Vranov nad Topľou sa čoskoro dočká novej železničnej zastávky, ktorá výrazne zlepší dopravnú obslužnosť mesta a jeho okolia. Projekt vznikol na základe iniciatívy mesta Vranov nad Topľou v spolupráci s Ministerstvom dopravy SR a so Železnicami SR. Nová železničná zastávka bude umiestnená v medzistaničnom úseku jednokoľajnej neelektrifikovanej železničnej trate Vranov nad Topľou – Nižný Hrabovec v kilometri 12,969.
železnice
Budovanie vysokorýchlostných tratí (VRT) je jedným z najdôležitejších infraštruktúrnych projektov v strednej a vo východnej Európe. Vlani sa zástupcovia Českej republiky, Estónska, Maďarska, Lotyšska, Poľska a Slovenska zaviazali v Pražskom vyhlásení zvýšiť potenciál vysokorýchlostnej dopravnej siete medzi krajinami.
Smelé plány na miliardové ročné investície do ciest už na Slovensku boli a zostali nenaplnené.
Modernizácia železničných tratí na Slovensku je jedným z najvýraznejších krokov smerom k bezpečnejšej, rýchlejšej a komfortnejšej doprave. Slovensko je súčasťou siete dopravných koridorov prepájajúcich kľúčové metropolitné uzly najmä vďaka železničnej trase Bratislava – Žilina – Čierna nad Tisou, ktorá patrí do európskeho koridoru č. V. Modernizácii čiastkového úseku tohto koridoru sme sa venovali už v IS č. 2/2024 pri téme mostov uzla Žilina. V tomto článku upriamujeme pozornosť na ďalší významný úsek: modernizáciu trate Liptovský Mikuláš – Poprad-Tatry.
Na stavbe železničného uzla v Žiline preinvestovali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zatiaľ 330 miliónov eur. Celková zazmluvnená hodnota diela je 392 miliónov eur. Informoval o tom generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik.
Časť nadjazdu pri Brodskom v okrese Skalica nad železničnou traťou Kúty – Břeclav sa v sobotu zrútila. Pre cestujúcich nevznikajú žiadne nové obmedzenia. Uviedla to riaditeľka odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Jana Pôbišová.
V rámci stavby „Modernizace a dostavba ŽST Praha Masarykovo nádraží“ vznikla požiadavka na návrh zastrešenia nástupíšť rekonštruovanej železničnej stanice formou platformy nad koľajiskom. Stanica sa nachádza v centre Prahy a je jedným z najfrekventovanejších dopravných uzlov prímestskej železničnej dopravy.
Společnost SWIETELSKY Rail CZ realizovala rekonstrukci železničních tratí poškozených povodněmi v úsecích Ostrava-Svinov – Štítina a Krnov – Skrochovice. Práce zahrnovaly odstranění nánosů, stabilizaci zemního tělesa, sanaci železničního spodku a obnovu geometrických parametrů koleje.
Príspevok predstavuje technické riešenie a spôsob realizácie SO 08-33-12 Čadca – štátna hranica ČR/SR, zárubný múr pri koľaji č. 1 (nžkm 282,130 – 282,404), ktorý pre zhotoviteľské združenie zrealizovala formou dodávky na kľúč spoločnosť VHS Geotech s.r.o., Bratislava, dcérska spoločnosť člena združenia – spoločnosti VÁHOSTAV.
Využívanie finančných prostriedkov Európskej únie na rozvoj železničnej dopravy je pre Slovenskú republiku strategickou prioritou. O aktuálnych úspechoch a plánoch sme sa rozprávali so štátnou tajomníčkou Ministerstva dopravy SR Denisou Žilákovou.
Modernizácia je navrhnutá s dôrazom na zachovanie súčasnej polohy trate a minimalizáciu zmien jej trasovania, pričom sa zachováva hlavný cieľ, a to zvýšenie traťovej rýchlosti zo súčasných 80 km/h na 120 km/h. Modernizácia úseku 3. etapy Čadca – št. hranica ČR/SR podľa dodatku č. 4 k zmluve o dielo bude ukončená v decembri tohto roku.
Jedným z výrazných projektov obnovy železničnej infraštruktúry v Slovenskej republike je projekt rekonštrukcie úseku železničnej trate Hronský Beňadik – Nová Baňa, ktorý ako dodávateľ stavebných prác realizuje tím železničného staviteľstva spoločnosti STRABAG s.r.o.
Príspevok prezentuje výstavbu nového areálu, ktorý bol realizovaný v rámci pilotnej série výstavby obdobných areálov v Nových Zámkoch a Humennom. Jeho stavba bola ukončená v roku 2023.
V roku 2023 sa začalo so spracovaním dokumentácie modernizácie časti železničného uzla Bratislava pre posúdenie vplyvov na životné prostredie, v roku 2024 bola dokumentácia predložená na Ministerstvo ŽP SR. V súčasnosti prebieha proces posúdenia a čaká sa na vydanie rozhodnutia. Následne sa môže príprava stavby výrazným spôsobom priblížiť k realizácii a po dlhom čakaní pozdvihnúť stav dopravnej infraštruktúry na území hlavného mesta.
V rámci komplexnej rekonštrukcie trate s parametrami modernizácie sa vymenil zastaraný typ konštrukcie železničného zvršku a spodku medzi ŽST Nové Zámky a Palárikovo. Výsledkom je normový stav a zlepšenie bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy, zvýšenie traťovej rýchlosti na 140 km/h a zníženie nákladov na údržbu a opravy. S tým súvisí aj dosiahnutie vyššieho kvalitatívneho štandardu osobnej aj nákladnej dopravy.