Cesty sú v úzadí, nastúpili železnice
Galéria(8)

Cesty sú v úzadí, nastúpili železnice

Partneri sekcie:

Smelé plány na miliardové ročné investície do ciest už na Slovensku boli a zostali nenaplnené.

Stavebná produkcia v inžinierskej výstavbe v roku 2023 predbežne prekročila 2,3 miliardy eur a bola medziročne vyššia bezmála o 12 % v stálych cenách z priemeru mesiacov roka 2021. O vyše 17 % stúpli dominantné výkony na nových stavbách.

Na opravy a údržbu pripadlo zhruba 15 % produkcie, pričom po zohľadnení cenových zmien mali finančný objem v porovnaní s rokom 2022 slabší o 3 %. Výkony v segmente, ktorý žije najmä z verejných zákaziek, stúpli už druhý raz po sebe, keď predtým tri roky kontinuálne klesali, a to aj pred pandémiou.

Vlani boli historicky najvyššie za ostatných 10 rokov. Podľa porovnania z mesačných zisťovaní za toto obdobie popri piatich rastoch práve toľkokrát aj klesli. Inžinierske stavby aj preto za ten čas ani raz v produkcii nedominovali, hoci vlani sa ich podiel opäť tesne priblížil nebytovým budovám ako v rokoch 2018 až 2020, keď sa cesty stavali z eurofondov.

Firmy zamestnávajúce viac ako 250 ľudí mali v roku 2023 produkciu vyše 960 miliónov eur a predvlani 820 miliónov eur. Najväčší, s 500 a viac pracovníkmi, prestavali trištvrte miliardy eur, skoro o pätinu viac po zohľadnení cenových zmien a zamestnávali v priemere 2 904 ľudí. V roku 2022 mali produkciu vyše pol miliardy eur s medziročným poklesom o 15 % a zamestnanosť slabšiu o štvrtinu.

Modernizačné stavby

Najväčším podnikom aj celému segmentu pomohli modernizačné stavby pre Železnice Slovenskej republiky a modernizácie mostov či križovatiek z eurofondov pre Slovenskú správu ciest či župy, ako aj ekologické a energetické stavby pre správcov sietí.

Rast v segmente ovplyvnila aj príprava investičného parku pre automobilku Volvo vo Valalikoch. Na hrubých terénnych úpravách za takmer 100 miliónov eur pracovali sesterské firmy Hochtief, ako aj Viacorp a Doprastav. Vajnorskú radiálu, električkovú trať od Tomášikovej po Zlaté piesky, rozčlenenú na dva úseky, rekonštruovala TSS Grade pre bratislavský Dopravný podnik ešte aj v tomto roku a cena sa s dodatkami vyšplhala nad 20 miliónov eur.

Strabag pre bratislavský magistrát vlani zavŕšil rekonštrukciu Harmincovej ulice za 4 milióny eur. Strabag vedie aj združenie pod Dubňom, ktoré dostavuje zriaďovaciu stanicu Žilina-Teplička. Vlani na stavbe zrealizoval viacero kľúčových objektov a železničný zvršok najmä priestore žilinskej stanice. Swietelsky-Slovakia zrekonštruoval koľaje medzi stanicami Trnovec nad Váhom a Tvrdošovce.

Cesty sú v úzadí, nastúpili železnice
Cesty sú v úzadí, nastúpili železnice
Cesty sú v úzadí, nastúpili železnice
Cesty sú v úzadí, nastúpili železnice
Cesty sú v úzadí, nastúpili železnice
Cesty sú v úzadí, nastúpili železnice
Cesty sú v úzadí, nastúpili železnice

Po podpise zmluvy v marci 2022 nasledovali štyri dodatky a cena sa vyšplhala bezmála na 40 miliónov eur, pričom ide zatiaľ o najväčší projekt tejto rakúskej firmy na Slovensku. Na železnici bude pokračovať ako subdodávateľ v projekte elektrifikácie a rekonštrukcie trate z Bánoviec nad Ondavou po Humenné. Značná časť realizácie je v pláne na tento aj budúci rok a rakúska firma opraví stanicu v Michalovciach.

Eurovia SK najviac, až 51 miliónov eur, vlani prestavala na výstavbe cesty R2 medzi Šacou a Košickými Olšanmi, ktorú buduje v združení pod názvom EUROVIA-R2 Šaca so sesterskými českými firmami zo skupiny Vinci.

Ďalších 6 miliónov pridala ako člen združenia R2 Mýtna, ktoré vedie Doprastav. Skanska SK stavala tunel Višňové na diaľnici D1 tiež so svojou českou sestrou, modernizovala viaceré regionálne cesty, zrekonštruovala výhybky na železnici v Dvoroch nad Žitavou a opravila nástupištia na bratislavských Vinohradoch.

Aj Colas Slovakia opravoval lokálne cesty a mosty a išlo mu to vynikajúco. Eurofondy sú v novom programovom období už len pre Železnice SR, ktoré majú projekty financované aj z plánu obnovy. Vlani investovali až 366 miliónov eur, o 130 miliónov viac ako predvlani.

V rokoch 2024 až 2026, plánujú kapitálové výdavky na trate vo výške bezmála 832 miliónov eur, pričom viac ako polovicu chcú investovať v roku 2024. NDS vlani odovzdala do užívania len vyše štvorkilometrový obchvat Prešova na R4, ktorý postavil Váhostav SK a Tucon a ďalších 10 kilometrov už realizuje združenie pod vedením spoločnosti Eurovia SK.

Z veľkých stavieb nad 100 miliónov eur sú vo výstavbe aj tri úseky diaľnice D1, tri úseky rýchlostnej cesty R2 a jeden na R1. V roku 2024 však hotové nebudú.

Článok bol uverejnený v časopise Stavebné materiály 5/2024