Komplexná modernizácia depa Krasňany
Depo v Krasňanoch je jednou z dvoch hlavných bratislavských električkových vozovní, pričom od svojho vzniku začiatkom 70. rokov slúži na odstavovanie, čistenie, údržbu a realizáciu opráv električiek. Jeho základná funkcia zostala aj po prestavbe nezmenená, no areál bolo potrebné prispôsobiť súčasným funkčným požiadavkám a zároveň zlepšiť štandard pracovného zázemia.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Hlavným zámerom modernizácie bolo zvýšiť kapacitu odstavných koľají v odstavnej hale a tiež maximálne možne predĺžiť halu na vykonávanie kontrolných prehliadok pre dlhšie súpravy. Z tohto dôvodu sa úplne prebudovali električkové koľaje v areáli vozovne.
Zhotoviteľ: STRABAG Pozemné staviteľstvo, s. r. o.
Názov projektu: Modernizácia údržbovej základne – 3. etapa, Vozovňa Krasňany
Výstavba: 11/2023 – 02/2025
Kľúčovými zmenami sú:
- odstránenie nevyužívaných objektov, modernizácia existujúcich a vybudovanie nových,
- prispôsobenie revíznych kanálov pre nízkopodlažné električky,
- navýšenie kapacity odstavnej plochy,
- predĺženie haly kontrolných prehliadok pre dlhšie súpravy,
- vznik novej umývacej linky, meniarne a rýchlonabíjacích staníc pre elektrobusy,
- kompletná obnova plášťov budov, striech, interiérov, technologického vybavenia, brán,
- obnova inžinierskych sietí, spevnených plôch, koľajiska, ako aj trakčných a trolejových vedení.

Búracie práce zahŕňali najmä betónové strechy pôvodných hál, ale aj exteriérových spevnených plôch a koľajiska, pričom celkovo bolo vybúraných 25 000 ton materiálu. Železobetónové konštrukcie sa následne predrvili a opätovne použili pri úprave terénu a do nižších konštrukčných vrstiev spevnených plôch.
Hlavné funkčné celky nového areálu depa
Stavba bola rozdelená do 5 prevádzkových súborov a 8 skupín stavebných objektov. Okrem prestavby hlavných funkčných celkov (primárne haly) bolo vybudované množstvo ďalších objektov rôzneho druhu (napr. nová trakčná meniareň, komplexne zrekonštruovaná trafostanica, pieskovacie zariadenie, zariadenie na realizáciu defektoskopických skúšok kolies).
Pribudli tiež nové rýchlonabíjacie stanice pre elektrobusy a upravené boli silnoprúdové aj slaboprúdové rozvody v celom areáli. Významným prvkom projektu je aj vznik zelenej rozchodníkovej strechy s výmerou 15 000 m².

Hala denného ošetrenia a čistenia
Prestavba haly denného ošetrenia a čistenia vozidiel pozostávala najmä z úpravy dispozície, obnovy technologického vybavenia a celkového zlepšenia pracovného zázemia. Montážne jamy boli prispôsobené dlhším električkám, pribudla nová koľaj s trakčným vedením či umývacia linka pre električky a elektrobusy.
Najväčším zásahom bola výmena nevyhovujúcich železobetónových strešných väzníkov za oceľovú konštrukciu, doplnenú svetlíkmi a extenzívnou zelenou strechou. Fasáda získala moderný vzhľad so striedaním materiálov a presvetlených plôch.

Hala kontrolných prehliadok električiek
Výsledkom prestavby haly kontrolných prehliadok električiek je vznik štyroch pracovísk s tromi prehliadkovými bazénmi, ktorých parametre umožňujú vjazd aj plánovaných 49-metrových súprav. Nové koľaje sú osadené na nosníkoch nad montážnymi jamami a sú priamo napojené na koľajisko vozovne.
Pribudli výhybky umožňujúce flexibilné radenie súprav podľa aktuálnych potrieb prevádzky. Hala bola prístavbou a odstránením priľahlých prevádzok (dielní a hygienických zariadení) rozšírená o 850 m², čím vznikla možnosť pre plynulý prejazd električky týmto objektom. Najväčším zásahom bola výmena nevyhovujúcich predpísaných železobetónových strešných väzníkov za oceľovú konštrukciu spolu s osadením nových brán, podláh, koľají a prehliadkových plošín.

Odstavná hala pre električky
Hoci tento objekt neprešiel zásadnou dispozičnou zmenou, ide prakticky o úplne novú budovu s predĺženým pôdorysom a nanovo vybudovanými konštrukciami podlahy, stien aj strechy. Konfigurácia 12 koľají zostala zachovaná, no tak ako v celom areáli, bola vybudovaná nanovo.
Hala bola opláštená sendvičovými panelmi, dostala novú zelenú strechu so svetlíkmi, zateplenie, pancierovú podlahu s odvodnením a nové skladacie brány s vyšším priechodovým prierezom. Zriadené boli tzv. inštalačné hniezda s prípojkami vody, kanalizácie a elektriny. Temperovanie priestoru zabezpečujú plynové infražiariče.

