Rekonštrukcia okružnej križovatky a stykovej križovatky na ceste II/578
Cieľom stavby „Rekonštrukcia a skapacitnenie okružnej križovatky na ceste II/578 v km 0,346 a stykovej križovatky na ceste II/578 v km 0,538“ v meste Banská Bystrica je modernizácia so zvýšením kapacity, výkonnosti a bezpečnosti motorovej a nemotorovej dopravy. Potreba rekonštrukcie a modernizácie predmetných križovatiek vyplynula aj z požiadaviek na zlepšenie dostupnosti záujmového územia pre dotknuté časti mesta a priľahlé obce.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Lepšiu dostupnosť získajú mestské časti Podlavice, Fončorda, Graniar, priľahlé obce Riečka, Tajov, Králiky, Kordíky a zlepší sa aj prístup k Fakultnej nemocnici F. D. Roosevelta na nadradenú cestnú sieť, zastúpenú rýchlostnou cestou R1, ako aj na centrum Banskej Bystrice so zreteľom na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.
V dotknutom území sa nachádzajú objekty občianskej vybavenosti a služieb ako školské zariadenia, úrady či obchodné prevádzky, ktoré tvoria cieľ nielen pre mnohých obyvateľov Banskej Bystrice, ale aj pre študentov zo širšieho zázemia Banskobystrického kraja. Preto je aj pohyb peších po chodníkoch a cez priechody pomerne významný. Neriadený pohyb chodcov cez komunikácie na priechodoch má však negatívny vplyv na celkovú priepustnosť ciest. Snahou projektu je usmerniť chodcov tak, aby bol ich pohyb v prvom rade bezpečný, ale zároveň aby nebránil plynulejšiemu prejazdu vozidiel.
Niektoré priechody sa preto premiestnili do vhodnejšej polohy z hľadiska bezpečnosti a priepustnosti pri zachovaní obslužnosti priľahlých prevádzok.
Dopravné a technické riešenie
Existujúca okružná križovatka je navrhnutá na prebudovanie na turbo-okružnú neriadenú križovatku (TOK) s priemerom d = 54,4 m, ktorá podľa dopravno-inžinierskych podkladov ako jediná z viacerých variantov vyhovela aj kapacitne do roku 2045. Existujúca dvojpruhová cesta II/578 medzi križovatkami bude rozšírená z dôvodu zvýšenia jej priepustnosti na štvorpruhovú, smerovo nerozdelenú miestnu zbernú komunikáciu funkčnej triedy B2, kategórie MZ 15,25/40.
Stavebné úpravy navrhovanej TOK nadväzujú na ceste II/578 smerom do centra na pripravovanú prestavbu susednej križovatky II/578 smerom na R1, riešenú v štúdii Národnej diaľničnej spoločnosti „R1 Banská Bystrica – križovatka amfiteáter, I. etapa“.
Z dôvodu kolízie existujúceho vjazdu do Gymnázia Jozefa Gregora Tajovského a Obchodnej akadémie s navrhovanou TOK bolo v predchádzajúcom stupni dokumentácie zahrnuté aj zabezpečenie prístupu do škôl novou komunikáciou severne od ich areálu.
Vzhľadom na stiesnené pomery je navrhnuté nahradenie kolízneho ľavého odbočenia do školského areálu hneď za TOK napojením na novú jednosmernú komunikáciu s jednostranným chodníkom pre peších z miestnej komunikácie k areálu Univerzity Mateja Bela.
Priepustnosť stykovej križovatky II/578 (Tajovského) – Nám. Ludvíka Svobodu sa zvýši doplnením o prídavné pruhy na ceste II/578 a tiež úpravou polohy ostrovčekov a priechodov pre peších. Zlepší sa aj vedenie jazdných pruhov v priestore križovatky tak, aby bola jazda vozidiel priamejšia a plynulejšia, bez nutnosti zložitého manévrovania najmä dlhších vozidiel trolejbusovej dopravy v smere od nemocnice k TOK. Vzhľadom na nevyhovujúci stav križovatky (ako neriadenej) je navrhnuté jej riadenie cestnou dopravnou signalizáciou. Do riadenia križovatky bude včlenená aj samostatná sekcia riadeného priechodu pre chodcov medzi obojstrannými zastávkami Tajovského, školy.
