Most Lehota: najrozsiahlejšia sanácia mosta na Slovensku
Most Lehota na rýchlostnej ceste R1 v Nitrianskom kraji prešiel komplexnou rekonštrukciou. Rozsahom ide o jednu z najväčších sanácií na Slovensku. Reprofilácia železobetónových konštrukcií sa realizovala na ploche viac ako 26 000 m² za pomoci výrobkov Mapei.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Mostný objekt sa nachádza v Nitrianskom kraji, v okrese Nitra, na rýchlostnej ceste R1. Ide o 18-poľový most z predpätých nosníkov I-73 s celkovou dĺžkou 538,5 m. Hlavným cieľom rekonštrukcie mosta Lehota, ktorá prebehla v roku 2024, bolo predĺženie životnosti spodnej stavby mosta a zvýšenie bezpečnosti dopravy v tomto úseku.
Investorom opravy mosta Lehota bola NDS, a.s., ktorá stavebnými prácami poverila spoločnosť STRABAG, s.r.o. Hlavný cieľ opravy spočíval v sanácii spodnej stavby a nosnej konštrukcie pravého aj ľavého mosta. Opravy zahŕňali aj renováciu rímsy pri zrkadle a spevnenie pod mostom pri oporách 1 a 19. Projekt spracovala firma CEMOS, s.r.o., Bratislava.

Najrozsiahlejšia sanácia
Kľúčovým prvkom obnovy bola reprofilácia železobetónových konštrukcií s celkovou plochou presahujúcou 26 000 m², čím sa zabezpečila výrazná obnova nosnej konštrukcie a predĺženie jej životnosti. Táto oprava sa radí medzi najrozsiahlejšie sanácie mostov na Slovensku. Pri rekonštrukcii mosta Lehota sa spotrebovalo viac ako 480 ton špecializovaných sanačných materiálov od spoločnosti Mapei. „Veľkým prínosom hneď na začiatku bol dobre zvolený návrh materiálov pre túto stavbu, ktorá bola špecifická svojím rozsahom a časom,“ hovorí Milan Gomoľák, stavbyvedúci STRABAG s.r.o.
Odborníci zo spoločnosti Mapei spolupracovali na projekte so všetkými zúčastnenými stranami (investor, projektant, zhotoviteľ a subdodávatelia) počas celého procesu – od prípravy technologického postupu pred začiatkom prác, cez prvotné zaškolenie aplikácie, konzultácie a kontroly v priebehu realizácie až po dokončovacie práce na konci projektu.

Zásahy Mapei
Systém Mapei, ktorý sa aplikoval na železobetónovú konštrukciu, pozostával zo štyroch výrobkov. Pri ich výbere sa kládol dôraz nielen na kvalitu, ale aj na jednoduchú aplikáciu, keďže most bol sanovaný z lešenia, ktoré dosahovalo výšku cca 25 metrov. Aplikácia sanačných materiálov a reprofilácia konštrukcie vo výškach si vyžadovala nielen skúsený tím odborníkov, ale aj materiály umožňujúce efektívnu aplikáciu. „Práca s produktami od firmy Mapei bola veľmi efektívna. Oceňujem vysokú kvalitu, dobrú priľnavosť a dobru konzistenciu, čo umožňovalo rýchle spracovanie,“ hodnotí Milan Gomoľák.
V prvom kroku bola konštrukcia zbavená nesúdržných častí mechanicky, následne vysokotlakovým vodným lúčom. Odhalená výstuž bola dočistená oceľovými kefami alebo pieskovaním a následne ošetrená antikoróznou cementovou maltou Mapefer 1K Zero.

Nosná konštrukcia mosta vykazovala lokálne poškodenia. Miesta, kde bol odstránený pôvodný nesúdržný betón, sa opravovali cementovou maltou pevnostnej triedy R4 – Mapegrout 450 Thixo. Najvýraznejšie defekty sa nachádzali v oblastiach medzi prefabrikovanými nosníkmi, kde bolo potrebné vykonať opravy do hĺbky približne 3 cm. Piliere vykazovali rozsiahlejšie poškodenia, pričom opravy sa realizovali na väčších plochách a v hrúbkach približne do 5 cm, v niektorých miestach aj viac.
Mapegrout 450 Thixo ponúka výborný pomer cena/výkon a zároveň sa ľahko aplikuje. Malta sa nanášala prevažne strojne, čo zabezpečilo rýchly postup prác. Výsledkom aplikácie bolo prinavrátenie pôvodného tvaru konštrukcie a obnova krycej hrúbky výstuže. Malta je vystužená vláknami a má kontrolované zmrašťovanie, čím sa pri dodržaní technologického postupu znižuje riziko vzniku trhlín.

Na zjednotenie povrchu a zvýšenie odolnosti konštrukcie bola aplikovaná jemná cementová malta pevnostnej triedy R2 – Monofinish. Tento materiál sa nanášal celoplošne strojne v hrúbkach do 5 mm.
Exponované miesta mosta sa ošetrili akrylovým náterom Elastocolor Pittura Zero s plne kompenzovanými emisiami CO₂. Finálna ochranná vrstva zabezpečuje odolnosť konštrukcie voči prenikaniu vody, solí, oxidu uhličitého a iných agresívnych látok. Pružnosť náteru umožňuje preklenutie prípadných trhlín, čím sa minimalizuje prenikanie škodlivých látok do betónovej konštrukcie.
Sanácia mosta Lehota je jedným z najvýznamnejších projektov obnovy mostných konštrukcií na Slovensku. Spoločnosť Mapei zohrala kľúčovú úlohu nielen dodávkou vysokokvalitných materiálov, ale aj odborným poradenstvom a technickou podporou počas celého procesu. Potvrdzujú to aj slová Milana Gomoľáka: „Spolupráca s firmou Mapei bola výnimočná, vďaka odborným znalostiam jej zástupcov v oblasti opráv betónových konštrukcií. Jej tím nám poskytol cenné technické poradenstvo a pomohol nám nájsť ideálne riešenia pre našu stavbu.“
Zdroj: PR článok MAPEI SK, s.r.o.