Odstavná hala pre elektrobusy
Hala slúži primárne na parkovanie 18 elektrobusov s pomalým nočným nabíjaním. Rovnako ako v prípade ďalších riešených objektov, aj tu sa kompletne rekonštruovali železobetónový skelet, podlahy, strešná konštrukcia aj rolovacie vstupné brány. Z dôvodu predĺženia priľahlej električkovej odstavnej haly zaniklo zasklenie v smere do átria, no hala získala stropný svetlík vďaka novému konštrukčnému riešeniu strechy.
Odstavná plocha je vybavená líniovým odvodnením, keďže sa počíta, že z odstavených elektrobusov môže odtekať zrážková voda či roztopená námraza. Vybudovaná bola tiež dvojica montážnych jám, ktoré umožňujú pohodlný prístup k podvozkom vozidiel a uľahčujú tak ich údržbu a servis.
Koľajisko a trakčná sústava
Pôvodné zabudované konštrukcie električkového spodku a zvršku boli v potrebnom rozsahu demontované. Prebehla aj demontáž všetkých spevnených plôch v areáli vozovne. Pôvodná dopravná cesta bola komplexne prebudovaná, optimalizoval sa počet odstavných a objazdných koľají vrátane ich užitočnej dĺžky. Do koľajového zvršku boli zabudované nové progresívne materiály a prebehla aj výmena výhybiek.

SO 32-01: Koľajový zvršok a výhybky
Koľajový zvršok pozostáva z koľajníc typu (1) Ri60, (2) R340 GHT (v oblúkoch) a (3) 49E1 (v mieste revíznych jám). Súhrnná dĺžka zabudovaných koľají je viac ako 5 kilometrov, z čoho 4 700 metrov tvoria štandardné koľajnice typu Ri60 so žliabkom a 365 metrov koľajnice 49E1 umiestnené na stĺpikoch v mieste revíznych jám. Komplikované pôdorysné riešenie si vyžiadalo vybudovanie komplexu šiestich štvorsrdcovkových križovatiek, pričom celkovo bolo na stavbe zabudovaných až 56 kusov výhybiek.
Nové usporiadanie koľají v rámci areálu bolo navrhnuté s cieľom dosiahnuť zväčšenie kapacity odstavnej haly, optimálnejšiu polohu objazdných koľají a zlepšenie komfortu riadenia. Preto však bolo potrebné úplne prebudovať všetky koľaje v rámci areálu, ako aj čiastočne prestavať železničný spodok.
Koľaj je v celom areáli zriadená ako bezstyková, v exteriéri krytá betónom, pod ktorým sú uložené antivibračné rohože. Vzhľadom na veľké množstvo oblúkov s malými polomermi bola inštalovaná sústava tzv. mazníkov, ktoré znížia opotrebenie koľají aj hlučnosť a budú využívať výlučne ekologické mazivá.
V rámci tohto SO bola upravená geometria nového trasovania koľají so zachovaním vjazdov do jednotlivých hál, kde boli podľa možnosti zachované osové vzdialenosti s minimálnymi horizontálnymi a vertikálnymi posunmi. Z hľadiska dopravnej technológie boli novonavrhované koľaje, výhybky/výmeny a križovania zaindexované a očíslované. Staničenie bolo vztiahnuté k hlavnej, tzv. objazdnej koľaji O1, so začiatkom v lokálnom kilometri 0,000 000.
Koľajový zvršok bol realizovaný z koľajníc typu Ri60 (R340 GHT v oblúkoch) s priamym upevnením. Jednotlivé uzly upevnenia boli vo vzdialenosti a´= 3 000 mm (v oblúkoch 1 500 mm). Uzly upevnenia boli navŕtané do betónovej dosky s hrúbkou 250 mm a so šírkou 2 200 mm. Betónová doska bola vystužená kompozitovou výstužou.
Priestor po vonkajšej strane a v medzikoľajovom priestore sa vyplnil medzerovitým betónom. Pod betónovou doskou bola rozprestretá ochranná nepriepustná fólia, aby sa zabránilo prenikaniu cementového mlieka do podkladových štrkových vrstiev železničného spodku. Z dôvodu zníženia vibrácií (aj napriek nízkej rýchlosti V = 10 km/h) bola pod betónovou doskou uložená antivibračná rohož s hrúbkou 25 mm.
Umiestnila sa pod betónovú dosku a aj pod betónové „bloky“ z kameniva spevneného cementom, pričom rohož bola zvislo vytiahnutá k povrchu krytu koľajiska.
V priestore haly denného ošetrenia a haly opráv bol železničný zvršok v mieste revíznych jám zrealizovaný z koľajníc 49E1 s tuhým upevnením zvierkami ZŠ4 na plochej podkladnici, ktorá bola skrátená tak, aby neprečnievala cez zvislé stĺpiky. Prechod medzi koľajnicami Ri60 vs. 49E1 bol realizovaný z prechodovej koľajnice s dĺžkou 2,00 m.
Koľaj sa v celom úseku zriadila ako bezstyková, všetky koľajnicové styky boli zvarené, pričom hlava koľajníc bola upravená brúsením.

