Situácia stavby ŽST Nymburk
Galéria(6)

Modernizácia traťového úseku Nymburk hl. n. (vrátane) – Lysá n. Labem (vrátane) – časť: ŽST Nymburk vrátane preložky

Pripravovaná stavba rieši na úrovni DUR/DPS rekonštrukciu existujúcej železničnej trate prepájajúcej mestá Nymburk a Lysá nad Labem.

Projekt modernizácie zahŕňa nasledujúci súbor stavieb:
A: ŽST Nymburk vrátane preložky – km 318,175 – 325,700
B: Traťový úsek Nymburk (mimo) – Lysá n. Labem (mimo) – km 325,700 – 334,110
C: ŽST Lysá nad Labem vrátane napojenia tzv. Všejanskej spojky – km 334,110 – 338,860

Z hľadiska umiestnenia stavby v území ide o rekonštrukciu trate v úseku ŽST Nymburk hl. n. (vrátane odbočky Babín) od ŽST 318,650 vrátane napojenia a prešmyku tzv. Všejanskej spojky v dĺžke približne 5,5 km smerom na Milovice. Táto časť stavby rieši úsek A (ŽST Nymburk vrátane preložky; km 318,650 – 325,500). V rámci nej sa rieši aj časť trate v úseku Nymburk mesto – Veleliby vrátane nevyhnutných úprav v ŽST Nymburk mesto.

Hlavnými cieľmi stavby sú:

  • rekonštrukcia trate so zlepšením jej kvalitatívnych parametrov smerujúcich k zaisteniu bezpečnej a spoľahlivej prevádzky,
  • zabezpečenie potrebných parametrov pre prevádzku nákladnej dopravy, najmä dostatočnej dĺžky staničných koľají,
  • splnenie parametrov daných technickou legislatívou,
  • zrýchlenie osobnej dopravy zvýšením traťovej rýchlosti a skapacitnením trate v celom úseku podľa schválenej aktualizácie Štúdie uskutočniteľnosti optimalizácie traťového úseku Kolín – Všetaty – Děčín vo variante Z1,
  • zníženie hlukovej záťaže pod úroveň platných hygienických limitov.
Pohľad na most SO 21-20-03
Pohľad na most SO 21-20-03 | Zdroj: SAGASTA

Na základe aktualizácie uvedenej štúdie uskutočniteľnosti z roku 2020 sa oproti existujúcemu dvojkoľajovému usporiadaniu trate navrhuje trojkoľajovej riešenie v smere na Kolín. V smere na Kamenný zboží bude trať štvorkoľajová s úpravou smerového oblúka.

Toto riešenie si vyžaduje zásah na trvalý záber aj nedrážnych pozemkov. Z dôvodu výstavby novej trate vzniká na severozápade mesta Nymburk kríženie novej štvorkoľajovej trate s rekonštruovanou traťou Nymburk – Nepřevázka, vedenou v súčasnom stave na násype, ktorý musí byť v danom mieste nahradený mostom.

Súčasťou stavby je aj preložka cesty II/503 – severozápadná časť obchvatu Nymburka, ktorá je v územnom pláne mesta Nymburk vedená ako SZ tangenta (severná časť). Nová komunikácia v celkovej dĺžke 2,16 km má veľký dopravný význam pre tranzitnú dopravu s cieľom odľahčiť miestne komunikácie.

S ohľadom na tieto dopravné riešenia vzniká potreba mimoúrovňového križovania rekonštruovanej železničnej trate a úpravy cyklistickej infraštruktúry a riešenia pre peších, čo vyvoláva potrebu nových mostných objektov. Celkovo je v projekte riešených 10 železničných mostov, 11 cestných mostov,
6 priepustov a dve združené lávky pre peších a cyklistov.

