ASB Články na tému

cesty

Slovensko každoročne investuje značné verejné zdroje do údržby a opráv cestnej infraštruktúry. Napriek tomu sa veľká časť ciest nachádza v zlom technickom stave. Príčinou je okrem iného aj dominantné používanie asfaltovej technológie, ktorá si vyžaduje častú obnovu. Zatiaľ čo viaceré európske krajiny stavajú stovky kilometrov trvácnych betónových ciest, Slovensko zostáva jedným z posledných „asfaltových ostrovov“ v EÚ. A pritom existuje riešenie – betónové vozovky.

Udržateľné vozovky by mali minimalizovať dosah na životné prostredie prostredníctvom zníženia spotreby energie, prírodných zdrojov a súvisiacich emisií pri súčasnom splnení všetkých výkonnostných podmienok a noriem. To v zásade znamená potrebu výrazného nárastu recyklovaných, obnovených a opätovne použitých materiálov.

Časopis Inžinierske stavby -

Každý druhý most na Slovensku je v zlom stave a diaľnice sa stavajú pomaly. Problémom je, že investičný proces pri cestnej infraštruktúre trvá v priemere 14 rokov, čo ohrozuje dokončenie hlavných cestných úsekov. Vyplýva to z auditu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ), ktorý sa zameral na stav ciest, mostov a prínos zrealizovaných projektov na diaľniciach v období rokov 2021 až 2024.

TASR -

Výstužné geomreže sú dnes neodmysliteľnou súčasťou ochrany dopravnej infraštruktúry, kde prispievajú k funkčnej a bezpečnej prevádzke na asfaltových cestách, diaľniciach a letiskách. Zároveň eliminujú tvorbu reflexných trhlín a reálne predlžujú životnosť povrchu vozoviek. Použitie špeciálneho výrobku GlasGrid® Rapid navyše výrazne urýchľuje opravy a umožňuje skrátiť čas potrebných dopravných obmedzení.

Počas školských prázdnin v lete 2024 sa komplexne prestavala križovatka ulíc Vazovova a Mýtna v Bratislave, ktorá patrí medzi dôležité dopravné uzly centra mesta. Projekt priniesol zásadné skvalitnenie verejného priestoru, modernizáciu dopravnej infraštruktúry a zlepšenie bezpečnosti pre všetkých účastníkov cestnej premávky. Práce realizovala spoločnosť STRABAG s.r.o.

Časopis Inžinierske stavby -

Článok opisuje rekonštrukciu významnej dopravnej tepny Rajeckej doliny, cestnej komunikácie I/64 v úseku Rajecká Lesná – Rajec. Realizované stavebné práce zahŕňali komplexnú obnovu vozovky vrátane výmeny jej konštrukčných vrstiev, sanáciu a modernizáciu odvodňovacích systémov, úpravy šírkového profilu komunikácie a opravy mostných konštrukcií. Cieľom bolo zvýšiť bezpečnosť premávky, predĺžiť životnosť vozovky a zabezpečiť súlad s environmentálnymi požiadavkami dotknutého územia. Článok detailne analyzuje použité technológie, konštrukčné riešenia, environmentálne opatrenia a organizačné aspekty výstavby.

Časopis Inžinierske stavby -

Cieľom stavby „Rekonštrukcia a skapacitnenie okružnej križovatky na ceste II/578 v km 0,346 a stykovej križovatky na ceste II/578 v km 0,538“ v meste Banská Bystrica je modernizácia so zvýšením kapacity, výkonnosti a bezpečnosti motorovej a nemotorovej dopravy. Potreba rekonštrukcie a modernizácie predmetných križovatiek vyplynula aj z požiadaviek na zlepšenie dostupnosti záujmového územia pre dotknuté časti mesta a priľahlé obce.

Časopis Inžinierske stavby -

Vystužené zemné konštrukcie majú v súčasnosti nesmierne výhody pri budovaní strmých násypov, oporných múrov či mostných opôr. Článok sa zameriava na systém vystužených zemných konštrukcií so zeleným lícom Green Terramesh, ktorý bol vo veľkej miere použitý pri budovaní zemného telesa na stavbe D48 Bělotín – Rybí, I. etapa.

Časopis Inžinierske stavby -

Pripravovaná stavba novej mimoúrovňovej križovatky v Brne, na pomedzí jeho mestských častí Komín, Kníničky a Bystrc, by mala vyriešiť dlhodobý problém dopravného uzla. Lokalita, v ktorej sa stavba nachádza, je veľmi zložitá. Je situovaná v severozápadnej časti mesta, v mieste hlavnej dopravnej tepny spájajúcej centrum, uvedené mestské časti, rekreačnú oblasť Brněnská přehrada, prírodný park Podkomorské lesy, Komínsky vrch a oboru Holedná.

Pretína miesta s najlukratívnejšími bratislavskými vilami a ide o fenomén Starého Mesta. Hlboká cesta pri Slavíne má siahodlhú históriu, ale aj niekoľko negatív. Do jej udržiavania sa investovalo minimálne, čo sa odrazilo na katastrofálnom stave celého úseku vrátane priľahlých Schillerových schodov. Staré Mesto túto situáciu čoskoro zmení – a to rozsiahlou rekonštrukciou.

Andrej Sárközi -