Nové mosty cez Chorvátske rameno menia dopravnú tvár Petržalky
Bratislava ako hlavné mesto Slovenskej republiky prechádza v posledných rokoch intenzívnou modernizáciou dopravnej a technickej infraštruktúry. Jedným z významných projektov v tomto procese je Nosný systém MHD (NSMHD), ktorý predstavuje komplexnú rekonštrukciu a rozvoj mestského prostredia, 30 rokov stavebne rezervovaného pre mestskú rýchlodráhu. Ide o líniovú stavbu v intraviláne mesta, pričom novobudovaná petržalská električka je náhradou za nedostavanú bratislavskú rýchlodráhu – metro.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Stavba NSMHD bola rozdelená na dve etapy. Prvý úsek od Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu bol uvedený do prevádzky v roku 2015, druhý úsek Bosákova ulica – Janíkov dvor sa postupne odovzdáva do prevádzky v tomto roku. Celá stavba má dĺžku 6,2 km. Aktuálne odovzdávaný úsek má dĺžku 4,389 km.
Predmetom stavby je okrem novej električkovej trate a jej infraštruktúry aj úprava alebo úplná prestavba cestných križovatiek a cestných komunikácií, vyvolaná krížením s novou traťou, a stavba prevádzkového a technologického zázemia pre električky v Janíkovom dvore.
Kríženie novej trate s vodným tokom Chorvátske rameno zabezpečia dva nové mosty v km 2,500 (SO 40-33-01) a 3,718 (50-33-01). Ďalšie dve lávky (60-33-01) križujú električkovú trať a tvoria budúce nástupiská pre autobusovú dopravu. Prepojenie električkových zastávok a spomínaných autobusových zastávok zabezpečujú dve rampy spolu so schodiskami (60-33-02).
SO 40-33-01 Združený most na Rusovskej ceste
Stavebný objekt 40-33-01 preklenuje priesakový kanál rieky Dunaj – Chorvátske rameno. Vzhľadom na charakter prevádzanej dopravy ide o združený most, keďže slúži na prevedenie električkovej aj cestnej dopravy. Nad mostom sa nachádza dôležitý dopravný uzol – križovatka Jantárovej ulice a Rusovskej cesty, cez ktorej stred prechádza električková trať a množstvo chodníkov a cyklochodníkov. Od dokumentácie pre územné rozhodnutie sa tvar mosta viackrát upravil do finálnej podoby, v akej bol realizovaný.
Most „štyridsiatka“, ktorý dostal pracovné označenie v zmysle svojho číselného označenia (v každej UČS sa nachádza po jednom moste), je zo statického hľadiska jednopoľová presypaná polrámová integrovaná konštrukcia založená na plošných základoch, pod ktorými sa nachádza podložie s vylepšenými parametrami.
Integrovaná konštrukcia znamená, že pri statickom výpočte sa počítalo so spolupôsobením zemného zásypu za oporami (pri návrhu bol využitý TP261 od MD ČR).
Takýto typ konštrukcie si okrem iného nevyžaduje osadenie nosnej konštrukcie na ložiská a použitie mostných záverov, a teda správcovi mosta odpadá starosť s výmenou týchto citlivých súčastí v priebehu životného cyklu mosta.

Nosná konštrukcia je železobetónová, základy a drieky sú z betónu triedy C30/37, horná priečla z betónu triedy C35/45. Vodorovná časť polrámu je tvarovaná miernym oblúkom (nábehom) s polomerom zakrivenia približne 95 m, ktorý je vytvorený spriahnutým oceľovo-betónovým prierezom – v ňom sa nachádzajú oceľové nosníky triedy ocele S355 s premennou výškou 0,52 – 0,72 m. Oceľové nosníky slúžili tiež ako podpory pre stratené debnenie betónovej dosky.
V priečnom smere sa most skladá zo 4 dilatačných celkov (DC) s priemernou šírkou 18 + 18 + 25 + 26 m, ktorých dĺžky boli navrhnuté jednak s ohľadom na postup výstavby a jednak vzhľadom na rozdelenie konštrukcie na logické celky z pohľadu zaťaženia od dopravy.

Krajné dilatačné celky sú pôdorysne „vyhryznuté“, aby sa zmenšila šírka už beztak mimoriadne širokého mosta (približne z 98 m na 74 m), ktorý by vytváral dlhý tunelový efekt. Tieto vybratia však zo statického hľadiska spôsobili to, že pri krajoch konštrukcie (DC1 a DC4) museli byť vytvorené vnútorné oceľové rošty s krajnými atypickými zakrivenými nosníkmi po obvode v oboch smeroch (výškovo aj polohovo).
Práve z dôvodu atypického pôdorysného tvaru bola ako materiál pre základný nosný prvok vodorovnej časti zvolená oceľ, z ktorej ho bolo možno vytvarovať a osadiť bez nutnosti rozsiahlych dočasných podpier v koryte.

