Do Viedne z Bratislavy opäť vlakom. Modernizáciu ukončili s desaťmesačným meškaním
Od 11. októbra sa opäť obnoví možnosť cestovania vlakom do Viedne aj z Bratislavy – hlavnej stanice. Na pondelkovej tlačovej konferencii to uviedol minister dopravy Jozef Ráž za účasti generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ivana Bednárika a generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Petra Helexu.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Vlakové spojenie na trati Bratislava hl. st. – Viedeň bolo prerušené od 4. marca minulého roka z dôvodu rekonštrukcie a elektrifikácie trate v úseku Devínska Nová Ves – Marchegg.
„Teším sa, že dnes môžeme otvárať takúto trať, ktorá má nebojím sa povedať, že až medzinárodný rozmer. Aj keď tento kus medzi Devínskou Novou Vsou a Marcheggom možno nevyzerá až tak podstatný, ale je veľmi podstatný, keďže bude spájať Bratislavu s Viedňou. To znamená, opäť sa obnoví možnosť cestovať do Viedne aj z hlavnej stanice Bratislavy, nielen teda z tej petržalskej, ako tomu bolo doteraz,“ povedal Ráž.
Bednárik upresnil, že železniciam sa podarilo ukončiť stavebné práce na trati Devínska Nová Ves – Marchegg po desaťmesačnom omeškaní. Počas jej rekonštrukcie a elektrifikácie sa totiž vyskytli rôzne komplikácie, ako napríklad minuloročné aprílové a septembrové povodne či nájdenie podzemného bunkra zrejme ešte z čias druhej svetovej vojny.
Ďalším problémom bola aj prítomnosť chránených živočíchov v okolí staveniska, ale aj priamo na stavebných projektoch, keďže trať prechádza územím so štvrtým stupňom ochrany prírody. Prevádzková rýchlosť trate sa zvýši z 80 kilometrov za hodinu (km/h) na 120 km/h, čím sa podľa neho skráti cestovný čas, zlepšia sa technické parametre trate a umožnia sa aj častejšie spojenia. Celková obnova trate dosiahla k 6. októbru 2025 viac ako 11,3 milióna eur.
„Celková prepravná kapacita bude na úrovni 380 miest na sedenie, takže očakávame, že sa nám podarí pokoriť, dúfam čoskoro alebo teda v dohľadnej dobe hranicu dvoch miliónov prepravených pasažierov ročne,“ dodal Helexa s tým, že čas cestovania medzi Bratislavou a Viedňou sa skráti o 11 minút, celkovo tak bude trvať 56 minút. Cestujúci budú mať k dispozícii 38 vlakových spojov denne vrátane nových ranných a večerných vlakov REX.
Dlhé dokončenie elektrifikácie krátkeho 2,38-kilometrového úseku medzi Devínskou Novou Vsou a Marcheggom je podľa Martina Pekára, odborníka na dopravu opozičného Progresívneho Slovenska s tým, že Rakúsko svoju časť trate z Marcheggu do Viedne elektrifikovalo už v rokoch 2018 až 2023, avšak na Slovensku došlo k rekonštrukcii až minulý rok.
„Verejné obstarávania roky viazli, a keď sa už konečne stavia, minister dopravy Jozef Ráž to prezentuje ako nový úspech. V skutočnosti však len hasí prešľapy svojich predchodcov,“ zhodnotil Pekár.
Modernizácia trate Devínska Nová Ves – Marchegg
- Dĺžka 2,4 kilometra.
- Elektrifikácia celého úseku, vďaka čomu môžu z Bratislavy až do Viedne premávať vlaky s elektrickými rušňami.
- Zrealizovali sa komplexné sanačné práce Marcheggského viaduktu – obnova nosnej konštrukcie, sanácia spodnej stavby a pilierov, úprava opôr, výmena ložísk a dilatačných spojov.
- Súčasne boli zrekonštruované tri ďalšie železničné mosty.
- Prebehla obnova železničného spodku a zrealizovala sa pokládka železničného zvršku, vrátane zakladania trakčných podpier a montáže trakčného vedenia.
- Jeden z mostných objektov na ceste k Devínskemu jazeru bol úplne asanovaný – pôvodná konštrukcia bola demontovaná a na jeho mieste postavený nový most, vrátane novej mostovej dosky, priebežných záverov a úprav priľahlého terénu.
Zdroj: FB/Michal Feik