default
Galéria(19)

Do Viedne z Bratislavy opäť vlakom. Modernizáciu ukončili s desaťmesačným meškaním

Partneri sekcie:

Od 11. októbra sa opäť obnoví možnosť cestovania vlakom do Viedne aj z Bratislavy – hlavnej stanice. Na pondelkovej tlačovej konferencii to uviedol minister dopravy Jozef Ráž za účasti generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ivana Bednárika a generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Petra Helexu.

Vlakové spojenie na trati Bratislava hl. st. – Viedeň bolo prerušené od 4. marca minulého roka z dôvodu rekonštrukcie a elektrifikácie trate v úseku Devínska Nová Ves – Marchegg.

„Teším sa, že dnes môžeme otvárať takúto trať, ktorá má nebojím sa povedať, že až medzinárodný rozmer. Aj keď tento kus medzi Devínskou Novou Vsou a Marcheggom možno nevyzerá až tak podstatný, ale je veľmi podstatný, keďže bude spájať Bratislavu s Viedňou. To znamená, opäť sa obnoví možnosť cestovať do Viedne aj z hlavnej stanice Bratislavy, nielen teda z tej petržalskej, ako tomu bolo doteraz,“ povedal Ráž.

default
modernizacia trate (18)
default
modernizacia trate (10)
default
default
default
modernizacia trate (17)

Bednárik upresnil, že železniciam sa podarilo ukončiť stavebné práce na trati Devínska Nová Ves – Marchegg po desaťmesačnom omeškaní. Počas jej rekonštrukcie a elektrifikácie sa totiž vyskytli rôzne komplikácie, ako napríklad minuloročné aprílové a septembrové povodne či nájdenie podzemného bunkra zrejme ešte z čias druhej svetovej vojny.

Ďalším problémom bola aj prítomnosť chránených živočíchov v okolí staveniska, ale aj priamo na stavebných projektoch, keďže trať prechádza územím so štvrtým stupňom ochrany prírody. Prevádzková rýchlosť trate sa zvýši z 80 kilometrov za hodinu (km/h) na 120 km/h, čím sa podľa neho skráti cestovný čas, zlepšia sa technické parametre trate a umožnia sa aj častejšie spojenia. Celková obnova trate dosiahla k 6. októbru 2025 viac ako 11,3 milióna eur.

default
V rámci projektu boli zrekonštruované tri železničné mosty. | Zdroj: Facebook/Michal Feik

„Celková prepravná kapacita bude na úrovni 380 miest na sedenie, takže očakávame, že sa nám podarí pokoriť, dúfam čoskoro alebo teda v dohľadnej dobe hranicu dvoch miliónov prepravených pasažierov ročne,“ dodal Helexa s tým, že čas cestovania medzi Bratislavou a Viedňou sa skráti o 11 minút, celkovo tak bude trvať 56 minút. Cestujúci budú mať k dispozícii 38 vlakových spojov denne vrátane nových ranných a večerných vlakov REX.

Dlhé dokončenie elektrifikácie krátkeho 2,38-kilometrového úseku medzi Devínskou Novou Vsou a Marcheggom je podľa Martina Pekára, odborníka na dopravu opozičného Progresívneho Slovenska s tým, že Rakúsko svoju časť trate z Marcheggu do Viedne elektrifikovalo už v rokoch 2018 až 2023, avšak na Slovensku došlo k rekonštrukcii až minulý rok.

„Verejné obstarávania roky viazli, a keď sa už konečne stavia, minister dopravy Jozef Ráž to prezentuje ako nový úspech. V skutočnosti však len hasí prešľapy svojich predchodcov,“ zhodnotil Pekár.

Modernizácia trate Devínska Nová Ves – Marchegg

  • Dĺžka 2,4 kilometra.
  • Elektrifikácia celého úseku, vďaka čomu môžu z Bratislavy až do Viedne premávať vlaky s elektrickými rušňami.
  • Zrealizovali sa komplexné sanačné práce Marcheggského viaduktu – obnova nosnej konštrukcie, sanácia spodnej stavby a pilierov, úprava opôr, výmena ložísk a dilatačných spojov.
  • Súčasne boli zrekonštruované tri ďalšie železničné mosty.
  • Prebehla obnova železničného spodku a zrealizovala sa pokládka železničného zvršku, vrátane zakladania trakčných podpier a montáže trakčného vedenia.
  • Jeden z mostných objektov na ceste k Devínskemu jazeru bol úplne asanovaný – pôvodná konštrukcia bola demontovaná a na jeho mieste postavený nový most, vrátane novej mostovej dosky, priebežných záverov a úprav priľahlého terénu.

Zdroj: FB/Michal Feik