konštrukcií vykonávané zvnútra bežnými tepelnoizolačnými materiálmi bývali zdrojom vlhkosti, čo viedlo k diskreditácii vnútorného zateplenia.
V prípade riadeného vetrania budov existujú rozličné obavy, ktoré však nie sú opodstatnené. Ako je to v skutočnosti?
Fasády budov, parkovacích domov, nákupných a logistických centier, výrobných hál a ďalších podobných objektov majú spoločného činiteľa. Sú ním veľké a často nevzhľadné plochy, ktoré nielen výrazne narušujú malebnosť miest a krajiny, ale aj negatívne ovplyvňujú okolitú klímu. Optimalizácia týchto faktorov ponúka krytie týchto plôch zeleňou. Hľadáte riešenie, ktoré by bolo kvalitné, plne funkčné, jednoducho a rýchlo realizovateľné a ešte k tomu esteticky zaujímavé? Vyskúšajte systémy na ozelenenie budov – antikorové siete X-TEND®, antikorové laná I-SYS® a systém GREENCABLE®.
Úsek diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité je súčasťou diaľničného ťahu D3, ktorý tvorí jednu zo severojužných dopravných trás v Slovenskej republike. Zároveň je súčasťou multimodálneho koridoru č. VI Gdaňsk – Grudziadz/Warszava – Katowice – Skalité – Čadca – Žilina.
Odtiene Colours of Nature - Farby inšpirované prírodou v podobe štyroch hlavných prvkov prírody – vody, zeme, piesku a lesa, uviedla spoločnosť Henkel na trh v roku 2009. Za tú dobu si u koncových zákazníkov, architektov, realizačných firiem i distribútorov stavebných materiálov získali výborné meno. A aby si svoju vynikajúcu povesť aj naďalej udržali, prichádzajú odtiene Colours of Nature tento rok v inovovanej podobe.
Dobre navrhnuté komponenty vykurovacej sústavy nestačia, dôležité je aj usporiadanie zdrojov a spôsob ich prevádzky. Príspevok sa zaoberá vykurovacími sústavami, ktoré sú zásobované energiou z viacerých typov zdrojov tepla súčasne. Poukazuje na možnosti kombinácií zdrojov tepla v jednom systéme a na spôsob ich prevádzky.
V oblasti nájomného bývania Slovensko za svojimi susedmi stále pokrivkáva. Do 31. decembra 2016 však musia obce poskytnúť obyvateľom reštituovaných bytových domov náhradné bývanie. Ak to obce nestihnú, musia prenajímateľom za každý mesiac zaplatiť rozdiel medzi trhovým mesačným nájomným a regulovaným mesačným nájomným.
Čistenie exteriérových fólií je problematika, ktorej denne čelia realizátori stavieb aj profesionálne čistiace spoločnosti. Na stavbách sa totiž bežne znečistí okenná fólia omietkou alebo fasádnou farbou.
Článok sa venuje komplexnému prehľadu o stavbe diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka z pohľadu generálneho projektanta a stručnému opisu zaujímavých konštrukcií.