Železničné mosty

SO 21-20-03 Nymburk město – Veleliby, most v st. km 1,249 (nadjazd trate Nymburk – Nepřevázka)

Potreba mostnej konštrukcie vyplynula z dôvodu výstavby novej štvorkoľajovej trate, ktorá sa na severozápade mesta Nymburk kríži s rekonštruovanou traťou Nymburk – Nepřevázka, vedenou v súčasnom stave na násype. Nosnú konštrukciu tvorí dvojica hlavných nosníkov v tvare obrátenej paraboly s maximálnou výškou v strede rozpätia 3,0 m a s minimálnou výškou nad oporami 2,25 m. V rastri 2,0 m sú nosníky prepojené priečnikmi, mostovka je ortotropná oceľová s výstuhami. Rozpätie NK je 32,0 m, šírka mosta je 6,450 m. Nosná konštrukcia je na oporách uložená na ložiskách.

SO 20-20-02 ŽST Nymburk, most v ev. km 321,03

V existujúcom stave prevádza most na vstupe do mesta Nymburk dve koľaje cez rieku Mrlinu a jej inundačné územie. Nosná konštrukcia je oceľová, trámová, plnostenná, spojitá, s dvomi poľami s medziľahlou prvkovou mostovkou. Podpery a pilier sú z kamenného muriva s úložným prahom zo železobetónu. Z dôvodu zvýšenia počtu koľají a traťovej rýchlosti na 160 km/h sa rozhodlo o prestavbe objektu s prvkovou mostovkou na železobetónový rámový most so stredovou stojkou, s priebežným koľajovým lôžkom. Nový most bude 5-koľajový. Návrh rešpektuje tok rieky Mrlina aj jej inundačné územie.

Priečny rez mostom SO 20-20-02
Priečny rez mostom SO 20-20-02 | Zdroj: SAGASTA

SO 20-20-04 ŽST Nymburk, most v ev. km 322,715 – podchod

V rámci rekonštrukcie železničnej stanice Nymburk sa bude riešiť podchod pre cestujúcich v novej polohe. Tá rešpektuje polohu nových nástupíšť, ale najmä vestibul novej výpravnej budovy, ktorá bude s podchodom spojená eskalátormi.
Nosná konštrukcia je navrhnutá ako monolitická, železobetónová, uzavretá, rámová z betónu C30/37. Svetlá šírka podchodu bude 6,0 m, svetlá výška bez pochôdznej plochy 3,41 m, svetlá výška k pochôdznej ploche min. 3,08 m, svetlá výška k podhľadu 2,80 m. Podchod bude mať plný podhľad s integrovaným osvetlením.

Pre prístup na nástupištia a do podchodu sú navrhnuté konštrukcie schodísk a prístupových chodníkov ako monolitické, železobetónové, rámové konštrukcie. Z podchodu bude na všetky nástupištia umiestnený výťah pre bezbariérový prestup cestujúcich medzi jednotlivými nástupišťami. Vnútorné rozmery výťahu budú 1 200/2 300 mm, veľkosť vstupného otvoru bude 1 000/2 100 mm. Výťahy budú priechodné a rovnaké pre všetky nástupištia. Výťahové šachty budú plne betónové.

SO 20-22-03, pozdĺžny rez nadjazdom
SO 20-22-03, pozdĺžny rez nadjazdom | Zdroj: SAGASTA

Cestné nadjazdy

SO 20-22-03 Cestný nadjazd v žkm 320,660

Z dôvodu modernizácie železničnej trate a zvýšenia počtu koľají na tri a zároveň rekonštrukcie cesty II/330 je nutné nahradiť existujúci železobetónový doskový most so svetlosťou 10,0 m novým. Navrhnutý je spriahnutý oceľovo-betónový most s betónovými koncovými aj medziľahlými priečnikmi s tromi poľami.

Vzhľadom na zachovanie dopravy na železničnej trati budú oceľové nosníky vybavené (prefabrikovanou) betónovou doskou, ktorá zabezpečí bezpečnosť práce nad železničnou traťou. Takto pripravené nosníky sa budú na spodnú stavbu osádzať autožeriavom. Výška nosníka v poli je 0,58 m, nad pilierom 1,00 m. Nosníky sú v priečniku zabetónované a pevne spojené s pilierom. Nad oporami sú monolitické betónové priečniky uložené na ložiskách. NK má rozpätie 15,0 + 23,0 + 15,0 m.