Z hľadiska príslušenstva je most ukončený prechodovými doskami, ktoré sú pri integrovaných mostoch ťahané a tlačené v závislosti od pohybu vodorovnej časti nosnej konštrukcie. Na rímsach je osadené oceľové zábradlie mestského typu s výškou 1,3 m. Mostovka je zhora zaizolovaná striekanou epoxid-polyuretánovou izoláciou s mäkkou ochranou z geotextílie.
SO 50-33-01 Most cez Chorvátske rameno v km 3,700
Mostný objekt zabezpečuje prevedenie novonavrhovanej dráhovej komunikácie a chodníkov pre peších ponad Chorvátske rameno. Most je v tesnom susedstve s Kostolom sv. rodiny, ktorý tvorí dominantu centra Petržalky. Tvar mosta je preto koncipovaný tak, aby si objekty vzájomne nekonkurovali. Stavebný objekt tvoria tri samostatné mosty.
Prvým je trojpoľový mostný objekt s dĺžkou nosnej konštrukcie 110 m, ktorý zabezpečuje prevedenie koľajovej dopravy spolu s veľkoryso riešenými chodníkmi so šírkou 4,0 m pre peších a cyklistov cez Chorvátske rameno a prepája priľahlé promenádne chodníky umiestnené na priľahlých bermách.
Most má samostatnú nosnú dvojtrámovú konštrukciu z predpätého betónu s rozpätiami polí 32 + 45 + 32 m. Trámy sú vyvedené ponad niveletu a tvoria parapetné nosníky. Toto riešenie bolo potrebné navrhnúť preto, aby klasický trámový most spolu s prechádzajúcou električkou netvoril dominantu konkurujúcu Kostolu sv. rodiny.
Samotné trámy kopírujú vedenie predpínacích káblov, čím vytvárajú dve vlny ponad podpery. Šírka medzi trámami je 7,6 m, pričom samotná šírka trámov v mieste napojenia na mostnú dosku je 1,6 m. Celková šírka mosta je 18,7 m.

Samotná nosná konštrukcia je uložená na hrncových ložiskách umiestnených na spodnej stavbe, ktorú tvoria krajné opory a dve medziľahlé podpery. Pred oporami je predsadený úložný prah s podstavcami na uloženie dvojice ložísk. Za úložnými prahmi opory sa nachádzajú komory pre inžinierske siete prechádzajúce rímsami mosta.
Vnútorný priestor opôr je delený na tri vzájomne prepojené komory. Horná doska opôr na šírku električkového zvršku je v spáde, ktorý zabezpečuje plynulý prechod namáhania podložia zo zemného telesa na most.
Podpery sú navrhnuté ako železobetónové piliere v tvare V votknuté do železobetónových základov. Podpery sú založené plošne na hrubej vrstve dunajských štrkov.
Príslušenstvo mosta tvoria dva typy mostných záverov. Medzi trámami je hrebeňový mostný záver, na chodníkoch sú závery z plného plechu. Koľajové dilatácie sa nachádzajú nad komorami krajných opôr. Rímsy mosta tvoria monolitické dosky osadené plastovými chráničkami. Na moste je mestské zábradlie s výškou 1,3 m, presahujúce cez rímsu.

Druhým objektom, ktorý je súčasťou tohto stavebného objektu, je rampa umožňujúca prepojiť chodník na moste s promenádnym chodníkom na berme Chorvátskeho ramena. Prístupová rampa je realizovaná tak, že vyhovuje požiadavke pre pohyb osôb s obmedzenou schopnosťou pohybu. Výškovo je rampa v sklone 8,33 %. Šírkové usporiadanie prístupovej rampy je definované šírkou pochôdznej plochy 3,0 m s vyvýšeným bočným okrajom so šírkou 0,25 m na umiestnenie zábradlia.
Spodná stavba je založená plošne na vrstve dunajských štrkov a tvoria ju stĺpové podpery s vyloženými konzolami pre podopretie nosnej konštrukcie.
Príslušenstvo rampy tvorí mestské zábradlie s výškou 1,3 m presahujúce cez rímsu.