Tieto frekventované zastávky trolejbusovej a autobusovej miestnej aj medzimestskej dopravy sa prebudujú na zastávku s dĺžkou nástupnej hrany Lú = 38,0 m a šírkou pruhu 3,00, resp. 3,25 m. Z dôvodu nárazového zhromažďovania sa väčšieho počtu cestujúcich (najmä študentov) je navrhnuté rozšírenie priľahlých nástupíšť na maximálnu šírku, akú dovoľujú priestorové možnosti. Šírka nástupišťa smerom do centra bude 5,35 m a smerom k nemocnici 3,5 m. Na nástupištiach sa zrealizujú hmatateľné povrchy ako varovný a signálny pás.
Šírka novonavrhovaných chodníkov bude 2,5 m, šírka existujúcich chodníkov, na ktorých sa mení obrubník a konštrukcia z dlažby, zostáva ponechaná – t. j. maximálna v závislosti od priestorových možností. Priechody pre chodcov budú mať šírku 3,0 m, najviac zaťažený priechod medzi zastávkami bude mať šírku 6,0 m a riadenie cestnou dopravnou signalizáciou.
Niveleta TOK a upravovaných komunikácií je na úrovni existujúcej nivelety, smerové vedenie upravovaných komunikácií je na väčšine trasy zhodné s existujúcim smerovým vedením a len v priestore upravovaných križovatiek je prispôsobené novým tvarom križovatiek.
Okraj komunikácií je spevnený cestným betónovým obrubníkom so šírkou 0,15 m, so skosením a s prevýšením 0,12 m. Pre nástupnú hranu autobusových zastávok sa použije kasselský obrubník s prevýšením 0,20 m nad povrchom vozovky zastávky. Na cestný obrubník sa plynule napojí prechodovými kusmi. Na všetkých chodníkoch a dopravných ostrovčekoch v miestach priechodov pre chodcov sú navrhnuté znížené obrubníky na 0,02 m a hmatateľné povrchy ako varovný a signálny pás v zmysle TP 048
„Navrhovanie debarierizačných opatrení pre osoby s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie na pozemných komunikáciách“. Fyzické oddelenie protismerných jazdných pásov v priestore oboch riešených križovatiek je navrhované dopravnými ostrovčekmi a deliacimi pásmi, ktoré sa využijú v rámci delených priechodov pre chodcov. Po ukončení stavebných prác sa dopravné ostrovčeky a deliace pásy zahumusujú a zrealizujú sa na nich vegetačné úpravy.
Na zamedzenie nežiaducemu skracovaniu dráhy vozidla v TOK a s tým spojenému prejazdu križovatkou veľkou rýchlosťou sa jazdné pruhy križovatky fyzicky oddelia pomocou líniových oddeľovačov, prevýšených oproti povrchu vozovky o 0,05 m. Pre správne navádzanie vodičov do príslušných jazdných pruhov sú navrhnuté portály na umiestnenie zvislého dopravného značenia nad jazdnými pruhmi na vetvách vstupujúcich do TOK.
Križovatkový priestor je najviac zaťaženým úsekom vozovky od dopravy, vozovka je extrémne namáhaná od dynamických účinkov prechádzajúcich vozidiel. Vzhľadom na poškodený povrch vozovky na všetkých dotknutých pozemných komunikáciách je navrhnutá výmena asfaltobetónového krytu v celom rozsahu rekonštrukcie existujúcej vozovky v hrúbke 0,12 m.
Úprava vozovky pozostáva z kombinácie frézovania, vybúrania existujúcej vozovky a v miestach rozšírenia komunikácie aj zo stavby novej vozovky. Na odfrézovanú vrstvu, t. j. pod ložnú vrstvu, sa uloží mreža zo sklených vlákien, ktorá plní vo vozovke výstužnú funkciu a funkciu redistribúcie napätí. Na styku existujúcej a novej vozovky je navrhnuté preplátovanie asfaltobetónových vrstiev.
