Bez riešenia dopravy bude nemocnica vo Vajnoroch nevďačnou úlohou
Výstavba nemocnice so zázemím by v súčasnom stave bola veľkou skúškou dopravného zaťaženia v širšom území bratislavských Vajnôr a Rače. V krátkom čase by sa zrejme ukázalo, že kapacita (nielen) pri zaťažení výstavbou jednoducho nepostačí.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Projekt Národnej nemocnice generála M. R. Štefánika (investorom je Ministerstvo obrany SR) s vyše 900 lôžkami v bratislavských Vajnoroch nielenže prinesie modernú zdravotnú starostlivosť, ale otvára aj tému riešenia dopravnej situácie.
Obyvatelia okrajových mestských častí Vajnory a Rača, blízkeho Svätého Jura, Pezinka, Čiernej Vody, Slovenského a Chorvátskeho Grobu denne používajú komunikácie vo Vajnoroch aj v smere na Zlaté piesky a vedeli by rozprávať, aká je na nich situácia v rannej a večernej špičke. Na budúci rok sa uskutočnia komunálne voľby a staronový alebo nový primátor a novozvolení starostovia Rače a Vajnôr sa počas svojho štvorročného mandátu nevyhnú dopravným riešeniam v súvislosti s nemocnicou.
Plný je vajnorský nadjazd, kruhový objazd pri obchodnom centre Vajnoria aj nadjazd ku križovatke Rybničná – Na pántoch, kadiaľ okrem osobných automobilov cez deň prechádza aj nákladná doprava. Iba dvojprúdová Rybničná ulica spája dedinskú časť Vajnôr s lokalitou Rybničná – Na pántoch.
Navyše, na hranici Rače a Vajnôr stavia developer Alto Real Estate v bývalom Benzinole skladový a logistický areál STORE.TO. Obyvatelia Vajnôr na verejných zhromaždeniach i na stretnutiach s vedením Bratislavy hovorili o električkovej trati na Zlaté piesky, ktorá by doprave pomohla.

Treba rozšíriť Rybničnú ulicu
Prípravy na výstavbu nemocnice pokračujú a o rokovaniach v utorok 25. novembra, ktoré sa týkali dopravy, informovali na sociálnej sieti vajnorský starosta Michal Vlček aj račiansky starosta Michal Drotován. Za jedným stolom sa stretli zástupcovia dotknutých ministerstiev, Rače a Vajnôr, generálny projektant, magistrát, Bratislavská vodárenská spoločnosť, Vodohospodársky podnik, okresný úrad či polícia.
Starosta Vlček upozornil na problém s dopravou ešte koncom apríla 2025, keď vláda schválila, že projekt národnej univerzitnej nemocnice bude strategickou investíciou. Vlček v novembri napísal, že projekt nemocnice môže priniesť veľkú hodnotu, ale iba vtedy, ak sa súčasne vyrieši dopravná infraštruktúra a minimalizujú sa negatívne dôsledky na obyvateľov.
Projektanti akceptovali pripomienku Vajnôr a upustili od pôvodného zámeru pripojiť areál nemocnice na diaľnicu D4 cez Nemeckú dolinu. Hoci je táto trasa stále súčasťou platného územného plánu, pre Vajnory by znamenala výraznú dopravnú záťaž priamo cez územie budúcej rodinnej zástavby. V súčasnosti sa ako hlavné alternatívy posudzujú napojenia cez územie CEPIT-u (časť územia je pozdĺž Rybničnej ulice) alebo mimo Nemeckej doliny.
„Ide najmä o kapacitné rozšírenie Rybničnej ulice, vybudovanie kruhového objazdu a úpravu Vajnorského nadjazdu. Otvorená zostáva aj otázka električkovej trate vrátane jej trasovania a spôsobu financovania,“ napísal starosta Vlček.
Projekt železníc a rezortu obrany treba skoordinovať
Račiansky starosta Drotován upozornil, že hoci zatiaľ nie je spracovaná dopravnokapacitná štúdia k nemocnici, je jasné, že Rybničnú ulicu bude potrebné rozšíriť v celej línii vrátane kruhového objazdu pri OC Vajnoria a samotného nadjazdu nad železnicou, inak doprava skolabuje.
Budúcu koncovú nemocnicu, ktorá je pre štát strategickou investíciou, a dopravné vzťahy treba zasadiť do omnoho širšieho rámca na východe Bratislavy – v Rači a vo Vajnoroch. V jej susedstve je železničná trať (lokalita Východné) a Modernizácia železničného uzla – vetva východ je projekt ŽSR.
Podľa starostu Drotována je nevyhnutné, aby sa projekt ŽSR a projekt Ministerstva obrany SR skoordinovali. Navrhol spojiť projekt prejazdu cez železnicu pri Lidli na Púchovskej ulici v Rači s projektom druhého prístupu k navrhovanej nemocnici – Rybničná ulica by sa „rozdvojila“ na dve dvojprúdovky.
„Vytvorila by sa tak nielen alternatívna trasa na Račiansku, ale zároveň by vzniklo prepojenie Rendezu a mimoúrovňové križovanie nad železnicou. Možno to povoľovať ako samostatné objekty, nie je teda potrebné čakať na projekt ŽSR ako celok,“ uviedol.
Národná univerzitná nemocnica M. R. Štefánika, Bratislava-Vajnory
Náklady: 1,27 mld. €
Investor: MO SR
Lôžka: 950
Ambulancie: 150
Operačné sály: 23
Ukončené hospitalizácie ročne: 44 000
Zastavaná plocha: 70 000 m2
Celková podlahová plocha: do 350 000 m2
Územie: 335 593 m2
Stav: v príprave