Tretím objektom, ktorý patrí pod toto súmostie, je oceľová lávka pre peších pod hlavným mostným objektom. Objekt lávky zabezpečuje prevedenie peších ponad Chorvátske rameno z okolia Kostola sv. rodiny na druhú stranu ramena k obchodnému domu Kaufland. Lávka sa bude využívať aj ako spojnica na novovybudovaný most s električkovou traťou. Jej umiestnenie je v trase, ktorou ľudia historicky chodili po dočasnom premostení od čias výstavby mestskej rýchlodráhy.
Staticky pôsobí ako jednopoľová oceľová dvojtrámová konštrukcia z priehradových oceľových nosníkov s rozpätím poľa 23,80 m. Úložné prahy sú založené plošne na dunajských štrkoch. Materiál nosnej konštrukcie je oceľ S355J2G3.
Nosnú konštrukciu lávky tvoria dva oceľové priehradové nosníky s výškou 1,6 m s ortotropnou mostovkou. Nosníky sú vyrobené z oceľových, uzavretých obdĺžnikových a štvorcových rúrok z ocele triedy S355. Vzájomná osová vzdialenosť nosníkov je 5,56 m.
Po oboch stranách lávky je navrhnuté bezpečnostné oceľové zábradlie do výšky 1,3 m, prichytené o konštrukciu lávky tak, aby sa nenarušil pohľad na nosníky.
SO 60-33-01 Lávky pre cestujúcich na nadjazde Panónska cesta v km 5,850
Objekt je rozdelený na dva mosty, ktoré vytvárajú nástupištia pre autobusové zastávky nad električkovou traťou. Rozširujú už existujúci most, ale zároveň sú samostatne stojacimi dilatačnými celkami.
Mosty sa plynule napájajú na nové vonkajšie rímsy na existujúcom moste. Rozpätia polí korešpondujú s rozpätiami existujúceho mosta. Dĺžka každej lávky je 49,1 m. Lávky sú smerovo v priamej, priečny sklon na oboch mostoch (od existujúceho mosta) je 2,5 %. Šírka mostov je 3,0 m.
Spodnú stavbu tvoria štyri stenové podpery pre každú lávku v zákryte s podperami existujúceho mosta. Steny majú šírku 2,30 m a hrúbku 0,60 m.
Krajné podpery sú votknuté do základov založených na veľkopriemerových pilótach.
Medziľahlé podpery sú votknuté do základového bloku uloženého na podzemných stenách existujúceho mosta.
Nosná konštrukcia mostov je navrhnutá ako trojpoľová spojitá monolitická predpätá konštrukcia. Priečny rez mostom tvorí trám s vyloženými konzolami. Šírka nosnej konštrukcie je 3,0 m a je konštantná po celej dĺžke mosta. Šírka trámu je premenná, od 0,80 m po 1,06 m v mieste napojenia konzol. Výška trámu je 1,20 m.
Rímsa so šírkou 0,35 m je súčasťou nosnej konštrukcie, z vonkajšej strany je do nej zakotvené zábradlie s výškou 1,3 m.
SO 60-33-02 Rampy a schodiská z nadjazdu Panónska cesta v km 5,850
Objekt je rozdelený na dva samostatné tvarovo rovnaké objekty, ktoré prepájajú autobusové nástupištia s električkovým. Každý z objektov (veží) obsahuje rampu pre ľudí s obmedzenou schopnosťou pohybu a schodisko.
Rampy vytvárajú štvorcový, pôdorysne uzavretý tvar, v zrkadle ktorého je umiestnené schodisko. Smerové aj výškové vedenie mostného objektu kopíruje vertikálnosť objektu tým, že rampy majú stúpanie 0,75 m na 9,0 m a sú vždy priame, aj schodisko je priame so schodiskovými stupňami 0,3 m × 0,17 m (šírka stupňa × výška stupňa). Šírka rampy je 2,6 m (pochôdzna časť 2,2 m) a schodiska 2,6 m.
Objekt je založený na veľkopriemerových pilótach s priemerom 900 mm a dĺžkou 12 m. Každý základ má štyri pilóty.
Spodnú stavbu tvoria 4 podpery pre každú rampu, ktoré sú navrhnuté ako stĺpy s konštantným štvorcovým prierezom. Každá podpera má niekoľko úrovní konzolových prvkov na podopretie rampy aj schodiska.
Nosnú konštrukciu tvoria dva samostatné objekty. Rampa je vonkajším obvodom objektu a vytvára pôdorysne štvorec, schodisko vypĺňa vnútrajšok obvodu tvoreného rampami. Každá konštrukcia má samostatnú geometriu a vzhľadom na to aj samostatné stúpanie. Obe sú monoliticky prepojené so stĺpmi.
Rampu tvorí systém podest a medziľahlých dosiek. Podesty sú votknuté do podpier. Doska má hrúbku 0,2 m s nízkym lemom po okraji s výškou 0,05 m a šírkou 0,2 m. Do lemu je ukotvené zábradlie. Voľná šírka medzi zábradliami je 2,2 m.
Schodisko má štyri ramená napojené na vrchnú podestu rampy, tá je na úrovni terénu napojená na spevnenú plochu pod mostom a blízku električkovú zastávku. Schodiskové medzipodesty sú votknuté do konzol podpier.
Po okrajoch rampy i schodiska je navrhnuté oceľové zábradlie s výškou 1,30 m z oceľových profilov.
V súčasnosti prebieha odovzdávanie stavby do užívania. Uvedené mosty sú architektonickými aj funkčnými prvkami stavby a pri-
spejú k rozvoju najväčšieho sídliska na Slovensku.
Text: Ing. Igor Masaryk, Ing. Matúš Uhlík
Foto: REMING CONSULT a.s.