V miestach autobusových zastávok je navrhnutá cementobetónová vozovka s dvojvrstvovým cementobetónovým krytom, s vystuženými škárami a s povrchom červenej farby. Povrch chodníkov pre peších je z dlažby hrúbky 0,06 m, v miestach vjazdov do súkromných nehnuteľností je na chodníku navrhnutá zosilnená konštrukcia z dlažby hrúbky 0,08 m. Zároveň je cestný obrubník znížený na prevýšenie 0,02 m – podobne, ako je to pri priechodoch pre chodcov.
Sanačné opatrenia a odvodnenie
V orientačnom inžiniersko-geologickom a hydrogeologickom prieskume bola identifikovaná potreba výmeny podložia alebo úpravy podložia vozovky v mieste rozširovania vozovky a ďalších jazdných pruhov. Potrebu sanačných opatrení potvrdil aj podrobný inžiniersko-geologický prieskum stanovením deformačného modulu zemín v podloží pláne vozovky na 10 MPa.
Na dosiahnutie požadovaného zhutnenia podložia vyjadreného deformačným modulom na pláni vozovky Edef,2 = 90 MPa sa navrhuje vymeniť podložie pod pláňou vozovky. Po zrealizovaní výkopu sa rozprestrie drenážno-výstužný geokompozit a kombináciou postupne zhutňovaných vrstiev zo štrkodrviny fr. 0/63 a výstužnej geomreže sa zrealizuje sanačné opatrenie. Následne sa povrch zhutní na požadovaných Edef,2 = 90 MPa, čím sa zrealizuje pláň vozovky.
Existujúce povrchové odvodnenie vozovky je realizované cez sieť uličných vpustov do dažďovej kanalizácie. Povrchové odvodnenie rekonštruovaných komunikácií bude zabezpečené existujúcim spôsobom, tzn. pozdĺžnym a priečnym sklonom vozovky k okraju obrubníka, odkiaľ bude povrchová voda zaústená do najbližšieho uličného vpustu a následne prípojkou do kanalizácie.
Vzhľadom na rozšírenie komunikácie je potrebné existujúce uličné vpusty presunúť k obrubníkom v novonavrhovanej polohe a predĺžiť ich prípojky do kanalizácie. Povrchová voda z privrátených severovýchodných svahov bude zachytávaná betónovými žľabovkami podobne, ako je to riešené aj v súčasnosti. V mieste kríženia žľabovky so schodiskami, resp. chodníkom sú navrhnuté žľabovky s oceľovým pozinkovaným roštom.
Odvodnenie pláne vozovky je zabezpečené jej pozdĺžnym a priečnym sklonom do pozdĺžneho trativodu. Ochranu vozovky pred vzlínajúcou podzemnou vodou bude okrem ochrannej vrstvy vozovky zo štrkodrviny plniť aj geokompozit umiestnený pod sanáciou podložia vozovky, ktorý má výstužnú a zároveň drenážnu funkciu. Geokompozit bude priečnym sklonom parapláne zaústený do trativodu a následne do uličných vpustov a kanalizácie.
Ostatné stavebné objekty
Z dôvodu minimalizácie zásahu do okolitého silne urbanizovaného prostredia sa na zmenšenie trvalého záberu stavby navrhuje vybudovať zárubné múry pozdĺž upravovaných komunikácií a chodníkov. Celkovo ide o 5 objektov zárubných múrov.
V rámci projektových prác boli v celom úseku zistené inžinierske siete, ktoré sa dostanú do kolízie počas výstavby cestných stavebných objektov a objektov zárubných múrov. V rámci stavby budú tieto siete preložené, resp. upravené alebo ochránené tak, aby stavebné práce nenarušili ich prevádzkovanie a užívanie. To sa týka hlavne oznamovacích vedení, NN vedení, VN vedení, verejného osvetlenia, trakčného vedenia trolejbusov, plynovodu, vodovodu a kanalizácie.
Pre riešenú stavbu bola v spoločnosti Sagasta s.r.o. spracovávaná dokumentácia pre stavebné povolenie, v súčasnosti prebieha inžinierska činnosti súvisiaca s jeho získaním.
Zdroje
Projektová dokumentácia DSPRS, ktorú vypracovala spoločnosť SAGASTA, s.r.o.
Text: Lukáš Haraslín, projekt: Marek Goláb, Mikuláš Čopák,
Lukáš Haraslín; SAGASTA s.r.o.
Foto: SAGASTA s.r.o.