SO 20-22-05, pozdĺžny rez lávkou
SO 20-22-05, pozdĺžny rez lávkou | Zdroj: SAGASTA

Združené lávky pre peších a cyklistov

SO 20-22-05 Lávka pre peších a cyklistov v žkm 321,182

V rámci modernizácie ŽST Nymburk sa v danom priestore zruší existujúci železničný prejazd, ktorý využívajú zamestnanci na prístup do depa cez koľajisko. Z toho dôvodu je navrhnutá nová konštrukcia lávky, ktorá zaistí zamestnancom mimoúrovňový prístup cez koľajisko. Lávka bude zároveň súčasťou cyklistickej infraštruktúry, ide o združenú lávku pre peších a cyklistov.

Nosnú konštrukciu tvorí po celej dĺžke lávky oceľový komorový prierez s ortotropnou mostovkou so šírkou 4,4 m a hrúbkou 0,45 m. V prostrednom dilatačnom celku je navrhnutá oceľová priehradová konštrukcia. Hlavné pole má rozpätie 41,0 m. Výška priehradovej konštrukcie je parabolicky premenná, v strede rozpätia má 4,56 m a nad uložením 1,485 m.

SO 20-22-07 Lávka pre peších a cyklistov v žkm 323,850

Z dôvodu rekonštrukcie Dvorskej ulice, ktorú v novom stave križuje modernizovaná železničná trať, vzniká potreba preklenúť bezbariérovo štyri koľaje na zachovanie infraštruktúry pre cyklistov a peších. Navrhnutá je lávka, ktorú tvorí predpätá ŽB dosková mostovka zavesená na ŽB pylónoch s dĺžkou premostenia 117,9 m.

Na opory nadväzujú zo strany Dvorskej ulice železobetónové oporné múry s dĺžkou 53, resp. 51 m. Nosnú konštrukciu tvorí po celej dĺžke ŽB doska so šírkou 4,0 m a hrúbkou 0,35 m. Mostovka je centricky predpätá a v strednom poli zavesená predpínacími lanami v rastri 8 m. Rozpätie krajných polí je 19,5 m, rozpätie prostredného zaveseného poľa je 80,0 m.

Z hľadiska urbanistického a architektonického riešenia stavby lokálne dochádza k podstatným zmenám oproti dnešnému stavu, a to primárne v úseku za ŽST Nymburk v smere na Lysú nad Labem, kde sa rieši preložka trate. V samotnej stanici sa bude ďalej realizovať celková rekonštrukcia dispozície koľajiska vrátane návrhu nových nástupíšť a ďalších nadväzujúcich objektov.

Okrem železničných objektov dôjde aj k výstavbe cestných preložiek, vyvolaných touto stavbou. Súhrnne ide teda o rekonštrukciu železničného zvršku a spodku, nástupíšť, mostných objektov, priepustov, krakorcov, potrubných vedení, inžinierskych objektov, zabezpečovacieho a oznamovacieho zariadenia, ako aj pozemných stavebných objektov, trakčných objektov a silnoprúdovej technológie a energetických zariadení.

V projektovej príprave je aj priestor v okolí výpravnej budovy, ktorý rieši prepojenia s autobusovou dopravou, parkovaním a cyklistickou infraštruktúrou, a predstaničný priestor, ktorý prinesie do oblasti novú zeleň aj menšie oddychové zóny. Uvedená časť však nie je predmetom tejto stavby.

Zdroje:

Projektová dokumentácia DÚR: Modernizácia traťového úseku Nymburk hl. n. (vrátane) – Lysá nad Labem (vrátane) – časť stavby: ŽST Nymburk vrátane preložky. Vypracovaná spoločnosťou SAGASTA, s.r.o.

Text: Ján Kopčák; Sagasta SK
Projekt: Lukáš Jáneš, Pavel Pechač, Andrej Šebest, Adam Medovarský, Ján Kopčák

Obr 9 SO 202205 Pozdlzny rez lavkou 1
SO 20-22-03, pozdĺžny rez nadjazdom
Obr 3 Priecny rez mosta SO 202002 1
Obr 2 Pohlad na most SO 212003 1
Situácia stavby ŽST Nymburk

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby 6/25.