Izolácia koľajiska
Všetky použité súčasti koľajového roštu vyhovovali podmienkam ochrany proti bludným prúdom v súlade s normou STN N50122-2, čo znamená, že zaistili izoláciu koľajníc tak, aby žiadna časť spätného trakčného vedenia nebola priamo spojená so stavebnými prvkami alebo s konštrukciami, ktoré neboli izolované od zeme. Izolácia koľajnice ako vodiča spätného trakčného prúdu sa realizovala gumovým návlekom na koľajnici a gumovou podložkou.
Výhybky a výmeny
V rámci SO bolo navrhnuté použitie blokových výmen (R = 50 m
a R = 25 m) zo žliabkových koľajníc Ri60. Každá výmena sa skladala z dvoch polvýmen postavených do rozchodu pomocou rozpor. Polvýmenu predstavoval zvarok z blokovej koľajnice profilu B1 180/260 s koncami výmeny z nábežných koľajníc požadovaného profilu a akosti.
Vo zvarku bolo vyfrézované vybratie pre výmenný jazyk a odpovedajúce priebehy žliabkov. Výmenný jazyk bol zhotovený z oderuvzdorných materiálov a k blokovej výmene bol uchytený upevňovacím samozverným klinom. Ten bol po upevnení jazyka poistený proti náhodnému povoleniu skrutkovým spojom. Dĺžka blokových výmen bola 4 700 mm pri výmene R = 50 m a 4 420 mm pri výmene R = 25 m.
Srdcovkovú časť tvoril zvarok z opracovaného bloku profilu B1 180/200 a privarených koľajnicových častí s vyfrézovanými výškovými a bočnými nábehmi.
Výmeny boli po oboch stranách vybavené vykurovaním osadeným po oboch vonkajších stranách.
Z priestorových dôvodov boli jednotlivé zväzky koľají smerujúce do hál napojené do hlavnej objazdnej koľaje O1 jednojazykovými výmenami, ktoré boli zapojené za sebou, čím vytvorili tzv. harfu. Jednojazyková výmena pozostávala z jednej polvýmeny (s pohyblivým jazykom) a nepohyblivej časti (zhotovená ako zvarok koľajnicovej časti a opracovaného bloku profilu 180/260). Dĺžka jednojazykovej výmeny bola 4 420 mm s odbočným polomerom R = 25 m.
Vo vozovni bolo zabudovaných celkovo 56 výmen:
- výmena R50-1000-Ri60-4700
– bloková: 12 ks - výmena R25-1000-Ri60-4420
– bloková: 18 ks - polvýmena R25-Ri60 – jednojazyková: 26 ks
Koľajové križovatky boli netypizované, t. j. vyrobili sa na základe novo navrhnutej geometrie koľaje. Tvoria komplex šiestich štvorsrdcovkových križovatiek.
Mazníky
Z dôvodu zníženia opotrebenia koľajníc prejazdom električkových súprav oblúkmi s malými polomermi (cca 22 – 50) m boli v konštrukcii zvršku osadené mazníky.
Odvodnenie
Súčasťou koľajového zvršku boli aj odvodňovače v medikoľajnicovom priestore a v priestore po bokoch koľajníc. Zachytávali zrážkovú vodu z koľajnicových žliabkov a krytu koľajiska. Odvodňovače boli do rozchodu umiestňované tak, aby netvorili vodivé prepojenie koľajníc v miestach tzv. Metal Free Zone.
Odvodňovače boli zvodným potrubím DN 110 napojené do trativodného potrubia. V rámci stavby sa realizovali aj prefabrikované betónové uličné vpuste s vnútorným priemerom DN 450. Zvodným potrubím boli napojené do existujúcej areálovej dažďovej kanalizácie.
Záver
Komplexná modernizácia priniesla do areálu Dopravného podniku Bratislava v mestskej časti Rača-Krasňany nielen technologické oživenie, ale tiež nový dispozičný štandard, lepšie energetické a ekologické parametre a najmä príjemnejšie a atraktívnejšie pracovné prostredie pre pracovníkov údržby.
Po dokončení prác sa v areáli depa začala skúšobná prevádzka. Nasledovalo kolaudačné konanie a ostrá prevádzka, ktorá odštartovala v júli 2025. Hoci projektu takéhoto typu venuje široká verejnosť menšiu pozornosť ako výstavbe samotných električkových tratí, podľa mnohých je takéto rozsiahle a zásadné zlepšenie zázemia minimálne rovnako dôležité pre kvalitu služieb dopravného podniku a vo všeobecnosti kvalitu mestskej hromadnej dopravy v Bratislave.
Výsledok prác je ukážkou vysokej profesionality a nasadenia tímu Ing. Slavomíra Oravca zo spoločnosti STRABAG Pozemné staviteľstvo,
s. r. o., a zároveň dôkazom schopnosti koncernu úspešne zvládať technologicky aj organizačne náročné projekty.
Text a foto: STRABAG s.r.o., VALBEK SK, spol. s r. o.













